• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

Tack för tipset! Har eBayat efter "Skin diver" säkert 20h effektiv tid och gått igenom hur många som helst, det jag landat i är att de antingen har bristfällig beskrivning eller närmar sig 5000kr i pris. Bra att veta vilka verk jag ska hålla utkik efter. Något tips på märke? Sicura verkar ligga bakom även Seawatch, eller har de generellt ett finare urverk? Yema verkar annars populärt.
Tänk på att Sicura brukar säljas med Breitlingkoppling för att få upp priset, men har inget med den kvaliteten att göra, Yema är helt okej, rätt svårt att hitta billigt och bra i den kategorin, skin diver är ju rätt populärt, andra verk är Eta, Unitas, FHF, varför inte kolla på Seikos vintagedykare, och vintage kan vara lite besvärligt och man kan gå på nitar.

Tänk på att Sicura brukar säljas med Breitlingkoppling för att få upp priset, men har inget med den kvaliteten att göra, Yema är helt okej, rätt svårt att hitta billigt och bra i den kategorin, skin diver är ju rätt populärt, andra verk är Eta, Unitas, FHF, varför inte kolla på Seikos vintagedykare, och vintage kan vara lite besvärligt och man kan gå på nitar
Ja jag har sett det på Sicura, och tycker att de ser lite billiga ut. Har sett några som påstås vara "vacuum tested" så det kanske är lite bättre boett osv generellt.

Någon åsikt om den här annars? Men då hamnar man ju närmare 5k vilket jag ville undvika... :)

Ja jag har sett det på Sicura, och tycker att de ser lite billiga ut. Har sett några som påstås vara "vacuum tested" så det kanske är lite bättre boett osv generellt.

Någon åsikt om den här annars? Men då hamnar man ju närmare 5k vilket jag ville undvika... :)

Har tyvärr inga råd angående den :( ser ju ganska modern ut enligt mig, en bit i från den förra, kolla på sålda Yema på Ebay så kanske du får en uppfattning om vad dom går för. Mekar man själv som jag kan man ju alltid försöka hitta två vrak ( 1: bra verk ena, 2: bra boett andra ) och göra till en bra :)

Har tyvärr inga råd angående den :( ser ju ganska modern ut enligt mig, en bit i från den förra, kolla på sålda Yema på Ebay så kanske du får en uppfattning om vad dom går för. Mekar man själv som jag kan man ju alltid försöka hitta två vrak ( 1: bra verk ena, 2: bra boett andra ) och göra till en bra :)
Ja den ser typ ut som min Orient från 2002! Äh jag tror jag slår till på Seawatch, gillar utseendet och de verkar gå för 150-200EUR på Catawiki så i värsta fall får jag sälja den igen...

Ja den ser typ ut som min Orient från 2002! Äh jag tror jag slår till på Seawatch, gillar utseendet och de verkar gå för 150-200EUR på Catawiki så i värsta fall får jag sälja den igen...
Som jag brukar säga, är man nöjd själv är det ju okej, men skulle själv avstå, nu är ju auktionen ej avslutad så det återstår att se vad den slutar på, och tänk på 400:- i frakt + avgifter som tull o moms (Turkiet) i Sverige, om det nu är den där klockan i din tråd du tänker på förstås.

Jaha, nej det är inte den klockan utan en på Chrono24 som jag fått accepterat pris 190EUR inkl frakt från Italien, den ser ungefär lika fräsch ut men är 39mm.

Antar att det är denna: https://www.chrono24.se/all/seawatc...wiss-made-tritium-glossy-dial--id17900517.htm
tänk på att Ch24 brukar vara väldigt överprisade, gillar inte att man inte får se bilder på verket, om det nu är den, lycka till i vilket fall som helst.
Precis den är det! Skulle söka upp länken men lagar pannkakor åt fyra ungar (och en hungrig arbetande fru) samtidigt så hann inte! :) Väl medveten om att Chrono24-säljare gärna lägger högt utrop, känner dock att efter förhandling så ligger det rätt nära marknadsvärdet. Håller iofs med om att det är synd att man inte får se urverket men jag ska få en bild idag med avvikelserapport så det får väl duga.

