• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

Clark Wayne

Panerai
2-Faktor
Hallå alla,

Har sprungit på denna som jag blev mäkta sugen på. En Lemania 105, cal 1277 från 1950-talet (osäker på årtal). Men då jag är totalt ny på vintageklockor så skulle jag gärna uppskatta lite hjälp kring vad som är rimligt att ge för en sådan. Vad säger ni?

Uppskattar all hjälp!

410305249_17be6432-fc36-4e45-bbd0-0aad8866feee.jpg
410305249_20be5a10-fbfc-476c-bd2d-5276d4df8be4.jpg
 

mace

Cartier
2-Faktor
Vad tror folket om denna? Är boetten lite för korroderad eller bara smutsig? Vet att det är service-tavla och senare länk. Några tankar - riskerar det att bli ett överprisat ihopplock eller är det ett hyfsat ärligt objekt för en som söker en vardagsklocka utan tidsmässig korrekthet på alla delar? @Per @Aurum

 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Hej.

Hoppas att jag kan få lite hjälp med min nyinköpta Baume & Mercier kronograf från 1950.
Klockan går inte och kronograf knapparna känns inte som de har speciellt mycket motstånd i sig. Så att den behöver en service är väll en underdrift. Har tyvärr ingen historik.
Urtavlan sitter en aningen ocentrerat.
Och ett bandhorn är lite böjt/bockat. Inte prioriterat att fixa bandhornet, men om det gick så skulle det vara trevligt.
Boetten är i 18k guld. Bandhornen är delvis ihåliga.
Verket som sitter i är ett Landeron 48.

Nu till problemet, hittar ingen villig urmakare som kan/vill ta sig an servicen. Har kontaktat Farfarsklocka som anser att boetten är för känslig. Har även kontaktat Tidlösa Ur utan lycka. Kan lämna den till Fredmans Ur, men de vill med största sannolikhet skicka den till fabriks renovering enl. de samtal jag haft med dem. Är det någon som har tips eller förslag på urmakare så skulle det verkligen uppskattas. Jag och klockan befinner oss i Stockholm.
Hör med Ingemar på urservice i norr. Han servar mycket vintage och borde kunna fixa försäkrad t/r frakt. Finns i Skellefteå. https://urserviceinorr.se/
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Hej.

Hoppas att jag kan få lite hjälp med min nyinköpta Baume & Mercier kronograf från 1950.
Klockan går inte och kronograf knapparna känns inte som de har speciellt mycket motstånd i sig. Så att den behöver en service är väll en underdrift. Har tyvärr ingen historik.
Urtavlan sitter en aningen ocentrerat.
Och ett bandhorn är lite böjt/bockat. Inte prioriterat att fixa bandhornet, men om det gick så skulle det vara trevligt.
Boetten är i 18k guld. Bandhornen är delvis ihåliga.
Verket som sitter i är ett Landeron 48.

Nu till problemet, hittar ingen villig urmakare som kan/vill ta sig an servicen. Har kontaktat Farfarsklocka som anser att boetten är för känslig. Har även kontaktat Tidlösa Ur utan lycka. Kan lämna den till Fredmans Ur, men de vill med största sannolikhet skicka den till fabriks renovering enl. de samtal jag haft med dem. Är det någon som har tips eller förslag på urmakare så skulle det verkligen uppskattas. Jag och klockan befinner oss i Stockholm.
Per-Erik på Olofsfors Ur tar emot och servar alla klockor och från hela landet!
Har mästarbrev och älskar vintage!

Slå en pling eller skicka mejl!
 

JohnGN

Breitling
Hej KS!

Jag är väldigt sugen på att klippa till på en Seiko Pogue 6139-6002 på blocket. Skulle vilja ha lite råd från rutinerade pougare. Är det ett bra köp för 4.5K utifrån dessa bilder?

Klockan sägs nollställa väl, vara bra skick, och hålla tiden väl för en klocka av denna ålder.

Tacksam för spekulationer, insikter och rekommendationer/icke-rekommendationer.
 

