• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Lika gött som alltid att bära denna. :)
C8A3D690-CA08-4104-B243-5F8CD1CB1237.jpeg
 

Träff

Rolex
Friends Of KS
Har du provat någon 36mm? Jag säger absolut inte att du har fel, men många har bestämda uppfattningar om storlekar utan att ha provat klockan i fråga. Jag har så pass smala handleder så 36mm passade mig mycket bättre. Din klocka ser ut att sitta väldigt bra enligt mig.
Har testat en 114270 som hastigast så kan inte säga att min uppfattning är ristad i sten. Men anledningen till mitt inlägg var mer att säga att 36mm inte är det optimala för alla och att min personliga åsikt är att om det bara ska finnas en storlek av explorer 1 så borde man ge ut en i 37,5mm då jag tror det skulle tilltala en större grupp, nördarna får en explorer som är mer likt originalet men ändå tillräckligt stor för att tilltala allmänheten. (ville helt enkelt bara säga mitt såhär på kvälls kvisten ;))
 

soder

Cartier
Burit min Explorer i snart 2-3 veckor konstant. Det är som att man går in i en trans där man inte ens funderar på vad man gör. Som när man inser man ätit 14 clementiner eller 300 g chips. Oavsett om man ska spendera dagen i en skidbacke i -16 grader eller till skjorta eller mer, så är den bara rätt och skön.

Andra klockor jag har är alltid något fel på. För tung, för stor, för mycket, för ömtålig, för dålig att hålla tiden osv. Explorer är alltid rätt.

Idag tog jag mig dock en funderare och gav lite kärlek åt de lite äldre och mindre äventyrslystna klockorna.

/Söder
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Låset på 214270. Det är inget superspeciellt va? Bara typ spring bars som man får dra in för att lossa men inte mer än det? Jag lämnade nämligen in en hos min lokala urmakare för att dra in den två snäpp på låset men de sa att vi fick vänta tills på måndag då deras urmakare som kan Rolex kommer tillbaka. Låter inte det skumt?
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Låset på 214270. Det är inget superspeciellt va? Bara typ spring bars som man får dra in för att lossa men inte mer än det? Jag lämnade nämligen in en hos min lokala urmakare för att dra in den två snäpp på låset men de sa att vi fick vänta tills på måndag då deras urmakare som kan Rolex kommer tillbaka. Låter inte det skumt?
Springbars som vanligt, tar typ 20 sekunder att ändra:)
 

Magnusen

Panerai
2-Faktor
Låset på 214270. Det är inget superspeciellt va? Bara typ spring bars som man får dra in för att lossa men inte mer än det? Jag lämnade nämligen in en hos min lokala urmakare för att dra in den två snäpp på låset men de sa att vi fick vänta tills på måndag då deras urmakare som kan Rolex kommer tillbaka. Låter inte det skumt?

Är väl vanliga låset med easylink? Det är en vanliga springbar i så fall, flyttade den ett hack på min exp2, jäkligt tight så mitt vanliga bergeon 6767 var för stort... sluta med att jag satt med tandpetare och fixa :)
 
Senast ändrad:

Reko

Cartier
2-Faktor
214270 har hittat tillbaka till mig. Första gången jag ägde en gav jag den inte en ärlig chans då suget efter sub var för stor. Nu ser det annorlunda ut och jag ser fram emot en längre session den här gången!
IMG_20190201_202408__01.jpg

Stiligt!
Har själv ägt en 214270 som jag aldrig riktigt gav en ärlig chans. Saknade klockan direkt när jag avyttrade den och har sedan dess inte hittat något jag gillat bättre (subs etc.)

Det enda som hindrat mig från att åter skaffa en är att den känns aningen för stor. Vad har du för mått på handleden?
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Låset på 214270. Det är inget superspeciellt va? Bara typ spring bars som man får dra in för att lossa men inte mer än det? Jag lämnade nämligen in en hos min lokala urmakare för att dra in den två snäpp på låset men de sa att vi fick vänta tills på måndag då deras urmakare som kan Rolex kommer tillbaka. Låter inte det skumt?
Alternativet hade väl varit att du skrev ett gnälligt inlägg om att klockbutik hade repat din rolex?
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Det konstiga var att butikspersonalen tog den, lossade länken från låset och sen sa att de inte kan få på det igen och väntar tills urmakaren kommer. Så nej, det var inte därför.
De skruvade alltså loss länk från lås? Det är ju svårare mtp limmet.

Oavsett så borde du ju kunnat löst microjusteringen i låset själv. ;)
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
De skruvade alltså loss länk från lås? Det är ju svårare mtp limmet.

Oavsett så borde du ju kunnat löst microjusteringen i låset själv. ;)
De tog av länken från låset genom springbaren som låset sitter i länken med. Den skulle in två snäpp, men de vet inte hur de ska få tillbaka den.

Och jag har inga verktyg hemma i rätt storlek, vilket är varför jag gick till de från första början. Är väl inte helt korkat och tro att en klockbutik kan justera låset åt mig? ;)
Så nu får jag vänta tills Måndag eftermiddag
 

ollkli

Rolex
2-Faktor
Stiligt!
Har själv ägt en 214270 som jag aldrig riktigt gav en ärlig chans. Saknade klockan direkt när jag avyttrade den och har sedan dess inte hittat något jag gillat bättre (subs etc.)

Det enda som hindrat mig från att åter skaffa en är att den känns aningen för stor. Vad har du för mått på handleden?

Tackar, jag har 17cm runt handleden. Tycker den blir lite sportigare med sina 39mm jämfört med ex datejust .
 
Topp