• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden där vi får hjälp att välja band till våra vintageklockor

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Bättre än att värma? Värmer man bra och klistret är snällt ser det ju ut som nytt? I vilket fall ska man klara att göra det utan synliga märken på framsidan. Men är det ordentlig genomgående söm måste man skära.
Självklart, är bandet vikt vid kanten fungerar det att bara värma upp limmet. Men om det inte är det eller har ett inre läder påklistrat är det ok inte alltid det går. Då kan ett rakblad vara bra om man måste skära.
 

oftast

Panerai
2-Faktor
@Psykel
Inte så dumt, skulle kanska passa bättre med ett lite grövre band kanske
 

Bilagor

  • IMG_20190821_232158.jpg
    IMG_20190821_232158.jpg
    54.9 KB · Visningar: 7
  • IMG_20190821_222347.jpg
    IMG_20190821_222347.jpg
    92.7 KB · Visningar: 6

zbagaren

Breitling
Hej!

Mitt första inlägg här och började kolla på klockor för ungefär ett år sedan och kom fram till att jag inte kan ha en mekanisk klocka eftersom jag inte kan bruka en klocka på mitt arbete. Jag har letat efter ett Quartz ur nu ungefär ett år lite sporadiskt. och igår köpte jag ett. Och just det var en länk på den och jag vill ha ett läderarmband och undrar var de mest prisvärda finns, Hirsch har jag läst ska vara bra. Min egentliga fråga var ifall någon vet mm man ska ha på armbandet för det ska passa mellan bandhornen. Klockan i fråga är en Omega seamaster från 1977, har inte fått klockan än och tänkte handla bandet så man kan använda klockan direkt.

MVH Erik
 

Psykel

Patek
Hej!

Mitt första inlägg här och började kolla på klockor för ungefär ett år sedan och kom fram till att jag inte kan ha en mekanisk klocka eftersom jag inte kan bruka en klocka på mitt arbete. Jag har letat efter ett Quartz ur nu ungefär ett år lite sporadiskt. och igår köpte jag ett. Och just det var en länk på den och jag vill ha ett läderarmband och undrar var de mest prisvärda finns, Hirsch har jag läst ska vara bra. Min egentliga fråga var ifall någon vet mm man ska ha på armbandet för det ska passa mellan bandhornen. Klockan i fråga är en Omega seamaster från 1977, har inte fått klockan än och tänkte handla bandet så man kan använda klockan direkt.

MVH Erik
Lägg gärna upp en bild på klockan i fråga, omöjligt att hjälpa annars. Hirsch är absolut bra, men det finns gott om trevliga NOS-band att hitta på tradera och ebay. Problemet med Hirsch på vintageklockor är att dom generellt är ganska tjocka, bulliga, vilket oftast inte passar nåt vidare på oftast tunnare vintageklockor.
 

zbagaren

Breitling
Lägg gärna upp en bild på klockan i fråga, omöjligt att hjälpa annars. Hirsch är absolut bra, men det finns gott om trevliga NOS-band att hitta på tradera och ebay. Problemet med Hirsch på vintageklockor är att dom generellt är ganska tjocka, bulliga, vilket oftast inte passar nåt vidare på oftast tunnare vintageklockor.

Hej! Absolut my bad, Jasså okej då är jag med. Hoppas jag kan få lite tips här då.

Klockan i fråga.

Omega Seamaster.jpg
Omega seamaster 2.jpg


MVH Erik
 

Bilagor

  • Omega Seamaster.jpg
    Omega Seamaster.jpg
    89.4 KB · Visningar: 6

oftast

Panerai
2-Faktor
Ser ju helt okej ut. Dock har jag personligen lite svårt för länkar som sticker ut utanför luggarna på det där sättet. En fördel med den boetten är ju iallafall att det är lätt att hitta gamla länkar pga det raka avslutet.
Absolut medhåll om länkar som sticker ut sådär, fick den uppenbarelsen när du tipsade om det med min jubileelänk :)
Vet inte om de här går att åtgärda dock.. Någon här som vet om själva ändlänken på en sån här länk går att ta bort, ta bort sista länkbiten och sen sätta dit ändlänken igen?

I övrigt är jag glad att ha återupptäckt Candinon, den förtjänar att luftas lite!
 

Bilagor

  • IMG_20190822_081907.jpg
    IMG_20190822_081907.jpg
    193.9 KB · Visningar: 5

Psykel

Patek
Absolut medhåll om länkar som sticker ut sådär, fick den uppenbarelsen när du tipsade om det med min jubileelänk :)
Vet inte om de här går att åtgärda dock.. Någon här som vet om själva ändlänken på en sån här länk går att ta bort, ta bort sista länkbiten och sen sätta dit ändlänken igen?

I övrigt är jag glad att ha återupptäckt Candinon, den förtjänar att luftas lite!
Candino är grymt underskattade, måste jag säga! Angående länken så går det nog inte att åtgärda just den, men borde ju inte vara omöjligt att hitta nån liknande vintagelänk som inte har den utformningen.
 

Psykel

Patek
Dress är tanken, Min tanke just nu är ett brunt läderband som är lite krokodilaktigt, eller vad tror du/ni hade passat?

