• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråd för reaktioner på företeelser i -outhängda- annonser på K&S

Men snälla , får du service papper och garanti, det är transparent och man vet vad man får, skriver man att det är servat av forumprofil, säger mig ingenting alls utan ytterligare info…
Du säger att du undviker att köpa? Dvs den är mycket sämre än en oservad? Jag tycker snarare den är mittemellan om man inte känner den som hemma-servat. Lite som allt man köper från handlare som kallas nyservat.

Du säger att du undviker att köpa? Dvs den är mycket sämre än en oservad? Jag tycker snarare den är mittemellan om man inte känner den som hemma-servat. Lite som allt man köper från handlare som kallas nyservat.
Svar Ja, då jag ej vet mer, såklart om suuuuget är stort, får man väl ta reda på mer fakta, finns (oftast) bättre val / många klockor till salu, varför köpa ev. Grisen i säcken

Svar Ja, då jag ej vet mer, såklart om suuuuget är stort, får man väl ta reda på mer fakta, finns (oftast) bättre val / många klockor till salu, varför köpa ev. Grisen i säcken

Men med "servicehistorik okänd", "går vintagebra" vad nu det betyder, så vet du mer? I de fallen vet du som beskrivits ungefär att den rört på sig. Ofta säger det inget mer.

I de flesta fall är väl en person som servat hyfsat känd även av andra här och har visat sig veta tillräckligt vad denne gör. Annat har en tendens att visa sig fort.

Enda säkrare alternativet är som jag ser det då att köpa av någon som lämnar garanti på vintage eller en servad med garanti och låta det kosta mer, om man vill det.

Har noterat några annonser här på KS på sistone som skriver att klockan kommer "head only" för att sedan beskriva vilket band den kommer med. Är inte head only klocka utan band/länk/övriga tillbehör (att jämföra med watch only där band/länk medföljer) eller är det jag som missuppfattat?

Har noterat några annonser här på KS på sistone som skriver att klockan kommer "head only" för att sedan beskriva vilket band den kommer med. Är inte head only klocka utan band/länk/övriga tillbehör (att jämföra med watch only där band/länk medföljer) eller är det jag som missuppfattat?

Låter som en enkel miss bara. Om det inte står någonstans vad banden kostar.

Om band osv är tredjeparts så räknas klockan i princip som head-only värderingsmässigt

Låter som en enkel miss bara. Om det inte står någonstans vad banden kostar.
Japp, men även noterat annons med bilder på band men där det inte uttryckligen står att det följer med men det står "head only", blandas uttrycken ihop blir det ju potentiella missförstånd. Men alltid bäst att fråga förstås :)

Japp, men även noterat annons med bilder på band men där det inte uttryckligen står att det följer med men det står "head only", blandas uttrycken ihop blir det ju potentiella missförstånd. Men alltid bäst att fråga förstås :)

När folk skriver så vill de betona att banden på bilderna inte följer med. Bäst att fråga om man undrar ja. 🙂↕️

Precis! Jämför man med ett billigt nato med en originallänk så så blir ju det förstnämnda att betrakta som head only. Eller så är det kanske klocka utan box och tillbehör som menas.
När det gäller vintage i alla fall: står det head only menas det att den kommer utan band lr annat, i regel på annonsspråk.

Kommer den med band öht är inte sån head only. Det är ju mycket ovanligt att de kommer med originalband.

Senast ändrad:
Har funderat mycket kring prissättningen på klockor på Klocksnack senaste tiden. Det är ju allmänt känt att många modeller och nästan hela branschen tappat ett antal procent i värde senaste tiden. Men det känns som att vissa vägrar acceptera detta och ändå prissätter som om det vore våren 2022. Annonserna ligger kvar månad efter månad. Efter några månader så sänker man priset med typ 3%. Det finns exempelvis annonser som legat ute i 1,5 år nu.

