• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Förlåt menar cal. 3000 naturligtvis och använde bara den för liknelsen. Säljaren sa 30mm men blev tveksam och frågade igen och fick svar nu att det var med skänklarna så gissar en 23mm.

Vilket år tror ni? Är senare halvan 40-tal rimligt? Och värdet bara nån tusenlapp då?

Tack för svaret :)


Jag hade sagt att den där klockan kostar 200 kr en bra dag.
Damur behöver vara någonting lite extra för att betinga några högre summor.

Årtalsmässigt tror jag att du är någorlunda rätt på det.
 

Psykel

Patek
Förlåt menar cal. 3000 naturligtvis och använde bara den för liknelsen. Säljaren sa 30mm men blev tveksam och frågade igen och fick svar nu att det var med skänklarna så gissar en 23mm.

Vilket år tror ni? Är senare halvan 40-tal rimligt? Och värdet bara nån tusenlapp då?

Tack för svaret :)
Det är förmodligen 30mm med kronan inräknat.
 

Blabla13

Breitling
Då jag svämmas över av förfrågningar om sportrollar så önskar jag att intressenter använder denna tråd framöver. Jag har ärligt talat inte lust att skriva samma pm till mängder av människor för samma klocka. Jag är också relativt less att hjälpa folk som jag inte känner att göra bra affärer på fina klockor för att de sedan ska flippa den med 10k++ förtjänst några månader senare.

Posta gärna objekt i denna tråd så hjälper jag och många med mig så gott vi bara kan. Vi hjälper för att hjälpa folk att hitta fina objekt. Inte för att opportunister ska kunna tjäna några snabba tusenlappar på vår kompetens.

Trevlig kväll
Tja jag är ny här på ks och precis börjat ge mig in i vintage världen, har en fråga angående en certina jag blivit sugen på är den värd 1000kr? Uppskattas om någon snäll själ kanske kan hjälpa mig lite
 

Bilagor

  • 45328774-2F7A-4D42-AAF2-97D53E91061F.png
    45328774-2F7A-4D42-AAF2-97D53E91061F.png
    602.2 KB · Visningar: 83

Blabla13

Breitling
Vad säger vi om denna
 

Bilagor

  • 942D934F-0690-4692-9E4D-E0D1EE7CEDB9.png
    942D934F-0690-4692-9E4D-E0D1EE7CEDB9.png
    274.9 KB · Visningar: 60
  • 93C9DB5D-6BCB-45CF-86B8-271F75DB48BF.png
    93C9DB5D-6BCB-45CF-86B8-271F75DB48BF.png
    355.4 KB · Visningar: 40
  • 91946B65-AE41-4516-82C7-B732587E51E0.png
    91946B65-AE41-4516-82C7-B732587E51E0.png
    460 KB · Visningar: 54

Martin Lovasz

Audemars
Vad säger vi om denna
Här är tavlan fin men som du ser så är guldet ganska slitet fast kan vara charmigt så det kan jag inte riktigt klaga på. Däremot är kronan riktigt sliten och måst bytas. Det är en automat och Certina hade väldigt små kronor på dessa i början då man tekniskt sett inte behöver dra upp dem för hand men i praktiken vill man ju det. På just dessa modeller så är kronan delvis infälld i boetten och det gör då att det blir extra svårt att dra upp dem för hand när kronan är så sliten.

Du ser på sidan och undersidan hur urgröpt boetten blivit då man envisats att dr upp den för hand. :)

Dessa Certinor brukar gå för 1200-1600 kr i gott skick och denna borde gå för ca 700-800 kr då det är en automat.
 
Senast ändrad:

Blabla13

Breitling
Här är tavlan fin men som du ser så är guldet ganska slitet men kan vara charmigt så det kan jag inte riktigt klaga på. Däremot är kronan riktigt sliten och måst bytas. Det är en automat och Certina hade väldigt små kronor på dessa i början då man tekniskt sett inte behöver dra upp dem för hand men i praktiken vill man ju det. På just dessa modeller så är kronan delvis infälld i boetten och det gör då att det blir extra svårt att dra upp dem för hand när kronan är så sliten.

Du ser på sidan och undersidan hur urgröpt boetten blivit då man envisats att dr upp den för hand. :)

Dessa Certinor brukar gå för 1200-1600 kr i gott skick och denna borde gå för ca 700-800 kr då det är en automat.
Jag tyckte om att guldet var ganska slitet får en skön look, jag tänkte inte på det här med kronan så tack för infon, jag har högsta budet på 350kr så det borde nog vara en helt okej affär?
 

Martin Lovasz

Audemars
Jag tyckte om att guldet var ganska slitet får en skön look, jag tänkte inte på det här med kronan så tack för infon, jag har högsta budet på 350kr så det borde nog vara en helt okej affär?
Ja då bara 25-651 automaturverk brukar gå på ca 500 kr men jag utgår från att du vill ha en fin klocka på armen och inte reparera klockor. :)
 
Hej alla! Gjorde i praktiken samma inlägg i "hur mycket är den värd"-tråden, men kollar här istället angående klockan
nedan ifall allting ser ut att vara OK, tänker framför allt på ifall visarna ser ut som de ska, enligt säljaren ska tavlan inte vara ommålad!

