• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

Spelar det så stor roll, man kan ju tro om man läser mycket här att omålad är katastrof. Så kan det ju vara på dyra ur ännu värre såklart om det är dåligt gjort.
Men en hamilton som på bilderna ser fin ut för 4000kr, skulle jag inte bry mig. Har själv en hamilton med rätt sliten urtavla skulle lätt byta mot den där.
Som du säger spelar det väl egentligen inte någon roll om det är välgjort och klockan ser schysst ut. Är ju inga dyrgripar som han försöker sälja för orimliga priser.

Hej på er!

Är det någon som skulle vilja guida mig i mitt första vintageköp?
Jag har kollat relativt mycket på allt möjligt och det jag faller tillbaka på är Explorer 1016, som tyvärr inte riktigt platsar min budget. Det näst bästa har jag då tänkt är 12470 ända till jag insåg att 5500 med explorertavlan inte är en frankenwatch. Jag har inget emot den mindre storleken eller 1520 verket utan certifiering.
Det råkar finnas en på blocket nu (legat ute tidigare?) som jag tycker ser bra ut men det är något som inte känns 100.
Vad är era synpunkter på 5500 i allmänhet och detta exempel i synnerhet? Några andra tips i mitt letande?

Vänligen,
Björn

https://www.blocket.se/vi/94746011.htm

Hej på er!

Jag har kollat relativt mycket på allt möjligt och det jag faller tillbaka på är Explorer 1016, som tyvärr inte riktigt platsar min budget. Det näst bästa har jag då tänkt är 12470 ända till jag insåg att 5500 med explorertavlan inte är en frankenwatch. Jag har inget emot den mindre storleken eller 1520 verket utan certifiering.
Det råkar finnas en på blocket nu (legat ute tidigare?) som jag tycker ser bra ut men det är något som inte känns 100.
Vad är era synpunkter på 5500 i allmänhet och detta exempel i synnerhet? Några andra tips i mitt letande?

Vänligen,
Björn

Ingen expert men det är väl ganska många 5500 Explorers som startat sina dagar som Airkings? Dvs många ommålade och egentligen inte Explorers alls. Exemplaret du länkar till var uppe i nån tråd för nån dag sen och dömdes väl varje fall vara en relume vilket får en att undra vad mer som skett...

EDIT: gick själv i samma tankar för nått år sedan och landade i en 14270. Inte ångrat mig kan jag säga :D

Ingen expert men det är väl ganska många 5500 Explorers som startat sina dagar som Airkings? Dvs många ommålade och egentligen inte Explorers alls. Exemplaret du länkar till var uppe i nån tråd för nån dag sen och dömdes väl varje fall vara en relume vilket får en att undra vad mer som skett...

EDIT: gick själv i samma tankar för nått år sedan och landade i en 14270. Inte ångrat mig kan jag säga :D
Tack för infon. Finns inget bra sätt att verifiera att det är en original Explorer?

När är din 14270 tillverkad och valde du den av någon särskild anledning?

Hej på er!

Vänligen,
Björn

Tack för infon. Finns inget bra sätt att verifiera att det är en original Explorer?

Om jag själv skulle sälja en så ovanlig och dyrbar klocka så skulle jag se till att ha ett värderingsintyg från Kaplans. Krävs nog lite forskning och koll under luppen för att avgöra att det är en riktig 5500 Explorer. Tavlan ser ju väldigt ny ut kan jag tycka. Svart utan patina. Föreslå att säljaren lämnar in den till Kaplans på värdering.....sen blir det nog tyyssst från hen.

Måste ändå delge den annons som i mina ögon har den mest säljande bilden så långt i år.
Jag är imponerad över hur man kan "gambla" med relativt stora summor på en vara man inte har en aning om skicket på.
En Longines "Bullseye" vilket jag tror att det är tingar ju ett värde men då man inte vet skicket tycker jag att nästan 3000:- so far är mycket.
https://www.tradera.com/item/341996/443918578/1-st-aldre-klocka-longines
Ha en go dag! :)

Måste ändå delge den annons som i mina ögon har den mest säljande bilden så långt i år.
Jag är imponerad över hur man kan "gambla" med relativt stora summor på en vara man inte har en aning om skicket på.
En Longines "Bullseye" vilket jag tror att det är tingar ju ett värde men då man inte vet skicket tycker jag att nästan 3000:- so far är mycket.
https://www.tradera.com/item/341996/443918578/1-st-aldre-klocka-longines
Ha en go dag! :)
Folk verkar ju få fnatt så fort en gammal Longines-sportis dyker upp. Verkar som stepcase crazen har smittat av sig på övriga varianter.