Jag vill inte peka ut någon speciell. Alla får prissätta precis som de vill såklart. Men vill bara få till en diskussion och höra hur ni andra tänker.

Har funderat mycket kring prissättningen på klockor på Klocksnack senaste tiden. Det är ju allmänt känt att många modeller och nästan hela branschen tappat ett antal procent i värde senaste tiden. Men det känns som att vissa vägrar acceptera detta och ändå prissätter som om det vore våren 2022. Annonserna ligger kvar månad efter månad. Efter några månader så sänker man priset med typ 3%. Det finns exempelvis annonser som legat ute i 1,5 år nu.

Jag vill inte peka ut någon speciell. Alla får prissätta precis som de vill såklart. Men vill bara få till en diskussion och höra hur ni andra tänker.
Exakt samma som på husmarknaden just nu. Man tror man skall få samma som man fick 2021 och så ligger huset osålt i två år. Folk har för jävla svårt att acceptera att man kan förlora pengar på saker. Känns som en nutida mentalitet bygger på att allt ökar i värde hela tiden....

Folk vill inte förlora pengar helt enkelt, det drabbar familjen, den personliga friheten, egot m.m. Särskilt när det kommer till saker av stora värden, som fastigheter som nämns ovan. 20 års konstant uppgång över tid skojar man inte bort. Förr eller senare kommer läget att stabiliseras.

Folk vill inte förlora pengar helt enkelt, det drabbar familjen, den personliga friheten, egot m.m. Särskilt när det kommer till saker av stora värden, som fastigheter som nämns ovan. 20 års konstant uppgång över tid skojar man inte bort. Förr eller senare kommer läget att stabiliseras.
Hus förstår jag. Där handlar det ju också om helt andra summor. Men när det gäller klockor, exempelvis Rolex, så hoppas jag inte att man köpt klockan med de sista slantarna som familjen hade. Är man inte villig att sälja till marknadspris så är det ju bättre att dra tillbaka annonsen och vänta och hoppas på att den negativa värdeutvecklingen vänder.

Hus förstår jag. Där handlar det ju också om helt andra summor. Men när det gäller klockor, exempelvis Rolex, så hoppas jag inte att man köpt klockan med de sista slantarna som familjen hade. Är man inte villig att sälja till marknadspris så är det ju bättre att dra tillbaka annonsen och vänta och hoppas på att den negativa värdeutvecklingen vänder.
Ja det kan man tycka.

Det är mycket annonser och många bumpas flera ggr i veckan med resultat att lägger man upp en egen annons så är det bara fråga om timmar innan den förpassats till sidan 2. Klart att annonser skall finnas kvar för evigt men någon slags bumplimit borde införas. Visst finns det klockor som är smala och därför tar sin tid att sälja men dom du avser hör ju inte till dom.

Det är mycket annonser och många bumpas flera ggr i veckan med resultat att lägger man upp en egen annons så är det bara fråga om timmar innan den förpassats till sidan 2. Klart att annonser skall finnas kvar för evigt men någon slags bumplimit borde införas. Visst finns det klockor som är smala och därför tar sin tid att sälja men dom du avser hör ju inte till dom.
Kanske bör man införa att en säljannons automatiskt stängs ner efter 6 månader om klockan förblivit osåld?

Kanske bör man införa att en säljannons automatiskt stängs ner efter 6 månader om klockan förblivit osåld?
Det finns ett gäng åtgärder man kan göra som (jag vill tro) är väldigt enkla rent programmeringsmässigt. Förespråkar bumplimit på en vecka, då skulle många inkl jag bli nöjda. Prissättningen är som sagt fri så där kan man inget göra och vissa smala klockor kan nog ta sin tid att bli av med även om priset inte är fel.

Fast....efter 20 års uppgång "förlorar" man kanske inte pengar....Dessutom skall ju dom flesta köpa något också och då går det ju jämnt ut.

Tillbaka
Topp