Precis den är det! Skulle söka upp länken men lagar pannkakor åt fyra ungar (och en hungrig arbetande fru) samtidigt så hann inte! :) Väl medveten om att Chrono24-säljare gärna lägger högt utrop, känner dock att efter förhandling så ligger det rätt nära marknadsvärdet. Håller iofs med om att det är synd att man inte får se urverket men jag ska få en bild idag med avvikelserapport så det får väl duga.
Nu blev jag sugen på pankisar 🥞 måste säga att boetten o kronan ser rätt trött ut, antar att du har pejl på att det inte är ett äkta Tropic-strap som sitter på, men som sagt, hoppas du blir nöjd om du köper den.

Nu blev jag sugen på pankisar 🥞 måste säga att boetten o kronan ser rätt trött ut, antar att du har pejl på att det inte är ett äkta Tropic-strap som sitter på, men som sagt, hoppas du blir nöjd om du köper den.
Fasen nu blev jag tveksam... ja kronan ser trött ut men hade kanske tänkt be en urmakare byta den och försöka göra den vattenskyddad...

Går att hitta bättre vintagedykare än de där, för 2k IMHO. Ser ut att ha ett enklare manuellt urverk och kromad boett. Men är du specifikt intresserad av just "Seawatch", så finns det nog inte så många alternativ...

Jag tar gladeligen emot förslag! :)

Jag skulle avstå och vänta på nått bättre, och det är inte säkert att någon uris vill ta i den klockan, många brukar neka gamla vintage, allra helst när det är en sk. budgetklocka.
Du har ju rätt egentligen men jag tror inte jag kan motstå att slå till bara för att testa den! Ska hålla koll på den från Turkiet som går ut ikväll, det får vara någon sorts fingervisning för om priset är rätt. Imorgon får jag bild på resten så då bestämmer jag mig. Tusen tack för dina råd, uppskattas verkligen!

Kan det vara korrekt med guldindex och -visare på en Omega 136.0098? Jag hittar ingen liknande när jag Googlar bilder och Omegas sida säger att den ska vara guldpläterad. Kan det vara någon som satt in tavla och visare i en annan boett? I så fall har man även bytt baklocket som säger just 136.0098.

18151000-jetw811a1993uzaa1rox4g11-Zoom.jpg
Spontant tänker jag borttagen plätering. Guldfärgad spännring också. Klockan ser dessuton rätt hårt ”fixad med”, tycker jag, omborstad baksida tex. Hoppa den.

Spontant tänker jag borttagen plätering. Guldfärgad spännring också. Klockan ser dessuton rätt hårt ”fixad med”, tycker jag, omborstad baksida tex. Hoppa den.
Tack! Ja, så är det såklart. Bortslipad plätering är ju något man önskar att säljaren upplyser om i annonsen. Spännringen tolkade jag som någon spegling från omgivning eller visare, men nu när du säger det. Letar vidare ...

Jag vet inte om detta är rätt ställe att ställa frågan, om inte får moderator flytta på den.

Vem är bäst/seriösast på vintage Rolex nuförtiden? Jag kollade mycket på ukwatches tidigare men han verkar primärt samla själv och utbudet var inte alls som förr.

Senast ändrad:
Boetterna slipades för hand så det är vanligare att luggarna skiljer sig än att alla är likadana. Jerome skriver att denna är polerad så det är inga konstigheter. Han är en dealer och då kostar också klockan därefter. Har bara gott om att säga om honom så köp om du gillar klockan.
Sökt i tråden och detta var det närmsta jag hitta i frågan.

Jag letar främst efter daydate 18239. Desto mer jag tittar på olika exemplar så märker jag ojämna luggar. Så länge det inte är någon större skillnad, är det något att lägga större vikt vid? Jag letar inte efter en NOS. Utan efter ett bra exemplar att bruka.

Det andra jag reagerat på är ojämna luggar mot endlinken. Kan vara att en är nerpolerad mer mot endlinken medans andra behåller formen bättre.

Vänstra med blingad tavla ska ha varit en safequeen. Högra är ett exempel på det jag beskriver. Se övre och nedre luggarna mot endlinken.

