temps perdu
Basic
Så kul, det är en riktigt härlig liten klocka.Ser superfint ut! En kaliber 106 om jag inte ser fel. Har aldrig sett den boetten och hittar inte någon i Rösslers bok heller. Riktigt fynd!
Tack för du tog dig tiden att leta!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Så kul, det är en riktigt härlig liten klocka.Ser superfint ut! En kaliber 106 om jag inte ser fel. Har aldrig sett den boetten och hittar inte någon i Rösslers bok heller. Riktigt fynd!
Den är trevligtInte supergammal (1988), men en av mina absoluta favoriter som jag bär ofta. T.ex. precis just nu;-)
Tack!Den är trevligt
Superfin! Är det ett 40t eller kanske 126-6 -verk i den? Skulle vara kul att få se baksidan och eventuellt urverket!Min Sporto som har blivit lite utav en favorit..
Tack! Det sitter ett 40t i den, återkommer med fler bilderSuperfin! Är det ett 40t eller kanske 126-6 -verk i den? Skulle vara kul att få se baksidan och eventuellt urverket!
Oj, vilken skönhet! Snygg matchning med bandet också;-)
Det tackar jag tidigare ägare förOj, vilken skönhet! Snygg matchning med bandet också;-)
Låter dyrt för en plastskylt?Minst 400-600kr! Kanske ännu mer. Testa oss;-)
Ja, kanske lite för mycket... Tänker att den nog inte är så vanlig och Zenith-entusiasterna är ju lite knäppa;-)Låter dyrt för en plastskylt?
Wow! Grattis, helt underbart fin!Nyss hemkommen Zenith 2000 med kaliber 135-urverk. Har jagat ett sådant ett tag! Mer bilder på urverket finns i Dagens urverk:
https://klocksnack.se/threads/dagens-urverk-lyft-på-locket.126074/page-3#post-3277536
Tack! Jag är grymt nöjd. Har begärt ett utdrag ur Zeniths register för att om möjligt få veta lite mer om produktionsdatum m.m..Wow! Grattis, helt underbart fin!
Gissar på 62-63 med 3:e versionen av 135-verket utan chronometermärkningen, trevlig Zenith.Tack! Jag är grymt nöjd. Har begärt ett utdrag ur Zeniths register för att om möjligt få veta lite mer om produktionsdatum m.m..
Tack! Ja, jag tror det är mycket nära sanningen, men lite osäkert om det är en 2:a eller 3:a. Kolla här för lite urverksbilder och tankar:Gissar på 62-63 med 3:e versionen av 135-verket utan chronometermärkningen, trevlig Zenith.
Ett par bilder till bara, sedan ska jag ge mig;-)Nyss hemkommen Zenith 2000 med kaliber 135-urverk. Har jagat ett sådant ett tag! Mer bilder på urverket finns i Dagens urverk:
https://klocksnack.se/threads/dagens-urverk-lyft-på-locket.126074/page-3#post-3277536
Så speciellt med ett urverk av den kalibern i en vattentät boett! Jättefin urtavla också.Ett par bilder till bara, sedan ska jag ge mig;-)
Oj, vilken fin urtavla och skarp boett! Har den ett 106-urverk?En liten Zenith nyss hemkommen från urmakaren!
Nu har jag varit i kontakt med profilen sempervivens på Watchuseek som nog är en av dem som kan mest om Zenith 135. Han bedömde den som helt original och urverket som serie 3. Får se om Zeniths arkivarie håller med... Ibland vet ju tillverkarna mindre än grävande entusiaster!Gissar på 62-63 med 3:e versionen av 135-verket utan chronometermärkningen, trevlig Zenith.
Min kvalificerade gissning är en uppdragsnyckel till fickur med tanke på årtalet, eller kanske en sk. pocket watch sleeve tool, vet inte vad det heter på Svenska.Hej!
Exakt vad är detta och vad används den till och kallas den?
Hittade några och tänkte lägga ut på KS om någon behöver.
Den där ju helt sanslöst fin! Har du någon bild på urverket? Borde ju vara första generationens guldpläterade med den lilla extra knoppen vid uppdragshjulet!CAL 135 18K anno 1955 komplett original etui och papper.
Har du sett att en nästan likadan nu finns på eBay? Kanske lite väl högt pris, men indikerar ju att den är rätt ovanlig! Så väldigt bra fångat av dig @temps perdu !Jag är ute efter lite info om denna Zenith från gissningsvis 40-tal, är det någon som sett en liknande innan? Kan det vara samma boettilverkare som Longines använde för sina tidiga vattentäta klockor? Tog lite tid att vänja sig vid ca 29 mm, men efter en vecka känns det helt normalt!