• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

URsinne

Audemars
2-Faktor
En fråga, generellt sätt, omegaklockor från 50-70 tal, föredras helst stål mot guld på stål (ej double)? Är stål mer eftertraktat än guld på stål?
Stål har nog större tolerans skickmässigt. De kan vara intressanta på ett annat sätt även med slitage. Vissa handlare och grupper intressenter håller ändå en riktigt fin guld på stål som åtråvärd och kan inte sällan betinga högre pris än motsvarande stål medan en g/s med lite slitage blir mindre attraktiv.
Enligt min erfarenhet då. Kan vara en generationsgrej mellan handlare och olika intressenter också. Stål verkar ökat mer i popularitet än g/s senare år.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Stål har nog större tolerans skickmässigt. De kan vara intressanta på ett annat sätt även med slitage. Vissa handlare och grupper intressenter håller ändå en riktigt fin guld på stål som åtråvärd och kan inte sällan betinga högre pris än motsvarande stål medan en g/s med lite slitage blir mindre attraktiv.
Enligt min erfarenhet då. Kan vara en generationsgrej mellan handlare och olika intressenter också. Stål verkar ökat mer i popularitet än g/s senare år.

Över hur många år räknar du "senare år"?
Min uppfattning är att G/S-boetterna hämtat sig mot stålboetterna under, åtminstone, det senaste året.

Ingenting jag har någon direkt data på, utan mer en känsla.
Intressant när andra tycker annorlunda.

EDIT
Om man istället ändrar tidsperspektivet till, säg, åtta-tio år så håller jag absolut med dig. :)
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Över hur många år räknar du "senare år"?
Min uppfattning är att G/S-boetterna hämtat sig mot stålboetterna under, åtminstone, det senaste året.

Ingenting jag har någon direkt data på, utan mer en känsla.
Intressant när andra tycker annorlunda.

EDIT
Om man istället ändrar tidsperspektivet till, säg, åtta-tio år så håller jag absolut med dig. :)


Vid millenieskiftet och de första åren efter var det nog som det brukat tidigare vad jag märkte av. Tio år sedan i runda slängar kan nog stämma som du säger att det började ändra sig till g/s nackdel. Det är ju inget som händer över en natt.

Men det har också funnits de som hållit samma linje hela tiden. Mest märks det när det är så pass vanliga modeller som det kan finnas en av varje i samma skick samtidigt. Kanske 10% upp i 15k klassen. Men de har väl varit färre och som sagt, fina exemplar gäller det då. Efterfrågan på guld på stål mer beroende av skick än stålboetter är min känsla sen gammalt;)

Att det sker en svängning tillbaka nu är möjligt. Har inte hängt med så pass nu så jag vet inte. Det är inte ovanligt att sånt ändrar sig fram och tillbaks under tid.

Själv har jag aldrig känt som att, -Oj, tänk om det varit bara stål istället för guld på stål, då hade jag köpt den.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Vid millenieskiftet och de första åren efter var det nog som det brukat tidigare vad jag märkte av. Tio år sedan i runda slängar kan nog stämma som du säger att det började ändra sig till g/s nackdel. Det är ju inget som händer över en natt.

Men det har också funnits de som hållit samma linje hela tiden. Mest märks det när det är så pass vanliga modeller som det kan finnas en av varje i samma skick samtidigt. Kanske 10% upp i 15k klassen. Men de har väl varit färre och som sagt, fina exemplar gäller det då. Efterfrågan på guld på stål mer beroende av skick än stålboetter är min känsla sen gammalt;)

Att det sker en svängning tillbaka nu är möjligt. Har inte hängt med så pass nu så jag vet inte. Det är inte ovanligt att sånt ändrar sig fram och tillbaks under tid.

Själv har jag aldrig känt som att, -Oj, tänk om det varit bara stål istället för guld på stål, då hade jag köpt den.

Då tänker vi nog ganska precis samma, trots allt. :)

Själv har jag ingen aversion mot G/S-boetter. Rent utseendemässigt på armen skiljer de ju sig ofta inget alls mot motsvarande helguldare. Prismässigt är det däremot kännbart.

Guldlagret är så pass tjockt på dessa att jag, med min användning, omöjligt skulle lyckas slita ner det. Lite märkligt att jag tänker så när det gäller dessa, för detsamma är absolut också giltigt om jag skulle hitta en kromad klocka i fint skick. Den skulle jag heller inte lyckas slita ner, men jag skulle likväl aldrig köpa.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Då tänker vi nog ganska precis samma, trots allt. :)

Själv har jag ingen aversion mot G/S-boetter. Rent utseendemässigt på armen skiljer de ju sig ofta inget alls mot motsvarande helguldare. Prismässigt är det däremot kännbart.

