• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden där vi får hjälp att välja band till våra vintageklockor

Måste säga att jag är positivt överraskad trots höga förväntningar. Supermjuk men ändå jämnt och inte "sladdrigt". Tänkte faktiskt kolla om jag får rabatt även på ett fjärde. Kan kolla på ett femte om du vill? De ger inga stora rabatter men kan nog lösa gratis quick release som kostar 10 eur samt fri frakt.
Du kan alltid kolla, uppskattas verkligen:)

Hej! Första inlägg så hoppas jag hamnar rätt här på armbandstråden. Tänkte höra om det finns läderband till klockor där pinnen i armbandets fäste inte går att lossa som på min Omega här. Stålbandet som sitter på är ett Acieriche som jag tycker känns spinkigt. Jag tänker mig ett ljusbrunt i ödla. Och vad är mest tidstypiskt? Kan stålbandet ha suttit på sedan den var ny?
IMG_5005.jpg

Hej! Första inlägg så hoppas jag hamnar rätt här på armbandstråden. Tänkte höra om det finns läderband till klockor där pinnen i armbandets fäste inte går att lossa som på min Omega här. Stålbandet som sitter på är ett Acieriche som jag tycker känns spinkigt. Jag tänker mig ett ljusbrunt i ödla. Och vad är mest tidstypiskt? Kan stålbandet ha suttit på sedan den var ny?
IMG_5005.jpg
Absolut, de där stålbanden har en skarv där den möter boetten som man brukar kunna bända upp lite försiktigt och lirka av. Det du sedan ska leta efter är läderband med "open end", som passar på klockor med fasta bandstift. Det går även att försiktigt skära upp ett vanligt läderband på baksidan och limma.
Stålbandet är tidsenligt och kan mycket väl vara det som satt på vid originalköpet men det är inget Omega utan köptes i så fall troligtvis till klockan i uraffären.

På jakt efter ett Beads of rice till denna, 20mm luggar och gärna böjda ändlänkar som passar så bra som möjligt mot boetten. Måste passa 18,5cm Mao. Rätt lång.

Budget typ 1-2k, räcker det? Vintage eller nytt.

Tips? Har scannat eBay men tycker de generellt är lite dyra. kanske är vad de kostar? Vad är bra sökord?
344A44E1-C964-4FAA-98F6-9238B1FEA262.jpeg

Funderar på denna men är tveksam att det kommer passa så bra
https://www.uncleseiko.com/store/p129/New_Product!___Beads_of_Rice_Bracelet_for_the_SKX013.html#

LUC 29mm urtavla testar stållänken som följde med och ett läderarmband i rödbrun ton som finns i ringen på urtavlan.
Tyck till.
P1220434.JPG

P1220447.JPG

P1220451.JPG

P1220435.JPG

Senast ändrad:
Några förslag på vad för band som kunde vara snyggt på den här? Svart läder?
Länk eller metallarmband är nog vad jag helst skulle föredra men skulle behöva endlinks i så fall. Någon som vet var man kan få tag på armband med endlinks? Lugsize är 20 mm

IMG_20190211_132707.jpg

Är lite inne på att beställa hem några alligator band från ebay. Dock lite osäker på vad tullen säger om detta. Som jag tolkar det är vissa arter ett stort nejnej medans odlande och vissa är okej. Handlarna specificerar inte exakt art utan endast "crocodile/alligator". Någon som kan bringa lite ljus i detta? Någon som beställt hem band?

Tillbaka
Topp