• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden där vi får hjälp att välja band till våra vintageklockor

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Skulle tippa att det är gris på bilden? :)

Edit: Nåt sånt här typ, färg vettitusan dock.
D8189663-A3DB-42AC-A248-0C89E728F6B3.png
Känns inte gris jävla udda på ett superkompressorur? Mina grisband känns väldigt vattenkänsliga iaf :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Känns inte gris jävla udda på ett superkompressorur? Mina grisband känns väldigt vattenkänsliga iaf :)
Bland de tåligaste lädertyperna tror jag? Satt på vissa militärur förr vad jag kunnat se. Har gamla svinläder som håller ihop fint. Sedan tror jag iofs inte det är svinläder på bilden.
 

NickG

Cartier
4F2D204A-2953-44E0-8C0C-E5913412C323.jpeg

Behöver tips till den här, sitter ett blankt omega original läder på just nu som känns alldeles för dressigt.
Tänker mig ett mörkbrunt läder, eller någon som har tips?
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Någon som har tips på lite billigare typ Molequin i ljusbruna toner? Grained calf antar jag att jag ska gå på?
Finns det något bra sökord man kan slå på eBay tex? :)
upload_2019-3-26_17-13-15.jpeg
 

Loda

Omega
Klippte denna på köp och sälj (bild från annons), men den behöver band. Jag har sett alternativen till samma boett i tråden och tycker själv att småhåligt mörkbrunt/brunt racing hade suttit fint. Tyvärr kan jag inte hitta något i 19mm. Tror ni man kan klämma in ett på 20? Jag har sett några riktigt fina band i stilen här (Corfam tror jag ett hette). Det andra skeppar dock från USA och det blir rätt saftigt pris med moms och frakt. Har googlat i någon timme faktiskt, men kan inte riktigt hitta något annat bra: någon som har tips?

Vad tror ni om någon form av mesh för variation?
Tissot kronograf.jpg
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Klippte denna på köp och sälj (bild från annons), men den behöver band. Jag har sett alternativen till samma boett i tråden och tycker själv att småhåligt mörkbrunt/brunt racing hade suttit fint. Tyvärr kan jag inte hitta något i 19mm. Tror ni man kan klämma in ett på 20? Jag har sett några riktigt fina band i stilen här (Corfam tror jag ett hette). Det andra skeppar dock från USA och det blir rätt saftigt pris med moms och frakt. Har googlat i någon timme faktiskt, men kan inte riktigt hitta något annat bra: någon som har tips?

Vad tror ni om någon form av mesh för variation?
Tissot kronograf.jpg
Jag har fått för mig att den där är 18mm bandbredd men kan verkligen ha fel.
Du kan nog hitta fina 19mm band på tex Molequin, Atelier Romane, eller låta ngn duktig typ @Fredrik (Swe) göra ett.

Jag själv kör Corfam på min Pr516 (se ovan), annars funkar Tropic Sport eller Tropic Star. Ett lite nättare mesh tror jag kan funka!
 

Loda

Omega
Jag har fått för mig att den där är 18mm bandbredd men kan verkligen ha fel.
Du kan nog hitta fina 19mm band på tex Molequin, Atelier Romane, eller låta ngn duktig typ @Fredrik (Swe) göra ett.

Jag själv kör Corfam på min Pr516 (se ovan), annars funkar Tropic Sport eller Tropic Star. Ett lite nättare mesh tror jag kan funka!

Hm, måste ha läst 19mm i syne någonstans. Får mäta för säkerhets skull när jag får hem den. Tack så länge, kommer säkert med fler frågor senare.

Får man fråga var du köpte ditt?
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Hm, måste ha läst 19mm i syne någonstans. Får mäta för säkerhets skull när jag får hem den. Tack så länge, kommer säkert med fler frågor senare.

Får man fråga var du köpte ditt?
Nä det kan vara 19 jag är osäker :)
Corfam köpte jag på forumet K&S. Tropics har jag köpt på olika platser.
 

TorNet

Panerai
2-Faktor

Psykel

Patek
Klippte denna på köp och sälj (bild från annons), men den behöver band. Jag har sett alternativen till samma boett i tråden och tycker själv att småhåligt mörkbrunt/brunt racing hade suttit fint. Tyvärr kan jag inte hitta något i 19mm. Tror ni man kan klämma in ett på 20? Jag har sett några riktigt fina band i stilen här (Corfam tror jag ett hette). Det andra skeppar dock från USA och det blir rätt saftigt pris med moms och frakt. Har googlat i någon timme faktiskt, men kan inte riktigt hitta något annat bra: någon som har tips?