MVH Erik
Kolla Hirsch Lizard. Äkta ödla och tunt. Har ett sånt på min JLC-guldare från 60-talet och tycker det passar fint. Inte så dyrt heller, tror omkring en femhundring? Nya krokodil/alligatorband är generellt lite för tjocka för tunna vintageklockor.
4b898e8e-b17d-4a6c-890d-1c6f303792d8-jpeg.805169
 

zbagaren

Breitling
Kolla Hirsch Lizard. Äkta ödla och tunt. Har ett sånt på min JLC-guldare från 60-talet och tycker det passar fint. Inte så dyrt heller, tror omkring en femhundring? Nya krokodil/alligatorband är generellt lite för tjocka för tunna vintageklockor.
4b898e8e-b17d-4a6c-890d-1c6f303792d8-jpeg.805169

Det är så? Får kolla runt lite. Kan även tänka mig ett slätt. Ingen som har koll på mm då nu direkt?

Går det att putsa upp klocka något själv? Ser ut som det behövs, aldrig polerad. Eller vad kostar en polering?

MVH Erik
 

Psykel

Patek
Det är så? Får kolla runt lite. Kan även tänka mig ett slätt. Ingen som har koll på mm då nu direkt?

Går det att putsa upp klocka något själv? Ser ut som det behövs, aldrig polerad. Eller vad kostar en polering?

MVH Erik
Skulle gissa på 18mm, men jag skulle nog rekommendera att vänta tills du får hem den och mäta ordentligt så du inte köper fel.
Jag skulle inte polera klockan, varken själv eller av proffs. Möjligtvis en lätt rengöring och polera glaset om det är repigt. I övrigt är det stor risk att linjerna förstörs om man låter polera den.
 

zbagaren

Breitling
Skulle gissa på 18mm, men jag skulle nog rekommendera att vänta tills du får hem den och mäta ordentligt så du inte köper fel.
Jag skulle inte polera klockan, varken själv eller av proffs. Möjligtvis en lätt rengöring och polera glaset om det är repigt. I övrigt är det stor risk att linjerna förstörs om man låter polera den.
Ja det är nog lika bra, kanske gå till en urmakare och kolla vad de har för sortiment eller blir man blåst? Bara gno den med en putsduk som man har till glasögon typ.
Tack för assistansen.
MVH Erik
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Ja det är nog lika bra, kanske gå till en urmakare och kolla vad de har för sortiment eller blir man blåst? Bara gno den med en putsduk som man har till glasögon typ.
Tack för assistansen.
MVH Erik
Fin klocka!
Hade den varit min hade jag kört ett tunt svart läderband, tycker silvriga tavlor passar bäst med svarta armband, men det är givetvis helt upp till var och ens tycke och smak. Håller dock med om att ett tunt band skulle passa bättre än ett stoppat. Finns massvis att köpa på nätet om du inte hittar något du gillar hos urmakare.
Om du vill få upp klockans glans lite kan du polera den lite försiktigt med ett polermedel och en trasa, exempelvis Polywatch. Att få den polerad hos urmakare hade jag avstått, av samma anledningar som nämnts tidigare här.
 

Psykel

Patek
Ja det är nog lika bra, kanske gå till en urmakare och kolla vad de har för sortiment eller blir man blåst? Bara gno den med en putsduk som man har till glasögon typ.
Tack för assistansen.
MVH Erik
Gå till nån urmakare som säljer Hirsch och kolla vad som finns. Ta med dig klockan och testa. Just Hirsch kostar nog samma oavsett butik.
 

kalle71

Omega
Jag har skaffat två små Omega damur som jag tänkt ge till mina döttrar i födelsedagspresent. (De fyller 28 och 21 nu i höst.) Den ena klockan har ett vanligt bandfäste och jag har redan hittat en snygg länk. Den andra (på bilden) har ett annat bandfäste. Jag vill sätta på en ganska smal länk. Jag har sett att det funnits en gång i tiden även för dessa fästen men hittar inget nu. Någon som har en idé? Alternativt om någon har en idé om ett snyggt lite ljusare Cordette-band i lite högre kvalitet.
IMG_20190822_150923.jpg
IMG_20190822_150957.jpg
 

zbagaren

Breitling
Fin klocka!
Hade den varit min hade jag kört ett tunt svart läderband, tycker silvriga tavlor passar bäst med svarta armband, men det är givetvis helt upp till var och ens tycke och smak. Håller dock med om att ett tunt band skulle passa bättre än ett stoppat. Finns massvis att köpa på nätet om du inte hittar något du gillar hos urmakare.
Om du vill få upp klockans glans lite kan du polera den lite försiktigt med ett polermedel och en trasa, exempelvis Polywatch. Att få den polerad hos urmakare hade jag avstått, av samma anledningar som nämnts tidigare här.

Gå till nån urmakare som säljer Hirsch och kolla vad som finns. Ta med dig klockan och testa. Just Hirsch kostar nog samma oavsett butik.


Ja det låter rimligt faktiskt! Får nog bli ett sånt! Hittade detta, billigt och bra :angel:

https://www.klockia.se/hirsch-wild-calf-m-13600250-2-18

MVH Erik
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Söker ett 19mm tropic, originalen är väl rätt dyra i den storleken. Hur är de nytillverkade från andra tillverkare, okej kvalite?
Eller någon som har tips på annat vintage inspirerat gummi, ska sitta på en vintagedykare!
 

Blemik

Breitling
Söker lite insperation, blev att jag gick ner till närmaste butik o köpte ett band när jag fick hem klockan men är inte nöjd med bandet.


 

Bilagor

  • 20190823_185052.jpg
    20190823_185052.jpg
    84.9 KB · Visningar: 7
Senast ändrad:
Topp