Folk verkar ju få fnatt så fort en gammal Longines-sportis dyker upp. Verkar som stepcase crazen har smittat av sig på övriga varianter.
Håller med! Det är allt som oftast samma utländska budare som köper det mesta i vintage genren på Tradera. Blir förvånad dagligen över vad en del är villiga att betala. Jag bad säljaren om en bättre bild men den var tydligen redan packad och klar för sändning, HAHA.

Håller med! Det är allt som oftast samma utländska budare som köper det mesta i vintage genren på Tradera. Blir förvånad dagligen över vad en del är villiga att betala. Jag bad säljaren om en bättre bild men den var tydligen redan packad och klar för sändning, HAHA.
Tycker proportionerna med bandhorn och krona ser lite off ut, så skulle nästan gissa på att det i bästa fall är en 30mm-variant och i värsta fall en dammodell.

Min är från 1994, valde den för att den har tritium och kom full set. Helst skulle jag kanske velat ha en med lug holes men kom inte upp ngn i vettigt skick kontra pris när jag letade :)

Om jag själv skulle sälja en så ovanlig och dyrbar klocka så skulle jag se till att ha ett värderingsintyg från Kaplans. Krävs nog lite forskning och koll under luppen för att avgöra att det är en riktig 5500 Explorer. Tavlan ser ju väldigt ny ut kan jag tycka. Svart utan patina. Föreslå att säljaren lämnar in den till Kaplans på värdering.....sen blir det nog tyyssst från hen.
Ja, du har en poäng där. Känns som att en sådan klocka förtjänar en bättre annons.

Min är från 1994, valde den för att den har tritium och kom full set. Helst skulle jag kanske velat ha en med lug holes men kom inte upp ngn i vettigt skick kontra pris när jag letade :)
Är någonstans där jag hamnar också! Har svårt att bestämma mig för vad jag tycker om flip-lock claspsen. Tycker den utan lug holes blir betydligt mer modern, på gott och ont. Hur tycker du skillnaden i färgen på lumen och siffrorna är, skär det sig?

Är någonstans där jag hamnar också! Har svårt att bestämma mig för vad jag tycker om flip-lock claspsen. Tycker den utan lug holes blir betydligt mer modern, på gott och ont. Hur tycker du skillnaden i färgen på lumen och siffrorna är, skär det sig?
Min har inte gulnat så mycket, man kan se i vissa ljus men det skär sig absolut inte i min mening. Tror även att om den kommer få mer patina på lumen kommer den bara bli än charmigare.

Tror också man kunde välja länk när det begav sig så jag har inte flip lock utan den vanliga 78360-länken vilket jag tycker ger mycket nättare intryck är flip-lock.

btw - du har väl läst @Airman s eminenta tråd om 14270? https://klocksnack.se/threads/rolex-explorer-14270.97126/

Om du inte var såld innan så kommer du vara det efter :) så kör på en sån! Även om de också stuckit en del i pris sista åren...

685CC88E-D4A1-4070-9619-3E2995E990A8.jpeg

Min har inte gulnat så mycket, man kan se i vissa ljus men det skär sig absolut inte i min mening. Tror även att om den kommer få mer patina på lumen kommer den bara bli än charmigare.

Tror också man kunde välja länk när det begav sig så jag har inte flip lock utan den vanliga 78360-länken vilket jag tycker ger mycket nättare intryck är flip-lock.

btw - du har väl läst @Airman s eminenta tråd om 14270? https://klocksnack.se/threads/rolex-explorer-14270.97126/

Om du inte var såld innan så kommer du vara det efter :) så kör på en sån! Även om de också stuckit en del i pris sista åren...

685CC88E-D4A1-4070-9619-3E2995E990A8.jpeg
Tack för länken till Airmans fina recension! Nu gäller det bara att hitta ett fint exemplar 😁
Din ser super ut 👌

Vad tycker tråden?

Jag har en gammal Seamaster med en synnerligen patinerad urtavla, skall man försöka renovera och i så fall finns det någon duktig att rekommendera i stockholmsområdet.

Hemskt sugen på denna, Kan den vara fake? Några varningstecken?
Jag är absolut ingen expert men det första jag reagerar på är att minutmarkeringarna inte är konsekventa runt tavlan. Det står inte heller T runt Swiss Made, men det kanske kan vara rätt. Har du jämfört med en korrekt klocka av samma referens?

