• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för oss som älskar SKRÄCKFILM & RYSARE!

För den som letar efter en ny fix kan jag rekommendera två rullar from down under. Jag skulle klassificera dessa som australiensk feministskräck (ny subgenre?:)). Båda är riktigt bra och funkar dessutom att kolla på tillsammans med feministbrudar. De har annars en tendens att ogilla skräckisar, framförallt där blonda collegebimbos jagas i skogen av maskerade dårar.
bfs1ue6b.jpg

The-Woman-UK-Poster.jpg
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Samlade på skräckfilmer när jag var yngre (VHS) och köper fortfarande lite bra skräckisar på bluray.
Minns hur upprymd man blev om man råkade hitta en VHS från Video Invest när man sprang runt bland begagnataffärerna i GBG (Dolores, Mynt & Musik, Andra Långgatans, Udda Ting osv) :)
Enda jag har kvar från VHS-samlingen nu är pre-cert versionen av Evil Dead från Palace.

Jag kan gå loss och name droppa i en evighet men de stora favoritregissöerna från den tiden var nog Lucio Fulci och Dario Argento.
På senare år så får jag nog hålla med om att "Martyrs" är det bästa jag sett, jag hade en obehagskänsla i kroppen som varade i flera dagar och då vill jag påstå att jag ändå är ganska "härdad". Filmer som Blair Witch, Paranormal Activity har lyckats skrämma mig hyfsat också. Och första två Hellraiser-filmerna såg igen nyligen :)
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor

Mmmkay, vi kan börja med en lista på några "must sees" om man vill ge sig in i skräckfilmsvärlden :)
Längesedan jag såg dessa så plot osv finns att läsa på imdb.

Blood Feast
Av "The Godfather Of Gore" Herschell Gordon Lewis och brukar benämnas som "den första splatterfilmen".

House By The Cemetary/Quella villa accanto al cimitero
Av Lucio Fulci, en del av hans "Gates Of Hell"-trilogi (tillsammans med The Beyond och City Of The Living Dead)

Phenomena
Av Dario Argento, den Suspiria och Tenebrae är nog hans bästa. En ung Jennifer Connelly är med i denna också.

Night Beast
Bara för att man måste sett minst en "Troma"-film...

Night Of The Living Dead
Av George A Romero (Zombiefilmernas konung) Filmen som satte fart på Zombie-eran som lever vidare idag med bla. "Walking Dead", släpptes i svart/vitt 1968, färglades 1969 (tror jag) och sedan spelade specialeffektsmästaren Tom Savini in en "ny" version 1990 som faktiskt är helt ok.

The Evil Dead
Sam Raimi! Började med ett "kompisgäng" i skolan som bestämde sig för att spela in tillsammans, slutade med många kalla nätter ute i skogen med en ganska pissig budget. Slutade med en av de största klassikerna som någonsin spelats in. Vill man grotta ned sig ännu mer i produktionen så beskriver Bruce Campbell det väldigt bra i sin bok "If Chins Could Kill - Confessions of a B Movie Actor". Även uppföljarna samt serien (!) är riktigt bra.

Cannibal Holocaust
Av Ruggero Deodato, blev ett himla ståhej över denna filmen för att den var så våldsam och Deodato själv blev arresterad och åtalad (?) för att ha mördat folk på riktigt i filmen. Personligen tycker jag det är en jävla skräpfilm som jag inte ens sett färdigt men den brukar nämnas ganska fort i "skräckfilmvärlden" om man pratar klassiker.

