• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Öl

Inte kunnat dricka på drygt en månad pga en löjlig operation, men man startar starkt!
20211029_212123.jpg


Så jävla bra!
Kan inte bara vara jag i denna tråd som zoomar förbi din öl och kikar på hyllorna bakom 😅
 
När vi var ute med skiftlaget för 2v sedan drack jag en jävla go öl men minns såklart inte vad den hette. Kanske kan man få hjälp med det här?

  • Ipa/Dipa
  • dyr som skam (över 100kr burken på puben)
  • 90% av burken var orange
  • 400-500ml burk
  • tror den var rätt stark (6-8%)
 
När vi var ute med skiftlaget för 2v sedan drack jag en jävla go öl men minns såklart inte vad den hette. Kanske kan man få hjälp med det här?

  • Ipa/Dipa
  • dyr som skam (över 100kr burken på puben)
  • 90% av burken var orange
  • 400-500ml burk
  • tror den var rätt stark (6-8%)
Kan det ha varit O/O Double Narangi?

19D4AA9E-4E83-4D09-B9C0-98C117563AFD.jpeg


 
Ikväll provade jag ytterligare en ny stout från De Struise. Moccha Bomb hette den.
Jag som inte är så förtjust i mocka (traumatiserad efter att som sexåring ha ätit mocka-glass i Grekland) blev positivt överraskad av denna. Visst, mockasmaken finns där, men den balanseras utmärkt traditionell och fyllig stout. Mycket bra öl!

26A875C3-C1C7-4C73-8BA9-635CC0B1B07A.jpeg
 
412D4573-A67E-456C-BADD-C4B6DE69C609.jpeg


Dipan från Dugges va en av deras bättre moderna (d)ipor, då Dugges humliga öl brukar vara ”sådär” lite väl ofta tyvärr.

Apex när det är som bäst, känns som om dom dock ha ”fuskat” lite här då jag tkr ana lite mjölksocker då den har samma fyllighet som ”milk stouts” brukar ha.

Nu har jag inte testat Dugges Apple icke BA så kan inte jämföra men det luktar mer fat än vad det smakar, men visst känner man lite fattoner där i bakgrunden.
 
Första kvällen på länge där jag känner att det finns tid att njuta, och som man får njuta!
För en som älskar barley wine var detta en fullträff. Härligt komplex och så där söt och vinös som man vill ha det. Ingen extra humle som vissa jänkare kör med (det är iof också gott). Tar denna ihop med en bit blåmögelost och salta kex vilka tillsammans skapar samma underbara känslan som när man lyckas stoppa i USB kontakten åt rätt håll!
83E6033D-4EDA-4346-B165-6A83685A510D.jpeg
 
Ser spännande ut! Mikkeller SD gör riktigt bra grejer. Ha en fin söndag 😉
Föredrar också SD över vanliga. Just den här har jag druckit innan. Köpte jag sju flaskor fick man en gratis när jag var i DK i somras. Frågade om de menade att man fick en åttonde flaska fritt eller om den sjunde var fri. De visste inte själva kom de på så tog en extra av den här 😁 Ja detsamma, räknas väl som söndagsstouten 😁
 
Föredrar också SD över vanliga. Just den här har jag druckit innan. Köpte jag sju flaskor fick man en gratis när jag var i DK i somras. Frågade om de menade att man fick en åttonde flaska fritt eller om den sjunde var fri. De visste inte själva kom de på så tog en extra av den här 😁 Ja detsamma, räknas väl som söndagsstouten 😁
Haha! Älskar när man är i DK och ska köpa öl :). När jag var där för några år sedan sa jag i stil med "jag vill köpa A, B och C" varpå han öppnar samtliga och vi provar dem tillsammans innan jag köpte 3st oöppnade, skulle inte hända på Bolaget.
Klart det är söndagsstouten, men du får ta en till imorgon. 😀
 
Jag fortsätter att jobba mig igenom De Struises portfölj och sitter nu med en barley wine på måttfulla 18%. Tora Tora heter den och den är förbaskat bra! Alkoholen känns inte mer än en välgjord tripel. Smakerna är vad man kan förvänta dig av en klassisk barley wine, men den enorma fylligheten är vad som gör denna öl speciell. Bra jobbat De Struise!

483ED72E-EBEF-4F84-A4EA-E85E2AA93DFA.jpeg
 
25A28FDC-8D77-44CC-BD3A-447FA7246228.jpeg

jadu, gillar man whiskey och öl kommer man gilla den här. Man känner av fatenextremt mkt, blir för mkt för mig som inte dricker whiskey(ja jag vet, jag har inte vuxit upp än), känner även av alkoholen lite väl tydligt tyvärr för min smak.
 
Igår plockade jag fram dessa två öl från De Struise. Pannepot från 2021, samt Pannepot Reserva från 2019.

Pannepot (gula etiketten) har jag haft förmånen att dricka ett gäng årgångar av de senaste månaderna. 2014, 2018, 2020, och 2021 har det blivit. Av dessa skulle jag säga att 2018 var bäst. 2014 hade stått lite för länge, utan att för den sakens skull ha blivit dålig. Men ölen är också väldigt god när den är nytappad. Kul lagringsprojekt för den som är sugen!

Jag har märkt att jag på senare tid har börjat uppskatta vinösa toner (rödvin) i belgiska starka och mörka öl. Det är precis vad jag hittar i båda dessa. Subtilt och elegant, en ändå tydligt. På det är det en tät och mustig smakprofil och munkänsla. Att man sen kan köpa dessa öl för 30-40kr styck är ju helt underbart. Hög ”RPC” (raiting per coin) för den som använder sig, av Beerizer. Vilket för övrigt är en väldigt användbar skala tycker jag.

261CC6F2-F3FA-4AB5-989B-227FD69618B5.jpeg
 
Tillbaka
Topp