• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

Wasabi

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Jag är en riktigt gröngöling när det kommer till vintage så ha tålamod med mig :p
Jag har alltid älskat vintage men aldrig riktigt vågat köpa något än. älskar looken. Så jag har två frågor egentligen.
1. Vilka är de bästa/mest seriösa handlarna i Europa när det kommer till omega, Rolex och Tudor?
2. Vilka modeller skulle ni rekommendera i 50-100k klassen? Jag har snöat in mig på Tudor snowflake/sub, omega speedy samt Rolex GMT och submariner.
 

Faydon

Breitling
kan inte svara på förstsa delen ,
hm personligen så tycker jag en vintage Panerai är nog det coolaste man kan skaffa.
 

105.012

Cartier
2-Faktor
Jag är en riktigt gröngöling när det kommer till vintage så ha tålamod med mig :p
Jag har alltid älskat vintage men aldrig riktigt vågat köpa något än. älskar looken. Så jag har två frågor egentligen.
1. Vilka är de bästa/mest seriösa handlarna i Europa när det kommer till omega, Rolex och Tudor?
2. Vilka modeller skulle ni rekommendera i 50-100k klassen? Jag har snöat in mig på Tudor snowflake/sub, omega speedy samt Rolex GMT och submariner.
Kan tipsa om följande också.
Omega Seamaster 300 från 60 & 70 talet.
Ref: CK14755, 165.014
1616854381867.jpeg


Och 165.024, 166.024, 166.034
A1091276-52FC-4F4C-B2A9-E1B23C04FAAD.jpeg

Heuer Carrera från 60 talet
2447
83EF0628-53E3-4A3B-8E27-E1C0C37A93E7.jpeg
 

Pieces

Omega
Skulle vilja ha hjälp med lite förslag på ur.
Skulle vilja ha en vintageklocka som daglig "beater", alltså något som inte orsakar ångest och panik vid dings och störtskurar. Det ska inte grävas, badas och diskas med klockan, men ja.. ni vet hur trånga dörröppningar kan vara så att säga.
Önskemål:
1. 50-60-talsstuk. Tänk seamaster, vissodates, äldre omega.
2. Datum! (Krav)
3. Lättservat urverk med förhållandevis god åtgång på reservdelar. Vid lägre pris kanske något man skulle kunna öva upp sina urmakarkunskaper på själv.
4. Inget radium (vet att riskerna stötts och blötts men det skulle göra mig obekväm att bära dagligen).
5. Pris max omkring 3k.

Tips mottages varmt på märken som flugit mig över huvudet. Kanske någon sitter på en risig, redan dingig, men välfungerande klocka?
Tack på förhand
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Skulle vilja ha hjälp med lite förslag på ur.
Skulle vilja ha en vintageklocka som daglig "beater", alltså något som inte orsakar ångest och panik vid dings och störtskurar. Det ska inte grävas, badas och diskas med klockan, men ja.. ni vet hur trånga dörröppningar kan vara så att säga.
Önskemål:
1. 50-60-talsstuk. Tänk seamaster, vissodates, äldre omega.
2. Datum! (Krav)
3. Lättservat urverk med förhållandevis god åtgång på reservdelar. Vid lägre pris kanske något man skulle kunna öva upp sina urmakarkunskaper på själv.
4. Inget radium (vet att riskerna stötts och blötts men det skulle göra mig obekväm att bära dagligen).
5. Pris max omkring 3k.

Tips mottages varmt på märken som flugit mig över huvudet. Kanske någon sitter på en risig, redan dingig, men välfungerande klocka?
Tack på förhand
Typ alla svenska postordermärken/mindre kända märken? Tärnan, Lagonda, Atlantic, Svalan m.m.

