• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Vad skulle ni säga om denna? Något som ser konstigt ut? :)

Skärmavbild 2021-01-12 kl. 11.07.39.png
Skärmavbild 2021-01-12 kl. 11.07.44.png
Skärmavbild 2021-01-12 kl. 11.07.48.png
Skärmavbild 2021-01-12 kl. 11.07.53.png
Vågar inte uttala mig om just detta ex, men de där fejkas ju frekvent. :)
 

Chris75

Panerai
2-Faktor
Väldigt små rester ;) man kan ju undra varför man gjort så här..
Verkligen! Det finns en bra guide på omegaforums om hur man skiljer en äkta från de, alltför vanliga, fake-Seamaster 120 som finns där ute. https://omegaforums.net/threads/fake-seamaster-120-quick-guide.110409/

Vad jag kan se är denna äkta eller åtminstone en betydligt bättre kopia än de vanliga som sprids. Jag är dock ingen expert så kolla själv noga på länken ovan.
 

wg11

Cartier
Verkligen! Det finns en bra guide på omegaforums om hur man skiljer en äkta från de, alltför vanliga, fake-Seamaster 120 som finns där ute. https://omegaforums.net/threads/fake-seamaster-120-quick-guide.110409/

Vad jag kan se är denna äkta eller åtminstone en betydligt bättre kopia än de vanliga som sprids. Jag är dock ingen expert så kolla själv noga på länken ovan.

Tack för länken, ska kolla! Har förstått att det cirkulerar många fake så det var därför jag ställde frågan här :)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Finns putsdukar avsedda för materialet som man kan polera med. Vad jag vet ska det gå att använda tandkräm och gnugga lätt för att få bort mindre repor även på guldbeläggningar, men det gäller att ha lite koll på friktionen eftersom materialet är tunt ibland.

Calling on @Strindberg
Sorry för sent svar. Guld-på-stål kan man ansolut polera ordentligt på. 30 micron-pläteringar jag man dra en supersnabbis på trissa på.
Guldpläterat ”ska” man bara föra rent ordentligt och dra av med en ”avoxideringsduk”. Alltså som ej är polerande (ja, självklart är den liiite polerande, men mycket litet).

Och -som alltid med polering-: kom ihåg att all polering innebär att material tas bort. Vill du verkligen polera?
Jag använder dessa:

AB624D48-C613-4B42-B5F2-40CCC7A5D426.png
 

Johansen

Breitling
Hej!

Novis i behov av hjälp här. Jag är på jakt efter en minimalistisk Omega för dam, typ De Ville eller Genève från 70- eller 80-tal. Nu har denna dykt upp på Chrono24, men den skiljer sig i formen från de jag har sett tidigare (rundare). Någon som kan uttala sig om den? Tack!
 

Psykel

Patek
Hej!

Novis i behov av hjälp här. Jag är på jakt efter en minimalistisk Omega för dam, typ De Ville eller Genève från 70- eller 80-tal. Nu har denna dykt upp på Chrono24, men den skiljer sig i formen från de jag har sett tidigare (rundare). Någon som kan uttala sig om den? Tack!
Dum fråga, men har du testat att googla på referensen och jämföra med träffarna?
 

rope

Omega
Vet någon vad dessa ojämnheter kan bero på? Syns endast i starkt ljus rakt på tavlan. Ser ut som att ytfinishen är påverkad?
 

Bilagor

  • 20210115_132230.jpg
    20210115_132230.jpg
    314.1 KB · Visningar: 33
  • 20210115_130723.jpg
    20210115_130723.jpg
    400.1 KB · Visningar: 32

jensj

Breitling
Vad säger ni om denna? https://www.tradera.com/item/190118/441112289/omega-seamaster-120-m-2811-80
Ganska säker på att jag har hittat orginal-auktionen på Kaplans - https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3835/vara/1698458

Jag hade tänkt att ha som billig vardagsklocka och smälla på ett läderband. Men varningsklockorna verkar ju ringa för fullt med osignerat(betydelse?) urverk, datum som sackar efter och allmänt sliten. Är detta ett riktigt kasst exemplar eller bara en sliten 90-talsklocka som kommer att rulla ett tag till?
 

uprof

Cartier
2-Faktor
Hej, Bullen!

