• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

Har denna 40-tals Tissot som jag är rätt säker har radium lysmassa som också är åt det gröna hållet.
FF5CFCC4-CED8-4D5C-AE61-E06D5D82A6F7.jpeg
A532BE8B-5D4C-456B-9E4E-61F671D2EE71.jpeg

IMO er de to toner af grøn meget forskellige.

Jag har nyligen köpt 3 nya Seiko för att ersätta flera andra sålda klockor som jag kännde trött med i min samling.. Orient, San Martin, Tag... En av dem jag köpte har jag letat så länge efter.
Och äntligen hittade jag en som passade mig. (Tack för att ni tål min fransk accent)
En 6309-7040 Turtle. Jag ska få den om några dagar...

Beklagar om jag kommer med dåliga nyheter men tavlan är fejk och Insertet hör heller inte hemma på klockan

Jag har nyligen köpt 3 nya Seiko för att ersätta flera andra sålda klockor som jag kännde trött på i min samling.. Orient, San Martin, Tag... En av dem jag köpte har jag letat så länge efter.
Och äntligen hittade jag en som passade mig. (Tack för att ni tål min fransk accent)
En 6309-7040 Turtle. Jag ska få den om några dagar...
Fotot nedan är inte den jag köpte men en likadan. Jag ska fota min när den levereras.

Hoppas din inte ser ut som den på bilden, inte många rätt där :(

En 4205 38 mm från 80/90 talet. Vad tror ni om denna? Äkta? Skum?

s-l1600 (2).jpg

Bilagor

• s-l1600 (1).jpg
    s-l1600 (1).jpg
    214.6 KB · Visningar: 13
  • s-l1600 (3).jpg
    s-l1600 (3).jpg
    130.3 KB · Visningar: 12
  • s-l1600 (4).jpg
    s-l1600 (4).jpg
    127.8 KB · Visningar: 8

s-l1600 (2).jpg

Jag är ingen expert på den men den ser inte ut som jag skulle förvänta mig. Insertet lär inte vara till den klockan om det inte funnits i flera utföranden, inte det som brukar vara åtminstone. Tavlan har klumpiga index, speciellt klockan tolv och ser "nygjord" ut.
Men som sagt, lita inte på mig för mycket i detta fallet men jag skulle hoppa den. Blir mkt förvånad om den är original.

@pemlock här ovan har kanske bättre kläm på modellen.

Jag är ingen expert på den men den ser inte ut som jag skulle förvänta mig. Insertet lär inte vara till den klockan om det inte funnits i flera utföranden, inte det som brukar vara åtminstone. Tavlan har klumpiga index, speciellt klockan tolv och ser "nygjord" ut.
Men som sagt, lita inte på mig för mycket i detta fallet men jag skulle hoppa den. Blir mkt förvånad om den är original.

@pemlock här ovan har kanske bättre kläm på modellen.
Nån expert är jag inte, men man hittar lätt exempel på andra exemplar som ser tämligen exakt likadana ut från samma tidsepok (82-85 är de jag sett). Färgen på lumen verkar vara åt det gulgröna hållet, men kvaliteten på olika bilder varierar och har ofta färgstick, så svårt att veta hur den egentligen ser ut.

Nån expert är jag inte, men man hittar lätt exempel på andra exemplar som ser tämligen exakt likadana ut från samma tidsepok (82-85 är de jag sett). Färgen på lumen verkar vara åt det gulgröna hållet, men kvaliteten på olika bilder varierar och har ofta färgstick, så svårt att veta hur den egentligen ser ut.
Jaha ok. Då är det nog så.
De kanske hade olika utföranden olika årgångar som sagt.

Edit:
Har du några bildexempel? Insertet med den utskjutande lumepipen bland annat gör mig konfunderad. Fanns den verkligen på dem? Så bred bas på 12.index? Alltid kul att lära sig nåt...

Senast ändrad:
Jaha ok. Då är det nog så.
De kanske hade olika utföranden olika årgångar som sagt.

Edit:
Har du några bildexempel? Insertet med den utskjutande lumepipen bland annat gör mig konfunderad. Fanns den verkligen på dem? Så bred bas på 12.index? Alltid kul att lära sig nåt...
Nu blir jag osäker...
Den här säger faktiskt att det är after-market-delar: https://www.fixingwatches.com/2017/10/15/1982-seiko-4205-015t-4206b-part-1-of-2/
Den här ser lite annorlunda ut, men ringen ser ju väldigt konstig ut å andra sidan. Skadad? http://www.wattsantiques.com/produc...ches/SEIKO-SCUBA-DIVER-S-WATCH-4205-015T/868/

Men annars verkar de flesta (mest från auktionssidor) se likadana ut. Har alla existerande exemplar after-market-delar?

Nu blir jag osäker...
Den här säger faktiskt att det är after-market-delar: https://www.fixingwatches.com/2017/10/15/1982-seiko-4205-015t-4206b-part-1-of-2/
Den här ser lite annorlunda ut, men ringen ser ju väldigt konstig ut å andra sidan. Skadad? http://www.wattsantiques.com/produc...ches/SEIKO-SCUBA-DIVER-S-WATCH-4205-015T/868/

Men annars verkar de flesta (mest från auktionssidor) se likadana ut. Har alla existerande exemplar after-market-delar?

Väldigt intressant utredning. Tackar !

Nu blir jag osäker...

Inte alla existerande men många troligen, kanske de flesta. Se bara på 7002. Svårt att hitta original. Jag har letat länge om än inte så intensivt efter en bra en. Svårt att hitta.

Edit:

Här en AM-tavla mycket lik den i tråden:

Senast ändrad:
Bra att veta!
Är en 6309 lättare att hitta eftersom den är "yngre"?
Finns supermycket hopplock av dom också, men när det är en mer populär modell är det mkt lättare att hitta referensbilder på korrekta exemplar, kommer ju lite då och då här på k&s också, då kommer det fram om det är något som inte stämmer.

Annars om du hittar någon på ebay eller liknande kan du jämföra detaljer mot exempelvis https://www.watchuseek.com/threads/how-to-buy-a-seiko-6309-diver-a-collectors-buying-guide.140799/

Vad säger panelen om denna?
Något kladdigt tryck i subdialen? Har dålig koll på dessa, men jävligt trevlig om den är ok.
FDB7B668-B98C-4F1B-8147-78DA891FBCB9.png

Får för mig det är samma som diskuterades snabbt på omegaforums, lägger in en länk. Vågar inte själv utrycka mig, för dålig koll.

s-l1600 (2).jpg
Skriver som en del andra här, har inte så mkt erfarenhet av dessa men skulle nog backa från den här, och på sätt och vis är det lättare att köpa en 6309 p g a att den är populärare och mer omskriven, men lirar i en annan kostnadsdivision, en bild på ett typiskt A M-kit:
4205.jpg

Och en som ska vara okej:
4205 real.jpg

FF26129D-FB59-4207-8E51-0897136FA33B.jpeg

Vad hände här? 30mm snäpplock boett och rätt trista visare..

Har också förundrats över fenomenet, allt det står longines på går bananas även i risigt skick.
Visst urverken ser trevligare ut än många andra märken från tiden, men fan inte så trevliga.

Tillbaka
Topp