• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden med gamla Zeniths

Psykel

Patek
Fint som snus!! Vad är det för verk?
Superfin! Grym lyster i tavlan och stilren boett! 2532PC?
Tack! Har inga verktyg för att öppna den (12-kantigt lock), men står 434 A 164 på baklocket.
Håller med om att den är fin, gillar designen utan glasring. En rätt rejäl repa mellan 11-13, bara. Och synd på slowset (speciellt med tanke på att den är lite småtrög att ställa - mjukt vrid på kronan, men visarna rör säg väldigt segt. Går perfekt i övrigt. Hade det inte varit för det och min pedantiska inställning till korrekt datum hade den nog sett väldigt mycket mer använding.
Vad tror ni om ålder? Min gissning är mitten av 60-talet, med tanke på design. Kronan har stjärna med Z i, vilket jag tror ska tyda på 60-tal. Man kan väl datera med serienummer, men det lär väl stå på insidan av locket?
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Synd att du inte kan öppna. Det kan ju vara en utmaning ibland. Jag är väldigt förtjust i min Bergeon-boll, som nästan alltid löser det; om det inte gått är det enda som hjälpt superlimmad mutter på baklocket;-) Utifrån serienumret på baklocket med både siffror och en bokstav i mitten indikerar produktion från 1963 och framåt, så din din bedömning om mitten av 60-talet tror jag är korrekt. Det bör finnas ett serienummer under balanshjulet på verket också, men inte ens det räcker för att datera exakt även om det kan ringa in det lite närmare. Jag killgissar lite vilket urverk det är och jag skulle tro någon av de tidigare Martel-verken som 2532PC eller 2542PC. Skojigast är kanske 2532PC som jag nyss lärt mig är lite udda med hela 30 stenar istället för de normala 23-28 i de automatiska Martel-verken. Under alla omständigheter ett riktigt fint ur!
 
Senast ändrad:

Psykel

Patek
Synd att du inte kan öppna. Det kan ju vara en utmaning ibland. Jag är väldigt förtjust i min Bergeon-boll, som nästan alltid löser det; om det inte gått är det enda som hjälpt superlimmad mutter på baklocket;-) Utifrån serienumret på baklocket med både siffror och en bokstav i mitten indikerar produktion från 1963 och framåt, så din din bedömning om mitten av 60-talet tror jag är korrekt. Det bör finnas ett serienummer under balanshjulet på verket också, men inte ens det räcker för att datera exakt även om det kan ringa in det lite närmare. Jag killgissar lite vilket urverk det är och jag skulle tro någon av de tidigare Martel-verken som 2532PC eller 2542PC. Skojigast är kanske 2532PC som jag nyss lärt mig är lite udda med hela 20 stenar istället för de normala 17 i Martel-verken. Under alla omständigheter ett riktigt fint ur!
Där ser man! Hela tiden trott att det var en ref på baksidan med tanke på en bokstav mitt i. Borde ta och investera i en boll, känner jag. Har ett gäng Borgel-boetter (Movado, Alpina osv) som jag gärna skulle kunna öppna och inspektera.
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Ja, när man väl fått till tekniken med bollen så är den oslagbar! Tyckte dock den var värdelös innan jag fått till rätta knycken!
 

Bogatir

Cartier
Där ser man! Hela tiden trott att det var en ref på baksidan med tanke på en bokstav mitt i. Borde ta och investera i en boll, känner jag. Har ett gäng Borgel-boetter (Movado, Alpina osv) som jag gärna skulle kunna öppna och inspektera.
Min piepan Zenith har 2532PC med 30 stenar (!?) den har serienummer 211A617. Hur många varianter fanns av det verket?
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Hahaha! Vi är blind som leder blind :) Men 30 stenar är väl ovanligt överlag? Det är bara Vostok som har 31 stenar som jag har sett, om det inte är t.ex. Dubois-Depráz modulverk. Men det är ju för en kronograf.
Ja, jag fortsätter att killgissa och säger att det är ovanligt med över 30 stenar om det inte är en kronograf. Det mesta jag haft i ett verk är 46, och det var precis som du säger ett 2892 med en Dubois-Depráz kronografmodul på. Tag Heuers Calibre 60 som jag skrev lite om här (är nu såld):
https://klocksnack.se/threads/dagens-urverk-lyft-på-locket.126074/page-2#post-3181373
 

sh1n3

Breitling
Hej, finns det någon duktig reparatör av gamla Zentih-Quartz? Jag har införskaffat en gammal Future Time Comand. Sekundvisaren funkar bra men minutvisaren verkar gå fel. Vad ska man tänka på vid reparation av gamla quartz-klockor? Går det att få tag på reservdelar osv?
 

