• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

Martin Lovasz

Audemars
Certina hade också kuddinspirerade modeller.

Denna New Art från 1967 som jag drog fram ur skrot... errr, projektlådan är i stål och har Certinas fina kaliber 25-651.

1000101.jpg

Är lite liten för många men är naggande god.
 
Hej Gänget!!!
ursäkta att jag stör er en måndagkväll men jag önskar hjälp kring dessa två ur. Länge letat äldre Rolex men det är inte de dyker upp som man kan se live.
Den från Nairobi känns ju kul men är den rätt eller är ex visarna fel? Och den i guld är fin men tavlan är såklart rengjord. Den är daterad på baksidan med en inskription från 1950. Inte ute efter att göra fynd men vill inte bli lurad....
Hoppas någon här kan ge ett första intryck. Och lite hjälp... gärna rimligt pris-gissningar...
är det du @Aurum som är bäst på gamla Rolex?
 

Bilagor

  • 86C64974-5FE3-43C9-AB59-96C3D66E8BB2.jpeg
    86C64974-5FE3-43C9-AB59-96C3D66E8BB2.jpeg
    352.8 KB · Visningar: 74
  • A67C4FA6-98E9-42CD-ADC6-56F7775883D2.jpeg
    A67C4FA6-98E9-42CD-ADC6-56F7775883D2.jpeg
    476.6 KB · Visningar: 75

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hej Gänget!!!
ursäkta att jag stör er en måndagkväll men jag önskar hjälp kring dessa två ur. Länge letat äldre Rolex men det är inte de dyker upp som man kan se live.
Den från Nairobi känns ju kul men är den rätt eller är ex visarna fel? Och den i guld är fin men tavlan är såklart rengjord. Den är daterad på baksidan med en inskription från 1950. Inte ute efter att göra fynd men vill inte bli lurad....
Hoppas någon här kan ge ett första intryck. Och lite hjälp... gärna rimligt pris-gissningar...
är det du @Aurum som är bäst på gamla Rolex?
Den i guld ser tvättad och ommålad ut. Den andra är jag osäker på, men skulle gissa att minut och timvisare är utbytta. Tavlan ser ok ut, men gissar bara. Vet inte heller om modellen som sådan fanns, så där får du jaga referensobjekt på referensen.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Ngn känd KSare i Umeå som vågar möta en KSare utan referenser för att plocka denna?

Skulle isf vara till polarens flickvän så inte superviktigt men tänkte iaf fråga.
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor


TS: @Erdna

Är detta verkligen en originaltavla i toppskick? Aldrig sett en bumper med en tavla som ser ut såhär. Ping typ @ConElPueblo @Aurum @tdn-dk @URsinne

Sen är spännet fejk, är jag ganska säker på...
 

URsinne

Audemars
2-Faktor


TS: @Erdna

Är detta verkligen en originaltavla i toppskick? Aldrig sett en bumper med en tavla som ser ut såhär. Ping typ @ConElPueblo @Aurum @tdn-dk @URsinne

Sen är spännet fejk, är jag ganska säker på...


Jag tar det för en senare tavla.
 

Erdna

Cartier


TS: @Erdna

Är detta verkligen en originaltavla i toppskick? Aldrig sett en bumper med en tavla som ser ut såhär. Ping typ @ConElPueblo @Aurum @tdn-dk @URsinne

Sen är spännet fejk, är jag ganska säker på...
Kan så vara senare tavla. Dock Omega-tavla, ej re-painted och fortfarande toppskick.
Gällande spännet har jag ej skrivit original då det högst troligen är after-market, vilket är vanligt förekommande.
 

ConElPueblo

Panerai


TS: @Erdna

Är detta verkligen en originaltavla i toppskick? Aldrig sett en bumper med en tavla som ser ut såhär. Ping typ @ConElPueblo @Aurum @tdn-dk @URsinne

Sen är spännet fejk, är jag ganska säker på...

Som @URsinne skriver er det en senera tavla, sikkert skiftet i forbindelse med service. Indeks er af en nyere slags og logoet er fra efter 1953. Jeg kunne forestille mig at visarne også er udskiftede, men det er svært at afgøre definitivt.

Jeg har det ikke så godt med betegnelsen "original".
 

105.012

Cartier
2-Faktor
Kan så vara senare tavla. Dock Omega-tavla, ej re-painted och fortfarande toppskick.
Gällande spännet har jag ej skrivit original då det högst troligen är after-market, vilket är vanligt förekommande.
Menar du då att tavlan är after-market också då du inte skriver att det är original?🤦‍♂️

Skulle mycket väl kunna tolkas som att spännet är original med den formuleringen.