Vad tror ni om någon form av mesh för variation?
Tissot kronograf.jpg
Kläm inte in ett 20mm. Få saker sabbar utseendet på en klocka så mycket som ett för brett läder eller nato. Kolla ebay, du borde säkert kunna hitta ett tidstypiskt band i rätt storlek för en rimlig peng där.
 

Loda

Omega
Är 99% säker på att jag fick det till 19 mm när jag mätte - Tropicbandet på bilderna i annonsen är 19 mm. Här finns en svensk sajt med racingband i 19 mm (20 mm funkar oftast bra också): https://www.cheapestnatostraps.com/collections/racing-watch-bands/19-mm
Tack. Gött att få bandbredden utredd. Var inne där, men tyckte banden såg lite billiga ut? De som hette Monza låg närmast, men såg kanske lite stoppade ut för att funka. Kanske tills man hittar något bättre om inte annat.
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor

TorNet

Panerai
2-Faktor
Tack. Gött att få bandbredden utredd. Var inne där, men tyckte banden såg lite billiga ut? De som hette Monza låg närmast, men såg kanske lite stoppade ut för att funka. Kanske tills man hittar något bättre om inte annat.
Banden ser billiga ut pga att de ÄR billiga... ;)

Ett tips är iaf att försöka hitta band inom EU, har själv slutat beställa från säljare utanför EU pga Postnords tullhantering - förutom att du får pröjsa moms + avgift så har en del dessutom fått vänta i veckor eller månader på klockor och band, om det ens kommer fram överhuvdtaget.
 

Loda

Omega
Banden ser billiga ut pga att de ÄR billiga... ;)

Ett tips är iaf att försöka hitta band inom EU, har själv slutat beställa från säljare utanför EU pga Postnords tullhantering - förutom att du får pröjsa moms + avgift så har en del dessutom fått vänta i veckor eller månader på klockor och band, om det ens kommer fram överhuvdtaget.
Så sant när det gäller korrelationen pris och uppfattat värde, vanligt kognitivt felslut. Sportrolextokerierna är väl ett perfekt exempel på det, där är det ju nästan tragiskt, men ack så underhållande, att titta till trådarna ibland. Men nu är jag OT.
 

Ostberg

Omega
Har en Facit 70-talare som jag tycker är riktigt nice. Dock är jag lite osäker på Nato-bandet då den ser lite liten ut på det... Kanske något enklare brunt läder?
IMG_20190404_131432.jpg
 

Ostberg

Omega
Tropic kan säkert se bra ut, men skulle tippa på ett äkta skulle kosta mer än klockan.
Kanske något slags canvas, @Ostberg?
Hmm jo tropic skulle kunna vara något, har kanske något (oäkta) liggandes som man skulle kunna testa med. Canvas har jag också funderat på. Men har svårt att komma fram till vilken färg som skulle passa (om man inte kör safe med svart).
 

Psykel

Patek
Hmm jo tropic skulle kunna vara något, har kanske något (oäkta) liggandes som man skulle kunna testa med. Canvas har jag också funderat på. Men har svårt att komma fram till vilken färg som skulle passa (om man inte kör safe med svart).
Ett sandfärgat skulle säkert kunna lira fint med det svarta och röda.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Klippte denna på köp och sälj (bild från annons), men den behöver band. Jag har sett alternativen till samma boett i tråden och tycker själv att småhåligt mörkbrunt/brunt racing hade suttit fint. Tyvärr kan jag inte hitta något i 19mm. Tror ni man kan klämma in ett på 20? Jag har sett några riktigt fina band i stilen här (Corfam tror jag ett hette). Det andra skeppar dock från USA och det blir rätt saftigt pris med moms och frakt. Har googlat i någon timme faktiskt, men kan inte riktigt hitta något annat bra: någon som har tips?

Vad tror ni om någon form av mesh för variation?
Tissot kronograf.jpg
Fin klocka! Har en del passande band och spännen till den. Skicka ett pm om du är intresserad? Har haft några sådana Tissoter själv tidigare nämligen...
 

Zefside

Breitling
Hejsan. Jag letar efter klassiskt krokodilläder till en Rolex 16013, är det någon som kan rekommendera ett bra märke?
 
Topp