• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråd för reaktioner på företeelser i -outhängda- annonser på K&S

Jag tycker många lägger ut klockor till fantasipriser, även i låga prisklasser, vilket förstås gör att de blir liggandes osålda. Lustigt också att man ofta ser "lägger ut klockan till samma pris jag köpte den för", som om det skulle vara något positivt? Nu harvar jag runt med klockor i lägre prisklasser, men 95 % av det jag lägger ut till försäljning blir sålt inom ett dygn vill jag påstå, och då gör jag ytterst sällan några större förluster men har lite rimligt resonemang i prissättningen tycker jag. Säljer man en klocka för säg 4000 spänn så gör ett försök att få några hundralappar mer det uppenbarligen svårt att sälja då folk här har rätt bra koll på värdet.

Fast....efter 20 års uppgång "förlorar" man kanske inte pengar....Dessutom skall ju dom flesta köpa något också och då går det ju jämnt ut.
Nej det jag menade var att det har varit en värdeuppgång och hyfsat lågränteläge under 20 år, då kanske det tar ett tag att vänja sig vid ett nytt läge, oavsett om man förlorar pengar i realiteten eller inte.

Har funderat mycket kring prissättningen på klockor på Klocksnack senaste tiden. Det är ju allmänt känt att många modeller och nästan hela branschen tappat ett antal procent i värde senaste tiden. Men det känns som att vissa vägrar acceptera detta och ändå prissätter som om det vore våren 2022. Annonserna ligger kvar månad efter månad. Efter några månader så sänker man priset med typ 3%. Det finns exempelvis annonser som legat ute i 1,5 år nu.

Jag vill inte peka ut någon speciell. Alla får prissätta precis som de vill såklart. Men vill bara få till en diskussion och höra hur ni andra tänker.
Vet inte riktigt vad jag tänker mer än prissättningen är fri,och är jag intresserad av något så lägger jag ett bud oavsett vad det står på prislappen.

Blir då säljaren så till sig trosan att tårarna kommer och tutten behövs så är det dennes ensak,men de som gjort lite affärer under sin levnad klarar oftast av att svara Nej Tack eller ge ett motbud.
Prissänkningar är ju bara bra för mig som köpare.
Då vet jag att ingen har varit intresserad av att betala i närheten av den summan.
För då vore prylen redan såld.

Har hänt ett flertal tillfällen att jag bjudit X och fått "Oförskämt Skambud" som svar för att 6 månader senare se samma pryl annonserad 25000 billigare än vad jag bjöd.

Vet inte riktigt vad jag tänker mer än prissättningen är fri,och är jag intresserad av något så lägger jag ett bud oavsett vad det står på prislappen.

Blir då säljaren så till sig trosan att tårarna kommer och tutten behövs så är det dennes ensak,men de som gjort lite affärer under sin levnad klarar oftast av att svara Nej Tack eller ge ett motbud.
Prissänkningar är ju bara bra för mig som köpare.
Då vet jag att ingen har varit intresserad av att betala i närheten av den summan.
För då vore prylen redan såld.

Har hänt ett flertal tillfällen att jag bjudit X och fått "Oförskämt Skambud" som svar för att 6 månader senare se samma pryl annonserad 25000 billigare än vad jag bjöd.
Jag har aldrig vågat ge bud under prislappen på KS. Men Håller med dig, vad är det värsta som kan hända? Man får ett nej...
Helt rätt.

Jag har aldrig vågat ge bud under prislappen på KS. Men Håller med dig, vad är det värsta som kan hända? Man får ett nej...
Helt rätt.
Det finns en fin klocka jag gillar skapt hos en handlare på "Fina Gatan"
Den kostar 640nånting SEK inkl moms och har nu suttit i montern över ett år.

