• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråd för reaktioner på företeelser i -outhängda- annonser på K&S

URsinne

Audemars
2-Faktor
Tycker alltid det är lite märkligt att folk inte tar fler och bättre bilder på sina klockor de vill sälja. Personligen uppskattar jag verkligen lite bra bilder från olika vinklar, och det gör mig betydligt mer köpsugen. Vill gärna se klockan ut lite olika vinklar, gärna se länk och clasp, och gärna se klockan i skapligt ljus också. En väldigt enkel åtgärd som säljare kan man tycka, som iallafall jag tror kan locka fler spontana köpare. Visst kan man alltid be om fler bilder, men det är iallafall för mig ett extra steg som kan dämpa impulsiviteten vid spontana infall att köpa klockor 😁

Ja. Det sägs det blivit svårare att sälja. Så kan det vara. Men i många fall kanske det underlättat att ta ordentliga bilder vilket allt oftare inte görs. Beskrivningar i text orkar man inte heller med i många fall. Antydningar om defekter visserligen men som kan betyda lite vad som helst. Fantasin och föreställningsförmåga får ersätta saknad info.

Man bryr sig alltmer sällan om att ens torka av klockan från lager av damm och skit verkar det innan man tar en suddig bild. Finns skräpet under glaset eller ovanpå? Får man ta isär den det första man gör och göra ren den invärtes? Ingen aning.

Det är väl påseende på plats som gäller, annars blir det svårt att veta vad man får hem. Hur går klockan? Fungerar över huvud taget? Inte alltid intressant tycks det.

Blir kamerorna på mobiltelefonerna sämre o sämre för varje ny modell?

En del tycks tro sakerna säljer sig själva. Förstår inte hur folk tänker. Blocketnivå närmar sig i många fall. Tycker jag man såg mer sällan här tidigare.

Annonsens utformning är ju avgörande många gånger. Färre och färre bryr sig om att göra ordentliga säljesannonser. Eller så är det intresset och orken för det som saknas.

Man satte en ära tidigare i att ta så bra bilder man kunde och göra så tydliga texter som möjligt. Det var nästan en tävling i det på en del platser vissa perioder.

Det har mestadels försvunnit.

Men det är naturligtvis upp till var och en om man vill ha sakerna man sätter ut sålda. En tydlig annons är inte sällan skillnaden mellan försäljning eller inte.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Ja. Det sägs det blivit svårare att sälja. Så kan det vara. Men i många fall kanske det underlättat att ta ordentliga bilder vilket allt oftare inte görs. Beskrivningar i text orkar man inte heller med i många fall. Antydningar om defekter visserligen men som kan betyda lite vad som helst. Fantasin och föreställningsförmåga får ersätta saknad info.

Man bryr sig alltmer sällan om att ens torka av klockan från lager av damm och skit verkar det innan man tar en suddig bild. Finns skräpet under glaset eller ovanpå? Får man ta isär den det första man gör och göra ren den invärtes? Ingen aning.

Det är väl påseende på plats som gäller, annars blir det svårt att veta vad man får hem. Hur går klockan? Fungerar över huvud taget? Inte alltid intressant tycks det.

Blir kamerorna på mobiltelefonerna sämre o sämre för varje ny modell?

En del tycks tro sakerna säljer sig själva. Förstår inte hur folk tänker. Blocketnivå närmar sig i många fall. Tycker jag man såg mer sällan här tidigare.

Annonsens utformning är ju avgörande många gånger. Färre och färre bryr sig om att göra ordentliga säljesannonser. Eller så är det intresset och orken för det som saknas.

Man satte en ära tidigare i att ta så bra bilder man kunde och göra så tydliga texter som möjligt. Det var nästan en tävling i det på en del platser vissa perioder.

Det har mestadels försvunnit.

Men det är naturligtvis upp till var och en om man vill ha sakerna man sätter ut sålda. En tydlig annons är inte sällan skillnaden mellan försäljning eller inte.