Bilagor

  • Screenshot 2021-05-01 at 22.25.56.png
    Screenshot 2021-05-01 at 22.25.56.png
    82.6 KB · Visningar: 18
  • Screenshot 2021-05-01 at 22.26.11.png
    Screenshot 2021-05-01 at 22.26.11.png
    309.8 KB · Visningar: 19
  • Screenshot 2021-05-01 at 22.26.20.png
    Screenshot 2021-05-01 at 22.26.20.png
    294.7 KB · Visningar: 18

BAM

Omega
Hej, är ny på KS och såg denna tråd. Vilket bra initiativ och fin hjälp för de som letar efter vintage. Finns säkert stor möljlighet att jag själv kommer att posta någon fråga framöver :) Stort tack på förhand till er som delar med er av er erfarenhet.
MVH/BAM
 
Hej alla vintagefantaster!
Fick nyss veta att min far har haft en Seiko Pogue Pepsi i garderoben i 50 år.... Förtjänar såklart lite ny kärlek. Service + plus polering/byte av glas? Vad ska man tänka på och prisbild för detta?
Var gör man detta enklast i Malmöregionen?
Ber om ursäkt om jag är i fel tråd.
Ha en trevlig valborg :)
1619794104865.jpeg

Hej, söker också en urmakare som kan ge en gammal Omega Seamaster från 1963 lite kärlek i Skåne-trakten. Tacksam för svar! Vänligen, /S
 

Ghostie

Omega
2-Faktor
Händer det att folk reparerar rostfria boetter med lödning och sen kromar boetten? Har en Super Compressor som "ska" vara stål, och ser helt rätt ut jämfört med referenser, men som utan tvekan har fått ett lager krom på gamla dar.
Alternativet är att EPSA tillverkade en identisk boett i flera material, och klockan är en franken, vilket förstås inte är långsökt. Hur kan jag kolla vad det är för material under kromet utan att förstöra nåt?
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Ingen som sett en Seamaster 300 från 50-70-talet till bra pris? Jag ser dem rätt sällan och väldigt ofta är urtavlorna bytta eller i uselt skick.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Ingen som sett en Seamaster 300 från 50-70-talet till bra pris? Jag ser dem rätt sällan och väldigt ofta är urtavlorna bytta eller i uselt skick.
Vad är bra pris? Ska du ha en fin med alla delar korrekt kostar de ju säkert 60-70k head only och 20k till med rätt länk.

Det ligger en på omegaforums för 50k som är helt okej pris, förutom att den blivit relumad och inte opolerad verkar allt vara som det ska.
 
Otydlig fråga kanske, men om man ska göra en sk restoration av en vintageklocka, då främst fokusera på tavlan (det är den som är i dåligt skick) var vänder man sig då? Gemene urmakare eller någon av de större? I mitt fall Sthlm. Klockan i fråga är en Longines från cirka 1930.

mvh
 

Dantes

Omega
Svårt att komma med något konkret sett till bilden, behövs mer högupplöst för att bedöma exempelvis tavlan (som verkar se ok ut?) Det som går att se däremot är att boetten har blivit polerad, specifikt bandhornen.

Tack, har ingen bättre bild. Jag tror inte den är så hårt polerad om alls. Det är guld på stål och dessa (samt helguld) tenderar att vara rundare än stål som ju kan ha knivskarpa kanter. Har aldrig sett någon knivskarp guldvariant.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Tack, har ingen bättre bild. Jag tror inte den är så hårt polerad om alls. Det är guld på stål och dessa (samt helguld) tenderar att vara rundare än stål som ju kan ha knivskarpa kanter. Har aldrig sett någon knivskarp guldvariant.
Jämför boetten med denna som såldes på tradera för några dagar sen så ser du hur de visst hade ganska skarpa kanter även guldvarianterna.
6B32A7BC-7542-4EBB-902D-E15650FF18C6.jpeg
1C0B89DD-9682-40B3-A6F1-C0D8E8A03C7D.jpeg

 

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Tack, har ingen bättre bild. Jag tror inte den är så hårt polerad om alls. Det är guld på stål och dessa (samt helguld) tenderar att vara rundare än stål som ju kan ha knivskarpa kanter. Har aldrig sett någon knivskarp guldvariant.
Förmodligen tenderar de ha rundare kanter just på grund av polering, bland annat? Tänker jag åtminstone. Skulle vilja påstå att nedanstående har skarpa kanter. Den sista med vad som ser ut att vara vanligt bruksslitage
gpconnienolume-angl2-copy-jpg.150021
gpconnienolume-1-copy-jpg.150013

11302653_fullsize.jpg

11302671_fullsize.jpg
11061301_fullsize.jpg
 

Salesmayne

Panerai
Vad anser herrarna om denna Rolex box tillhörandes 116610, är allt kosher?
 