Re-Animator
Jag har alltid varit ett stort fan av H.P Lovecrafts berättelser (boken som finns med i Evil Dead är lite löst baserad på hans berättelser om "Necronomicon" också) och regissören Stuart Gordon fick verkligen en fullträff med denna filmen. Får Frankenstein att framstå som en barnfilm ;)

Finns ju så sjukt mycket att titta på, följande regissörer har gjort mycket skoj :)
George A Romero
Lucio Fulci
Dario Argento
Clive Barker
John Carpenter
David Cronenberg
Wes Craven
Tobe Hooper
Mario Bava
Umberto Lenzi
Joe D´Amato (Innan han började filma porr)

EDIT: Ser att många av filmerna redan diskuterats, kanske skulle kollat igenom tråden innan men blev så exhalterad :p
 
Senast ändrad:
Mmmkay, vi kan börja med en lista på några "must sees" om man vill ge sig in i skräckfilmsvärlden :)
Längesedan jag såg dessa så plot osv finns att läsa på imdb.

Blood Feast
Av "The Godfather Of Gore" Herschell Gordon Lewis och brukar benämnas som "den första splatterfilmen".

House By The Cemetary/Quella villa accanto al cimitero
Av Lucio Fulci, en del av hans "Gates Of Hell"-trilogi (tillsammans med The Beyond och City Of The Living Dead)

Phenomena
Av Dario Argento, den Suspiria och Tenebrae är nog hans bästa. En ung Jennifer Connelly är med i denna också.

Night Beast
Bara för att man måste sett minst en "Troma"-film...

Night Of The Living Dead
Av George A Romero (Zombiefilmernas konung) Filmen som satte fart på Zombie-eran som lever vidare idag med bla. "Walking Dead", släpptes i svart/vitt 1968, färglades 1969 (tror jag) och sedan spelade specialeffektsmästaren Tom Savini in en "ny" version 1990 som faktiskt är helt ok.

The Evil Dead
Sam Raimi! Började med ett "kompisgäng" i skolan som bestämde sig för att spela in tillsammans, slutade med många kalla nätter ute i skogen med en ganska pissig budget. Slutade med en av de största klassikerna som någonsin spelats in. Vill man grotta ned sig ännu mer i produktionen så beskriver Bruce Campbell det väldigt bra i sin bok "If Chins Could Kill - Confessions of a B Movie Actor". Även uppföljarna samt serien (!) är riktigt bra.

Cannibal Holocaust
Av Ruggero Deodato, blev ett himla ståhej över denna filmen för att den var så våldsam och Deodato själv blev arresterad och åtalad (?) för att ha mördat folk på riktigt i filmen. Personligen tycker jag det är en jävla skräpfilm som jag inte ens sett färdigt men den brukar nämnas ganska fort i "skräckfilmvärlden" om man pratar klassiker.

Re-Animator
Jag har alltid varit ett stort fan av H.P Lovecrafts berättelser (boken som finns med i Evil Dead är lite löst baserad på hans berättelser om "Necronomicon" också) och regissören Stuart Gordon fick verkligen en fullträff med denna filmen. Får Frankenstein att framstå som en barnfilm ;)

Finns ju så sjukt mycket att titta på, följande regissörer har gjort mycket skoj :)
George A Romero
Lucio Fulci
Dario Argento
Clive Barker
John Carpenter
David Cronenberg
Wes Craven
Tobe Hooper
Mario Bava
Umberto Lenzi
Joe D´Amato (Innan han började filma porr)

:woot:
Så klockren smak, önskar jag kunde tacka tio ggr!:)
Blir för övrigt denna ikväll
The-colour-out-of-space-2010-movie-3.jpg
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Och för er som gillar lite nyare skräckisar, orkar inte länka till alla :)
Martyrs (som är nämnd flera ggr redan)
The Descent (Inget för folk med cellskräck)
Texas Chainsaw Massacre (den från 2003)
The Hills Have Eyes (2006, även originalet från 77 är kanon)
Paranormal Activity (Är lite svag för dessa)
As Above So Below (Creepy as ****!)
Inside (Ytterligare en fransk och obehaglig)
Drag Me To Hell (Sam Raimi är tebax!)
The Devil´s Rejects (Rob Zombie, samma "feeling" som texas chainsaw och hills have eyes)
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
The Autopsy of Jane Doe
Regisserad av André Øvredal som lyckades med den norska fullträffen "Trolljegeren" för några år sedan.
Ganska klassisk skräckfilmsdramaturgi och go känsla, något av en "medveten B-film" skulle jag vilja påstå med tanke på att det är hyfsade skådisar som kan spela/har spelat mycket bättre roller än i denna rulle.
6/10 ruskiga prickar :)
 

Veratio

Cartier
Den absolut hemskaste filmen jag någonsin sett är utan tvekan Martyrs från 2008. Det är väldigt sällan jag blir direkt illa berörd av en skräckfilm men denna var bara för mycket.