“Kommer på 18mm svart läderband (nästintill oanvänt) med Omega-spänne”
 

Erdna

Cartier
Trevlig attityd när du får hjälp. Rejält pinsamt att äga och sälja fakespännen, knappast någon slags norm. Det är ingen Jumbo du säljer utan en helt vanlig 34 mm. Bara vilseledande.
För din attityd är alltid på topp menar du? Finns väl ingen drygare än du här inne, efter mig.. Annonsen är tillbakadragen.
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
För din attityd är alltid på topp menar du? Finns väl ingen drygare än du här inne, efter mig.. Annonsen är tillbakadragen.
Du beter dig fruktansvärt illa. Att kommentera på en klocka är inte ett personangrepp, många som glömmer det.

Edit: Hade den legat på tradera hade den hamnat i fulursvarningar; här hade du chans att korrigera, men den chansen sumpade du.
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Har inte försökt missleda någon. Självfallet att det ej ska stå Omega-spänne om det ej är det.
Om du vet att spännet inte är original och du tycker det är självklart att detta ska framgå av annonsen då borde du rimligen förstå att din annons är vilseledande, vilket ju är det jag påtalat. Således ingen anledning att vara sur på mig. Hade ingen påtalat detta så hade du ju sålt ett fake-spänne under förespegling att spännet är original.
 

Erdna

Cartier
Du beter dig fruktansvärt illa. Att kommentera på en klocka är inte ett personangrepp, många som glömmer det.

Edit: Hade den legat på tradera hade den hamnat i fulursvarningar; här hade du chans att korrigera, men den chansen sumpade du.
Tack för info. Jag drog tillbaka annonsen då jag ej vill sälja något som ej stämmer. Jag är inte ny här så jag vet vad som är rätt/fel. Lämnar diskussionen nu.

@marconimotet yes.
 

Dreamwoman

Breitling
Då jag svämmas över av förfrågningar om sportrollar så önskar jag att intressenter använder denna tråd framöver. Jag har ärligt talat inte lust att skriva samma pm till mängder av människor för samma klocka. Jag är också relativt less att hjälpa folk som jag inte känner att göra bra affärer på fina klockor för att de sedan ska flippa den med 10k++ förtjänst några månader senare.

Posta gärna objekt i denna tråd så hjälper jag och många med mig så gott vi bara kan. Vi hjälper för att hjälpa folk att hitta fina objekt. Inte för att opportunister ska kunna tjäna några snabba tusenlappar på vår kompetens.

Trevlig kväll
Då har jag 2 ur som du kanske kan hjälpa mig med.
Årtal, vad stämplarna betyder m.m
20210319_184714.jpg
 

Bilagor

  • 20210319_110517.jpg
    20210319_110517.jpg
    561.2 KB · Visningar: 30
  • 20210319_185202.jpg
    20210319_185202.jpg
    322.2 KB · Visningar: 31

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Då har jag 2 ur som du kanske kan hjälpa mig med.
Årtal, vad stämplarna betyder m.m
20210319_184714.jpg
Jag är inte rätt person att hjälp dig. Tror dock det finns många kunniga på området som mer än gärna delar med sig. :)

Årtal är nog svårt att säga exakt utifrån de där bilderna. Det går dock säkert att gissa era.
 

Exxet

Rolex
Då har jag 2 ur som du kanske kan hjälpa mig med.
Årtal, vad stämplarna betyder m.m
20210319_184714.jpg
Inte mkt men alltid något:
fazetta.jpg


Fazettan kan nog bli bärbar med lite rengörning och glaspolering, helstål och det kan säkert sitta ett hyfsat verk i den, förmodligen 70-tal,
Novicen är nog 40-tal, inte mkt att säga, kan ju vara i guld, svårt att se på bilden.
 

ittam

Audemars
Då har jag 2 ur som du kanske kan hjälpa mig med.
Årtal, vad stämplarna betyder m.m
20210319_184714.jpg
Här är lite om Novice..
 

Dantes

Omega
Vet inte hur det gick till men plötsligt impulsköpte jag en Omega Constellation för att den var så grymt snygg :)

Eftersom jag inte kan något om dessa klockor borde jag så klart frågat här först, men bättre sent än aldrig.

Har inte fått den ännu, men det här är bilder på klockan... säljaren har mycket bra feedback och verkar seriös.

Är det några varningslampor som lyser?

xx1.png



xx2.png


xx3.png


xx4.png
 
Topp