• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

Dantes

Omega
Nej, ingen myt. Ser för övrigt ut att vara så polerad att man tagit sig igenom guldlagret på sina ställen.

Edit: Men vill du avfärda all hjälp du får och köpa ett vrak står det dig givetvis fritt att göra det.
OK tack för din synpunkt. Rent objektivt finns det många klockor till mycket bra priser på Chrono24.

Att det skulle vara ett vrak har jag inte fått några indikationer om utom från dig, tvärtom.

Edit: Chrono24 har ju också fördelen att om det är fel i beskrivning eller liknande så kan man stoppa utbetalningen och lösa problemet med säljaren.

Om klockan du beställt inte levereras eller inte stämmer överens med handlarens beskrivning av den, kan köpesumman betalas tillbaka till dig från klientmedelskontot. Du undrar kanske vad som händer om något går snett i alla fall? Vi hjälper dig alltid i alla lägen! Om du till exempel inte skulle vara nöjd med den levererade varan, så kan du få tillbaka köpesumman via vår kostnadsfria depositionstjänst. Om du ångrar köpet får du alltså tillbaka dina pengar snabbt och lätt – helt utan någon risk för dig.
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
OK tack för din synpunkt. Rent objektivt finns det många klockor till mycket bra priser på Chrono24.

Att det skulle vara ett vrak har jag inte fått några indikationer om utom från dig, tvärtom.

Edit: Chrono24 har ju också fördelen att om det är fel i beskrivning eller liknande så kan man stoppa utbetalningen och lösa problemet med säljaren.
Vi reagerar lite på ditt självsäkra tonläge när du avfärdar vad folk skriver. Boetten är fulpolerad och guldlagret kan vara bortnött på vissa ställen, omöjligt att avgöra på dessa dåliga bilder. Tex kronan saknar ju det mesta av sitt guldlager? Sedan är det så att Chrono24 generellt sätt är dyrt. Speciellt äldre Omega. Vad är det egentligen du ber om hjälp om?
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
OK tack för din synpunkt. Rent objektivt finns det många klockor till mycket bra priser på Chrono24.

Att det skulle vara ett vrak har jag inte fått några indikationer om utom från dig, tvärtom.

Edit: Chrono24 har ju också fördelen att om det är fel i beskrivning eller liknande så kan man stoppa utbetalningen och lösa problemet med säljaren.
Super att du har så bra koll, varför fråga då? Är väl bara att köra.
 

Psykel

Patek
Funderar lite på denna Breitling Colt från ca 1992 som går på Kaplans i morgon. Några tankar kring den? Varningsklockor?
0
 

Psykel

Patek
Hej, vad säger ni om denna, skicket ser oerhört fint ut! Något att tänka på här?
Ser fin ut. Polerad boett, men boetten var nog inte superspännande till att börja med. Den är dock inte från andra världskriget som påstås, eftersom Moser slutade tillverka klockor 1874 och inte återupptog verksamheten förrän 1953. Skulle dock tippa på att den är tidig, som mina två jag har.
 

Klockvmo

Cartier
2-Faktor
Ser fin ut. Polerad boett, men boetten var nog inte superspännande till att börja med. Den är dock inte från andra världskriget som påstås, eftersom Moser slutade tillverka klockor 1874 och inte återupptog verksamheten förrän 1953. Skulle dock tippa på att den är tidig, som mina två jag har.
Tack! Jag läste lite nu och då verkar den vara restaurerad vad gäller tavlan också. Gillar utseendet skarpt och rätt storlek för min del. Får gå in på insta och kika in dina då om de finns med där :)! Får se om man lägger in ett bud..
 

