• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråd för reaktioner på företeelser i -outhängda- annonser på K&S

En liten fråga till juryn.
Jag har köpt en pjäs där jag är lite besviken gällande tidshållningen.
En två år gammal klocka med inhouse-verk.
Annonsinformationen löd "gången utan anmärkning men inte uppmätt". Det visar sig att den går ganska otillfredsställande samt väldigt ojämnt och tappar tid, därför har jag mätt den vid tre tillfällen.
Senaste utfallet var -34sek/dygn och den har en spec på +7/-7 på dygnet. Det känns inte riktigt "utan anmärkning" men jag kan ha fel.
Säljaren ser inte något fel alls i detta och får som svar att texten stämmer ju och du kan ju också ha tappat den 🤔 😊 (det har jag inte gjort).
Är jag överkänslig här eller känns det som att informationen i annonsen inte riktigt stämmer?
Ganska besviken, hade för egen del tagit tillbaka den utan omsvep med detta utfallet men där tänker man ju olika.
Vad är brukligt, rätt eller fel? 🤔
Tråkigt att höra! Hade som säljare antingen bekostat en koll eller så får väl köpet hävas och jag själv kolla upp klockan. Min personliga åsikt är att det är lite svagt att inte lösa detta problem. Men då tänker jag lite romantiskt att vi alla gillar klockor och entusiaster emellan, community osv.

Om spec är + - 7 sek per dygn instämmer jag i kören att - 34 sek absolut inte är "utan anmärkning" således far säljaren med osanning och bör göra rätt för sig i frågan.
Svårt att vara 100% säker på att säljaren ljuger även om det är magkänslan. Tror smidigast blir att hoppas på en goodwill-ruckning hos AD, skriva en ärlig rad i GG tråd och gå vidare.

Annonsinformationen löd "gången utan anmärkning men inte uppmätt". Det visar sig att den går ganska otillfredsställande samt väldigt ojämnt och tappar tid, därför har jag mätt den vid tre tillfällen.
Senaste utfallet var -34sek/dygn och den har en spec på +7/-7 på dygnet. Det känns inte riktigt "utan anmärkning" men jag kan ha fel.
Säljaren ser inte något fel alls i detta och får som svar att texten stämmer ju och du kan ju också ha tappat den 🤔 😊 (det har jag inte gjort).
Är jag överkänslig här eller känns det som att informationen i annonsen inte riktigt stämmer?
Ganska besviken, hade för egen del tagit tillbaka den utan omsvep med detta utfallet men där tänker man ju olika.
Att skriva till någon med 10 år på forumet att ”du kan ha tappat den” när man påpekar tidshållningen känns lite ovärdigt.. kom ihåg att korrigera inlägget i hans referens-tråd, personligen vill jag hålla mig långt bort från såna säljare

Svårt att vara 100% säker på att säljaren ljuger även om det är magkänslan. Tror smidigast blir att hoppas på en goodwill-ruckning hos AD, skriva en ärlig rad i GG tråd och gå vidare.
Absolut, svårt att bevisa men tråkig inställning. Det är hur man hanterar de besvärliga affärerna som definierar en som säljare. Alla kan hantera smidiga affärer.

Tråkigt att höra.
Vem är säljaren? Lägg upp i GG tråden och beskriv vad som hänt. Detta underlättar för fler här att inte göra affärer med denna person, det är därför tråden finns.
Hoppas det löser sig.

En lösning har nåtts, ska lämnas in för ruckning så får vi se om det hjälper/räcker.
Tackar tråden och behjälpliga kommentarer, ingen nämnd ingen glömd 😊🙋.

-34 sec låter som att den magnetiserad. Har varit med om det med flera klockor som har kommit via posten. Tror dom röntgar vissa av paketen. Ett knapptryck hos urmakaren löser det isf.

En lösning har nåtts, ska lämnas in för ruckning så får vi se om det hjälper/räcker.
Tycker att 27s utanför spec definitivt inte är gång utan anmärkning, bra att det verkar lösa sig... men samtidigt tråkigt att en KSare måste käfta om en lösning först än att bara ta sitt ansvar.

Även om det löser sig låter det inte som en smidig säljare.

Det låter illa när man trampar i klaveret, men när man ska ta sig loss låter det ännu värre...

För mig är skadan redan skedd. Även om du kommer undan skadeslös s a s, så är inställningen hos säljaren inte den man vill mötas av som köpare. Inte nästa gång heller...
En rad i good guy tycker jag vore bra för framtiden. Sen får man ju göra vad man vill med den informationen.

