• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

Psykel

Patek
Är osäker, är ju en av de billigaste modellerna. Du ser inga i Japan på ebay/chrono24? De brukar vara vettigt prissatta.
Enda tvåtonare jag hittar är med integrerad länk, och dom ligger på 11, 14 och 16.000 från Japan. En helstål med integrerad länk för 7.000. Annars mest automatvarianten för allt melan 6 och 16.000. Fick inte en enda träff på sålda eBay-auktioner, och endast en helstålare som låg till försäljning för 10.000.
Känns som tvåtonaren borde vara mer värd, materialmässigt iallafall (verkar vara "solitt" guld i stil med Omega Polaris), så går den för utropspris kan den vara prisvärd kontra helstål, verkar det som.
 

maxvh

Omega
Funderar på att slå till på denna. Vad tror ni?
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2021-04-11 kl. 15.59.51.png
    Skärmavbild 2021-04-11 kl. 15.59.51.png
    158.2 KB · Visningar: 66
  • Skärmavbild 2021-04-11 kl. 15.59.39.png
    Skärmavbild 2021-04-11 kl. 15.59.39.png
    435.5 KB · Visningar: 58
  • 172465341_354141856024763_5004482036490893672_n.jpg
    172465341_354141856024763_5004482036490893672_n.jpg
    52.6 KB · Visningar: 52

Dreamwoman

Breitling
Här är lite om Novice..
Finns det inget på svenska om denna klocka, ålder, värde m.m
 

Dreamwoman

Breitling
Då jag svämmas över av förfrågningar om sportrollar så önskar jag att intressenter använder denna tråd framöver. Jag har ärligt talat inte lust att skriva samma pm till mängder av människor för samma klocka. Jag är också relativt less att hjälpa folk som jag inte känner att göra bra affärer på fina klockor för att de sedan ska flippa den med 10k++ förtjänst några månader senare.

Posta gärna objekt i denna tråd så hjälper jag och många med mig så gott vi bara kan. Vi hjälper för att hjälpa folk att hitta fina objekt. Inte för att opportunister ska kunna tjäna några snabba tusenlappar på vår kompetens.

Trevlig kväll
Jag har några som du kanske kan hjälpa mig med, årtal, värde m.m
20210319_114115.jpg
20210412_154406.jpg
 

Bilagor

  • 20210410_200117.jpg
    20210410_200117.jpg
    276 KB · Visningar: 9
  • 20210410_200216.jpg
    20210410_200216.jpg
    255.3 KB · Visningar: 20

Exxet

Rolex
Ok tack hur ser man att det är guld då
Stämplar är en bra fingervisning, har klockan stålbaksida är den oftast inte av guld, bara belagd, finns många gånger stämplar på insidan av bakboetten, och det brukar synas på genomnötning av den tunna guldbeläggningen på boetten när mässingen tittar fram, s k fulmetall.
 

Dreamwoman

Breitling
Stämplar är en bra fingervisning, har klockan stålbaksida är den oftast inte av guld, bara belagd, finns många gånger stämplar på insidan av bakboetten, och det brukar synas på genomnötning av den tunna guldbeläggningen på boetten när mässingen tittar fram, s k fulmetall.
Ok, är urkass på klockor 🤣, så funderar sälja alla som jag inget vet om
 

Exxet

Rolex
Vad skulle man kunna begära för en sån då?
Om man vill kolla vad den är värd så lägg ut den för 1 :- och sen får marknaden bestämma, men om den funkar som den ska och inte har allt för mkt slitage, ser i o f s fin ut, har Omega-spänne, kanske originalband, så är nog ett par tusenlappar inget omöjlig, ser ut att vara en herrmodell från ca -85, 33 mm kanske och det är ju bättre.

Men som jag sa tidigare, kolla på Omega på Tradera.
 