56b48c01-5e18-4cce-8cd6-6f40b0765237-mucenice-previewOrg.jpg


D5yLfS2.jpg

Inte sett Martyrs tidigare, såg den för några dagar sedan på grund av den här tråden... Den var knappt läskig, bara äcklig och överdriven.

Såg Blair Witch i helgen. Blair Witch Project var min "favorit"-skräckis i många år, så sjukt otäck. Blair Witch var okej, inte jättebra, men tillräckligt obehaglig.

Ska snart the "The Woman" som också rekommenderades här i tråden! Riktigt kul med skräckisar, i lagom mängd. Ser man för många på kort tid blir man lite immun, så man måste ha någon/några veckor mellan filmerna!
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Den där såg man när man var i yngsta laget:nailbiting:. Så om den nyligen och den håller helt ok. Brutal, även med dagens mått mätt.
Japp. Var väl 13 när jag såg en välkopierad VHS. Tjackade den på skiva för några år sen. Obehaglig. Jag har blivit känslig sen jag fick barn. Pallar inte sånt där längre.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Har kollat några skräckrullar dom senaste dagarna!

Börjar med denna.

the_entity.jpg
= Denna film är rip off av The Ring, Hm, är den lika bra?! Nä, långt därifrån, satt mest och väntade på att filmen skulle ta slut, hoppade jag till någon gång?! JA! En gång, men då av en klassisk ljuseffekt... Betyg; 1/5, Affar.

the_forest_blu_ray.jpg
= Hm, nja, inget nytt man inte har sett, men på något sett lite spännande ändå, ganska så coolt slut! Betyg; 2/5, Affar.

martyrs.jpg
= Har inte sett originalet från 2008, men denna filmen var väl OK, inte så obehaglig som jag hade trott, trots detta lite spännande som alltid när folk blir jagade och man hoppas att dom ska vara smarta nog och sticka, handlingen lutar lite åt HOSTEL, så ja det funkar. Betyg; 3/5, Affar:

the_witch.jpg
= NÄ, Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz, som sagt en ren gäspning, och ganska så förutsägbar, kan vara jag som inte förstår den, men jag tyckte den va..Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz! Betyg; 1/5, Affar.

the_quiet_ones.jpg
= Ja, vad ska vi hitta på här och skriva då?! Åter igen, vi har sett denna typ av filmer förut känns det som, men denna tycker jag är helt OK, ingen splatter, mer åt det psykologiska hållet och det kan vara bra det också. Blev jag rädd, JA, hoppade till någon gång faktiskt! Betyg; 3/5, Affar.

pride_and_prejudice_and_zombies.jpg
= Nja...denna film hade jag faktiskt stora förhoppningar på efter det jag sett trailern, älskar zombies, splatter etc, men denna film hade ingetdera, dock fin att titta på om man gillar kostymfilm. Betyg; 1/5 Affar.
 

Jimpa

Panerai
Älskade genren från unga år tom för två år sedan typ ?