Guldlagret är så pass tjockt på dessa att jag, med min användning, omöjligt skulle lyckas slita ner det. Lite märkligt att jag tänker så när det gäller dessa, för detsamma är absolut också giltigt om jag skulle hitta en kromad klocka i fint skick. Den skulle jag heller inte lyckas slita ner, men jag skulle likväl aldrig köpa.
Kromlagret är mycket tunnare och lite för blankt... Finns ju nästan aldrig på kvalitetsur heller.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Då tänker vi nog ganska precis samma, trots allt. :)

Själv har jag ingen aversion mot G/S-boetter. Rent utseendemässigt på armen skiljer de ju sig ofta inget alls mot motsvarande helguldare. Prismässigt är det däremot kännbart.

Guldlagret är så pass tjockt på dessa att jag, med min användning, omöjligt skulle lyckas slita ner det. Lite märkligt att jag tänker så när det gäller dessa, för detsamma är absolut också giltigt om jag skulle hitta en kromad klocka i fint skick. Den skulle jag heller inte lyckas slita ner, men jag skulle likväl aldrig köpa.

Så tänker jag med, och jag tror också många andra. Avgörande skillnaden är väl att den ene, krommodellen som billighetsutförandet ist för stålboett och g/s motsatsen, en mer påkostad från början premium utöver riktig stålboett. Krom som vit motsvarighet till doubléklocka kontra stål och g/s. Självklart för oss kanske men inte lika självklart för alla.

Förvirringen verkar spätts på av vissa sliriga säljare som inte varit så pigga på att informera om skillnaden då de gärna velat kränga doubléboetter som guld på stål till nytillkomna intressenter utan att de själva menar de ljugit bara det funnits ett stålbaklock på doubléklockan. Den osäkerheten kan vara delorsak till att statusen på g/s-klockor haft en viss svacka bland många även om de själva vet vad det är för nåt. Det ena har lite omotiverat associerats med det andra och marknaden rättar sig efter det.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Kromlagret är mycket tunnare och lite för blankt... Finns ju nästan aldrig på kvalitetsur heller.
Jo, det finns så klart lite estetik inblandat också.

Jag gillar ju många av GP:s modeller och där finns det en del kromat. Likaså en del lattjo sjuttiotalskronografer.

Oavsett hur tunt det är... Som jag använder mina klockor (kanske en gång i månaden, eller så) så hade jag knappast lyckats slita bort någon beläggning nån gång snart.

Men det gör detsamma. Krom går bort i nästan alla fall ändå. :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jo, det finns så klart lite estetik inblandat också.

Jag gillar ju många av GP:s modeller och där finns det en del kromat. Likaså en del lattjo sjuttiotalskronografer.

Oavsett hur tunt det är... Som jag använder mina klockor (kanske en gång i månaden, eller så) så hade jag knappast lyckats slita bort någon beläggning nån gång snart.

Men det gör detsamma. Krom går bort i nästan alla fall ändå. :)
Mmm, har bara en som jag tycker funkar.
 

Watcheyes

Cartier
Då tänker vi nog ganska precis samma, trots allt. :)

Själv har jag ingen aversion mot G/S-boetter. Rent utseendemässigt på armen skiljer de ju sig ofta inget alls mot motsvarande helguldare. Prismässigt är det däremot kännbart.

Guldlagret är så pass tjockt på dessa att jag, med min användning, omöjligt skulle lyckas slita ner det. Lite märkligt att jag tänker så när det gäller dessa, för detsamma är absolut också giltigt om jag skulle hitta en kromad klocka i fint skick. Den skulle jag heller inte lyckas slita ner, men jag skulle likväl aldrig köpa.
Går g/s att polera? Eller är det kanske en typ av rengöring man får utföra för att få lyster?
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Gillar guld på stål, helguld och stål. Charmen sitter lika mycket i de enskilda exemplaren, dess proveniens, som i materialet. Det är ju roligt att kunna variera en favoritmodell också. Vissa band gör sig oerhört bra mot guldfärg och vice versa med stål.
 
Senast ändrad:

Corgi

Rolex
2-Faktor
Går g/s att polera? Eller är det kanske en typ av rengöring man får utföra för att få lyster?

Finns putsdukar avsedda för materialet som man kan polera med. Vad jag vet ska det gå att använda tandkräm och gnugga lätt för att få bort mindre repor även på guldbeläggningar, men det gäller att ha lite koll på friktionen eftersom materialet är tunt ibland.

