• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om militära klockor.....

eNielsen

Rolex
Pledge Member
Har bevakat denna Nisus på ebay ett tag och la ett (enligt mig) rätt lågt bud som köparen tackade ja till. Exakt vad det är för något har jag inte lyckats klura ut helt.
Det är enligt säljaren en militärklocka från andra världskriget märkt U.S ARMY Ord. NO OH följt av ett serienummer. Nisus gjorde dock militärklockor till den tyska armén och inte amerikanarna vad jag lyckats hitta.
Efter någon timmes googlande fick jag fram 3 olika möjliga förklaringar.

Teori 1: Att den från början hade DH markering och blev issued till tyskarna men att den sedan blivit omfördelad/konfiskerad till/av den amerikanska armén. Denna teorin stärks av att just denna modell även finns med DH markering. Då med samma storlek, urverk (A.S 1130), tavla, visare, kromad boett etc. U.S ARMY Ord. NO OH verkar vara det flertalet av dessa före detta DH-markerade klockor har på baklocket. Tyskarna gjorde ju något liknande. Det sägs att Etanche-klockorna märkta DH blev konfiskerade från fransmännen för att sedan bli reissued som tyska militär-ur. Att den även såldes av en säljare i US är positivt även om det inte betyder så mycket egentligen.

Teori 2: Den amerikanska armén hade enligt vad jag kunnat hitta brist på armbandsur runt slutet av 1944 början av 1945 och beställde därför civila klockor direkt från flertalet europeiska tillverkare. (Likt med omega CK 2179) som den amerikanska armén beställde 10 000 enheter av under våren 1945. Denna är mindre trolig enligt mig. Mest på grund av hur lite information jag kan hitta.

Teori 3: Baklocket är helt enkelt fake och den har ingen militär koppling. Denna teorin tror jag inte heller är så trolig dock. Då allt med klockan tyder på att den en gång har varit en DH märkt tysk militärklocka känns det underligt att någon skulle byta ut ett DH baklock mot ett fake U.S ARMY Ord. NO OH lock. En DH märkt variant av dessa lär inte vara mindre värda tänker jag. Eller kan det vara så att Nisus gjorde identiska klockor för militär och civila och på så vis har ett vanligt baklock bytts mot ett fake U.S ARMY Ord. NO OH lock?

Jag tror främst på teori nummer 1 (vilket också är orsaken till köpet. Även roligt att gräva efter info likt detta)

Kan det vara så att någon i tråden sitter på info om dessa som kan ge någon input? vilken teori tror ni är korrekt? Eller finns det kanske en förklaring jag inte ens har tänkt på?

För övrigt vill jag bara säga att jag starkt uppskattar denna tråden. Militärklockor är något jag har snöat in på ordentligt och denna tråden har varit till stor hjälp i mitt samlande av information.
1624751839653.png
1624751843685.png
Där trillade den hem! Grymt härlig är den måste jag säga. Sådär lagom sliten som militärklockor gärna ska vara
9E434DEA-E026-4F45-8CF4-B8046C7F1A0F.jpeg
A74A71AB-33D5-468D-9F26-45BF3A3FD11B.jpeg
 

Sugar

Omega
Seiko Chronograph , räknas det militär klocka?
 

Bilagor

  • 1015F20D-22A7-4A20-895D-5099FFF099F0.jpeg
    1015F20D-22A7-4A20-895D-5099FFF099F0.jpeg
    923.3 KB · Visningar: 31

LeManiac

Panerai
2-Faktor
Hittade ytterligare ur-annonser i Ny militär tidskrift 1938 resp 39. Vet ej säkert men det var kanske så att få, inte ens officerare, fick ur från Krigsmakten då utan själva köpte vad man behövde? Så är det ju i FM idag att även anställda soldater inkl de i utlandstjänst får köpa egna klockor.
20210720_164301-01.jpeg
20210720_164824-01.jpeg
20210720_164627-01.jpeg
 

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Finns det ingen som är halvsugen på den här?
DSC_0323.JPG
Klockan har ju legat osåld i flera år med samma undermåliga bilder och annonstext så det är ju knappast underligt att intresset är svalt. Var inne på det för typ 2 år sedan att du kanske skulle överväga att ta lite bättre bilder i dagsljus och skriva ihop en tydligare beskrivning. Tror fortfarande att det hade ökat chanserna att få klockan såld, även via forumet.
 

GWD

Panerai
Klockan har ju legat osåld i flera år med samma undermåliga bilder och annonstext så det är ju knappast underligt att intresset är svalt. Var inne på det för typ 2 år sedan att du kanske skulle överväga att ta lite bättre bilder i dagsljus och skriva ihop en tydligare beskrivning. Tror fortfarande att det hade ökat chanserna att få klockan såld, även via forumet.
Såld.
 

eNielsen

Rolex
Pledge Member
Från långt håll ser detta ut som en vanlig A-11. Detta är dock något ännu trevligare och ovanligare. En FSSC 88-W-800 Elgin från WW2. FSSC-klockorna blev issued till USN (US Navy) under andra världskriget. USAF (US Air Force) A-11 samt FSSC-klockorna hade mer eller mindre samma specifikationer (94-27834). Den enda skillnaden är att FSSC hade lume på urtavlan samt visare vilket USAF A-11 ej har (med fåtal undantag). Denna är fullt original (vad jag lyckats klura fram) och sitter på ett originalband som legat oanvänt sedan WW2.
B60E81B3-39D5-44FB-9348-CF6BB050D646.jpeg
69B26540-D5BC-49CC-8426-B88C0BA5BEB7.jpeg
 

TheGuligan

Omega
2-Faktor
SEIKO ”Viggen”. Nu tickar den fint, och så har jag fått på ett band tills jag hittar en passande länk. Bortsett från att den är Issued, så är det även en jäkligt trevlig klocka. Jag hade gärna haft en icke Issued också!
0B5346BC-12E7-493D-B807-203E4EBE355F.jpeg
78256455-49E8-448C-AF37-69AD50483C0A.jpeg
När sommaren lagt sig lite och höstlunken infinner sig har jag tänkt försöka få till en sammanställning av våra Seiko Viggen här. Lite i linje med Lemania Viggen listningen. Återkommer…..
 

henno3

Omega
När sommaren lagt sig lite och höstlunken infinner sig har jag tänkt försöka få till en sammanställning av våra Seiko Viggen här. Lite i linje med Lemania Viggen listningen. Återkommer…..
Jajamen! Härligt initiativ, tumme upp!
...Hur många köptes in av försvarsmakten förresten? Har för mig att jag sett en lista på det någonstans.
 
Topp