• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

Corgi

Rolex
2-Faktor
Och vet du något om årgång / urverk att föredra eller undvika vad gäller Omega? Jag föredrar de från tidigt 1900-tal med sirligare visare men urmakaren jag talade med rekommenderade 30-40-tal med CAL 40,6. Tack

Har inga bra svar på dina frågor, ville bara ge sig credd för att du tänker börja använda fickur. Det är ju ytterst sällsynt måste man säga, men roligt om det skulle bli ett uppswing någon gång!
 
Senast ändrad:

URsinne

Audemars
2-Faktor
Och vet du något om årgång / urverk att föredra eller undvika vad gäller Omega? Jag föredrar de från tidigt 1900-tal med sirligare visare men urmakaren jag talade med rekommenderade 30-40-tal med CAL 40,6. Tack

Nä, skicket är det viktiga. Kanske urmakaren föreslog den kalibern för den är något senare och räknas med det finns mer delar att få tag på? En bra från sekelskiftet är annars bättre än en i dåligt skick från 30-talet. De går ofta i åratal utan bekymmer med bra tidshållning så köp den du gillar.

Tycker heller inte du behöver utesluta andra än Omega annat än möjligen för relativt många reservdelsverk att hitta. Du kommer förmodligen ändå att vilja ha fler.
Ett bra fullstenars (15-stenars verk lr mer) i bra skick.

EDIT:
Tips i pm.
 
Senast ändrad:

Taisto

Omega
Jag har lite frågor kring denna universal geneve white shadow automatic.

vet ni potentiellt år och pris på en sådan klocka ?
 

Bilagor

  • E3ADF0D3-AA53-44AF-9DEA-392F0A5AC005.jpeg
    E3ADF0D3-AA53-44AF-9DEA-392F0A5AC005.jpeg
    161.7 KB · Visningar: 55

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Nån som kan lista ut vad för lysmassa det är? Tritium eller radium? Säljaren var själv osäker :)
 

Psykel

Patek
Nån som kan lista ut vad för lysmassa det är? Tritium eller radium? Säljaren var själv osäker :)
Kan man nog lista ut rätt snabbt baserat på tillverkningsår. Rejält förenklat: 50-tal? Radium. 60-tal? Tritium.
 

Jotte91

Breitling
Hej! Tack för medlemskapet, kul att fått upp ögon och intresse för klockor!

Jag har gått och blivit sugen på att skaffa mig ett armbandsur. Det som fallit i smaken är vintageklockor, gärna certina/tissot. Egentlingen ingen större anledning än att
min käre morfar har en jättefin certina han fick när han gick ut skogsbruksskolan som ung.

Iaf har jag lite löst sneglat och googlat.. jag kom in på denna sidan, och hittade den här som jag tyckte var mycket fin.
Certina dress watch 14K gold (unpolished & serviced) säljes av en Seller på Chrono24 för 6 056 kr

Som sagt är jag helt grön, så jag vet inte om priset är rimligt, sidan i övrigt ger ett seriöst intryck tycker jag, har inte kollat närmre vad som säljs på detta forum men det ska jag göra, samt tradera, men var kan man mer hålla utkik efter ovannämnda vintageklockor?
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Hej! Tack för medlemskapet, kul att fått upp ögon och intresse för klockor!

Jag har gått och blivit sugen på att skaffa mig ett armbandsur. Det som fallit i smaken är vintageklockor, gärna certina/tissot. Egentlingen ingen större anledning än att
min käre morfar har en jättefin certina han fick när han gick ut skogsbruksskolan som ung.

Iaf har jag lite löst sneglat och googlat.. jag kom in på denna sidan, och hittade den här som jag tyckte var mycket fin.
Certina dress watch 14K gold (unpolished & serviced) säljes av en Seller på Chrono24 för 6 056 kr

Som sagt är jag helt grön, så jag vet inte om priset är rimligt, sidan i övrigt ger ett seriöst intryck tycker jag, har inte kollat närmre vad som säljs på detta forum men det ska jag göra, samt tradera, men var kan man mer hålla utkik efter ovannämnda vintageklockor?

Willkommen!

Har inga superkonkreta tips att ge. Överlag ska man dock försöka ta alla handlare som skriver "unpolished" och, i viss mån, även "serviced" med en nypa salt.
Däremot kan nog åtminstone det förstnämnda vara sant i detta fall. Ser överlag väldigt fin ut i boetten.

