• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden där vi får hjälp att välja band till våra vintageklockor

Du kan nog köra lite vad som helst. Tror nog att den där skulle kunna passa på kanvas eller liknande. Se bara till att det är tunnare än det som sitter på!

Kanske ett perlon i någon härlig färg från watchwear? Brukar sitta fint på vintageur.
Tackar för tipsen, jag får ta och testa mig fram till något som passar! Det som sitter på ska definitivt bort, tog bara något som var rätt bredd.

Oranget är alltid rätt, om du törs! :D
IMG_4276.JPG

Har någon tankar/ideer på band till denna?
Både färg och material på bandet?
Boetten är guld och tavlan brun men fade:ar mot svar i ytterkanten.
Omega Seamaster Cosmic 2000, 38mm utan krona och 20mm mellan luggarna

6108371B-EA00-47C5-8ADC-F9EE56FD95A4.jpeg
AF713943-4490-4A6D-9B49-2D87DA99960A.jpeg
E2B520DD-C808-4F7B-AB21-314127B578DA.jpeg

Är det någon som har tips på schysst alligator-band (brunt) som kan köpas nytt?

Jag har testat hirsch duke. Men är inte överdrivet förtjust.

Beställ från Ebay.
Du får finfina band för 300 spänn från Vietnam. Beställt och alltid varit nöjd. Man får bandet på bilden och inget annat.

Hirsch Duke är väl ett präglat kalvskinnsband om jag finns rätt.

Beställ från Ebay.
Du får finfina band för 300 spänn från Vietnam. Beställt och alltid varit nöjd. Man får bandet på bilden och inget annat.

Hirsch Duke är väl ett präglat kalvskinnsband om jag finns rätt.
Ja, jag har kikat en del på ebay. Men svårt att veta vad som är vettigt :)

Duke är som du säger präglat, men med alligator-mönster. Gillar själva bandet men tycker inte kulören är fin.

Behöver lite mental stöttning kring val av band till min Enicar Sherpa 350 som är NOS...:woot:
Just NOS innebär samtidigt att original Enicar-band måste sparas oanvänt då de är i så dålig kvalitét att de får torrsprickor direkt och går av! :(

Har kikat på följande alternativ från Hirsch där jg vill lyfta fram tavlan men samtidigt ska klockan få tala för sig självt...svårt tycker jag!? :confused:
IMG_5109.JPG
IMG_5110.JPG
IMG_5111.JPG

Originalbandet till vänster i bild och monterat på klockan..
IMG_5112.JPG

Behöver lite mental stöttning kring val av band till min Enicar Sherpa 350 som är NOS...:woot:
Just NOS innebär samtidigt att original Enicar-band måste sparas oanvänt då de är i så dålig kvalitét att de får torrsprickor direkt och går av! :(

Har kikat på följande alternativ från Hirsch där jg vill lyfta fram tavlan men samtidigt ska klockan få tala för sig självt...svårt tycker jag!? :confused:
IMG_5109.JPG
IMG_5110.JPG
IMG_5111.JPG

IMG_5112.JPG
Personligen hade jag nog satsat på nåt lite mer funky för att matcha den galna klockan. Eller möjligtvis ett vintagegummi av nåt slag. Vad är det för bandbredd, 18?

Personligen hade jag nog satsat på nåt lite mer funky för att matcha den galna klockan. Eller möjligtvis ett vintagegummi av nåt slag. Vad är det för bandbredd, 18?
Tack för svar! :)
Se där, nytänk med gummi! :D Nja, vill nog hålla detta som ett sorts funky kostymur ändå så gummi går bort men frågan är om klockan eller bandet ska få visa vägen...? 20 mm ligger bandbredden på..

IMG_5109.JPG
IMG_5110.JPG
IMG_5111.JPG

IMG_5112.JPG
Nr. 2 eller 3 tycker jag. Vilket av dem beror lite på situation och kanske vad man i övrigt har för klädstil. Skulle jag välja ett oberoende av det så nr. 2, men mönstringen och färgen kan kanske bli lite för grällt i vissa sammanhang. Det mörka är mer neutralt och nedtonat och funkar kanske i fler sammanhang.

IMG_5109.JPG
IMG_5110.JPG
IMG_5111.JPG

IMG_5112.JPG
Tycker banden är fina men tror klockan skulle må bäst av ett band som är ostoppat, likt originalet. Den grå färgen får även klockan att poppa lite mer då jag tycker den bruna nyansen går ihop med guld-boetten

Nr. 2 eller 3 tycker jag. Vilket av dem beror lite på situation och kanske vad man i övrigt har för klädstil. Skulle jag välja ett oberoende av det så nr. 2, men mönstringen och färgen kan kanske bli lite för grällt i vissa sammanhang. Det mörka är mer neutralt och nedtonat och funkar kanske i fler sammanhang.
Tack för bra respons!
Med 2 och 3 menar du då de två längt till höger i bild eller..?

Tycker banden är fina men tror klockan skulle må bäst av ett band som är ostoppat, likt originalet. Den grå färgen får även klockan att poppa lite mer då jag tycker den bruna nyansen går ihop med guld-boetten

Tack för bra inlägg!
Har vart inne på stoppat med men det var så enkelt att kika live på banden när jag ändå var inne på Sliqhaq här i Umeå!
Enicar hade väl just en tanke när de valde det grå/bruna originalbandet...nåja funderingarna går vidare med hjälp av er input!

IMG_20200909_150539.jpg

Någon här som kan rekommendera något snyggt band till min Lemania ?? Det jag har är lite stort och vill ha ett band som passar bra till klockan och dess historia. Öppen för alla färger och varianter :)

IMG_20200909_150539.jpg

Någon här som kan rekommendera något snyggt band till min Lemania ?? Det jag har är lite stort och vill ha ett band som passar bra till klockan och dess historia. Öppen för alla färger och varianter :)
Hur mycket är du villig att lägga på ett/flera band? Vidare, vilken historia har klockan?

Hur mycket är du villig att lägga på ett/flera band? Vidare, vilken historia har klockan?
Är villig att kunna lägga mellan 2-400 för ett snyggt band.
Lemania har lite historia inom försvaret i bland annat Sverige. Men då denna klocka inte har en sådan historia så tar jag tillbaka det jag sa att jag vill ha något kring deras historia :facepalm:. Söker ett snyggt band som passar klockan helt enkelt ;)

Är villig att kunna lägga mellan 2-400 för ett snyggt band.
Lemania har lite historia inom försvaret i bland annat Sverige. Men då denna klocka inte har en sådan historia så tar jag tillbaka det jag sa att jag vill ha något kring deras historia :facepalm:. Söker ett snyggt band som passar klockan helt enkelt ;)
Godkänd kvalitet, mjukt och följsamt. Har ägt ett själv, och tror det är en del i vintagedelen som äger ett flertal.
https://www.ebay.com/itm/273799837426
CB114B19-815B-4460-B494-03A0ECB7D07B.png

IMG_5109.JPG
IMG_5110.JPG
IMG_5111.JPG

IMG_5112.JPG
Personligen tycker jag det mörka på bild nr2 gör sig riktigt bra! Där har får du en snygg kontrast utan att det sticker ut.

Tillbaka
Topp