• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden där vi får hjälp att välja band till våra vintageklockor

Kajjan

Cartier
2-Faktor
Inget bra tips än, men den där har nog 18mm luggar?
Färgen som du har är väl inte fel? Kanske för grovt band bara? Mörkbrunt Cordovan eller så kan nog vara fint också.
Ja kan nog stämma att det är 18, det banden på är bra färg men precis som du säger för grovt, tror till och med att det är ett 20mm band. Ska utforska Cordovan band tack för tipset
 

phyx

Omega
EEEE2007-81D8-4F05-B6D2-5A6B12D5FEFA.jpeg

Vad är ett passande band på en sådan klocka? Förutom blått. Har haft blått och tycker det blev för blått. Kanske stållänk? Kan det passa? Isåfall vart kan man få tag på ett? Det är 18mm mellan luggarna.
 
EEEE2007-81D8-4F05-B6D2-5A6B12D5FEFA.jpeg

Vad är ett passande band på en sådan klocka? Förutom blått. Har haft blått och tycker det blev för blått. Kanske stållänk? Kan det passa? Isåfall vart kan man få tag på ett? Det är 18mm mellan luggarna.
Jag kör svart läder med hål i armbandet. Det ger en sjukt cool och lite sportig look men samtidigt klassisk enligt mig.

Men har också sett dem på väldigt snygga stållänkar vilket ger en snygg kostym look. Det blåa i urtavlan bryter snyggt av stållänkar.
 

Bilagor

  • IMG_20190219_204705.jpg
    IMG_20190219_204705.jpg
    103.3 KB · Visningar: 3
Senast ändrad:

evki

Audemars
2-Faktor
Skulle uppskatta några konkreta tips gällande band för följande klockor.

1. JLC Mark XI. Fasta bandstift. 17mm. Kan nog leva med en NATO men vill ha en som är mjuk och fin.
2. JLC E159. 16mm. Vintage grisläder är en bra alternativ, men finns det något mer som är passande?

_2034607.JPG
fullsizeoutput_e34.jpeg
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Skulle uppskatta några konkreta tips gällande band för följande klockor.

1. JLC Mark XI. Fasta bandstift. 17mm. Kan nog leva med en NATO men vill ha en som är mjuk och fin.
2. JLC E159. 16mm. Vintage grisläder är en bra alternativ, men finns det något mer som är passande?

_2034607.JPG
fullsizeoutput_e34.jpeg
Grymma dinkor. Jag gillade det 17mm a.f.0210.-replica-strap på min Timor WWW. 17mm. Väldigt mjukt tack vare en lös väv, men går att customisera en del då de specialgörs: http://af0210strap.com/
385400B4-63EA-41CF-BABC-514A48CA4F8F.jpeg
 

Psykel

Patek
Skulle uppskatta några konkreta tips gällande band för följande klockor.

1. JLC Mark XI. Fasta bandstift. 17mm. Kan nog leva med en NATO men vill ha en som är mjuk och fin.
2. JLC E159. 16mm. Vintage grisläder är en bra alternativ, men finns det något mer som är passande?

_2034607.JPG
fullsizeoutput_e34.jpeg
Bamboo på den undre?
DC3888DB-94CA-46C1-94D3-99A245F86499.jpeg
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Det set trevligt ut! Tack för tipset. Vad kostar det nytillverkade bandet? Hittar inte priset på deras hemsida.
Jag kom över det på lite omvägar, men jag betalade ~500 kr för mitt. Tror de görs i batches, men de är tillmötesgående så hör av dig och kolla om du är intresserad. Baserade i Australien.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Har ett gäng skor i cordovan och de blir ju lätt matta o tråkiga, å andra sidan är de enkla att putsa upp. Man får tänka på att ha produkter avsedda för cordovan bara.
Fungerar säkert bra, men det är trots allt bara skinn. Dock bra marginal på specialfett både till läder och hy så förstår att branschen anspelar på magi så mycket.
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Vad är cordovan för något menar du?
Det är ett fibröst membran som ligger under huden på en häströv :)

Edit; Alltså ett läder, men inte skinn, eftersom skinn är huden på djuret. :)

Edit 2: Eftersom det är ett sådant membran skall man inte använda "vanliga" vårdande produkter för vanligt läder från skinn, då lösningsmedlen som finns i dessa sabbar egenskaperna som gör cordovan så speciellt, om jag förstått det hela rätt.
 
Topp