Jag tycker det ser sådär ut. Är det något man får leva med på vintage, klockor från mitten av 90 talet och fram är aktuellt, eller bättre att leta vidare?

Klockorna nedan är endast för att beskriva vad jag menar.
Bilder tagna DD tråden och C24

Bilagor

• Screenshot_20210123_194343_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_20210123_194343_com.android.chrome.jpg
    252.4 KB · Visningar: 31
  • Screenshot_20210124_082206_com.chrono24.mobile.jpg
    Screenshot_20210124_082206_com.chrono24.mobile.jpg
    342.5 KB · Visningar: 27
Tycker den här ser spännande ut och funderar på att buda, men är det någon som vet nåt om Certina Marine Quartz Chronometer?
Googlat lite utan framgång.
0
I början av 80-talet testade man att göra specialmodeller som denna och man återinförde ett unikt seriernummer för dessa små serier och det var inte många som såldes då de var dyra. Så kan du få den för under 3000 kr så slå till då det är ett riktigt samlarexemplar. Urverken har en svaghet med ställaxeln som gärna lossar men det finns urverk att köpa om man skulle behöva delar.

I början av 80-talet testade man att göra specialmodeller som denna och man återinförde ett unikt seriernummer för dessa små serier och det var inte många som såldes då de var dyra. Så kan du få den för under 3000 kr så slå till då det är ett riktigt samlarexemplar. Urverken har en svaghet med ställaxeln som gärna lossar men det finns urverk att köpa om man skulle behöva delar.
Tänkte väl att man kunde lita på att du satt på info, tackar! Drog iväg ett startbud, då det inte fanns några bud innan. För en gångs skull står det inget om "defekt", så förhoppningsvis är allt i sin ordning med den. Ser ju ut att vara i fint skick i övrigt, och vore ju skoj med en marinkronometer utan att behöva punga upp för en Omega!

Tänkte väl att man kunde lita på att du satt på info, tackar! Drog iväg ett startbud, då det inte fanns några bud innan. För en gångs skull står det inget om "defekt", så förhoppningsvis är allt i sin ordning med den. Ser ju ut att vara i fint skick i övrigt, och vore ju skoj med en marinkronometer utan att behöva punga upp för en Omega!
Just denna modell såldes 1982/83 och detaljerna på den är fantastiska och det inte bara står Chronometer på tavlan, de var officiellt testade klockor.

Den va cool, inte sett något liknande. Lycka till!

Tycker den här ser spännande ut och funderar på att buda, men är det någon som vet nåt om Certina Marine Quartz Chronometer?
Googlat lite utan framgång.
0
Stencool, fint skick. Nu håller vi oss andra lugna så det blir ett klipp för dig.

Just denna modell såldes 1982/83 och detaljerna på den är fantastiska och det inte bara står Chronometer på tavlan, de var officiellt testade klockor.
Den va cool, inte sett något liknande. Lycka till!
Stencool, fint skick. Nu håller vi oss andra lugna så det blir ett klipp för dig.
Tack, tack! Får hoppas på att jag inte blir dumsnål, vilket jag är riktigt duktig på när det kommer till klockor!

Skulle ni säga att denna säljares tavlor ser bättrade/omålade ut? Är lite på jakt efter en vintage Hamilton i detta stuk och denna säljare sitter på många i till synes bra skick. Boetterna är säkert lite polerade men har inte öga för att avgöra om de är omålade eller ej. (Se Seller’s other items för fler exempel)

Skulle ni säga att denna säljares tavlor ser bättrade/omålade ut? Är lite på jakt efter en vintage Hamilton i detta stuk och denna säljare sitter på många i till synes bra skick. Boetterna är säkert lite polerade men har inte öga för att avgöra om de är omålade eller ej. (Se Seller’s other items för fler exempel)

Spelar det så stor roll, man kan ju tro om man läser mycket här att omålad är katastrof. Så kan det ju vara på dyra ur ännu värre såklart om det är dåligt gjort.
Men en hamilton som på bilderna ser fin ut för 4000kr, skulle jag inte bry mig. Har själv en hamilton med rätt sliten urtavla skulle lätt byta mot den där.

Tycker några i synnerhet ser väldigt ommålade ut. Inte så bra gjort heller.

Tillbaka
Topp