Bilagor

  • 92ED3E74-8908-44E0-8D0A-5F2020DD00E4.jpeg
    92ED3E74-8908-44E0-8D0A-5F2020DD00E4.jpeg
    71.2 KB · Visningar: 8
  • EFF6DCC3-1B05-44FF-96F3-1C30EAB4F6AA.jpeg
    EFF6DCC3-1B05-44FF-96F3-1C30EAB4F6AA.jpeg
    57.6 KB · Visningar: 8
  • 15A01079-2D44-43C6-879A-77BBDFDE8FA3.jpeg
    15A01079-2D44-43C6-879A-77BBDFDE8FA3.jpeg
    70.4 KB · Visningar: 8

Dantes

Omega
Jämför boetten med denna som såldes på tradera för några dagar sen så ser du hur de visst hade ganska skarpa kanter även guldvarianterna.

Förmodligen tenderar de ha rundare kanter just på grund av polering, bland annat? Tänker jag åtminstone. Skulle vilja påstå att nedanstående har skarpa kanter. Den sista med vad som ser ut att vara vanligt bruksslitage

Där ser man. Väldigt ovanligt i alla fall med så skarpa kanter som visas i exemplen. Egentligen är jag inte riktigt på det klara vad grejen är med opolerat vs polerat. I många fall föredrar jag personligen polerad look, glänsande och repfritt framför skarpt, matt med hack och repor, men jag förstår att "samlarvärdet" är lägre om man tycker det är viktigare än finish.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Där ser man. Väldigt ovanligt i alla fall med så skarpa kanter som visas i exemplen. Egentligen är jag inte riktigt på det klara vad grejen är med opolerat vs polerat. I många fall föredrar jag personligen polerad look, glänsande och repfritt framför skarpt, matt med hack och repor, men jag förstår att "samlarvärdet" är lägre om man tycker det är viktigare än finish.
Om du är okej eller tillochmed föredrar en polerad boett lär du få väldigt mycket lättare att hitta ett exemplar att köpa och dessutom billigare.
Det går väldigt många dåliga exemplar (polerade, fel delar, ommålade eller fult patinerade tavlor) på varje bra exemplar.

Dock är det väl ganska väntat att du fick detta svaret när du ställer frågan på ett entusiastforum, att vi föredrar en klocka som är så nära originalet som möjligt.

Helt okej att du föredrar en rundpolerad boett eller inte bryr dig så mycket men det är iaf inte så klockan såg ut från fabrik.
 

Dantes

Omega
Om du är okej eller tillochmed föredrar en polerad boett lär du få väldigt mycket lättare att hitta ett exemplar att köpa och dessutom billigare.
Det går väldigt många dåliga exemplar (polerade, fel delar, ommålade eller fult patinerade tavlor) på varje bra exemplar.

Dock är det väl ganska väntat att du fick detta svaret när du ställer frågan på ett entusiastforum, att vi föredrar en klocka som är så nära originalet som möjligt.

Helt okej att du föredrar en rundpolerad boett eller inte bryr dig så mycket men det är iaf inte så klockan såg ut från fabrik.
Fel delar, ommålade tavlor och mögel vill jag undvika, men lätt polerad guldboett är OK för min del.
 

Dantes

Omega
Om du kallar den du visade för lätt polerad så bör du inte ha så svårt att hitta ett exemplar du gillar :)

Behövs bättre bild för att avgöra tavlan men ser fin ut, bild på baksida och verk är också bra för att identifiera andra eventuella fel.

Det finns bara kassa bilder på klockan som så ofta... ingen bild på urverk.

Namnlös4.png


Namnlös3.png


Namnlös2.png
 

Dantes

Omega
Går säkert att få fler bilder om du frågar, eftersom den är på c24 gissar jag att den är ganska dyr? Liknande exemplar bör du kunna hitta för under 10k av privatperson iaf.
Att Chrono24 skulle vara dyrt är en myt :)

10k är just vad jag har fått offert på. Jag har kollat runt ganska länge, och för 10k får man i regel fel krona, djupa repor och en del mögel. :)
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Att Chrono24 skulle vara dyrt är en myt :)

10k är just vad jag har fått offert på. Jag har kollat runt ganska länge, och för 10k får man i regel fel krona, djupa repor och en del mögel. :)
Nej, ingen myt. Ser för övrigt ut att vara så polerad att man tagit sig igenom guldlagret på sina ställen.

Edit: Men vill du avfärda all hjälp du får och köpa ett vrak står det dig givetvis fritt att göra det.
 
Topp