Calling on @Strindberg
 

uprof

Cartier
2-Faktor
Många klockor på C24 har ”applied indices” (vad det nu heter på svenska) som inte ligger exakt mitt emellan minutmärkena runt om. Jag ser det som ett tecken på en tveksamt renoverad tavla. Är det alltid så eller förekommer det att tillverkare som Rolex och Omega förr inte var så noga?
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Många klockor på C24 har ”applied indices” (vad det nu heter på svenska) som inte ligger exakt mitt emellan minutmärkena runt om. Jag ser det som ett tecken på en tveksamt renoverad tavla. Är det alltid så eller förekommer det att tillverkare som Rolex och Omega förr inte var så noga?
Applicerade index. :)
Finns nog inget rakt svar på frågan. Säkert finns det exempel på när tillverkarnas QC inte varit hundra, men det är klart att man ska dra öronen åt sig om man ser något som känns knas.
Har du något exempel?
 

uprof

Cartier
2-Faktor
Applicerade index. :)
Finns nog inget rakt svar på frågan. Säkert finns det exempel på när tillverkarnas QC inte varit hundra, men det är klart att man ska dra öronen åt sig om man ser något som känns knas.
Har du något exempel?
Så klart, applicerade. Här är ett exempel jag kikat på där säljaren säger att texten bättrats på men jag funderar på om det är en underdrift.

 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Så klart, applicerade. Här är ett exempel jag kikat på där säljaren säger att texten bättrats på men jag funderar på om det är en underdrift.

Nja...
Jag hade nog tittat vidare.
Både boett och tavla känns hårt fixade.

Känns också off att ha T SWISS MADE T på en tavla utan lysmassa.
Inbillar mig att jag läst nånstans att det, i några fall, är korrekt men jag tycker alltid att det är sketchy.

EDIT
Läste först nu texten...
Känns tveksamt att den förmodligen skulle levt större delen av sitt liv ”safely tucked” away - ser ganska tydliga märken efter en tidigare länk på bandhornens baksida, så nog har den burits en hel del i sina dagar.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Så klart, applicerade. Här är ett exempel jag kikat på där säljaren säger att texten bättrats på men jag funderar på om det är en underdrift.


Hela tavlan verkar vara ommålad i mina ögon. Vet ej hur sannolikt det är att texten skulle strippas eller försvinna och övriga lämnas intakt utan att tavlan i övrigt skadas märkbart. Brukar väl annars vara tvärtom på dem. Så vill man inte ha ommålad tavla ska man nog hoppa över den som @Anders Forsberg säger.
 
Senast ändrad:

uprof

Cartier
2-Faktor
Nja...
Jag hade nog tittat vidare.
Både boett och tavla känns hårt fixade.

Känns också off att ha T SWISS MADE T på en tavla utan lysmassa.
Inbillar mig att jag läst nånstans att det, i några fall, är korrekt men jag tycker alltid att det är sketchy.

EDIT
Läste först nu texten...
Känns tveksamt att den förmodligen skulle levt större delen av sitt liv ”safely tucked” away - ser ganska tydliga märken efter en tidigare länk på bandhornens baksida, så nog har den burits en hel del i sina dagar.
Jo, objektbeskrivningen ger lite bondfångeri-vibbar, helt klart. Vad gäller lysmassan så har jag läst att det under den här perioden var exportförbud på radioaktiva ämnen till vissa länder så man körde samma tavlor men utan lysmassa. Så länge det inte sitter på endast tavla eller visare kanske det kan vara rätt.

Kanske att märkligt applicerade index kan vara en varningssignal ändå. Oavsett så kräver nog min ocd att det är symmetriskt. 😅
 

uprof

Cartier
2-Faktor
Kikade även på denna men tycker det är några index som inte stämmer. Undrar om det ibland kan vara så att glaset som bryter så det ser skevt ut.


Edit: men nu ser jag att det ju inte står t alls trots lysmassa. Det måste väl vara fel?
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Kikade även på denna men tycker det är några index som inte stämmer. Undrar om det ibland kan vara så att glaset som bryter så det ser skevt ut.


Edit: men nu ser jag att det ju inte står t alls trots lysmassa. Det måste väl vara fel?

Det ska nog inte stå T på de där så just det är inget fel. Indexen verkar sitta där de ska? Men det är väldigt kladdigt runt och på timindexen. Oxid eller måleri... i vilket fall tycker jag den är dyr sett till modell och skick.
 

wg11

Cartier
Vad skulle ni säga om denna? Något som ser konstigt ut? :)

Skärmavbild 2021-01-12 kl. 11.07.39.png
Skärmavbild 2021-01-12 kl. 11.07.44.png
Skärmavbild 2021-01-12 kl. 11.07.48.png
Skärmavbild 2021-01-12 kl. 11.07.53.png
 
Topp