• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Öl

Igår plockade jag fram dessa två öl från De Struise. Pannepot från 2021, samt Pannepot Reserva från 2019.

Pannepot (gula etiketten) har jag haft förmånen att dricka ett gäng årgångar av de senaste månaderna. 2014, 2018, 2020, och 2021 har det blivit. Av dessa skulle jag säga att 2018 var bäst. 2014 hade stått lite för länge, utan att för den sakens skull ha blivit dålig. Men ölen är också väldigt god när den är nytappad. Kul lagringsprojekt för den som är sugen!

Jag har märkt att jag på senare tid har börjat uppskatta vinösa toner (rödvin) i belgiska starka och mörka öl. Det är precis vad jag hittar i båda dessa. Subtilt och elegant, en ändå tydligt. På det är det en tät och mustig smakprofil och munkänsla. Att man sen kan köpa dessa öl för 30-40kr styck är ju helt underbart. Hög ”RPC” (raiting per coin) för den som använder sig, av Beerizer. Vilket för övrigt är en väldigt användbar skala tycker jag.

261CC6F2-F3FA-4AB5-989B-227FD69618B5.jpeg
Kul tips! Går de att köpa på systemet eller har du något tips om var man hittar dem?

Ikväll började jag med denna, trevlig och passade bra när jag lagade middag
IMG_20211101_194558.jpg

Efter middagen knäppte jag denna goding
IMG_20211101_203800.jpg

Följde upp med denna som tyvärr efter ett par klunkar fick vaskas....den var sur/syrlig trots att det är en IPA...
IMG_20211101_221153.jpg

Avslutar med denna goda hazy DIPA
IMG_20211101_222758.jpg

Senast ändrad:
Sådär ja, näsan återställd sedan några dagar och det liras på lill-lördag med öl nr 300 på untappd.
IMG_20211103_194936.jpg

En klart trevlig Stout. En hyfsad mängd kokosnöt, ganska hög sötma och den är väldigt len. Den får en bra touch av att ha lagrats på calvados fat. Kul smak som börjar med snäll mjuk kokosnöt och calvados kommer in mer mot slutet. God men deras Coco coconut var snäppet vassare

Även lagt en beställning på ett gäng dipa och tipa som hyllats i tråden tidigare :)

Sådär ja, näsan återställd sedan några dagar och det liras på lill-lördag med öl nr 300 på untappd.
IMG_20211103_194936.jpg

En klart trevlig Stout. En hyfsad mängd kokosnöt, ganska hög sötma och den är väldigt len. Den får en bra touch av att ha lagrats på calvados fat. Kul smak som börjar med snäll mjuk kokosnöt och calvados kommer in mer mot slutet. God men deras Coco coconut var snäppet vassare

Även lagt en beställning på ett gäng dipa och tipa som hyllats i tråden tidigare :)
Snyggt, har missat den, får se till att köpa. Tycker det är kul att Dugges satsar friskt på flera olika fatlagrade Stout och släpper nya med jämna mellanrum. Go Dugges!

Sitter på en av Waxholmsbolagets båtar på väg ut i Stockholms skärgård och börjar helgen med Värmdö IPA i plastmugg, en traditionell variant med maltig kropp, lite frukt och medelbeskt avslut. Gott 🙂.

IMG_20211105_182709.jpg
Vilken härlig start på helgen! Skärgården brukar vara fantastiskt såhär års. Får man fråga vart du är på väg?

Själv inleder jag med en hyfsat bra IPA.

0A669DB7-6F63-41E5-A3EE-45449306D68C.jpeg

Drack precis färdigt denna som jag vill minnas hyllades här av någon.
IMG_20211105_212620.jpg

Den började så jäkla bra, fan också tänkte jag direkt eftersom den ändå kostar 70 spänn. Smaken börjar helt super. Mkt smak, juicig, skön humle. Men ganska snabbt tar en humlebränna över och även en uns av spritighet dök upp ett par klunkar för att sen försvinna. En TIPA ska ju vara kraftig men humlebrännan är för påtaglig, väldigt kryddig, känns som man får halsbränna. Efter första klunkarna väntade jag mig 4.00 nånting i betyg men icke, landar tyvärr på låga 2,75.