Skärmavbild 2021-03-07 kl. 19.09.37.png
 

dogeofsweden

Breitling
Hej alla! "Long time listener, first time caller" här som försöker navigera sportrolexjungeln på Chrono24 utan att bli blåst. Jag försöker lära mig mer. Hittills har jag förvånats hur svårt det är att hitta bra högupplösta bilder på 16700/16710 från fabrik. Antar att det har att göra med pre-interneteran. Nedan exempel där er erfarenhet är värdefull.

Exempel 1 - säljaren hävdar opolerat originalskick. (Egentligen bryr jag mig inte om den är polerad eller inte, bara jag inte sitter där en dag om några år och börjar inse att den uppenbart är polerad bortom all igenkänning.) Min känsla är att bandstiften är för exponerade, vilket alltså skulle tala för omfattande polering?
Exempel 2 - kanske en mer ärlig klocka, men visst är det något med dess "crown guards" som är skevt?
Exempel 3 och Exempel 4 - ser ganska reko ut?

Har för avsikt att låta någon återförsäljare bekräfta klockans äkthet efter ett ev. köp, men det hade varit trevligt att slippa de uppenbara minorna!
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Hej alla! Gjorde i praktiken samma inlägg i "hur mycket är den värd"-tråden, men kollar här istället angående klockan
nedan ifall allting ser ut att vara OK, tänker framför allt på ifall visarna ser ut som de ska, enligt säljaren ska tavlan inte vara ommålad!

Skärmavbild 2021-03-07 kl. 19.09.37.png

Tycker den ser mycket fin ut.

Vad är det för mått på den, en liten en ser det ut som?
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Hej alla! "Long time listener, first time caller" här som försöker navigera sportrolexjungeln på Chrono24 utan att bli blåst. Jag försöker lära mig mer. Hittills har jag förvånats hur svårt det är att hitta bra högupplösta bilder på 16700/16710 från fabrik. Antar att det har att göra med pre-interneteran. Nedan exempel där er erfarenhet är värdefull.

Exempel 1 - säljaren hävdar opolerat originalskick. (Egentligen bryr jag mig inte om den är polerad eller inte, bara jag inte sitter där en dag om några år och börjar inse att den uppenbart är polerad bortom all igenkänning.) Min känsla är att bandstiften är för exponerade, vilket alltså skulle tala för omfattande polering?

Förutom det du säger med bandstiften så vad jag som hastigast reagerar på denna är att på boetten finns inga typiska användarspår alls men spännet visar ändå ganska kraftig polering på kronan. Om de nu hör ihop är det underligt och på en klocka i det påstådda skicket borde de göra det tycker jag.
 

dogeofsweden

Breitling
Förutom det du säger med bandstiften så vad jag som hastigast reagerar på denna är att på boetten finns inga typiska användarspår alls men spännet visar ändå ganska kraftig polering på kronan. Om de nu hör ihop är det underligt och på en klocka i det påstådda skicket borde de göra det tycker jag.
Bra poäng! Tusen tack Ursinne! Jag kan köpa en polerad klocka, men inte en säljare som verkar oärlig.
 

TychoBrahe

Panerai
2-Faktor
Är inne på att skaffa en "kuddis". Fruktansvärt snygg boettform. Vad finns det för vettiga och snygga vintage med cushion case som inte är en Heuer kronograf eller som kostar som en?

Edit: Är inte ute efter 20-30 tal där jag vet det finns lite att hämta, utan mer 60-70.
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Är inne på att skaffa en "kuddis". Fruktansvärt snygg boettform. Vad finns det för vettiga och snygga vintage med cushion case som inte är en Heuer kronograf eller som kostar som en?

Edit: Är inte ute efter 20-30 tal där jag vet det finns lite att hämta, utan mer 60-70.
De flesta är no-name, så gäller väl att använda rätt sökord på typ ebay.
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Tack, men tänker mig mer Geckota fast 50 år äldre.
g-01-wbg-red_1.jpg

Ett alternativ kan vara att hitta en sk trench watch. De brukar ha den typ av kuddform jag tror du är ute efter. Jag har själv en noname med porslinstavla från 30-talet som är jättetrevlig. Brukar inte kosta skjortan, men de är å andra sidan oftast mindre (under eller runt 30mm). 60-70-talets kudboetter ser ju lite annorlunda ut oftast.
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Är inne på att skaffa en "kuddis". Fruktansvärt snygg boettform. Vad finns det för vettiga och snygga vintage med cushion case som inte är en Heuer kronograf eller som kostar som en?

Edit: Är inte ute efter 20-30 tal där jag vet det finns lite att hämta, utan mer 60-70.
EBay är din vän. Testa typ Baby panerai som sökord. Används ofta lite slarvigt för dykare med den typen av case.
 
Topp