Nero13

Panerai
Behöver hjälp!
ska köpa en 6105 och har fått napp på denna. Ser clean ut men är den för clean? Är tavlan och visare bytta? Länk är eftermarknad det vet jag.
99777A4D-FB83-4BC5-A060-128CAB02E823.jpeg
 

Psykel

Patek
Behöver hjälp!
ska köpa en 6105 och har fått napp på denna. Ser clean ut men är den för clean? Är tavlan och visare bytta? Länk är eftermarknad det vet jag.
99777A4D-FB83-4BC5-A060-128CAB02E823.jpeg
Ser helt klart lite för fin ut för att vara okej. Tycker även att texten längst ner på tavlan ser för fet ut, men svårt att avgöra med ett så pass lågupplöst foto. Jag hade nog hoppat den om jag inte var tvärsäker på äkthet.
I övrigt kom den aldrig på länk, så att den är AM är det minsta problemet skulle jag säga.
 

Nero13

Panerai
Ser helt klart lite för fin ut för att vara okej. Tycker även att texten längst ner på tavlan ser för fet ut, men svårt att avgöra med ett så pass lågupplöst foto. Jag hade nog hoppat den om jag inte var tvärsäker på äkthet.
I övrigt kom den aldrig på länk, så att den är AM är det minsta problemet skulle jag säga.
Tackar! Jag har hoppat köpet fick det bekräftat av två samlare på insta. Tavla, visare och insert är AM. Om någon säljer sin 6105 är det bara att hojta till.
 

Psykel

Patek
Tackar! Jag har hoppat köpet fick det bekräftat av två samlare på insta. Tavla, visare och insert är AM. Om någon säljer sin 6105 är det bara att hojta till.
Topp! Vintage Seiko, Paul från Australien, är min go-to när det kommer till frågor kring Seiko. Väldigt hjälpsam och grymt konto att följa i allmänhet.
 

automatik

Omega
2-Faktor
Håller på att införskaffa en vintage omega, enligt säljaren är både aviklesen per dag (cirka 20 sekunder) och gångreserven (nära orginal specs) bra. Är det fortfarande motiverbart för mig att lägga in den på en service nu direkt då service historiken är okänd?
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Håller på att införskaffa en vintage omega, enligt säljaren är både aviklesen per dag (cirka 20 sekunder) och gångreserven (nära orginal specs) bra. Är det fortfarande motiverbart för mig att lägga in den på en service nu direkt då service historiken är okänd?
Personligen hade jag väntat med en service. Eftersom du inte får igen pengarna för en service om du skulle sälja så hade jag bekantat mig med klockan innan jag servat den.
 

Psykel

Patek
Håller på att införskaffa en vintage omega, enligt säljaren är både aviklesen per dag (cirka 20 sekunder) och gångreserven (nära orginal specs) bra. Är det fortfarande motiverbart för mig att lägga in den på en service nu direkt då service historiken är okänd?
Håller med @marconimotet. En service kommer inte nödvändigtvis få den att gå bättre än den redan gör.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Någon Seiko-kännare som vill uttala sig om äktheten den här vridningen? Tycker storleken på lume-pipen är tveksam.
s-l1600.jpeg

Ingen Seikokännare direkt men vridringsinlägget är som du misstänker inte korrekt på den klockan. Lumepipen ska vara större, gå längre ut i kanterna.

Siffrorna ser för tjocka ut också, om det inte är bilden som gör det. Inlägget är fel i vart fall.
 
Senast ändrad:

Martin Samuelsson

Omega
Pledge Member
2-Faktor
Hej!

Har en tidigt 60-tals Seamaster i stål som jag köpte tidigare i år och som jag nu funderar på att sälja. Har sedan jag köpte den gett den lite kärlek i form av ett besök hos urmakare (ej AD) för service och rengöring av verket samt nytt plexi (ej original).

Inför försäljningen så vill jag dock säkerställa att jag har så bra koll som möjligt på statusen på den så att jag inte marknadsför den på fel sätt. Känner mig, efter att ha läst stora delar av denna tråd, ganska osäker på vad som vågar sägas om den så jag tar tacksamt emot all hjälp jag kan få med en bedömning av er som är mer erfarna inom området.