Bilagor

  • Zenith.jpg
    Zenith.jpg
    217.9 KB · Visningar: 3

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Hej, finns det någon duktig reparatör av gamla Zentih-Quartz? Jag har införskaffat en gammal Future Time Comand. Sekundvisaren funkar bra men minutvisaren verkar gå fel. Vad ska man tänka på vid reparation av gamla quartz-klockor? Går det att få tag på reservdelar osv?
Kan inget om kvarts-service utan vill bara säga att det är är en sjukt cool klocka!
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Nyinkommet! Rostfri Spillmann-boett med originalkrona. Chronometre-märkt urtavla (urblekt) och 133.8-urverk. Kommer att behöva lite kärlek från min favoriturmakare, men jag kunde inte motstå denna som bara skiljer en siffra i serienumret från den i guld jag har.
732AE210-A985-4FA9-B156-BAC052039605.jpeg
B9D9AF8A-4BCA-49F5-957E-64CE36509024.jpeg
77456753-F890-4EAB-9C3B-146DB09941A3.jpeg
45AEB494-47AE-4632-8121-136799EBD047.jpeg
D0856394-3A9B-496E-AABA-4234AF0695F8.jpeg
1D029014-E90F-4160-A348-711A1DEF377A.jpeg
7FA5B863-7B33-4B77-A3C8-312E4F9E0FC1.jpeg
 

Psykel

Patek
Säljaren finns ju i Finland så det är lite oklart om någon kan få frakt ”inom Sverige” på låga 4000;-) Jag har frågat säljaren!
Ah, är dålig på finsk geografi. Jakobstad är ju ändå på svenska, så blir lätt förvirrat.
Oavsett så känns det ju ganska orimligt att det kan vara så dyrt.
Edit: en snabb googling säger att internationell frakt upp till 30kg och 120cm längd med Schenker kostar ca 1.000 kr.
 

dawe

Omega
Fyller på tråden med en El primero A385 . (grå ton/silver)
Denna modellen finns i lite olika varianter.
Med en tavla i en brun ton eller en grå ton samt antingen med vita eller silver subdails.
En diskussion finns om variationerna beror på att zenith släppte olika modellvariationer eller om det beror på att klockor åldrats olika.
En del menar att alla A385 började som en grå ton tavla med vita subdails.
men att vissa tavlor blekts till en brun ton (naturlig eller på konstgjord väg) samt att den vita färgen i vissa subdails
börjat lossna och därför tagits bort vid rengöring och istället framträder då den silvriga bakgrunden.
https://omegaforums.net/threads/ever-see-an-a385-with-dial-this-grey.22183/
https://omegaforums.net/threads/all-zenith-a385-are-white.7173/
20200530_105210_001.jpg
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Som vanligt kan jag inte riktigt hålla mig tills jag undersökt IRL, utan testar er på den här som är på väg hem! En Zenith Respirator som hävdar att den är en Chronometre på urtavlan. Det är ju inte precis så vanligt med fyrkantiga Zenith-kronometrar, men det finns några exempel i Rösslers bok och så har jag sett några till salu genom åren. Jag tycker boetten ser fin ut, kronan ser ut som original och tavlan har en snygg andra halvan av 60-talet burst med snygga index och visare. Skulle inte tro att den är renoverad, men jag har ju haft fel förut. Säljaren kunde inte öppna boetten och visa urverket, så jag köpte ju lite grisen i säcken. Hoppas på en 2542PC med Chronometer på rotorn;-) Hit me, Zenith nerds!
IMG_6575.jpg
IMG_6580.jpg
IMG_6581.jpg
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Som vanligt kan jag inte riktigt hålla mig tills jag undersökt IRL, utan testar er på den här som är på väg hem! En Zenith Respirator som hävdar att den är en Chronometre på urtavlan. Det är ju inte precis så vanligt med fyrkantiga Zenith-kronometrar, men det finns några exempel i Rösslers bok och så har jag sett några till salu genom åren. Jag tycker boetten ser fin ut, kronan ser ut som original och tavlan har en snygg andra halvan av 60-talet burst med snygga index och visare. Skulle inte tro att den är renoverad, men jag har ju haft fel förut. Säljaren kunde inte öppna boetten och visa urverket, så jag köpte ju lite grisen i säcken. Hoppas på en 2542PC med Chronometer på rotorn;-) Hit me, Zenith nerds!
IMG_6575.jpg
IMG_6580.jpg
IMG_6581.jpg
Compressor-boett va?
 
Topp