På tal om bilder. Tydligen tror vissa att det är ok att ha endast en katalogbild på objektet man försöker sälja 😩
 

Risto85

Cartier
2-Faktor
Ja. Det sägs det blivit svårare att sälja. Så kan det vara. Men i många fall kanske det underlättat att ta ordentliga bilder vilket allt oftare inte görs. Beskrivningar i text orkar man inte heller med i många fall. Antydningar om defekter visserligen men som kan betyda lite vad som helst. Fantasin och föreställningsförmåga får ersätta saknad info.

Man bryr sig alltmer sällan om att ens torka av klockan från lager av damm och skit verkar det innan man tar en suddig bild. Finns skräpet under glaset eller ovanpå? Får man ta isär den det första man gör och göra ren den invärtes? Ingen aning.

Det är väl påseende på plats som gäller, annars blir det svårt att veta vad man får hem. Hur går klockan? Fungerar över huvud taget? Inte alltid intressant tycks det.

Blir kamerorna på mobiltelefonerna sämre o sämre för varje ny modell?

En del tycks tro sakerna säljer sig själva. Förstår inte hur folk tänker. Blocketnivå närmar sig i många fall. Tycker jag man såg mer sällan här tidigare.

Annonsens utformning är ju avgörande många gånger. Färre och färre bryr sig om att göra ordentliga säljesannonser. Eller så är det intresset och orken för det som saknas.

Man satte en ära tidigare i att ta så bra bilder man kunde och göra så tydliga texter som möjligt. Det var nästan en tävling i det på en del platser vissa perioder.

Det har mestadels försvunnit.

Men det är naturligtvis upp till var och en om man vill ha sakerna man sätter ut sålda. En tydlig annons är inte sällan skillnaden mellan försäljning eller inte.
Jag håller helt med i det du säger, och jag blir än mer förvånad över detta ”beteende” när det kommer till klockor i den lite högre prisklassen? På en klocka i 100k-klassen kan det exempelvis ibland stå ”normalt slitage för en 4 år gammal klocka”, och sedan inte mycket mer. Jaha? Normalt slitage på 4 år, vad betyder det? Det skiljer nog enormt mycket kring vad man skulle beteckna som ”normalt” beroende på vem man är, hur man använder sina klockor osv.

Jag tänker tillbaka lite till när man var ung och hängde mycket på blocket och köpte begagnade bilar, där ”bruksskick” var ett ofta använt- samt missbrukat uttryck. Jag minns att jag en gång åkte 55-mil enkelresa med farsan för att kolla på en bil, bara för att gå ett varv runt det tilltänkta objektet, snabbt konstatera att det här inte var enligt beskrivningen, och vara påväg hemåt igen efter 10min 😅 Men visst, farsan och jag fick iaf en härlig pratstund i bilen på runt 14-timmar den dagen!

Summa summarum, jag tycker också att engagemanget har börjat variera mer och mer när det kommer till försäljning av klockor på K&S, ibland känns det inte som att säljaren faktiskt vill sälja, utan att jag som köpare ska få känna mig priviligerad över att ens få möjligheten till ett köp….
 

FreddeM

Rolex
2-Faktor
Jag håller med om att det är lite märkligt med annonser som innehåller typ en bild. Säger ingenting om klockans skick. Samtidigt har det blivit allt vanligare med skambud och oseriösa köpare som skriver. Det kan ju leda till att man som säljare inte orkar lägga ner lika mycket möda. Inget försvar utan mer en reflektion. Så det är väl egentligen både säljare och köpare som bidrar till en allt större blocket-mentalitet. Trist oavsett.
 