Sitter generiska verk i de flesta av klockorna från dessa tillverkare, så reservdelar ska inte vara något problem. In på Tradera och filtrera på Begagnat så dyker det upp massor. :)
 

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Skulle vilja ha hjälp med lite förslag på ur.
Skulle vilja ha en vintageklocka som daglig "beater", alltså något som inte orsakar ångest och panik vid dings och störtskurar. Det ska inte grävas, badas och diskas med klockan, men ja.. ni vet hur trånga dörröppningar kan vara så att säga.
Önskemål:
1. 50-60-talsstuk. Tänk seamaster, vissodates, äldre omega.
2. Datum! (Krav)
3. Lättservat urverk med förhållandevis god åtgång på reservdelar. Vid lägre pris kanske något man skulle kunna öva upp sina urmakarkunskaper på själv.
4. Inget radium (vet att riskerna stötts och blötts men det skulle göra mig obekväm att bära dagligen).
5. Pris max omkring 3k.

Tips mottages varmt på märken som flugit mig över huvudet. Kanske någon sitter på en risig, redan dingig, men välfungerande klocka?
Tack på förhand
A07050B1-FB9E-4850-8AAC-8E538BB4B0DE.jpeg


0E18D1AA-AEA8-48C0-BCAB-CB8A3571CD03.jpeg

Byta visare så kan det bli en trevlig beater. Kul boett och tavla.

F5CE0E70-A5A7-49C4-BFE9-EFFAEE44B23C.jpeg

 

105.012

Cartier
2-Faktor
CK14755, 165.014 har alltid varit en dröm 😱
Går det att få tag på en sån för under 100k?
Det kan spreta ganska mycket men vissa fina har sålts under 100k med marginal. Dock så går de med bra bezel mycket över då inläggen är väldigt bräckliga och därav väldigt ovanliga i bra skick. Men det finns riktigt duktiga urmakare som löser nära inpå perfekta inlägg efterhand.

Här är min CK2913 innan och efter service och nyfixad insats i bezel.

Och för mig är det inga problem att det är så då jag vet att det är så sjukt svårt att få tag på en original bezel.
A3ECAB59-3DF4-4EAA-B517-51CBAA9EC2BD.jpeg

27607F98-9188-4BA2-935A-487A73B9EDC7.jpeg
 
Senast ändrad:

Wasabi

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Det kan spreta ganska mycket men vissa fina har sålts under 100k med marginal. Dock så går de med bra bezel mycket över då inläggen är väldigt bräckliga och därav väldigt ovanliga i bra skick. Men det finns riktigt duktiga urmakare som löser nära inpå perfekta inlägg efterhand.

Här är min CK2913 innan och efter service och nyfixad insats i bezel.

Och för mig är det inga problem att det är så då jag vet att det är så sjukt svårt att få tag på en original.
A3ECAB59-3DF4-4EAA-B517-51CBAA9EC2BD.jpeg

27607F98-9188-4BA2-935A-487A73B9EDC7.jpeg
Vilken dröm! Jag hade trilogy versionen som jag älskade. Dock ingen vintage
 

Cesura

Cartier
Hej experter! Har lite funderingar kring denna pjäs.

1. Hittar inte referens, någon som vet?
2. Ser tavlan ut att vara original och orörd?

(Urverket ska vara ett korrekt Landeron cal. 48 enligt urmakare, kronan är ej original)
88521F1B-ADC2-4B9B-A49A-140648DB9BA4.jpeg

45CC50C9-4CED-4C6A-81BB-A7AE45E4D028.jpeg
A9B2707F-AFC8-4B70-85CF-143EBDEC7C20.jpeg
69593501-4E45-4B92-BD69-733C545CBAED.jpeg
 

Cesura

Cartier
Tillägg: utan band ser den ut såhär. Aldrig sett detta upplägg förut. Piggarna är en del av bandhornen, går ej att ta bort.

Hur gör man och vilka band kan man ha (som sitter säkert)?
B1B68CD5-4E2D-42A0-81E5-CA6131A6D7D6.jpeg
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hej experter! Har lite funderingar kring denna pjäs.