Min kompis :) är på jakt efter en årsklocka och funderar på denna. Den ser ok ut kan jag tycka. Bilderna är inte de mest högupplösta så det kanske är svårt att se alla detaljer men det kanske räcker för ett tränat öga? Möjligen lite dyr, sen tillkommer tull och moms dessutom.

 

Ocean

Omega
Hallå, eller!?
Ny här efter ha lurkat ett tag, det börjar nalkas första stora klock-köpet så tänkte ta er till hjälp för att minska eventuell huvudvärk. Är väl i ett ”börja titta tidigt stadie”

Kikar lite på Speedmaster Reduced och gamla Rolex OP i 34-36mm. (Olika klockor helt och hållet, jag vet!?)


Denna trillade in på C24 och jag blev lite nyfiken på vad ni tycker om den. Är helt klart nybörjare, men den är väl sönderpolerad i alla fall? Är det något annat konstigt? Det ser lite fuffens ut med att man knappt ser SWISS markeringen?

Uppskattar alla tips!
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Söker en 1680 och undrar vad panelen säger om denna:

Vet ej om det är en KS-medlem som äger den nu eller om den har snurrat här.
Ett hett tips är att börja med denna:
 

Makkaboo

Omega
Jag har fastnat för utseendet på Seawatch, ser att det snackats lite om den för 6-7 år sedan här men inte något nyligt. De verkar gå för runt 2000 spänn på Catawiki och eBay, de jag sett som sålts. Här är ett exempel:


(Jag är dock mer intresserad av 39mm-varianten som jag tror är exakt samma klocka från samma tid)

Några erfarenheter? Är det galenskap att lägga 2000 på en snygg 70-talsdykare som man inte vet om det går att få ens vattenskyddad? :)
 

danielg

Omega
Sorry för sent svar. Guld-på-stål kan man ansolut polera ordentligt på. 30 micron-pläteringar jag man dra en supersnabbis på trissa på.
Guldpläterat ”ska” man bara föra rent ordentligt och dra av med en ”avoxideringsduk”. Alltså som ej är polerande (ja, självklart är den liiite polerande, men mycket litet).

Och -som alltid med polering-: kom ihåg att all polering innebär att material tas bort. Vill du verkligen polera?
Jag använder dessa:

AB624D48-C613-4B42-B5F2-40CCC7A5D426.png

Råkade stumla på detta inlägg utan att ha läst bak ordetnligt. Har en two tone guldplätering på en av mina dinkor. Använder du denna för att få bort repor eller hur funkar den?
Förlåt om de of topic.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Jag har fastnat för utseendet på Seawatch, ser att det snackats lite om den för 6-7 år sedan här men inte något nyligt. De verkar gå för runt 2000 spänn på Catawiki och eBay, de jag sett som sålts. Här är ett exempel:


(Jag är dock mer intresserad av 39mm-varianten som jag tror är exakt samma klocka från samma tid)

Några erfarenheter? Är det galenskap att lägga 2000 på en snygg 70-talsdykare som man inte vet om det går att få ens vattenskyddad? :)
Går att hitta bättre vintagedykare än de där, för 2k IMHO. Ser ut att ha ett enklare manuellt urverk och kromad boett. Men är du specifikt intresserad av just "Seawatch", så finns det nog inte så många alternativ...
 

