• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

Jämför med den här: http://shuk-svintagecollection.blogspot.com/2011/11/omega-seamaster-daydate-automatic-mens_20.html
Om man antar att den är äkta, så är det skillnader. Frågan är om det är normala variationer mellan olika årsmodeller eller nåt, men lite dåliga vibbar ger det ju. Förutom tavlan, så ser ju djuret på baksidan annorlunda ut. Verkar inte vara samma urverk heller. Fästena på armbandet är olika också.
Ja det finns ju vissa skillnader när man jämför med en annan referens..

Jämför med den här: http://shuk-svintagecollection.blogspot.com/2011/11/omega-seamaster-daydate-automatic-mens_20.html
Om man antar att den är äkta, så är det skillnader. Frågan är om det är normala variationer mellan olika årsmodeller eller nåt, men lite dåliga vibbar ger det ju. Förutom tavlan, så ser ju djuret på baksidan annorlunda ut. Verkar inte vara samma urverk heller. Fästena på armbandet är olika också.
Nej jag kikade och förstår exakt vad du menar! Känns som det bästa är att inte genomföra köp. Vilket är synd var otroligt sugen på denna. Han har skrivit original länk och krona

Bilagor

• F72A9FEB-4A5C-40B9-964A-763074C64D4C.png
    F72A9FEB-4A5C-40B9-964A-763074C64D4C.png
    23.3 KB · Visningar: 19
Det ser även ut att stå 23* som serienummer på verket (lite svårt att se exakt). Det tyder väl på 60-tal snarare än 70-tal? Står det dock 33* så är det, vad jag förstått, 70-tal. Om det nu spelar roll.

Asså gamla Tissot kronos med Lemania verk är ju mumma men den här...
4BEAAD2F-360F-4209-BC27-7DAF3CE5D56E.png
546E705A-44F1-4491-B0E5-A48357455BE6.png
Den är ju relumad och ommålad? Eller? Trycket ser inget vidare ut iaf. Nämns inte ens. Säljs på Omega forums ska sägas. Vill egentligen bara veta om jag har rätt angående ommålningen🙈.

Den är ju relumad och ommålad? Eller? Trycket ser inget vidare ut iaf. Nämns inte ens. Säljs på Omega forums ska sägas. Vill egentligen bara veta om jag har rätt angående ommålningen🙈.
Jag reagerar inte på att något ser fel ut, men kan ju inte dessa heller.

På vilket sätt ser den "relumad" ut? Lumen ser ju rätt risig ut och på minutvisaren är den i princip borta.

Jag tycker faktiskt inte jag ser någonting alls gällande eventuell ommålning. Om den är fixad så hade jag sagt att den är tämligen väl utförd.

Lume... Visst, kanske inte riktigt den nyans jag hade väntat mig. Samtidigt kan detta ju skilja en hel del. Gamla Gallet som riktigt namnkunniga skriver under på kan ju se ut som en tandkräm till färgen.
Man ser ju också att det är åtminstone lite fukt som sugits åt på indexen, så helt färskt lär det ju, i sånt fall, inte vara.

Vet inte om jag känner mig tillräckligt säker för att sätta min kråka på en rad som är "Denna klocka är 100% kosher", men jag ser faktiskt ingenting jag direkt rynkar på näsan åt.

Det enda jag kan se i så fall är att möjligen Tissotloggan kan se ut att var förskjuten från mitten och i förhållande till 12an. Nu tycker jag det kan vara så ganska ofta på Tissot, certina mfl. så kanske inte satt helt centrerat alltid. Bilden kan också ge fel intryck. I övrigt ser inte jag heller nåt anmärkningsvärt på tavlan, ser bra ut.

Vet att det finns en rimligt-pris-på-klockan-tråd redan, men tänkte också fråga om ni tror att det är värt att försöka få liv i klockan genom service?

Svårt att se skicket på boetten, men den ser ganska fin ut. Blir väl antagligen ett nytt verk. Det känns värt det.

Jag reagerar inte på att något ser fel ut, men kan ju inte dessa heller.
På vilket sätt ser den "relumad" ut? Lumen ser ju rätt risig ut och på minutvisaren är den i princip borta.
Jag tycker faktiskt inte jag ser någonting alls gällande eventuell ommålning. Om den är fixad så hade jag sagt att den är tämligen väl utförd.

Lume... Visst, kanske inte riktigt den nyans jag hade väntat mig. Samtidigt kan detta ju skilja en hel del. Gamla Gallet som riktigt namnkunniga skriver under på kan ju se ut som en tandkräm till färgen.
Man ser ju också att det är åtminstone lite fukt som sugits åt på indexen, så helt färskt lär det ju, i sånt fall, inte vara.

Vet inte om jag känner mig tillräckligt säker för att sätta min kråka på en rad som är "Denna klocka är 100% kosher", men jag ser faktiskt ingenting jag direkt rynkar på näsan åt.
Det enda jag kan se i så fall är att möjligen Tissotloggan kan se ut att var förskjuten från mitten och i förhållande till 12an. Nu tycker jag det kan vara så ganska ofta på Tissot, certina mfl. så kanske inte satt helt centrerat alltid. Bilden kan också ge fel intryck. I övrigt ser inte jag heller nåt anmärkningsvärt på tavlan, ser bra ut.
Haha bra koll man har! Tack för input. Jag reagerade nog på att Tissot loggan ser så ”tjock” ut har för mig att den ska vara tunnare? Gällande relume reagerade jag nog mest på tim-markeringarna som ser väldigt ljusgröna ut. Jag ville egentligen bara kolla om min ”magkänsla” stämde. Haha det verkar den inte ha gjort...

Haha bra koll man har! Tack för input. Jag reagerade nog på att Tissot loggan ser så ”tjock” ut har för mig att den ska vara tunnare? Gällande relume reagerade jag nog mest på tim-markeringarna som ser väldigt ljusgröna ut. Jag ville egentligen bara kolla om min ”magkänsla” stämde. Haha det verkar den inte ha gjort...

Jeg vil klart mene, at den er relumet. Grønlig lume i 40'erne? Nope...

Inga konstigheter med den där. Har själv haft nån gammal Tissot med samma typ av logo. Hade den varit kladdig så en annan sak men i detta fall så är logon crisp utan kladd och ser jämt applicerad ut. Som Aurum säger så är färgen på lumen inget direkt avvikande.

Jag vet inte, har för dåligt underlag på det. Skulle bara inte helt utesluta det.

Måske du har ret?
Når jeg undersøger referencen (okay... når jeg googler referencen!), så kan jeg finde forskellige varianter, både "klassisk" lysbrun patinering og mørkere sort-grønlig lume. Jeg ville helst tro at de grønlige er gamle reluminger, men jeg kan jo ikke være 100% sikker.

Tillbaka
Topp