• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden där vi får hjälp att välja band till våra vintageklockor

hejsam

Patek
2-Faktor
Vilket som, gamla vore kul men svårt att hitta.. GF är inte fel.
Gamla brukar eBay bara bäst, dyker upp en del där. Ibland har man tur och hittar billiga, annars brukar de tyvärr vara rätt dyra (runt 1000-lappen för 18mm länkar).

Nya har jag ingen koll på tyvärr, aldrig klämt på någon modern som känns bekväm och smidig/följsam
 

Vantheman

Cartier
Gamla brukar eBay bara bäst, dyker upp en del där. Ibland har man tur och hittar billiga, annars brukar de tyvärr vara rätt dyra (runt 1000-lappen för 18mm länkar).

Nya har jag ingen koll på tyvärr, aldrig klämt på någon modern som känns bekväm och smidig/följsam
Tack för tipset. Då får jag kika där, du har inga som ligger å tar plats?
 

Vantheman

Cartier
GF är inte fel - då lär du hamna på ungefär samma pengar som en vintage datejust. ;)

Vad är det för typ av ris du letar? Ris hela vägen, eller ris i mitten med "vanliga" länkbitar i kanterna.
Precis, de sticker lätt iväg med GF... alltså egentligen båda två du nämner, är öppen för förslag, tycker det är två bra länkar.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Okej, har du möjligtvis någon bild på det?
Mvh,
Det är ett 5-radigt, ändlänkarna går iof att fila ned till 18mm eftersom länken inte är bredare än 18 ändå vid infärstningen!
62123EAE-9D79-4D12-A202-86AC5F0C5B28.jpeg
175CE0BA-1AC6-4A41-B9F9-6C27DB47196F.jpeg
 

Psykel

Patek
Känner att min near mint Omega från 1970 skulle behöva ett värdigare band än det halvtrista eftermarknadsbandet den kom på. Vad tros? Har väldigt få klockor på svart band, och tycker den passar på det, så kommer eventuellt fortsätta på det spåret. Oavsett så skulle nog ett Omegaspänne sitta fint!
CDD1CD65-82F4-49DB-9354-0888285274F0.jpeg
 

Vantheman

Cartier
Känner att min near mint Omega från 1970 skulle behöva ett värdigare band än det halvtrista eftermarknadsbandet den kom på. Vad tros? Har väldigt få klockor på svart band, och tycker den passar på det, så kommer eventuellt fortsätta på det spåret. Oavsett så skulle nog ett Omegaspänne sitta fint!
CDD1CD65-82F4-49DB-9354-0888285274F0.jpeg
Vilket härligt skick! Svart band passar tycker jag personligen!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Känner att min near mint Omega från 1970 skulle behöva ett värdigare band än det halvtrista eftermarknadsbandet den kom på. Vad tros? Har väldigt få klockor på svart band, och tycker den passar på det, så kommer eventuellt fortsätta på det spåret. Oavsett så skulle nog ett Omegaspänne sitta fint!
CDD1CD65-82F4-49DB-9354-0888285274F0.jpeg
Ser ändå rätt bra ut det där bandet kan jag tycka, men kan vara svårt att avgöra på en bild. Var ingen omegaspänne på bandet?
 

Psykel

Patek
Ser ändå rätt bra ut det där bandet kan jag tycka, men kan vara svårt att avgöra på en bild. Var ingen omegaspänne på bandet?
Nä, inget Omegaspänne. Är ett band i "AKTA LADER". :D
Stilen är ju helt okej, men tycker det känns lite trist/billigt. Känns lite torrt också, så kanske kommer en bit med en infettning och ett Omegaspänne.
 

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
Jag vet att det är gränsfall på vintage men då gräddan av forumets band-experter hänger här så hoppas jag på råd/tips i alla fall. :)

Objektet i fråga är en tonneau-formad Graff (brandad Chopard 2248) i gulguld. Stökiga 17mm bandbredd, både i case och spänne.

Vad skall jag ha och var kan jag köpa det? Någon med lämpligt 17mm liggande i någon låda? Hör gärna av dig i PM i så fall.