Makkaboo

Omega
Går att hitta bättre vintagedykare än de där, för 2k IMHO. Ser ut att ha ett enklare manuellt urverk och kromad boett. Men är du specifikt intresserad av just "Seawatch", så finns det nog inte så många alternativ...
För att förtydliga: Jag har en idé om att skaffa en dykare från typ 70-tal, att ha som sommarklocka. Runt 38-39mm (gillar storleken på min Speedy date -2000 som är 39). Om den går att göra vattentät eller vattenskyddad är det förstås ett stort plus. Men jag är rädd för att om jag går upp från 2000 till 5000 så kommer jag vara för rädd om den och därmed inte använda den till det som är tänkt. Men å andra sidan, om jag köper en klocka med sämre urverk som inte klarar ens ett vattenstänk så är den inte så användbar heller. Så jag tar gärna emot förslag på märken att kolla efter eller om det till och med finns någon som har en lämplig klocka att sälja. Tack på förhand!
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
För att förtydliga: Jag har en idé om att skaffa en dykare från typ 70-tal, att ha som sommarklocka. Runt 38-39mm (gillar storleken på min Speedy date -2000 som är 39). Om den går att göra vattentät eller vattenskyddad är det förstås ett stort plus. Men jag är rädd för att om jag går upp från 2000 till 5000 så kommer jag vara för rädd om den och därmed inte använda den till det som är tänkt. Men å andra sidan, om jag köper en klocka med sämre urverk som inte klarar ens ett vattenstänk så är den inte så användbar heller. Så jag tar gärna emot förslag på märken att kolla efter eller om det till och med finns någon som har en lämplig klocka att sälja. Tack på förhand!
70-tals dykare är coola men mer en livsstilsmarkör än något att bada med. Upp till två tusen får du antingen en nyare klocka som inte är lika cool, men går att bada med, eller en enkel 70-talare med kromad boett som troligen inte är speciellt vattentät. Kromad boett är inte någon höjdare när de blir lite slitna.
 

Makkaboo

Omega
70-tals dykare är coola men mer en livsstilsmarkör än något att bada med. Upp till två tusen får du antingen en nyare klocka som inte är lika cool, men går att bada med, eller en enkel 70-talare med kromad boett som troligen inte är speciellt vattentät. Kromad boett är inte någon höjdare när de blir lite slitna.
Mitt "problem" är att jag har två moderna klockor som jag har använt som sommarklockor, en Jacques Lemans (ser mer ut som en racingklocka) och en Orient. Båda är helt OK och tickar på bra, men kanske inte riktigt det där lilla extra som jag är ute efter. "Livsstilsmarkör", bra uttryck! :)
 

Exxet

Rolex
Jag har fastnat för utseendet på Seawatch, ser att det snackats lite om den för 6-7 år sedan här men inte något nyligt. De verkar gå för runt 2000 spänn på Catawiki och eBay, de jag sett som sålts. Här är ett exempel:


(Jag är dock mer intresserad av 39mm-varianten som jag tror är exakt samma klocka från samma tid)

Några erfarenheter? Är det galenskap att lägga 2000 på en snygg 70-talsdykare som man inte vet om det går att få ens vattenskyddad? :)
Sök på skin diver på Ebay så kommer det rätt många, klockan i din tråd var nog knappt vattentät som ny, ett riktigt budget ur, verket som sitter i (EB 8021-68) brukar kallas för "stone grave" p g a många juveler men inte på rätt ställen, ett sk pin-lever verk, sök efter S S-boett, och t ex. A S-verk (Adolf Schild) Felsa m m.
 

uprof

Cartier
2-Faktor
Kan det vara korrekt med guldindex och -visare på en Omega 136.0098? Jag hittar ingen liknande när jag Googlar bilder och Omegas sida säger att den ska vara guldpläterad. Kan det vara någon som satt in tavla och visare i en annan boett? I så fall har man även bytt baklocket som säger just 136.0098.

18151000-jetw811a1993uzaa1rox4g11-Zoom.jpg
 

Makkaboo

Omega
Sök på skin diver på Ebay så kommer det rätt många, klockan i din tråd var nog knappt vattentät som ny, ett riktigt budget ur, verket som sitter i (EB 8021-68) brukar kallas för "stone grave" p g a många juveler men inte på rätt ställen, ett sk pin-lever verk, sök efter S S-boett, och t ex. A S-verk (Adolf Schild) Felsa m m.
Tack för tipset! Har eBayat efter "Skin diver" säkert 20h effektiv tid och gått igenom hur många som helst, det jag landat i är att de antingen har bristfällig beskrivning eller närmar sig 5000kr i pris. Bra att veta vilka verk jag ska hålla utkik efter. Något tips på märke? Sicura verkar ligga bakom även Seawatch, eller har de generellt ett finare urverk? Yema verkar annars populärt.
 
Topp