• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

89ECC7D1-FF36-462E-AE3F-6B6350546AC1.jpeg
Ibland måste man stanna upp i livet och hänga upp klockan på en gren.

Börjar bli lite sugen att att ge Explorern sällskap av en Explorer II, mest för att låta den senare tjänstgöra vid resor där jag har möjlighet till två tidszoner. Har någon ur herrskapet denna kombination eller har haft? Har ni bilder på dem bredvid varandra och några tankar om ert nuvarande eller avslutade ägande av dessa två? Kanske lite pros and cons på förekommande referenser från 1984 och framåt? Sista frågan kanske är lite OT i våran Expy tråd men ni kanske låter mig hållas?

Börjar bli lite sugen att att ge Explorern sällskap av en Explorer II, mest för att låta den senare tjänstgöra vid resor där jag har möjlighet till två tidszoner. Har någon ur herrskapet denna kombination eller har haft? Har ni bilder på dem bredvid varandra och några tankar om ert nuvarande eller avslutade ägande av dessa två? Kanske lite pros and cons på förekommande referenser från 1984 och framåt? Sista frågan kanske är lite OT i våran Expy tråd men ni kanske låter mig hållas?
Kanske lite OT som sagt men jag tänkte en liknande tanke fast då komplettera min Explorer II med en Explorer. :)
Explorern vid lite mer dressade tillfällen och II:an vid sportigare aktiviteter. Båda funkar ju bra till vardags också och kompletterar varandra bra.

Kanske lite OT som sagt men jag tänkte en liknande tanke fast då komplettera min Explorer II med en Explorer. :)
Explorern vid lite mer dressade tillfällen och II:an vid sportigare aktiviteter. Båda funkar ju bra till vardags också och kompletterar varandra bra.
(Bild från internet) jag skulle vilja ha denna duo! :) :)
C4DD325A-92E4-4B27-8137-E2DC81056689.jpeg

https://klocksnack.se/threads/perfekt-duo.14672/page-7 Scrolla ner lite där ;)

Ja men precis, tjusigt
Jag tänkte på faktarutan på första sidan av denna tråd där det står att det blir trångt med band eller nato på en 114270. Men det är inget du upplevt?

Ja men precis, tjusigt
Jag tänkte på faktarutan på första sidan av denna tråd där det står att det blir trångt med band eller nato på en 114270. Men det är inget du upplevt?
Bandstiften sitter väldigt nära boetten. Min erfarenhet är att natostraps från Phoenix funkar utan problem då dessa är tunnare än från andra tillverkare. Det är ju främst änden på bandet som är svår att få igenom. Detta går i de flesta fall att komma runt genom att montera bandstiften med bandet tryckt mot boetten. När bandet väl sitter på kan man oftast filioka lite tills det sitter perfekt.

Jag tror det. I nuläget sitter den säkert. Jag funderar ibland på att ersätta/komplettera den med en 214270 men kan egentligen inte förmå mig att sälja den.

Nä, det är en ju förbannat bra klocka på så många vis! Kan inte slita tankarna från den! Ska man slänga ut en bytesannons eller inte.... Är väl bara en tidsfråga :rolleyes:

Någon här som haft/har både Sub (114060) och Explorer (214270)? Vilken föredrar ni som daily beater? Vill lägga till en sportig allround-klocka till min vita OP och har svårt att bestämma mig...

Någon här som haft/har både Sub (114060) och Explorer (214270)? Vilken föredrar ni som daily beater? Vill lägga till en sportig allround-klocka till min vita OP och har svårt att bestämma mig...
Jag bytte från en 214270mk2 till en 114060.
Kändes inte alls rätt så hamnade tillbaka till Expyn och subben såldes ganska omgående. Var kul att testa men alldeles för blockig för mig.

Till din OP skulle väl dock en dykare komplettera bättre. Men kolla på 14060?

Jag äger båda och just nu så är det subben som får mest handledstid, jag vågar däremot inte svara på om det är nyhetens behag som gör att subben används mer men just nu så har det blivit så att Explorern används mer som en beater då den är bra mycket mer sliten.

Ibland så slås jag av tanken att jag kanske borde sälja Explorern men när jag väl tar på mig den och tittar i spegeln så slås jag över att den ändå sitter väldigt snyggt på handleden så därför får den bli kvar tills vidare.

Vi får helt enkelt se hur det blir om några månader men jag upplever Explorern som mer nedtonad än subben så det beror väl helt enkelt på vilket humör man är och vad för aktiviteter man har planerat men klart att det funkar att äga båda två :)

Jag bytte från en 214270mk2 till en 114060.
Kändes inte alls rätt så hamnade tillbaka till Expyn och subben såldes ganska omgående. Var kul att testa men alldeles för blockig för mig.

Till din OP skulle väl dock en dykare komplettera bättre. Men kolla på 14060?

Du har ju en alldeles utomordentlig sportig allround-klocka redan?

Jag äger båda och just nu så är det subben som får mest handledstid, jag vågar däremot inte svara på om det är nyhetens behag som gör att subben används mer men just nu så har det blivit så att Explorern används mer som en beater då den är bra mycket mer sliten.

Ibland så slås jag av tanken att jag kanske borde sälja Explorern men när jag väl tar på mig den och tittar i spegeln så slås jag över att den ändå sitter väldigt snyggt på handleden så därför får den bli kvar tills vidare.

Vi får helt enkelt se hur det blir om några månader men jag upplever Explorern som mer nedtonad än subben så det beror väl helt enkelt på vilket humör man är och vad för aktiviteter man har planerat men klart att det funkar att äga båda två :)

Tack för svar! Vill ha en något större klocka med svart tavla (har 34 mm OP), blir en bra combo tycker jag. Lutar åt Sub även om den blivit svår att få tag på från AD. Tycker Explorer är snyggare men känns lite stor/platt (mycket tavla) för sin design. Är väl en vanesak.

Tillbaka
Topp