RobVintage

Panerai
Jag håller med om att det är lite märkligt med annonser som innehåller typ en bild. Säger ingenting om klockans skick. Samtidigt har det blivit allt vanligare med skambud och oseriösa köpare som skriver. Det kan ju leda till att man som säljare inte orkar lägga ner lika mycket möda. Inget försvar utan mer en reflektion. Så det är väl egentligen både säljare och köpare som bidrar till en allt större blocket-mentalitet. Trist oavsett.
Skambud och skambud inte helt ovanligt att klockor annonseras ut här dyrare än tex lw.
 

Watchie

Patek
2-Faktor
Menade att det känns som att det är fler skambud nu för tiden än förr. Alltså långt under marknadspris. Och oseriösa köpare, som skriver något men när man svarar så är det tyst sedan. Var dessa två fenomen jag tycker har ökat. Inte sällan från nya medlemmar.
Så är det, med all respekt för ”nya” som bara ska ha dinkan, ställer frågor, orkar ej göra due diligence själva heller om modellen ( är ju halva nöjet o googla o youtuba lite själv), och sedan knäpptyst, tycker det är konstigt som Breitlings att casha innan man skickar…
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
@enlimpa pris måste sättas, ett tips för annonsen raderas annars 🙂

 

enlimpa

Omega
@enlimpa pris måste sättas, ett tips för annonsen raderas annars 🙂

Sorry fick lite hjärnsläpp 😂
 

Endusima

Cartier
2-Faktor
Menade att det känns som att det är fler skambud nu för tiden än förr. Alltså långt under marknadspris. Och oseriösa köpare, som skriver något men när man svarar så är det tyst sedan. Var dessa två fenomen jag tycker har ökat. Inte sällan från nya medlemmar.
Upplever att det har varit väldigt vanligt hela tiden.
 

Risto85

Cartier
2-Faktor
Menade att det känns som att det är fler skambud nu för tiden än förr. Alltså långt under marknadspris. Och oseriösa köpare, som skriver något men när man svarar så är det tyst sedan. Var dessa två fenomen jag tycker har ökat. Inte sällan från nya medlemmar.
Jag håller med kring att det har blivit mer vanligt att en konversation startas upp (oftast av nyare medlem) för att sedan helt tystna. Man får en fråga om klockan som man ger svar på, men sedan hör man inget mer. Och ganska ofta så känner jag att svaret dom fick var av positiv karaktär, vilket gör det ännu svårare att förstå varför konversationen upphör?
Typ ”Är klockan fortfarande tillgänglig”, och man svarar att den är det, och då blir man ghostad 🤓
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Jag håller med kring att det har blivit mer vanligt att en konversation startas upp (oftast av nyare medlem) för att sedan helt tystna. Man får en fråga om klockan som man ger svar på, men sedan hör man inget mer. Och ganska ofta så känner jag att svaret dom fick var av positiv karaktär, vilket gör det ännu svårare att förstå varför konversationen upphör?
Typ ”Är klockan fortfarande tillgänglig”, och man svarar att den är det, och då blir man ghostad 🤓

Tinderlogiken har ”äntligen” kommit till KS.
 

Risto85

Cartier
2-Faktor
Det kanske är en idé annars: att införa Tinder-algoritmen på K&S? Köpare får svajpa höger på alla objekt (och därmed köpare) man är intresserade av; och säljare får svajpa höger på alla köpare man vill deala med. Och så matchas endast de köpare och säljare som svajpat varandra.
Då kommer det värsta inte vara risken för att man ska bli ghostad, utan att man ska bli catfishad av en slug köpare 😂
 

Guillbert

Audemars
2-Faktor
Ja, den tavlan är skum! citerar

Är väl läge att redovisa var den vita tavlan kommer ifrån?

Den svarta medföljande tavlan verkar däremot helt korrekt för året 1995, SWISS T <25 (Tritium)
1709563371898.png


Den vita tavlan kommer från Rob E och sattes i vid service 2022.
 

