• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden där vi får hjälp att välja band till våra vintageklockor

39B8BEAE-AE3D-41EA-A1AB-FB318011EA57.jpeg

+ magi

Nu var ju inget av det jag sagt menat som besserwissrande eller dylikt; utan tipset om benet var i all välmening och för att jag själv upplever att det drar tillbaka lystern märkbart på mina cordovanskor efter en omgång. :)

Det är ett fibröst membran som ligger under huden på en häströv :)

Edit; Alltså ett läder, men inte skinn, eftersom skinn är huden på djuret. :)

Edit 2: Eftersom det är ett sådant membran skall man inte använda "vanliga" vårdande produkter för vanligt läder från skinn, då lösningsmedlen som finns i dessa sabbar egenskaperna som gör cordovan så speciellt, om jag förstått det hela rätt.
Ok, kallar allt skinn skinn. Använder inte din definition av skinn/läder men är kanske korrekt. Om det ska vara nappa brukar jag säga det. Men visst är det som du säger inte topplagret, därför ytan är rätt tråkig och infärgningen kan kännas väldigt påmålad.

Det är fortfarande läder? och därför bör det behandlas som just läder. Är inte bara cordovan som är spaltläder. Använder inte lösningmedel när jag fettar in saker och gjorde inte så på hästen. Sedan finns det säkert fett som är olika bra till cordovan men skillnaden är marginell.

Ok, kallar allt skinn skinn. Använder inte din definition av skinn/läder men är kanske korrekt. Om det ska vara nappa brukar jag säga det. Men visst är det som du säger inte topplagret, därför ytan är rätt tråkig och infärgningen kan kännas väldigt påmålad.

Det är fortfarande läder? och därför bör det behandlas som just läder. Är inte bara cordovan som är spaltläder. Använder inte lösningmedel när jag fettar in saker och gjorde inte så på hästen. Sedan finns det säkert fett som är olika bra till cordovan men skillnaden är marginell.
Typ alla skokrämer innehåller ett visst mått av lösningsmedel för att hjälpa näringsämnena gå in i lädret, utom de som är gjorda för cordovan. Sen om du använder rent fett vettitusan vad det ger för resultat. :)

Vet inget om magi men jag kan konstatera att cordovan är betydligt mer individuellt och levande material jämfört med kalvskinn. Väldigt stor skillnad mellan mina cordovanskor när det gäller hur torra, matta eller feta de är. T om mellan skorna i samma par kan det vara så att den ena skon får jag torka av vitt fett som utsöndrats när de inte använts på ett tag. Vilket aldrig behövs på den andra skon.

Vet inget om magi men jag kan konstatera att cordovan är betydligt mer individuellt och levande material jämfört med kalvskinn. Väldigt stor skillnad mellan mina cordovanskor när det gäller hur torra, matta eller feta de är. T om mellan skorna i samma par kan det vara så att den ena skon får jag torka av vitt fett som utsöndrats när de inte använts på ett tag. Vilket aldrig behövs på den andra skon.
Olackat spaltläder är lite speciellt.

Var hittar man tjusiga armband till gamla klockor med wire lugs (ej avtagbara)? På de jag sett så trär man ju in en del av skinnet som man sen spänner med clips.

Ville egentligen ha en sån där knubbig 50-tals Omega Seamaster Automatic med ljus tavla...
Ropade istället in denna Omega i helgen. Tavlan är ganska härlig, stardust. Gillar bruna armband och tänker mig något i en mörkare brun ton. Gillar stuket på Hodinkee banden och de i grövre cordovan. Guldindexen gör mig lite osäker? Vad tror ni passar bäst?

EFE47484-255C-486B-AE9A-08270DA73701.png

Ville egentligen ha en sån där knubbig 50-tals Omega Seamaster Automatic med ljus tavla...
Ropade istället in denna Omega i helgen. Tavlan är ganska härlig, stardust. Gillar bruna armband och tänker mig något i en mörkare brun ton. Gillar stuket på Hodinkee banden och de i grövre cordovan. Guldindexen gör mig lite osäker? Vad tror ni passar bäst?

Mysig! Var sugen på den. Tror tavlan kan vara toppen! Tycker du ska invänta livekoll innan bandval. Hur brun är den tex.

Grattis! Tycker att länken ser lite spännande ut, så langa gärna upp ett foto på den när du får hem den!

Vore roligt att kunna varva länken med något schyst skinnband men har lite svårt att få till en bra kombo med den champagnefärgade tavlan och TT. Vad tycker ni passar bäst?
D56179BB-C139-411E-9320-42ED0C050A7F.jpeg

Så här ser den ut irl. Mörk brunt eller kanske svart är väl bäst. Skulle vilja ha något 18/16 mm, ostoppat, mjukt och följsamt. Inte för dressat eller blankt. Har ni tips på någon handlare på Ebay eller något sökord?
DAB27B1C-9112-4F58-B28D-80F05451E565.jpeg

Så här ser den ut irl. Mörk brunt eller kanske svart är väl bäst. Skulle vilja ha något 18/16 mm, ostoppat, mjukt och följsamt. Inte för dressat eller blankt. Har ni tips på någon handlare på Ebay eller något sökord?
DAB27B1C-9112-4F58-B28D-80F05451E565.jpeg
Hmmm, skulle nog vilja se fler bilder i olika ljus. Tavlan ser mysig ut! Kanske BoR...?

Tillbaka
Topp