Du har den hemma i handen för ~6.5k (men försök gärna pruta - alls inte omöjligt på C24). Givet lite tid och letande hade du säkert kunnat finna en lika fin för kanske 3.5-4k här i Svedala.
Just guldklockor är inte omöjliga att hitta i väldigt fint skick, då de relativt ofta ägts av förnuftiga gubbar som bara velat ha på sig vid fina tillfällen.
I gengäld så ser välanvända guldare ofta ut som skit. Guld är mjukt och slits lätt.
På den siffran får man väl ofta räkna med att lägga en del ytterligare på en service. Men som sagt - det är inte alltid att en "handlarservice" är helt att räkna som en sådan heller.

Tradera och eBay är väl ställena som det lönar sig tråla.
I och med att det är guld så kan det också vara värt att slå en flukt hos pantbankerna.
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Hej! Tack för medlemskapet, kul att fått upp ögon och intresse för klockor!

Jag har gått och blivit sugen på att skaffa mig ett armbandsur. Det som fallit i smaken är vintageklockor, gärna certina/tissot. Egentlingen ingen större anledning än att
min käre morfar har en jättefin certina han fick när han gick ut skogsbruksskolan som ung.

Iaf har jag lite löst sneglat och googlat.. jag kom in på denna sidan, och hittade den här som jag tyckte var mycket fin.
Certina dress watch 14K gold (unpolished & serviced) säljes av en Seller på Chrono24 för 6 056 kr

Som sagt är jag helt grön, så jag vet inte om priset är rimligt, sidan i övrigt ger ett seriöst intryck tycker jag, har inte kollat närmre vad som säljs på detta forum men det ska jag göra, samt tradera, men var kan man mer hålla utkik efter ovannämnda vintageklockor?

Välkommen! Kul att du hittat hit. Det är en jättebra modell du hittat som instegs-vintageur, om man nu kan uttrycka sig så. Omega, Longines och IWC är också vanliga märken bland förtjänstklockor från 60- och 70-talen. CH24 är en stor internationell marknadsplats för klockor där priserna oftast är ganska högt satta. Tänk på prutmån och jämför med priser hos svenska vintagehandlare.

Just den modellen du visar och andra snarlika är nämligen väldigt lätta att hitta på hemmafronten t ex på renodlade antik-auktionssajter som Auctionnet, Sikö Auktioner, Kaplans, Bukowskis mfl, men det går även att göra fynd på Tradera som alltid har modeller av det slaget ute. Man får vara beredd på att service alltid kan bli aktuellt dock. Annars finns en bra handelsplats här på KS som du får tillgång till efter en tids medlemskap och aktivt deltagande.

Om det inte är ett guld/guldpläterat dressur du är ute efter kan jag rekommendera att kika på Certina DS från samma tidsperiod (som iofs finns i guld också). De är minimalistiska sport/bruksur med fina kraftiga boetter, superbra urverk (automatverket 25-651). Du kan hitta fina exemplar här och på Tradera mellan 1500-2000kr.
 

newk15

Cartier
Hej! Bra sugen på nedan jumbo men vill ha en second opinion från några som kan omega. Eftersom jag är praktusel. Någon?
 

Bilagor

  • CDA54EF2-DE4E-44B0-B9AC-43037BD13200.jpeg
    CDA54EF2-DE4E-44B0-B9AC-43037BD13200.jpeg
    148 KB · Visningar: 48
  • 72684FAF-401A-4EB5-9092-635EA006BBDE.jpeg
    72684FAF-401A-4EB5-9092-635EA006BBDE.jpeg
    501.1 KB · Visningar: 33
  • 3165583C-16E2-4FAB-85C8-24D4E99672E0.jpeg
    3165583C-16E2-4FAB-85C8-24D4E99672E0.jpeg
    1.1 MB · Visningar: 29
  • 6979F2DA-6D39-4178-8683-2918B32F9DE8.jpeg
    6979F2DA-6D39-4178-8683-2918B32F9DE8.jpeg
    437.3 KB · Visningar: 27
  • 2A9B5F7F-3E85-449C-8872-B023C597D043.jpeg
    2A9B5F7F-3E85-449C-8872-B023C597D043.jpeg
    277.6 KB · Visningar: 28

wg11

Cartier
På en del annonser skriver säljaren (i detta fall ett auktionshus) "Skadad boett, porer". Är det någon som kan förklara vad "porer" innebär? Hur allvarligt är det och kan det åtgärdas?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
På en del annonser skriver säljaren (i detta fall ett auktionshus) "Skadad boett, porer". Är det någon som kan förklara vad "porer" innebär? Hur allvarligt är det och kan det åtgärdas?
Låter som korrosion/rost. Är väl visuellt så länge som du inte ska få klockan tät. Om du vill det får man studera dem närmare.
 

wg11

Cartier
Låter som korrosion/rost. Är väl visuellt så länge som du inte ska få klockan tät. Om du vill det får man studera dem närmare.

