• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden där vi får hjälp att välja band till våra vintageklockor

feffe79

Cartier
Urk. Går inte att eftereditera in en bild. Kommer här.
IMG_6018.JPG
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Någon som testat nytillverkade grisband?
Tänker typ Fluco, Rios, Spiedel etc. Är ute efter ett brunt i 18mm och hade såklart varit roligast med ett vintage band men det är uppenbarligen lättare att hitta nytillverkade.
Skärmavbild 2019-07-13 kl. 22.31.25.png
Skärmavbild 2019-07-13 kl. 22.31.37.png
Skärmavbild 2019-07-13 kl. 22.31.44.png
 

Psykel

Patek

Ormet

Panerai
2-Faktor
Funderar på att skaffa (och misshandla) ett canvas till denna, 20mm. Vad tror ni?
F68F00F8-32A3-40B2-B4BF-DBF1AA6386F0.jpeg
Klockan är nästan lite för liten och nätt för sina 20 mm, upptäckte att många band blev lite väl buffliga pga detta på mina 7546-dykare. Hade letat något tunt och om det finns ett canvas eller liknande som smalnar av mot spännet vore det väl en bonus. Brukade köra HK tropic (HK enbart pga billigare) emellanåt, funkade rätt bra!
 

Psykel

Patek
Klockan är nästan lite för liten och nätt för sina 20 mm, upptäckte att många band blev lite väl buffliga pga detta på mina 7546-dykare. Hade letat något tunt och om det finns ett canvas eller liknande som smalnar av mot spännet vore det väl en bonus. Brukade köra HK tropic (HK enbart pga billigare) emellanåt, funkade rätt bra!
Jo, håller med om att något avsmalnande skulle passa. Överväger att testa cheapestnatostraps tropic-repro. Tyvärr är deras enda canvas utan läderbaksida inte avsmalnande + har "vintage" stygn vid luggarna.
 

Dondon

Cartier
Sprang på denna och gillade tavlan på en gång. Efter eminent hjälp med glasbyte och lite allmänt fix så blev den riktigt fin i mitt tycke. Men vad ska jag ha den på?
Sugen att testa den på länk men vet inte alls vad som skulle funka då jag inte normalt kör länk?
Tar gärna emot feedback på länk likväl band som kan funka.
yB5bBL8.jpg
 

Psykel

Patek
Sprang på denna och gillade tavlan på en gång. Efter eminent hjälp med glasbyte och lite allmänt fix så blev den riktigt fin i mitt tycke. Men vad ska jag ha den på?
Sugen att testa den på länk men vet inte alls vad som skulle funka då jag inte normalt kör länk?
Tar gärna emot feedback på länk likväl band som kan funka.
yB5bBL8.jpg
Trevliga linjer! Vad är det för bandbredd? Jag har en Tissotlänk (kanske inte helt tidsenlig, 80-tal kanske) liggande som jag råkade klicka hem på tratten för en femtilapp för nåt år sen. Kan lägga upp en bild när jag kommer hem.
 

Dondon

Cartier
Tycker den ser rätt bra ut även fast jag skulle vilja haft lite mer åt mörkare / brunare hållet. Hur är längden på dessa? :)
Ute och reser så har inte något tillgängligt men får väl lite på den här infon antar jag. Är nog något tjockare än de äldre banden, läste 2,8mm någonstans nyss men inte upplevt dem som för tjocka. Står ju dock faktiskt padded, har nog inte hunnit använda det tillräckligt. Fick en hundvalp i samma veva som äter klockor och arm så har varit beaters sen dess.
https://www.graf-uhrarmbaender.de/en/shop/Produkt/leder/PIGGY/

Tror jag gav 25 euro med frakt från Ebay.
 

Dondon

Cartier
Trevliga linjer! Vad är det för bandbredd? Jag har en Tissotlänk (kanske inte helt tidsenlig, 80-tal kanske) liggande som jag råkade klicka hem på tratten för en femtilapp för nåt år sen. Kan lägga upp en bild när jag kommer hem.
Ska vara 18mm tror jag, vet med säkerhet i helgen när jag har den igen.
 

Dondon

Cartier
Här är länken, 18mm. Kan vara 90-tal också.
3B54565F-313F-437D-B9A2-108CFEEF0EBF.jpeg
Ursäkta sent svar, varit fullspäckat av födelsedagsfiranden. Har klockan i handen i helgen så ska kolla lite då. Den var så fruktansvärt tunn jämfört med alla mina andra klockor så den kanske bara gör sig på band ändå?
Ska testa med någon AM-länk jag har liggandes och se om det funkar alls så återkommer jag till tråden!
 

Psykel

Patek
Ursäkta sent svar, varit fullspäckat av födelsedagsfiranden. Har klockan i handen i helgen så ska kolla lite då. Den var så fruktansvärt tunn jämfört med alla mina andra klockor så den kanske bara gör sig på band ändå?
Ska testa med någon AM-länk jag har liggandes och se om det funkar alls så återkommer jag till tråden!
Grymt! Skicka PM om du vill ha länken.
 

Entruv

Omega
Någon som testat nytillverkade grisband?
Tänker typ Fluco, Rios, Spiedel etc. Är ute efter ett

Fick för två dagar sen hem ett av Flucos grisband till min Movado på 31mm. I mitt tycke god kvalite men som vanligt med Fluco är banden rejält långa. Jag har bandet så tight det går och har handleder runt om kring 17cm om jag minns rätt. Det bör sägas att jag antog att dessa band var helt obehandlade så körde på med "rikligt" med Saphir Renovateur för att mjuka upp och förbereda bandet för användning. Som andra har sagt skulle bandet vara vackrare med lite avsmalning men man kan ju tyvärr inte få allt antar jag.

Allt som allt är jag nöjd för de (ca) 200 kr jag spenderade, skulle nog inte betala mer för detta band så länge de inte erbjuder olika storlekar.

Edit: lägger gärna in bilder om så önskas.
Utökad edit: bandet känns ostoppat, eller i alla fall minimalt stoppat.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Fick för två dagar sen hem ett av Flucos grisband till min Movado på 31mm. I mitt tycke god kvalite men som vanligt med Fluco är banden rejält långa. Jag har bandet så tight det går och har handleder runt om kring 17cm om jag minns rätt. Det bör sägas att jag antog att dessa band var helt obehandlade så körde på med "rikligt" med Saphir Renovateur för att mjuka upp och förbereda bandet för användning. Som andra har sagt skulle bandet vara vackrare med lite avsmalning men man kan ju tyvärr inte få allt antar jag.

Allt som allt är jag nöjd för de (ca) 200 kr jag spenderade, skulle nog inte betala mer för detta band så länge de inte erbjuder olika storlekar.

Edit: lägger gärna in bilder om så önskas.
Utökad edit: bandet känns ostoppat, eller i alla fall minimalt stoppat.
Stort tack du får jättegärna posta lite bilder, synd på storleken då jag också hade velat ha ett kortare band! :)
 

TibbeTabb

Panerai
2-Faktor
Roade mig med att "stansa" på ett band idag. Testade med ett tryck tillägnat Televerksklockan
Använde gamla bly-typer från ett nedlagt tryckeri.
Funkade... Och kan hamna på ett bättre band till denna klocka. Måste bara hitta rätt band och färg för klockan.
IMG_20190718_151107.jpg
IMG_20190718_151536.jpg
 
Topp