Det jag själv (som ödmjuk nybörjare inom vintage-världen) kan se, gissar och i vissa fall vet om klockan:

Det är en Seamaster 14384 SC 61 och det sitter ett manuellt 610-verk i den (utan quick set för datum). Har med hjälp av en databas för Omega-serienummer stämt av ref-numret på insidan baklocket och boettens tillverkningsår (61) mot serienumret på urverket och konstaterat att boettens tillverkningsår rimmar med när urverket verkar ha tillverkats. Har även gjort flertalet sökningar på referensen och hittat många exempel på samma kombination av boett/urtavla/index/visare vilket gör att jag känner mig ganska säker på att delarna/utseendet är original (med undantag för plexit som sagt) och från rätt tidsperiod. Nyligen som sagt (februari) genomgången, rengjord etc av urmakare så den går fint och är mjuk i uppdraget.

I mitt tycke väldigt fin, jämnt patinerad tavla utan direkt synliga skador med guldfärgade index. Timvisare och sekundvisare har tydliga tecken på oxidering och ser ut att vara lika gamla som klockan i övrigt men minutvisaren är betydligt blankare och med ljusare lume så jag förutsätter att den är utbytt vid något tillfälle (kan ej avgöra om den är original eller AM). Baklock med sjöhästen i relief. Skarpa linjer/kanter på boett, baklock och bandhorn vilket får mig att tro att den antingen är opolerad eller försiktigt polerad. Hairlines finns självklart men inga direkta märken på varken framsida eller sidorna av boetten men det finns några tydligare repor på baklocket.

Baserat på bilderna nedan, vad tror ni om min bedömning/beskrivning och vad kan ni säga om t ex hur illa det är att visarna inte är konsekventa? Jag förstår att det självklart påverkar värdet att plexit inte är original men det går ju att åtgärda enkelt om man vill investera och byta till ett original. På en av bilderna ser det ut som att det är en ljusare repa eller skiftning i patineringen tvärsöver tavlan men det är endast en reflektion och tavlan har en jämn yta/färg.

Oerhört tacksam om någon skulle ha tid för input och eventuella åsikter/tankar om denna klocka och det jag själv skriver om den. Om någon vill uttala sig om värdet på den så är det också intressant.

Stort tack på förhand!

Mvh Martin

3DD74052-EF06-4890-AFC2-FC55DEFDEB4B.jpeg

55C56D2A-32B5-4986-8081-AEBAE2130E17.jpeg

1AB341AD-05ED-42E9-AA48-9FD721603F9F.jpeg

2F749191-E859-473A-86FC-531BB85E0C29.jpeg
 
Senast ändrad:

watchen

Cartier
Hej.

Hoppas att jag kan få lite hjälp med min nyinköpta Baume & Mercier kronograf från 1950.
Klockan går inte och kronograf knapparna känns inte som de har speciellt mycket motstånd i sig. Så att den behöver en service är väll en underdrift. Har tyvärr ingen historik.
Urtavlan sitter en aningen ocentrerat.
Och ett bandhorn är lite böjt/bockat. Inte prioriterat att fixa bandhornet, men om det gick så skulle det vara trevligt.
Boetten är i 18k guld. Bandhornen är delvis ihåliga.
Verket som sitter i är ett Landeron 48.

Nu till problemet, hittar ingen villig urmakare som kan/vill ta sig an servicen. Har kontaktat Farfarsklocka som anser att boetten är för känslig. Har även kontaktat Tidlösa Ur utan lycka. Kan lämna den till Fredmans Ur, men de vill med största sannolikhet skicka den till fabriks renovering enl. de samtal jag haft med dem. Är det någon som har tips eller förslag på urmakare så skulle det verkligen uppskattas. Jag och klockan befinner oss i Stockholm.
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Hej.