Nä, saknar TIPA farmakon och bionic från Stigbergets. Dom fick 4,25 båda två. Kraftfulla men inte överpowering

Då så pojkar! Kan detta vara årets bästa barley wine? Mine is bigger than yours från to öl. En kraftfull barley wine på 15,5 %, lagrad i 18 månader på portvins- och bourbonfat. Den är bra, men är den bäst?

Vätskan är mörkt bärnstensfärgad och lämnar nästan inget skum. I övrigt är vätskan klar.

Portvinsfatet är tydligt i doften. Där finns också mycket russin, dadlar, och viss syra.

Samma smaker återfinns gommen. Sötman blir tydligare. Honung, lite äpple, en hint av kakao i eftersmaken. En tydlig kryddighet finns där också. Något spretig och det enda som stör helhetsintrycket. Kolsyran är svag till måttlig och munkänslan är fyllig och behaglig. Smakerna lever kvar länge i munnen.

Detta är en väldigt bra barley wine. En av de bättre jag har druckit på ett tag. Men jag tror att den är snäppet bättre om ett par år. Den kryddighet jag beskrev kommer sannolikt att lägga sig med tiden, vilket bara är till gagn för helheten.

Så hur var det nu, är detta årets bästa barley wine? Kanske. Mariatorgets Mikrobryggeri Batch #3 minns jag som bättre. De Molen Bommen & Granaten kan också vara i klass med denna. Men missförstå mig inte. Detta är en riktigt bra barley wine!

Side note:
Att lagra kraftigare öl likt denna på portvinsfat är ett riktigt genidrag. Det borde fler börja med - genast!

BB3DD2D6-9592-438D-AA20-6ED5E0369B66.jpeg

Då så pojkar! Kan detta vara årets bästa barley wine? Mine is bigger than yours från to öl. En kraftfull barley wine på 15,5 %, lagrad i 18 månader på portvins- och bourbonfat. Den är bra, men är den bäst?

Vätskan är mörkt bärnstensfärgad och lämnar nästan inget skum. I övrigt är vätskan klar.

Portvinsfatet är tydligt i doften. Där finns också mycket russin, dadlar, och viss syra.

Samma smaker återfinns gommen. Sötman blir tydligare. Honung, lite äpple, en hint av kakao i eftersmaken. En tydlig kryddighet finns där också. Något spretig och det enda som stör helhetsintrycket. Kolsyran är svag till måttlig och munkänslan är fyllig och behaglig. Smakerna lever kvar länge i munnen.

Detta är en väldigt bra barley wine. En av de bättre jag har druckit på ett tag. Men jag tror att den är snäppet bättre om ett par år. Den kryddighet jag beskrev kommer sannolikt att lägga sig med tiden, vilket bara är till gagn för helheten.

Så hur var det nu, är detta årets bästa barley wine? Kanske. Mariatorgets Mikrobryggeri Batch #3 minns jag som bättre. De Molen Bommen & Granaten kan också vara i klass med denna. Men missförstå mig inte. Detta är en riktigt bra barley wine!

Side note:
Att lagra kraftigare öl likt denna på portvinsfat är ett riktigt genidrag. Det borde fler börja med - genast!

Ska kolla upp!

Side note:

Hoppas kunna beställa en på måndag/tisdag. :) Är den bättre än Buxtons Rudenko? Lätt bästa barley wine som jag har testat (har dock inte testat så många) :)

Hoppas kunna beställa en på måndag/tisdag. :) Är den bättre än Buxtons Rudenko? Lätt bästa barley wine som jag har testat (har dock inte testat så många) :)
Jag minns den som bättre. Båda håller hög kvalitet, men enligt mig är To Öl snäppet vassare. Dels i kvalitet, men även i att smakerna passar mig bättre.

EDIT:
Jag tror också att lagringsbarheten är betydligt bättre hos Mine Is Bigger Than Yours.

Side note:

Tur att jag köpte några själv, den låter himmelskt god!

Sitter själv och sippar på denna goding där vaniljen är tydlig på ett runt och fint sätt. Bryter av mot kaffet som är mest påtagligt.

61209A26-6C72-4F3E-892E-E2103A029673.jpeg

Tillbaka
Topp