Vette fan om det är åldern eller något annat men numera så klarar jag inte av att se dem längre, blir råånojig :)

Den här knäckte mig !

image.png
Sinister är en av dom bättre skräckfilmer utav idag! Riktigt läbbig med bra story för att vara en skräck. Underbart med skräckfilmer för övrigt. Sitta hemma i mörkret med adrenalinpåslag så hjärtat håller på hoppa ur led. Love it :heart: creepypodden var det bästa jag visste när jag låg i sängen ensam om nätterna också :nailbiting: men känns inte som dom är läskiga längre.. lite som första säsongen utav A.M horror story, drog upp fötterna från soffan i början :D saknar bra skräck i mitt liv så ska syna tråden noggrant.
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Hoppla!:woot: Vad har vi här? En remake på Suspiria, med Jessica Harper i biroll.
http://www.imdb.com/title/tt1034415/?ref_=nm_flmg_act_1

Hyfsad cast men tveksam till att Luca Guadagnino kan göra något magiskt här (har dock inte sett någon av hans filmer tidigare).
Copyrights såldes för många år sedan och först var det snack om att David Gordon Green (av alla människor, googla honom) skulle gjort remaken med bla Micke Nyqvist (!) i en av rollerna och min uppfattning är att han verkligen hade kunnat göra något bra där, iallafall baserat på vad jag läst om hans kärlek till filmen.
Sedan lades det projektet ned och övergick till att ev bli en tv-serie där Argento själv skulle vara inblandad. Det lades också ned och sedan har väl 20th Century Fox försökt att kränga iväg rättigheterna till någon som kunde tänka sig att betala en slant, vilket blev Amazon Studios som verkar ha obegränsat med pengar.

Det tråkiga med Guadagninos remake är att (fram till slutet av förra året iaf) INGEN haft någon som helst kontakt med Argento. Varken regissören själv eller någon på Amazon Studios. Argento själv hade hellre sett att någon remake aldrig blev av...

Edit: Två "brasklappar" dock som kanske motsäger min negativa inställning lite. #1 Amazon Studios har ju faktiskt visat att dom är benägna att behålla någon form av "Legacy" på sina produktioner (Top Gear/Grand Tour som exempel) och #2 Argento själv har ju inte direkt sprutat ut kvalitétsfilmer de senaste åren ("Dracula 3D" WTF?!)
 
Senast ändrad:

ScubaKing

Audemars
Martyrs har 4.0 på imdb och 19 metascore...
Kan den verkligen vara så bra?

Om det är originalet från 1998 så är den så bra, den är fruktansvärd att ta sig igenom. Men handlingen är genialisk. Finns forum som diskuterar bara denna filmen :D. Den är dock så fruktansvärt grov så bitvis är det en plåga att se den. Och jag har sett MYCKET.

 

Linkan

Rolex
Riktig bra tråd start @Affe, ser nästan bara på skräckfilmer och rysare! Jag ger mina tips på skräckfilmer som jag sett nyligen!
Har ni inte sett dom så se dom :cool:

The Boy (2016) fanns på Cmore för 1 månad sedan vet inte om den finns kvar.
TheBoy_2016-OfficialPoster.jpg

http://www.imdb.com/title/tt3882082/

Lights Out (2016) Går på bio
Lights_Out_2016_poster.jpg

http://www.imdb.com/title/tt4786282/


Hush (2016) Den fanns antigen på Cmore, Viaplay eller Netflix kan inte riktigt minnas.
Hush_2016_poster.jpg

http://www.imdb.com/title/tt5022702/

Sen har vi alla Insidious filmerna 1,2 & 3 (2010, 2013 & 2015) Vet att någon/några av dom fanns på Netflix, Viaplay eller Cmore.

v1.bTsxMTE2OTQ0MztqOzE3Mjc0OzEyMDA7ODAwOzEyMDA

http://www.imdb.com/title/tt1591095/

Insidious_%E2%80%93_Chapter_2_Poster.jpg

http://www.imdb.com/title/tt2226417/

Insidious_%E2%80%93_Chapter_3_poster.jpg

http://www.imdb.com/title/tt3195644/
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Hehe...denna skall ses, en klar favorit bland skräckrullarna! Tyckte att den var sjukt obehaglig första gången jag såg den!

RINGS, Samara is Back!



BONUS....länk, tror att jag hade hoppat ur skägget mitt om det hade varit jag som blivit utsatt :D!
 
Topp