På MODA går det få en hyfsat nyuttagen för runt 35K USD ,så handlaren fick ett bud av mig på 450.
Det var lite för dålig marginal för butiken och vi kunde inte skaka tass,men skildes ändå som vänner.
Ändrar jag mig eller tröttnar han på att kika på sin pryl och ha kapital bundet där istf att låta det arbeta vet vi bägge var motparten finns.

Gav jag nu ett sk " Skambud"?
Skulle handlarn kallat på dörrvakten och fått mig utslängd på gatan?
Ringt mamma och talat om hur hemskt det var att uppleva en kund som inte ville betala det begärda priset?

Naturligtvis inte.
Att det inte blir affär är lika vanligt som att det blir,något en hel del privatsäljare inte riktigt verkar förstå.

Det är väl aldrig någon som skriver nåt sånt i GG_trådar? Folk skriver ju knappt ens när de får ett repigt vrak till klocka...
Omdömena i GG-trådarna är till synes så gott som alltid positiva men jag ser gradskillnader precis som med dom där betygen man får när man slutar en anställning. En köpare som köper till begärt pris blir mer positiv i säljarens ögon.

Jag tycker att det prutas och budas för lite här på KS. Fler klockor skulle byta händer snabbare om det var vanligare.
Tror knappast jag sålt en klocka här utan att det prutats rätt friskt. Nu är det iofs ett tag sen så det kanske har ändrats. Jag tycker prutning är en del av att köpa och sälja på KS och tar verkligen inte illa upp om nån prutar på mina klockor.

Det är mycket annonser och många bumpas flera ggr i veckan med resultat att lägger man upp en egen annons så är det bara fråga om timmar innan den förpassats till sidan 2. Klart att annonser skall finnas kvar för evigt men någon slags bumplimit borde införas. Visst finns det klockor som är smala och därför tar sin tid att sälja men dom du avser hör ju inte till dom.
Tycker du är inne på ett väldigt bra spår här. Kanske en bump stege som tillåter 24h bumpning första veckan eller kanske 14 dagar. Sen blir det 72h lås på bumpningen för att sen efter 1 månad bli vecko bump eller något sådant. Skulle någon vara ute efter en specifik modell som matchar annonsen så är jag säker på att en potentiell köpare använder sökfunktionen och hittar objektet även på sida 27. om det är så.

Frenetiskt bumpande utan prisjustering är som sagt något man märker att flera stör sig på, mig själv inräknad…

Ja det är knepigt det där med evighetsbumpande men jag antar att alla måste få försöka på sitt sätt - inom de ramar som är satta.

Själv förundras jag lite över att det rätt ofta tillkommer klockor i denna typ av bumpcykler, där säg 4-5 ganska lika klockor ligger osålda till ganska lika priser och en sjätte person tycker att det verkar som en lovande strategi att slänga upp ytterligare en likadan klocka för samma pris som ingen dittills varit villig att betala.

Men det kan mycket väl vara jag som är för trög för att se avgörande nyanser 🤷‍♂️

Ja det är knepigt det där med evighetsbumpande men jag antar att alla måste få försöka på sitt sätt - inom de ramar som är satta.

Själv förundras jag lite över att det rätt ofta tillkommer klockor i denna typ av bumpcykler, där säg 4-5 ganska lika klockor ligger osålda till ganska lika priser och en sjätte person tycker att det verkar som en lovande strategi att slänga upp ytterligare en likadan klocka för samma pris som ingen dittills varit villig att betala.

Men det kan mycket väl vara jag som är för trög för att se avgörande nyanser 🤷‍♂️

Den viktigaste skillnaden är ju att det är MIN klocka,och det har ju ett enormt mervärde över DIN.

Inlägget var inte menat att hänga ut någon.
Men här är ett par exempel..

Exempel på ”Nästan”

Exempel där bilder raderats

Senast ändrad:
Inlägget var inte menat att hänga ut någon.
Men här är ett par exempel..

Exempel på ”Nästan”

Exempel där bilder raderats
Tack för att du uppmärksammade detta.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp