• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Min i nån dag till:(
132BCE35-81C1-49BC-ADEF-2B0E47E29D50.jpeg
 
Då har vi bara oysterquartz kvar som inte återupptagits eller fortfarande produceras? Men att de skulle kunna släppa en 214270 i dammodell 36mm för de kvinnliga utforskarna är väl inte helt uteslutet, eller så blir det en Platinum Sub Basel 2019.
Rolex iterativa utveckling av de olika modellerna inom Oyster Professional-linjen syftar ju till att hela producera den ”bästa” versionen av respektive modell. Det finns inga variationer i boettstorlek hos någon modell i nuvarande line-up: Sub, SD, DSSD, GMT, Exp, Exp2, Daytona. Den enda professional-modellen som finns i olika boettstorlekar är Yacht Master. Exp har erbjudits i endast en size i 65 år (36 sedermera 39mm), således osannolikt att den kommer att finnas i två olika utförande framåt.
 
Jag kan hålla med dig men Utveckla...
Jag tycker det är märkligt att basera klockval på vilken länk som sitter på, och än mer när åsikterna om de två olika länkarna baseras på en subjektiv bild av vad kvalitet är.
Kan förstå att man i vissa fall vill åt den moderna och toksolida känslan i en ny sportrolex, men om jag älskade Exp 1 och inte lirade med 39an så hade jag aldrig skippat 114270 för att länken inte är solid.
Exakt varför är det konstigt?

Inte jättekonstigt om man köper något man vill ska hålla i lång framtid? med tanke på hur fruktansvärd länken blir efter många års aktivt bruk. Tror inte att du undgått höra om bracelet stretch?
De gamla länkarna är ju extremt tåliga, och om man håller dem fria från smuts så nöts de inte ens.

Det intressanta är hur de nya länkarna ser ut efter att ha blivit slitna i en massa år. Det är inte kul för fem öre.
Väldigt ovanligt hittills dock.
 
Jag tycker det är märkligt att basera klockval på vilken länk som sitter på, och än mer när åsikterna om de två olika länkarna baseras på en subjektiv bild av vad kvalitet är.
Kan förstå att man i vissa fall vill åt den moderna och toksolida känslan i en ny sportrolex, men om jag älskade Exp 1 och inte lirade med 39an så hade jag aldrig skippat 114270 för att länken inte är solid.
Precis så... Dessutom är, om man nu har 78360, väldigt bra om du frågar mig .
 
Precis så... Dessutom är, om man nu har 78360, väldigt bra om du frågar mig .
Jag har haft 78360, 78690 (som sitter på 114270) och 77200 (som sitter på 214270).
Alla länkar har sina fördelar och samtliga håller hög kvalitet.
En consideration för mig vad gäller länk var faktiskt att den skulle vara av samma stål-kvalitet som boetten (904L). Mest för att utseendet ska lira 100%. Detta implementerades runt millenieskiftet för de sista referenserna om jag minns rätt. Jag gillar dock verkligen konstruktionen och tyngden i den modernare länken och tycker absolut att den (och klockan) slits lika snyggt som äldre referenser.
 
Jag har haft 78360, 78690 (som sitter på 114270) och 77200 (som sitter på 214270).
Alla länkar har sina fördelar och samtliga håller hög kvalitet.
En consideration för mig vad gäller länk var faktiskt att den skulle vara av samma stål-kvalitet som boetten (904L). Mest för att utseendet ska lira 100%. Detta implementerades runt millenieskiftet för de sista referenserna om jag minns rätt. Jag gillar dock verkligen konstruktionen och tyngden i den modernare länken och tycker absolut att den (och klockan) slits lika snyggt som äldre referenser.
Alla får ju tycka som de vill. Jag säger absolut inte emot vad gäller kvalitet och känsla på 214270. Det är en jättefin klocka. Men precis som @vaniljglass säger så skulle jag inte välja bort en (Rolex)klocka som jag verkligen gillar för att just den klockan inte har nyaste länken.
 
Tack!
Efter en blåsig promenad och en snabb öl på lokal är det skönt att komma in i värmen och kolla lite lume... :D

Lys
B2531532-9786-4BFD-ABFC-F33472D17526.jpeg
Tack!
Efter en blåsig promenad och en snabb öl på lokal är det skönt att komma in i värmen och kolla lite lume... :D
B2531532-9786-4BFD-ABFC-F33472D17526.jpeg
Lume på siffrorna är grejen! Retade mig ständigt på de döda siffrorna på min gamla 114270. En av anledningarna till att jag inte har den kvar...
 
Tillbaka
Topp