Ska köpa min första vintage-klocka och försöker att researcha efter bästa förmåga. Sprang på en Pre-bond Seamaster som såg väldigt trevlig ut och var på väg att slå till när jag med lite detektivarbete upptäckte att urverket hade en del omega och en del utbytesdel. Typ det mekaniska var Omega medan det elektriska var något som de hade med Longines. Klockan är ju över 30 år gammal så jag fattar att saker går sönder och byts ut - men hur ska man ställa sig till detta? Jag utgår ifrån att ibland finns det inga delar att få tag på och det måste bytas ut mot något annat. Finns det vissa utbytesdelar som är mer accepterat än andra?

Jag är absolut ingen expert men det första jag reagerar på är att minutmarkeringarna inte är konsekventa runt tavlan. Det står inte heller T runt Swiss Made, men det kanske kan vara rätt. Har du jämfört med en korrekt klocka av samma referens?
Han svarade såhär ”
Vad innebär att de inte är konsekventa?
Alla klockor har ej T SWISS MADE T
Som jag har förstått så står T för titrium, vilket är det självlysande materialet man använde på index och visarna. Sen fanns andra ämnen som också använder, därav finns även SWISS, SWISS MADE, MADE IN SWITZERLAND, OM SWISS MADE OM, etc”

Han svarade såhär ”
Vad innebär att de inte är konsekventa?
Alla klockor har ej T SWISS MADE T
Som jag har förstått så står T för titrium, vilket är det självlysande materialet man använde på index och visarna. Sen fanns andra ämnen som också använder, därav finns även SWISS, SWISS MADE, MADE IN SWITZERLAND, OM SWISS MADE OM, etc”
Avsaknad av T är säker korrekt på dessa vad jag kan se av bildgoogling. Men att det saknas minutmarkörer mellan 10 och 11 samt mellan 12 och 1 samt 1 och 2 ser märkligt ut. Det kan ju iofs vara bilden som luras. Har du en skarp bild på tavlan tagen rakt framifrån?

Avsaknad av T är säker korrekt på dessa vad jag kan se av bildgoogling. Men att det saknas minutmarkörer mellan 10 och 11 samt mellan 12 och 1 samt 1 och 2 ser märkligt ut. Det kan ju iofs vara bilden som luras. Har du en skarp bild på tavlan tagen rakt framifrån?
Tack som tusan för info och kunskap!, bästa bilderna jag kunde fixa

Bilagor

• 2C495EDC-F8DF-4D8F-8D35-43BCD2C11E78.jpeg
    2C495EDC-F8DF-4D8F-8D35-43BCD2C11E78.jpeg
    34.8 KB · Visningar: 41
  • B446A6C2-819D-4AC5-AA0A-92CED4C18883.jpeg
    B446A6C2-819D-4AC5-AA0A-92CED4C18883.jpeg
    37.1 KB · Visningar: 36
  • 903181AB-0CB7-4826-9ED9-075ECE59A6B9.jpeg
    903181AB-0CB7-4826-9ED9-075ECE59A6B9.jpeg
    35.6 KB · Visningar: 25
  • CF6E2B34-5F85-4366-AA20-BDF2618710C4.jpeg
    CF6E2B34-5F85-4366-AA20-BDF2618710C4.jpeg
    55 KB · Visningar: 24
  • 8A3502C0-E8C6-4550-B344-583272ACAA34.jpeg
    8A3502C0-E8C6-4550-B344-583272ACAA34.jpeg
    29.1 KB · Visningar: 24
  • 54216773-D4A1-40B4-B673-01A7BC8D8A27.jpeg
    54216773-D4A1-40B4-B673-01A7BC8D8A27.jpeg
    58.2 KB · Visningar: 19
Tack som tusan för info och kunskap!, bästa bilderna jag kunde fixa
Jämför med den här: http://shuk-svintagecollection.blogspot.com/2011/11/omega-seamaster-daydate-automatic-mens_20.html
Om man antar att den är äkta, så är det skillnader. Frågan är om det är normala variationer mellan olika årsmodeller eller nåt, men lite dåliga vibbar ger det ju. Förutom tavlan, så ser ju djuret på baksidan annorlunda ut. Verkar inte vara samma urverk heller. Fästena på armbandet är olika också.

Tillbaka
Topp