1. Hittar inte referens, någon som vet?
2. Ser tavlan ut att vara original och orörd?

(Urverket ska vara ett korrekt Landeron cal. 48 enligt urmakare, kronan är ej original)
88521F1B-ADC2-4B9B-A49A-140648DB9BA4.jpeg

45CC50C9-4CED-4C6A-81BB-A7AE45E4D028.jpeg
A9B2707F-AFC8-4B70-85CF-143EBDEC7C20.jpeg
69593501-4E45-4B92-BD69-733C545CBAED.jpeg
Tycker övre högra bandhornet ser lite snett ut? Dessa brukar heta Chronopraphe suisse och har riktigt tunn guldboett. Piggarna på bandhornen är helt korrekta, dessa är för sk. hon-bandstift. Din verkar sakna yttre boettlocket som är i solitt guld. Tavlan har lite kladdigt tryck, så inte helt övertygad men kan vara original. Hittat fler med samma taveldesign?
 

Cesura

Cartier
Tycker övre högra bandhornet ser lite snett ut? Dessa brukar heta Chronopraphe suisse och har riktigt tunn guldboett. Piggarna på bandhornen är helt korrekta, dessa är för sk. hon-bandstift. Din verkar sakna yttre boettlocket som är i solitt guld. Tavlan har lite kladdigt tryck, så inte helt övertygad men kan vara original. Hittat fler med samma taveldesign?
Ja, det stämmer att det är lite snett. Måste åkt på en smäll någon gång. (Kan hända att boetten inte är helt solid rakt genom?)

Tack, då vet jag vad jag bör införskaffa i så fall. (bandstift)

Svårt att fånga på bild men det är nog snarare insidan av glaset som är lite kladdig och fet. Tavlan ser, med förbehåll för att inte ha ett expert-öga, väldig fin ut!
Urmakaren, (Börje på Gastons) tyckte allt att tavlan var korrekt men sa samtidigt, karaktäristiskt, "Jag bryr mig mer om vad som sitter i klockan, det andra är väl inte lika intressant". Kan det vara så, generellt, att man blir lite osäker per automatik när man stöter på ett ur med så många år på nacken med välbehållen tavla?

Nej, jag har bara hittat liknande men inte exakt. (Dock inte letat särskilt mycket). At it.

Några förslag på hur jag bör gå tillväga? Fler bilder ur andra vinklar jag bör ta?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja, det stämmer att det är lite snett. Måste åkt på en smäll någon gång. (Kan hända att boetten inte är helt solid rakt genom?)

Tack, då vet jag vad jag bör införskaffa i så fall. (bandstift)

Svårt att fånga på bild men det är nog snarare insidan av glaset som är lite kladdig och fet. Tavlan ser, med förbehåll för att inte ha ett expert-öga, väldig fin ut!
Urmakaren, (Börje på Gastons) tyckte allt att tavlan var korrekt men sa samtidigt, karaktäristiskt, "Jag bryr mig mer om vad som sitter i klockan, det andra är väl inte lika intressant". Kan det vara så, generellt, att man blir lite osäker per automatik när man stöter på ett ur med så många år på nacken med välbehållen tavla?

Nej, jag har bara hittat liknande men inte exakt. (Dock inte letat särskilt mycket). At it.

Några förslag på hur jag bör gå tillväga? Fler bilder ur andra vinklar jag bör ta?
Boetten är av solitt guld men ihålig, är mao inte guldbelagd. När urtavlor är utan lysmassa behöver de typ inte åldras alls. Är det även av den typ som svarta oftast är, där de saknar klarlack, åldras de knappt.
 

Cesura

Cartier
Boetten är av solitt guld men ihålig, är mao inte guldbelagd. När urtavlor är utan lysmassa behöver de typ inte åldras alls. Är det även av den typ som svarta oftast är, där de saknar klarlack, åldras de knappt.
Ok, det förklarar saken. Känns väldigt lovande alltihop. Vad det verkar är inte bandhornet såpass snett att det medför en risk för att bandstift/armband ska släppa, men om man hade velat "räta ut" hörnet, är det möjligt hos guldsmed att ordna?

Tänker att denna ska få nytt bra band, rengöra/polera glaset på båda sidor, sedan ready to rock.
Att hitta en originalkrona och bakboett är kanske en tall order?
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Ja, det stämmer att det är lite snett. Måste åkt på en smäll någon gång. (Kan hända att boetten inte är helt solid rakt genom?)

