• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Jag tror att det kommer hända förr eller senare. Men förmodligen inte de närmaste åren. Förändringar i explorer-serien sker som bekant ganska långsamt.
Ingen skulle vara gladare än mig om jag har fel, men jag tror inte det är värt att sätta sig och vänta om man är sugen på en 36:a (vilket jag är!)

Ja, utveckling i serien går långsamt, ja. Jag tror också det skulle kunna komma en my ket längre fram. Intressant då vad som händer med 14270 och 114270 värdemässigt. Sant. Jag har en 36:a på ingång så jag är mycket nöjd!
 
Osannolikt men antar att man kanske ser möjligheter till fler "dammodeller" och på så sätt möta våran efterfrågan i samma veva. I det fallet skulle nog fler black bay-modeller i 36mm vara mer sannolikt.

Vore en säljframgång om de började tillverka den i 36 mm igen. Rolex borde väl ändå scanna av marknaden och analysera vad behovet är. 36:an är ju extremt populär! Det finns väl ganska mycket dammodeller i DJ-serien t.e.x. så där erbjuder ju Rolex flera alternativ. Undra vad som händer med 14270 och 114270 och 36:an börjar tillverkas igen.
 
Vore en säljframgång om de började tillverka den i 36 mm igen. Rolex borde väl ändå scanna av marknaden och analysera vad behovet är. 36:an är ju extremt populär! Det finns väl ganska mycket dammodeller i DJ-serien t.e.x. så där erbjuder ju Rolex flera alternativ. Undra vad som händer med 14270 och 114270 och 36:an börjar tillverkas igen.
Rolex OP 36 är ju annars ganska nära Explorern i utseende.
Tror tyvärr inte får se någon Explorer 36, men jag har gärna fel!

10918813.jpg
 
Vore en säljframgång om de började tillverka den i 36 mm igen. Rolex borde väl ändå scanna av marknaden och analysera vad behovet är. 36:an är ju extremt populär! Det finns väl ganska mycket dammodeller i DJ-serien t.e.x. så där erbjuder ju Rolex flera alternativ. Undra vad som händer med 14270 och 114270 och 36:an börjar tillverkas igen.
Det är säkerligen delvis pga efterfrågan på marknaden som Exp 1 gick upp från 36 till 39mm i första taget (2010). Att det finns en stor marknad för den nya storleken råder det ju ingen tvekan om och intresset/mottagandet av 214270 mk2 har ju varit överlag positivt. Samt, inte minst, att modellen plockats upp ett steg prismässigt.
De ”nyare”, begagnade 36-orna (14270, 114270) ligger ju en rejäl bit under listpris för 214270 på beg.marknaden och det finns ett relativt stort utbud, så att lansera en ny version i 36mm känns därför inte sannolikt, iaf inte sett ur Rolex perspektiv. Men, vem vet :)
 
Det är säkerligen delvis pga efterfrågan på marknaden som Exp 1 gick upp från 36 till 39mm i första taget (2010). Att det finns en stor marknad för den nya storleken råder det ju ingen tvekan om och intresset/mottagandet av 214270 mk2 har ju varit överlag positivt. Samt, inte minst, att modellen plockats upp ett steg prismässigt.
De ”nyare”, begagnade 36-orna (14270, 114270) ligger ju en rejäl bit under listpris för 214270 på beg.marknaden och det finns ett relativt stort utbud, så att lansera en ny version i 36mm känns därför inte sannolikt, iaf inte sett ur Rolex perspektiv. Men, vem vet :)
Jag har samma uppfattning. Att Rolex återigen skulle lansera 36mm Explorer är inte sannolikt. Men visst, vi vet ju inte hur de tänker...
 
Ni som har 114270 med box. Skulle någon kunna mäta hur stor boxen är (inkl. ytterkartong/emballage om det finns). Skall nämligen till banken idag och välja bankfack. Får inte min förrän till helgen :D
 
Typiskt, det är ju precis i denna vända som Rolex byter boxar. Utgå isf ifrån måtten på den nya boxen, som är större.
Googla Rolex box 30.00.71 (som är en av boxreferenserna som användes för sportstål runt 2005), så borde du hitta måtten.

Tack för upplysningen! Tror det är den senare då som är lite större. Vet du boxreferensen på den större modellen?
 
Senast ändrad:
Det är säkerligen delvis pga efterfrågan på marknaden som Exp 1 gick upp från 36 till 39mm i första taget (2010). Att det finns en stor marknad för den nya storleken råder det ju ingen tvekan om och intresset/mottagandet av 214270 mk2 har ju varit överlag positivt. Samt, inte minst, att modellen plockats upp ett steg prismässigt.
De ”nyare”, begagnade 36-orna (14270, 114270) ligger ju en rejäl bit under listpris för 214270 på beg.marknaden och det finns ett relativt stort utbud, så att lansera en ny version i 36mm känns därför inte sannolikt, iaf inte sett ur Rolex perspektiv. Men, vem vet :)

Bra formulerat och tack för din synpunkt! Håller helt med! :)
 
Glasringen är indeed en jäkla pet peeve på dem. Vet inte vad jag tycker om boetten heller.

På bilden (snodd från nätet) är såklart explorern i den äldre boetten men ser klar skillnad på bezeln...och visarna...och 12-indexet... Så det blir nog svårt att mätta 36mm-begäret om de inte släpper en 36mm 314270 eller varför inte 11016 om de skulle våga på målade index i superluminova.
plsONAj.jpg
 
På bilden (snodd från nätet) är såklart explorern i den äldre boetten men ser klar skillnad på bezeln...och visarna...och 12-indexet... Så det blir nog svårt att mätta 36mm-begäret om de inte släpper en 36mm 314270 eller varför inte 11016 om de skulle våga på målade index i superluminova.
plsONAj.jpg
Förstår dock inte varför den måste produceras ny. 114270 är ju en kanonklocka.
 
Blir väl ett nytt Basel varje år, något måste de lansera. Men har Rolex någon gång pausat produktionen på någon modell för att x antal år senare starta igen? Om inte, kan de ju återkomma med 114270/14270 fast med nytt hottat urverk.
Milgauss och Airking har haft uppehåll, båda har kommit tillbaks i modernare utförande och större case. Att Rolex skulle släppa en ny version av 36mm i ”gammalt” case kommer ju inte att hända.
 
Fantastisk klocka men tror det finns en efterfrågan på den moderna länken som får många att sukta efter nytt. Det var en dealbreaker när jag köpte min första Rolex iallafall.
Den gamla länken menar du? Själv värdesatte jag "tight länk" mer förr, men nu tycker jag inte det spelar så stor roll. Jag kan tom tycka att länken på 214270 är lite vass och claspen slits inte jättesnyggt heller som jag tror vaniljglass påpekat förr.
 
Milgauss och Airking har haft uppehåll, båda har kommit tillbaks i modernare utförande och större case. Att Rolex skulle släppa en ny version av 36mm i ”gammalt” case kommer ju inte att hända.
Då har vi bara oysterquartz kvar som inte återupptagits eller fortfarande produceras? Men att de skulle kunna släppa en 214270 i dammodell 36mm för de kvinnliga utforskarna är väl inte helt uteslutet, eller så blir det en Platinum Sub Basel 2019.
 
Tillbaka
Topp