20200704_114559.jpg
20200704_114516.jpg
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Jag vet att det är gränsfall på vintage men då gräddan av forumets band-experter hänger här så hoppas jag på råd/tips i alla fall. :)

Objektet i fråga är en tonneau-formad Graff (brandad Chopard 2248) i gulguld. Stökiga 17mm bandbredd, både i case och spänne.

Vad skall jag ha och var kan jag köpa det? Någon med lämpligt 17mm liggande i någon låda? Hör gärna av dig i PM i så fall.

20200704_114559.jpg
20200704_114516.jpg
Kul klocka! Du skulle nästan ha en guldlänk :)
Men annars tror jag ett tunnt och ostoppad band i ödla eller krokodil med kantsöm hade varit fint. Det kan ta tid att hitta 17mm vintageband (vilket jag ofta tycker är snyggast) och bespoke Camille Fournet blir ju rätt pricy. Ett alternativ är ett stiligare men modernt band i typ get från Atelier Romane eller liknande eller kanske helst bespoke från @Fredrik (Swe) som gör många av mina band med mkt bra resultat.

Detta tex är hans verk
Screenshot_20200704_120611.jpg
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Jag vet att det är gränsfall på vintage men då gräddan av forumets band-experter hänger här så hoppas jag på råd/tips i alla fall. :)

Objektet i fråga är en tonneau-formad Graff (brandad Chopard 2248) i gulguld. Stökiga 17mm bandbredd, både i case och spänne.

Vad skall jag ha och var kan jag köpa det? Någon med lämpligt 17mm liggande i någon låda? Hör gärna av dig i PM i så fall.

20200704_114559.jpg
20200704_114516.jpg
Ser nu att stenen i kronan är blå. Du skulle kanske ha ett sådant blått band jag har. Men tror jag knep det sista stycket blå get till min Gallet. Eller hur var det @Fredrik (Swe)?
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Känner att min near mint Omega från 1970 skulle behöva ett värdigare band än det halvtrista eftermarknadsbandet den kom på. Vad tros? Har väldigt få klockor på svart band, och tycker den passar på det, så kommer eventuellt fortsätta på det spåret. Oavsett så skulle nog ett Omegaspänne sitta fint!
CDD1CD65-82F4-49DB-9354-0888285274F0.jpeg
Svart alla gånger! Tycker ”ödla” passar i alla lägen. Det tillför extra lyx till en redan fin Omega. Här är en bild på min Genève. Ska erkänna att jag aldrig har nördat ner mig i spännet eller för den delen bandet innan, men det blir en ny dimension när allt lirar!

image.jpg
image.jpg
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Jag vet att det är gränsfall på vintage men då gräddan av forumets band-experter hänger här så hoppas jag på råd/tips i alla fall. :)

Objektet i fråga är en tonneau-formad Graff (brandad Chopard 2248) i gulguld. Stökiga 17mm bandbredd, både i case och spänne.

Vad skall jag ha och var kan jag köpa det? Någon med lämpligt 17mm liggande i någon låda? Hör gärna av dig i PM i så fall.

20200704_114559.jpg
20200704_114516.jpg

Guldlänk gvs, kanske en x-länk
 

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
Kul klocka! Du skulle nästan ha en guldlänk :)

Guldlänk gvs, kanske en x-länk

Har en guld(färgad) som passar men då blir den "för mycket" för att jag skall tycka att den funkar att ha på jobbet en vanlig tisdag - och det är så jag vill ha mina klockor... :)

Var nog inne på brunt, tunnt ödla men gillade skarpt iden att hitta något som kan ta upp / matcha det blåa i stenen...
@Fredrik (Swe) - vad tror du? Skulle det gå att fixa?

20200704_162444.jpg
 
Funderar lite på vilket band jag ska fixa till den här. Funderar på brunt kalvläder eller kanske alligator? Vad tror ni skulle passa bäst?
1842B89C-B91F-4432-8E72-4E9E4D17A762.jpeg
 
Topp