Då så pojkar! Kan detta vara årets bästa barley wine? Mine is bigger than yours från to öl. En kraftfull barley wine på 15,5 %, lagrad i 18 månader på portvins- och bourbonfat. Den är bra, men är den bäst?
Vätskan är mörkt bärnstensfärgad och lämnar nästan inget skum. I övrigt är vätskan klar.
Portvinsfatet är tydligt i doften. Där finns också mycket russin, dadlar, och viss syra.
Samma smaker återfinns gommen. Sötman blir tydligare. Honung, lite äpple, en hint av kakao i eftersmaken. En tydlig kryddighet finns där också. Något spretig och det enda som stör helhetsintrycket. Kolsyran är svag till måttlig och munkänslan är fyllig och behaglig. Smakerna lever kvar länge i munnen.
Detta är en väldigt bra barley wine. En av de bättre jag har druckit på ett tag. Men jag tror att den är snäppet bättre om ett par år. Den kryddighet jag beskrev kommer sannolikt att lägga sig med tiden, vilket bara är till gagn för helheten.
Så hur var det nu, är detta årets bästa barley wine? Kanske. Mariatorgets Mikrobryggeri Batch #3 minns jag som bättre. De Molen Bommen & Granaten kan också vara i klass med denna. Men missförstå mig inte. Detta är en riktigt bra barley wine!
Side note:
Att lagra kraftigare öl likt denna på portvinsfat är ett riktigt genidrag. Det borde fler börja med - genast!