Dantes

Omega
Vi reagerar lite på ditt självsäkra tonläge när du avfärdar vad folk skriver. Boetten är fulpolerad och guldlagret kan vara bortnött på vissa ställen, omöjligt att avgöra på dessa dåliga bilder. Tex kronan saknar ju det mesta av sitt guldlager? Sedan är det så att Chrono24 generellt sätt är dyrt. Speciellt äldre Omega. Vad är det egentligen du ber om hjälp om?
Tack, jag frågade helt enkelt "Ser denna OK ut?".

Jag inser att bilderna är kassa, men "vrak", "bortnött guldlager", "tagit sig igenom guldlagret"... Jag vet inte om det är fel på min skärm i så fall, för jag ser inget av det på bilderna. Därför ifrågasätter jag dessa påståenden (inte avfärdar).

Sen det här med att kategoriskt påstå att Chrono24 skulle vara dyrt... ja många objekt är dyra där för att utbudet är gigantiskt och många säljare är profesionella handlare som lämnar garanti, och inte privatpersoner. Många klockor är dock snorbilliga om man jämför med vad liknande går för här på forumet eller på Tradera, Bukowskis, Auctionnet, Stockholms auktionsverk osv. Jag vet inte var ni menar att det säljs pie pans för under 10k (oavsett skick), jag har i alla fall inte sett någon, och jag har letat ett tag nu.

Men jag tackar för hjälpen, det var inte meningen att avfärda experterna här, tvärtom är det en värdefull resurs för oss nybörjare.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack, jag frågade helt enkelt "Ser denna OK ut?".

Jag inser att bilderna är kassa, men "vrak", "bortnött guldlager", "tagit sig igenom guldlagret"... Jag vet inte om det är fel på min skärm i så fall, för jag ser inget av det på bilderna. Därför ifrågasätter jag dessa påståenden (inte avfärdar).

Sen det här med att kategoriskt påstå att Chrono24 skulle vara dyrt... ja många objekt är dyra där för att utbudet är gigantiskt och många säljare är profesionella handlare som lämnar garanti, och inte privatpersoner. Många klockor är dock snorbilliga om man jämför med vad liknande går för här på forumet eller på Tradera, Bukowskis, Auctionnet, Stockholms auktionsverk osv. Jag vet inte var ni menar att det säljs pie pans för under 10k (oavsett skick), jag har i alla fall inte sett någon, och jag har letat ett tag nu.

Men jag tackar för hjälpen, det var inte meningen att avfärda experterna här, tvärtom är det en värdefull resurs för oss nybörjare.
Många av oss har sett tusentals Omegor så vissa detaljer kan man ana även på dåliga bilder. Samma med Chrono24 angående erfarenhet. För att avgöra om det är billigt eller dyrt måste man först kunna avgöra skick och modellvariant. De modeller jag jagat har typ aldrig varit billigare på chrono24 än svenska auktioner eller här på forumet. Så rent generellt är prisläget högt på chrono24.

Kan inte prisläget på denna Constellation, tycker de är lite överprisade rent allmänt. Får du den för 10' är det nog helt ok. Du skall bara vara beredd på att den blir lite svårsåld bland nördar då den är fulpolerad. Var även beredd på att guldlagret kan vara genomslitet på något ställe och att kronan behöver bytas ut. Du har dock helt rätt i ditt tänk att det bara är du som kan avgöra vad du vill ha. Ha dock i åtanke om du är ny i denna värld att du kommer få nya preferenser efter ett tag. Tex är det knepigt med klockor som har vassa kanter/vinklar som sedan har förlorat denna ursprungliga form. Klockor som är lite mjukare i formerna är mycket mer tacksamma att polera och ser mycket bättre ut. Tex klarar den lite äldre Constellation utan dessa "dog legs" polering mycket bättre.
 

Psykel

Patek
Tack! Också hittat ledtrådar som pekar på den asken :- )
Ser ju ut att vara samma ref som din i asken jag hittade dessutom. Skulle tippa på att Omega körde samma ask oavsett klocka på den tiden, så borde inte vara så svårt att få tag på. Bara du lyckas pricka rätt tidsperiod så borde det stämma, typ första halvan av 60-talet.
 