Tack, då vet jag vad jag bör införskaffa i så fall. (bandstift)

Svårt att fånga på bild men det är nog snarare insidan av glaset som är lite kladdig och fet. Tavlan ser, med förbehåll för att inte ha ett expert-öga, väldig fin ut!
Urmakaren, (Börje på Gastons) tyckte allt att tavlan var korrekt men sa samtidigt, karaktäristiskt, "Jag bryr mig mer om vad som sitter i klockan, det andra är väl inte lika intressant". Kan det vara så, generellt, att man blir lite osäker per automatik när man stöter på ett ur med så många år på nacken med välbehållen tavla?

Nej, jag har bara hittat liknande men inte exakt. (Dock inte letat särskilt mycket). At it.

Några förslag på hur jag bör gå tillväga? Fler bilder ur andra vinklar jag bör ta?
Den saknar som sagts baklock.
Kan inte varken svara säkert eller svära huruvida tavlan är original. Väldigt kladdiga ser markeringarna i ytterkanten ut. Kanske är det glaset som bryter, kanske inte. Hoppas den är hyfsat billig.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ok, det förklarar saken. Känns väldigt lovande alltihop. Vad det verkar är inte bandhornet såpass snett att det medför en risk för att bandstift/armband ska släppa, men om man hade velat "räta ut" hörnet, är det möjligt hos guldsmed att ordna?

Tänker att denna ska få nytt bra band, rengöra/polera glaset på båda sidor, sedan ready to rock.
Att hitta en originalkrona och bakboett är kanske en tall order?
Det bör gå att räta upp något, men tveksam om någon vågar när boetten är så tunn. Lätt att man bucklar till den ist. Överväg om du kan leva med lite böjt bandhorn skulle jag säga.
 

Cesura

Cartier
Den saknar som sagts baklock.
Kan inte varken svara säkert eller svära huruvida tavlan är original. Väldigt kladdiga ser markeringarna i ytterkanten ut. Kanske är det glaset som bryter, kanske inte. Hoppas den är hyfsat billig.
Ja, baklock och krona är inte original. Det är något jag ska se ifall jag kan jaga fatt på.
Jag förstår vad du menar, men det är nog faktiskt så som du beskriver att det är brytningen i glaset som spökar. Just där glaset välvs i ytterkant skapar det en illusion. När jag kikar i verkligheten och vrider på klockan ser även markeringarna längst ut fina ut!
 

Cesura

Cartier
Ja, baklock och krona är inte original. Det är något jag ska se ifall jag kan jaga fatt på.
Jag förstår vad du menar, men det är nog faktiskt så som du beskriver att det är brytningen i glaset som spökar. Just där glaset välvs i ytterkant skapar det en illusion. När jag kikar i verkligheten och vrider på klockan ser även markeringarna längst ut fina ut!
Tydligen hade bara baklocket missats att skickas! Här är bild. :)
Bara krona kvar att leta fatt på nu då!
qzlzmzha4qx3fs1sru6xs.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Är lite sugen på denna Bulgari BB33 i tvåton från ca 1995 som går på Kaplans i morgon. Några tankar? @Aurum kanske har nån input?
0
Funderat lite själv, är ju nästan originaldesignen från den första Bulgarin. Har dock landat i att jag inte tycker den är tillräckligt kul/intressant jämfört med den sportigare (Diagono) med integrerad länk. Exemplaret ovan ser ärligt ut, verkar inte blivit polerad.
 

Psykel

Patek
Funderat lite själv, är ju nästan originaldesignen från den första Bulgarin. Har dock landat i att jag inte tycker den är tillräckligt kul/intressant jämfört med den sportigare (Diagono) med integrerad länk. Exemplaret ovan ser ärligt ut, verkar inte blivit polerad.
Tack för input! Vad tror du om värdet? Kunde inte riktigt skapa mig en prisbild via googlande, något spretigt och svårt att hitta försäljningspriser.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack för input! Vad tror du om värdet? Kunde inte riktigt skapa mig en prisbild via googlande, något spretigt och svårt att hitta försäljningspriser.
Är osäker, är ju en av de billigaste modellerna. Du ser inga i Japan på ebay/chrono24? De brukar vara vettigt prissatta.
 
Topp