Även om det löser sig låter det inte som en smidig säljare.

Det låter illa när man trampar i klaveret, men när man ska ta sig loss låter det ännu värre...

För mig är skadan redan skedd. Även om du kommer undan skadeslös s a s, så är inställningen hos säljaren inte den man vill mötas av som köpare. Inte nästa gång heller...
En rad i good guy tycker jag vore bra för framtiden. Sen får man ju göra vad man vill med den informationen.
Med tanke på diskussionen i tråden är det i säljarens intresse att gå ut själv vid det här laget. Tillräckligt många vet vem det gäller så att försöka förbli anonym är lite för sent tyvärr.

Jag kan undra vad som menas med

gången utan anmärkning men inte uppmätt

Klart att det inte finns någon anmärkning om inget mätts. I mina ögon nonsens som inte har någon betydelse.

Skulle krävt en mätning, gärna både gång över en dag samt PR.

”Jag har gjort mitt bästa att fånga allt på bild.”
En dålig bild på varje klocka bra jobbat @Davesson

Säger inte att du har fel, men det är definitivt i fel tråd.

Hahaha den var faktiskt riktigt rolig!

Med tanke på diskussionen i tråden är det i säljarens intresse att gå ut själv vid det här laget. Tillräckligt många vet vem det gäller så att försöka förbli anonym är lite för sent tyvärr.
GG tråden finns i syfte för att vi andra skall kunna göra bedömningen huruvida vi tycker att säljare verkar reko eller inte och därmed välja att göra affärer med vederbörande. Personligen tycker jag att detta hanterande bör uppmärksammas där.

Tja, jag kan inte lägga upp alla bilder i inlägget därför har jag skrivit i slutet att man ska kontakta för fler bilder.

Feedback tagen, får tydliggöra det.

Jag är inte särskilt teknisk men 10 -11 hyfsade bilder går utmärkt att få plats med i en annons. Utan att de är varken utsvärtade eller så komprimerade så man inte ser hur klockorna ser ut. Om det inte försämrats nåt senaste månaden som jag inte känner till.

Det kan vara en tröskel att särskilt fråga efter fler/läsbara bilder om man inte vet om skicket kan vara intressant.

Ska lämna in den efter helgerna, inte säker på att en ruckning räcker här eftersom den går ruskigt ojämnt och svarar dåligt på uppvridning med kronans hjälp. Får hoppas det löser sig smidigt men jag börjar bli tveksam, säljaren är nämligen väldigt fåordig vid kontakt dom senaste gångerna 🤔.
Fortsättning följer.....

Ska lämna in den efter helgerna, inte säker på att en ruckning räcker här eftersom den går ruskigt ojämnt och svarar dåligt på uppvridning med kronans hjälp. Får hoppas det löser sig smidigt men jag börjar bli tveksam, säljaren är nämligen väldigt fåordig vid kontakt dom senaste gångerna 🤔.
Fortsättning följer.....
Aj, aj... Vi får hoppas på en bra lösning.

Fortsättning följer.....
2 år gammal va? Finns det ingen garanti kvar?

Fortsättning följer.....
Jag tror du är rätt ute tyvärr.
Man kan inte justera bort en stokastisk gång. Det är inte spiralens längd som avgör gången. Däremot hastigheten balansen rör sig med. Men det låter som nåt annat i detta fall. En service är nog vad som behövs. Men man kan ju tycka att 2 år är på tok för tidigt. Det borde ju även butiken tycka.
Vad är det för verk i den?

Jag tror du är rätt ute tyvärr.
Man kan inte justera bort en stokastisk gång. Det är inte spiralens längd som avgör gången. Däremot hastigheten balansen rör sig med. Men det låter som nåt annat i detta fall. En service är nog vad som behövs. Men man kan ju tycka att 2 år är på tok för tidigt. Det borde ju även butiken tycka.
Vad är det för verk i den?

Eterna Calibre 39.

Ska lämna in den efter helgerna, inte säker på att en ruckning räcker här eftersom den går ruskigt ojämnt och svarar dåligt på uppvridning med kronans hjälp. Får hoppas det löser sig smidigt men jag börjar bli tveksam, säljaren är nämligen väldigt fåordig

Låter bra uselt av säljaren, obegripligt beteende att inte ta tillbaka den utan att blinka. Är inte heller någon rocket science att lista ut vem det är, så det är definitivt ingen man önskar göra affärer med i framtiden.

Tillbaka
Topp