Watcheyes

Cartier
Undrar mer vad detta är för klocka, alltså modell och diameter exkl krona?

Råkade buda hem denna, tyckte priset blev så billigt (trodde någon skulle buda över) men kanske jag som har fel känsla.

 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Undrar mer vad detta är för klocka, alltså modell och diameter exkl krona?

Råkade buda hem denna, tyckte priset blev så billigt (trodde någon skulle buda över) men kanske jag som har fel känsla.

Brukar väl mäta knappt 31mm ex krona, men finns säkert små variationer på dessa. Tycker det var ett helt ok pris, lite patinerad tavla, hederlig smutsig boett, men ser ut att vara i hyfsat skick IMHO.
 

Atlantis

Panerai
2-Faktor
1621539996229.png

Tror ni man skulle kunna byta glas o plätera om den här med snyggt resultat?
Mailat R.E men de ville inte göra något då det var en Bratte...
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor

Clemons

Rolex
2-Faktor
Är väl denna... Posta i tråden 'Rolex Submariner dykinlägg (insert) för milsub?' https://klocksnack.se/threads/rolex-submariner-dykinlägg-insert-för-milsub.149338/post-3844557

Snyggt, det verkar det vara! Jag kan ibland ha svårt att avgöra vad samlare anser vara "bra patina", därav min undran i denna tråd. Det är ju inte jätteofta man ser en 5512 under 100, men kanske blir undantag när insert inte är original, samt patinan är för mörk.
 

JacquesCosteau

Panerai
2-Faktor
Ännu en fråga till Seiko-savanterna, vad tror ni om den här vridningen? Pipen har rätt storlek, men siffrorna känns luriga och skicket matchar inte riktigt tavlan? Eller yrar jag?
s-l1600.jpg
 

MrTomahawk

Breitling
Hej!
Jag undrar om det nu rent generellt kan vara värt att köpa en billig ( sån cirka runt 1000-2000kr) mekanisk vintage-klocka från ett litet inhemskt klockmärke? (självklart förutsatt att klockan fungerar och är hel vid själva köpet)

Eller finns det en väldigt stor risk att man köper grisen i säcken , och så fort klockan måste repareras/servas så kan det vara svårt att få tag i delar eller något annat krux pga. av att klockmärket inte existerar längre, och så vipps är klockan obruklig. Kan man byta ut hela urverket i klockan, pris?
Eller hur går en urmakare till väga vid en sån problemställning? Vad finns det för eventuella andra problem man kan råka ut för om man genomför ett sådant köp av gamla klockor som kanske inte är av något världskänt märke och väldigt gamla?
 

Psykel

Patek
Hej!
Jag undrar om det nu rent generellt kan vara värt att köpa en billig ( sån cirka runt 1000-2000kr) mekanisk vintage-klocka från ett litet inhemskt klockmärke? (självklart förutsatt att klockan fungerar och är hel vid själva köpet)

Eller finns det en väldigt stor risk att man köper grisen i säcken , och så fort klockan måste repareras/servas så kan det vara svårt att få tag i delar eller något annat krux pga. av att klockmärket inte existerar längre, och så vipps är klockan obruklig. Kan man byta ut hela urverket i klockan, pris?
Eller hur går en urmakare till väga vid en sån problemställning? Vad finns det för eventuella andra problem man kan råka ut för om man genomför ett sådant köp av gamla klockor som kanske inte är av något världskänt märke och väldigt gamla?
Många klockor från förr hade, precis som många klockor idag, standardverk från ETA osv. Om det inte är obskyra in-house verk från sen länge döda tillverkare så skulle jag inte oroa mig. Sen finns det ju alltid möjlighet till att hitta donatorklockor och så om det skulle strula med delar. Det hjälper ju helt klart om du ger några exempel på klockor du funderar på, så kan du får rakare svar.
 
Topp