• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

uprof

Cartier
2-Faktor
Jag slog till på denna från en C24-handlare. Den ser välhållen ut för sina 50 år kan jag tycka, men jag är ju en glad amatör. Är det någon kunnig som ser något knasigt? Det går ju att skicka tillbaks med vändande post ... Det som ser ut som missfärgning på tavlan är skuggor, det syns inte på andra bilder.

15620105-0x72nomlbm7sgffihwdukgze-Zoom.jpeg

15620105-rrecfyocnsjck6hbw95nacfc-Zoom.jpeg

15620105-ltzhheaksyudkbzjlpm0tu0x-Zoom.jpeg
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Jag slog till på denna från en C24-handlare. Den ser välhållen ut för sina 50 år kan jag tycka, men jag är ju en glad amatör. Är det någon kunnig som ser något knasigt? Det går ju att skicka tillbaks med vändande post ... Det som ser ut som missfärgning på tavlan är skuggor, det syns inte på andra bilder.

15620105-0x72nomlbm7sgffihwdukgze-Zoom.jpeg

15620105-rrecfyocnsjck6hbw95nacfc-Zoom.jpeg

15620105-ltzhheaksyudkbzjlpm0tu0x-Zoom.jpeg
Boetten ser fin ut tycker jag, annars är jag inte så bra på dessa äldre Rolex ur. Vågar inte uttala mig om tavlan t ex.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag slog till på denna från en C24-handlare. Den ser välhållen ut för sina 50 år kan jag tycka, men jag är ju en glad amatör. Är det någon kunnig som ser något knasigt? Det går ju att skicka tillbaks med vändande post ... Det som ser ut som missfärgning på tavlan är skuggor, det syns inte på andra bilder.

15620105-0x72nomlbm7sgffihwdukgze-Zoom.jpeg

15620105-rrecfyocnsjck6hbw95nacfc-Zoom.jpeg

15620105-ltzhheaksyudkbzjlpm0tu0x-Zoom.jpeg
Tycker tavlan ser ommålad ut. Index är lite mjukpolerade och tycker texten känns för fet. Kan såklart finnas varianter men ser ut som de endast ska ha tre minutmarkering mellan timindex kl 12. Är länken original? Har inte mycket att jämföra med men min vikta är mer ihoppressad och har inte så mycket hålrum som din har i profil. Har inte koll på brytpunkter men känns som att din borde ha äldre visare, iaf möjligt. Jag hade mao inte köpt den.
rolex_2-1.jpg
 

uprof

Cartier
2-Faktor
Tycker tavlan ser ommålad ut. Index är lite mjukpolerade och tycker texten känns för fet. Kan såklart finnas varianter men ser ut som de endast ska ha tre minutmarkering mellan timindex kl 12. Är länken original? Har inte mycket att jämföra med men min vikta är mer ihoppressad och har inte så mycket hålrum som din har i profil. Har inte koll på brytpunkter men känns som att din borde ha äldre visare, iaf möjligt. Jag hade mao inte köpt den.
rolex_2-1.jpg
Tack! Det där med minutmarkeringarna har jag också funderat på. Men om den vore ommålad, varför skulle man då sätta dit extra markeringar? 🧐
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Jag slog till på denna från en C24-handlare. Den ser välhållen ut för sina 50 år kan jag tycka, men jag är ju en glad amatör. Är det någon kunnig som ser något knasigt? Det går ju att skicka tillbaks med vändande post ... Det som ser ut som missfärgning på tavlan är skuggor, det syns inte på andra bilder.

15620105-0x72nomlbm7sgffihwdukgze-Zoom.jpeg

15620105-rrecfyocnsjck6hbw95nacfc-Zoom.jpeg

15620105-ltzhheaksyudkbzjlpm0tu0x-Zoom.jpeg
Visarmodellen förvånar mig något till den tavlan. Tror inte de hör ihop tyvärr.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
En fundering jag har...

Säg att man har en klocka i guld på stål med dålig boett men fantastisk tavla. Hur känns det att ta tavlan från den och sätta i en stålboett av samma modell? Blir det en skitfranken eller hur skall man tänka? Hur ser ni på det?
 

hejsam

Patek
2-Faktor
En fundering jag har...

Säg att man har en klocka i guld på stål med dålig boett men fantastisk tavla. Hur känns det att ta tavlan från den och sätta i en stålboett av samma modell? Blir det en skitfranken eller hur skall man tänka? Hur ser ni på det?
Beror väl på vad det är för modell och om tex boettmaterialet ändrar referensnr, finns väl många referenser som har samma nr för både stål och guld på stål?
 

uprof

Cartier
2-Faktor
Så, sammanfattningsvis:
1. Sannolikt ommålad tavla
2. Tveksamt genomförd polering
3. Utbytta visare

Det börjar låta som retur eller kraftig rabatt. :confused:
Det blev retur. Som lök på laxen tyckte jag serienumret såg skumt ut. Nog borde väl Rolex lyckas få till alla siffror på en jämn rad?
 

Bilagor

  • 194EBA65-0188-465A-8BEE-77E66EDD5FD4.jpeg
    194EBA65-0188-465A-8BEE-77E66EDD5FD4.jpeg
    170.7 KB · Visningar: 49

fc2

Rolex
Vet inte alls om jag postar i rätt tråd men gör ett försök.

Är det någon här som använt Lauritz? Tänker mest på transport av vunna objekt, är det något speciellt man bör tänka på?

Betalning, samma där.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack för snabbt svar och ditt kunnande. Letar vidare.
...men allt beror ju såklart på vad du är ute efter. Nästan alla klockor har sin köpare. Man får ju själv bestämma vad man gillar och köper. Kan ibland bli lite löjligt när vi purister klankar ner på allt som inte är helt original och orört. Dock alltid bra att veta vad man köper.
 

TychoBrahe

Panerai
2-Faktor
...men allt beror ju såklart på vad du är ute efter. Nästan alla klockor har sin köpare. Man får ju själv bestämma vad man gillar och köper. Kan ibland bli lite löjligt när vi purister klankar ner på allt som inte är helt original och orört. Dock alltid bra att veta vad man köper.
Så är det. Ska man leta fel på allt så blir det kanske aldrig nåt köp. Har inte gått vidare med uppenbara "ändringar" som fel visare och utbytt krona. En ommålad tavla t ex kanske man kan leva med och se som en del av klockans historia.

Det ultimata vore ju om man visste en klockas hela livscykel, men det kanske är en del av vintage-charmen, att inte veta allt.
 
Senast ändrad:

ConElPueblo

Panerai
Jag reagerar främst på bandhornen som är väldigt blanka och rundade. Med det sagt så vet jag inte riktigt hur bandhornen ska se ut på den modellen.

Hvis det er en ref. 2505, er kassen ikke så poleret, IMO. Ja, den er blank, men langt fra sönderpolerad. Kronan virker til at være den rigtige.

Jeg vil tro at tavlan som minimum er blevet renset på et tidspunkt, da der mangler lumen i bunden af indeksene, hvor det burde være. Og sølvfarven er meget klar.
 

Watcheyes

Cartier
En fråga, generellt sätt, omegaklockor från 50-70 tal, föredras helst stål mot guld på stål (ej double)? Är stål mer eftertraktat än guld på stål?
 
Topp