RobVintage

Panerai
Visst var det den här som låg ute för 9k? @Horologen

 

seikosha

Rolex
2-Faktor
Visst var det den här som låg ute för 9k? @Horologen

Degen skall in hajar du väl? 🤓
 

Horologen

Cartier
Degen skall in hajar du väl? 🤓
Nu ligger den inte ute till ren försäljning och med tanke på vad den går för på andra ställen på internet och vad den går för gällande nypris så känns bytesvärdet inte det minsta fel, utan ligger några tusen under alla andra jag kan hitta även de som kommer watch only och då från länder med tull.

Att jag köpte den för ett billigare pris på forumet av en annan forummedlem har väl inget med saken att göra? Och då väldigt få klockor av märket ens säljs så är det knappast svårt för någon att se?

Men då det tydligen är en sak som upprör så drar jag tillbaka annonsen och låter den vila efter månaden är slut så kanske den lockar igen även om jag är trött på den efter ett tag som ensam klocka nu.

Kan även tillägga att endel klockor har jag sålt för långt under det dem köpts och endel har gått upp i pris under ägandet (alla som kanske köpt Cartier eller Tudor 2014-2018?) Och denna tycker jag verkligen blev för billig i köp, känner själv att ett byte i 9000kr klassen hade känts som att ge bort klockan, varav den var så billig kan jag inte uttala mig om men en modell som fortfarande säljs från ett större märke (även omdiskuterat som MB är) för 32tkr idag. Och som inte går att hitta för under 19tkr begagnad ser jag ingen anledning till att lägga ut för byte för mindre än hälften av det? Visst det är ett trevligt forum men så härligt är det inte att man inte kan närma sig marknadspriser :)

Ps. Även fel tråd ni skriver i även, outhängda betyder att man inte länkar till annons eller användare, det finns en tråd för specifika annonser i tråden Aktiva objekt (annonser på KS), för er som har lätt att hitta priser men inte vart ni ska skriva av er era väl avvägda tvättstugelappar till kommentarer.
 

RobVintage

Panerai
Nu ligger den inte ute till ren försäljning och med tanke på vad den går för på andra ställen på internet och vad den går för gällande nypris så känns bytesvärdet inte det minsta fel, utan ligger några tusen under alla andra jag kan hitta även de som kommer watch only och då från länder med tull.

Att jag köpte den för ett billigare pris på forumet av en annan forummedlem har väl inget med saken att göra? Och då väldigt få klockor av märket ens säljs så är det knappast svårt för någon att se?

Men då det tydligen är en sak som upprör så drar jag tillbaka annonsen och låter den vila efter månaden är slut så kanske den lockar igen även om jag är trött på den efter ett tag som ensam klocka nu.

Kan även tillägga att endel klockor har jag sålt för långt under det dem köpts och endel har gått upp i pris under ägandet (alla som kanske köpt Cartier eller Tudor 2014-2018?) Och denna tycker jag verkligen blev för billig i köp, känner själv att ett byte i 9000kr klassen hade känts som att ge bort klockan, varav den var så billig kan jag inte uttala mig om men en modell som fortfarande säljs från ett större märke (även omdiskuterat som MB är) för 32tkr idag. Och som inte går att hitta för under 19tkr begagnad ser jag ingen anledning till att lägga ut för byte för mindre än hälften av det? Visst det är ett trevligt forum men så härligt är det inte att man inte kan närma sig marknadspriser :)

Ps. Även fel tråd ni skriver i även, outhängda betyder att man inte länkar till annons eller användare, det finns en tråd för specifika annonser i tråden Aktiva objekt (annonser på KS), för er som har lätt att hitta priser men inte vart ni ska skriva av er era väl avvägda tvättstugelappar till kommentarer.
Är väl bra att uppmärksamma ockerpriser för medlemmar som är mindre insatta?
Klart att du inte vill att din annons ska uppmärksammas här.
Sen att referera till c24 är väldigt skevt med tanke på att allt går långt under här i Sverige.
 
Topp