I detta fallet är det inte viktigt att få klockan tät för min del. Är det de svarta prickarna som är porer? Resten av boetten ser fin ut.

Skärmavbild 2020-12-14 kl. 14.35.16.png


Edit: Insidan av boettlocket ser ut att ha spår av rost. Kan den ha tagit in vatten?
3.jpeg

4.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
I detta fallet är det inte viktigt att få klockan tät för min del. Är det de svarta prickarna som är porer? Resten av boetten ser fin ut.

Skärmavbild 2020-12-14 kl. 14.35.16.png


Edit: Insidan av boettlocket ser ut att ha spår av rost. Kan den ha tagit in vatten?
3.jpeg

4.jpeg
Man får lyfta på gummipackningen för att se hur illa det är. Kan bli problem att serva då den kanske inte blir tät och då kan ADn bli tvär. Korrosion handlar inte om att den tagit in vatten, mer att det finns risk att den kommer göra.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
I detta fallet är det inte viktigt att få klockan tät för min del. Är det de svarta prickarna som är porer? Resten av boetten ser fin ut.

Skärmavbild 2020-12-14 kl. 14.35.16.png


Edit: Insidan av boettlocket ser ut att ha spår av rost. Kan den ha tagit in vatten?
3.jpeg

4.jpeg
Brukar benämnas "pitting" på engelska, det behöver inte betyda att hela verket är rostangripet mer att fukt har samlats kring ytan. Inte ovanligt på använda klockor med 50 år på nacken, men det säkraste är väl att få ett utlåtande från en urmakare om verkets skick. Som aurum skriver kan det vara svårt att få klockan tät om det är viktigt för dig.
 

wg11

Cartier
Man får lyfta på gummipackningen för att se hur illa det är. Kan bli problem att serva då den kanske inte blir tät och då kan ADn bli tvär. Korrosion handlar inte om att den tagit in vatten, mer att det finns risk att den kommer göra.

Är det något som blir värre med tiden tro (förutsatt att den inte utsätts för överdrivet mycket fukt)? Angående service så låter jag min lokala urmakare serva mina lite äldre klockor då jag har långt till närmsta AD.

Kan också tilläggas att klockan säljs som defekt och behöver översyn. Jag har bett om mer ingående information om detta. Anledningen till att jag kikar på denna trots problemen är att det är en årsklocka med den urtavla och detaljer som jag letar efter.
 

wg11

Cartier
Brukar benämnas "pitting" på engelska, det behöver inte betyda att hela verket är rostangripet mer att fukt har samlats kring ytan. Inte ovanligt på använda klockor med 50 år på nacken, men det säkraste är väl att få ett utlåtande från en urmakare om verkets skick. Som aurum skriver kan det vara svårt att få klockan tät om det är viktigt för dig.

Tack, har bett säljaren om mer information om klockan och urverkets skick (då den säljs som defekt). Att den är tät är inte viktigt för mig när det gäller denna klockan :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tack, har bett säljaren om mer information om klockan och urverkets skick (då den säljs som defekt). Att den är tät är inte viktigt för mig när det gäller denna klockan :)
Nu vet jag inte vem säljaren är, men köp säljaren och om du är beredd att priset vid en framtida försäljning kan bli lägre mtp pittingen. Vissa bryr sig inte, för andra kan det vara avskräckande att ad kanske inte vill serva utan att samtidigt byta boetten. Alla klockor och skick har ett pris, hur mycket mer får du t.ex. betala för en i bättre skick?
 

wg11

Cartier
Nu vet jag inte vem säljaren är, men köp säljaren och om du är beredd att priset vid en framtida försäljning kan bli lägre mtp pittingen. Vissa bryr sig inte, för andra kan det vara avskräckande att ad kanske inte vill serva utan att samtidigt byta boetten. Alla klockor och skick har ett pris, hur mycket mer får du t.ex. betala för en i bättre skick?

I detta fallet är det ett auktionshus som säljer, så det känns tryggt. Självklart ska detta skick avspeglas i priset, vi får se hur auktionen utvecklar sig :)
 

Clemons

Rolex
2-Faktor
En Omega Deville automatisk utan Automatic på tavlan? Utbytt tavla till en manuell modell eller fanns det Devilles som var automatiska utan "automatic" printat på tavlan?

1608024907728.png

1608024966866.png
 

samh

Omega
Ser inte lumen lite märklig ut på denna?

Annars, några andra tankar? Tack.

Jo såg väldigt märkliga ut.. Beror säkerligen på klockans ålder. Men såg fortfarande väldigt skumma ut. Inte snyggt enligt mig. Drar ner helhetsintrycket tyvärr :/ I övrigt ser ju klockan ut att vara i bra skick för sin ålder.
 
Topp