Hoppas att jag kan få lite hjälp med min nyinköpta Baume & Mercier kronograf från 1950.
Klockan går inte och kronograf knapparna känns inte som de har speciellt mycket motstånd i sig. Så att den behöver en service är väll en underdrift. Har tyvärr ingen historik.
Urtavlan sitter en aningen ocentrerat.
Och ett bandhorn är lite böjt/bockat. Inte prioriterat att fixa bandhornet, men om det gick så skulle det vara trevligt.
Boetten är i 18k guld. Bandhornen är delvis ihåliga.
Verket som sitter i är ett Landeron 48.

Nu till problemet, hittar ingen villig urmakare som kan/vill ta sig an servicen. Har kontaktat Farfarsklocka som anser att boetten är för känslig. Har även kontaktat Tidlösa Ur utan lycka. Kan lämna den till Fredmans Ur, men de vill med största sannolikhet skicka den till fabriks renovering enl. de samtal jag haft med dem. Är det någon som har tips eller förslag på urmakare så skulle det verkligen uppskattas. Jag och klockan befinner oss i Stockholm.

Verket i sig borde väl inte vara något problem. Så om du kan leva med boetten som den är vore kanske det bäst, eller påverkar den funktionen på något vis? Tänker eftersom de nekat dig hjälp.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Hej.

Hoppas att jag kan få lite hjälp med min nyinköpta Baume & Mercier kronograf från 1950.
Klockan går inte och kronograf knapparna känns inte som de har speciellt mycket motstånd i sig. Så att den behöver en service är väll en underdrift. Har tyvärr ingen historik.
Urtavlan sitter en aningen ocentrerat.
Och ett bandhorn är lite böjt/bockat. Inte prioriterat att fixa bandhornet, men om det gick så skulle det vara trevligt.
Boetten är i 18k guld. Bandhornen är delvis ihåliga.
Verket som sitter i är ett Landeron 48.

Nu till problemet, hittar ingen villig urmakare som kan/vill ta sig an servicen. Har kontaktat Farfarsklocka som anser att boetten är för känslig. Har även kontaktat Tidlösa Ur utan lycka. Kan lämna den till Fredmans Ur, men de vill med största sannolikhet skicka den till fabriks renovering enl. de samtal jag haft med dem. Är det någon som har tips eller förslag på urmakare så skulle det verkligen uppskattas. Jag och klockan befinner oss i Stockholm.
Men ville varken Farfars eller Tidlösa serva verket eller gällde det att fixa med boetten? Bra att veta om de inte vill ta ett Landeron 48. En del av dem har blivit mer restriktiva med vad de tar emot. Farfars vet jag tar sig enbart an vissa grejer numera.

Att de inte vill mecka med den rappliga boetten är inte konstigt. Är väl mer för en guldsmed.
 

watchen

Cartier
Men ville varken Farfars eller Tidlösa serva verket eller gällde det att fixa med boetten? Bra att veta om de inte vill ta ett Landeron 48. En del av dem har blivit mer restriktiva med vad de tar emot. Farfars vet jag tar sig enbart an vissa grejer numera.

Att de inte vill mecka med den rappliga boetten är inte konstigt. Är väl mer för en guldsmed.

Farfars avstod helt och hållet, tidlösa har inte svarat på om han bara kunde ta verket.
Boetten köper jag att de inte vill ta. Men som ni säger så kanske en guldsmed kan ta den. Men just för tillfället så står jag utan hjälp när det gäller verket..
 

Exxet

Rolex
Någon Seiko-kännare som vill uttala sig om äktheten den här vridningen? Tycker storleken på lume-pipen är tveksam.
s-l1600.jpeg
Vid första anblicken ser den rätt okej ut, trevlig "färg"men som du är inne på så ser lumepipen inte riktigt okej ut, hålet ser litet ut och lite för smal, och sen sitter minutmarkeringarna för högt upp på vridringen, är även lite osäker på tavlan, lite svårt att se vad det står längst ner på tavlan.
 
Topp