• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

1965ek

Patek
2-Faktor
Jag vill också vara med!
20373969-1008-4F75-AE6A-36DF5A9BBEF3.jpeg
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Jag håller med dig men jag tror inte vi pratar om samma sak. Läs igen.
Eftersom jag nyligen köpt en beggad så är min uppfattning runt 50 för en mk2 (jag gav 52) och uppfattar själv att just nu är en mk1 lite mindre eftertraktad även om jag gillar den med.
Men framtiden får utvisa om mk1 får kultstatus för de få år den producerades som short-hand explorer med rusande priser:)
 
Senast ändrad:
Eftersom jag nyligen köpt en beggad så är min uppfattning runt 50 för en mk2 (jag gav 52) och uppfattar själv att just nu är en mk1 lite mindre eftertraktad även om jag gillar den med.
Men framtiden får utvisa om mk1 får kultstatus under de få år den producerades som short-hand explorer med rusande priser:)

Hoppar och berättar att jag idag köpte en mkt fin mk2 för 58’ i brist på Explorer till försäljning. Hade hoppats komma undan på 54-55. Nöden har ingen lag ;) tyckte jag läste tidigare här också att vissa återförsäljare har stängt sina kölistor, borde snart bidra till en ny prisnivå *om* fler väljer att stänga sina kölistor :rolleyes:
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor

Om du anser att rätt pris är runt 46’ för en MK1 undrar jag vart du har sett det någonstans i närtid? Sen går det ju att diskutera termen ”rätt pris”. Om man ser till rådande marknadspris så är det definitivt inte 46’ för ett bra exemplar med full set...
 
Senast ändrad:

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Du har tappat mig. Jag drar mig ur, bidrar inte.
Synd. Men en mk1 214270 för 56k är hål i huvudet.

Om du anser att rätt pris är runt 46’ för en MK1 undrar jag vart du har sett det någonstans i närtid? Sen går det ju att diskutera termen ”rätt pris”. Om man ser till rådande marknadspris så är det definitivt inte 46’ för ett bra exemplar med full set...
Återkommer när jag har en dator framför mig
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Funderar på vad man skall bygga för trio med 214270 mk2 som centrum. Någonstans har någon skrivit en semi vintage smp som beater och en speedy... Den trion lockar. (Sen har jag en g-shock som aldrig lämnar men det är inte en klocka utan ett försvar mot kärnvapenanfall)
 
Funderar på vad man skall bygga för trio med 214270 mk2 som centrum. Någonstans har någon skrivit en semi vintage smp som beater och en speedy... Den trion lockar. (Sen har jag en g-shock som aldrig lämnar men det är inte en klocka utan ett försvar mot kärnvapenanfall)

Kör en Pelagos istället för SMP så har vi liknande samling (inkl. casion). Ett alternativ till Pelagosen är annars en GS, något som jag lekt med tanken att byta ut Pelagosen mot ifall den inte håller måttet som sommarklocka.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Funderar på vad man skall bygga för trio med 214270 mk2 som centrum. Någonstans har någon skrivit en semi vintage smp som beater och en speedy... Den trion lockar. (Sen har jag en g-shock som aldrig lämnar men det är inte en klocka utan ett försvar mot kärnvapenanfall)
Denne någon är väl jag det för det är precis vad jag har. Speedy är bra för den kan man variera på läder/nato medans man (jag) inte ens tänker tanken att ha 214270 på något annat än dess länk. Manuell med plexi också, ger helt annan känsla. En "riktig" klocka av klass som beater behöver kanske inte alla ha men jag vill ha det + jag är ju SMP-fan. Sen en klocka med färg som komplement tycker jag är kul att ha, här har jag en blå Aqua Terra på gummi (har även länk). Kan tyckas vara lite samma typ av klocka (GADA) men dom är faktiskt väldigt olika. Skulle jag bygga från Explorern idag skulle jag nog skaffa senaste SMP i blått, funderat på byta AT mot det men är för fäst vid den. Att jag gillar Omega är ju uppenbart, alla gör inte det så det är ju helt individuellt. Är man stadd vid kassa så skulle en Hulk vara ett väldans trevligt komplement.
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Denne någon är väl jag det för det är precis vad jag har. Speedy är bra för den kan man variera på läder/nato medans man (jag) inte ens tänker tanken att ha 214270 på något annat än dess länk. Manuell med plexi också, ger helt annan känsla. En "riktig" klocka av klass som beater behöver kanske inte alla ha men jag vill ha det + jag är ju SMP-fan. Sen en klocka med färg som komplement tycker jag är kul att ha, här har jag en blå Aqua Terra på gummi (har även länk). Kan tyckas vara lite samma typ av klocka (GADA) men dom är faktiskt väldigt olika. Skulle jag bygga från Explorern idag skulle jag nog skaffa senaste SMP i blått, funderat på byta AT mot det men är för fäst vid den. Att jag gillar Omega är ju uppenbart, alla gör inte det så det är ju helt individuellt. Är man stadd vid kassa så skulle en Hulk vara ett väldans trevligt komplement.
Mycket kloka ord där. Har idag en Pelagos som komplement. En mycket bekväm, snygg och grym klocka men som inte riktigt funkar på kontoret pga tjockleken. Har provat nya SMPc men uppfattade den ungefär lika så den går bort. Gamla SMP eller för den delen en colt eller superocean ligger bra till hos mig. Speedy absolut. Kul hobby detta!
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Kör en Pelagos istället för SMP så har vi liknande samling (inkl. casion). Ett alternativ till Pelagosen är annars en GS, något som jag lekt med tanken att byta ut Pelagosen mot ifall den inte håller måttet som sommarklocka.
Haha jag har en Pelagos redan:) Fast den ligger på säljes men kanske dras tillbaka... Den är toppen på alla sätt förutom att den inte funkar på kontoret:)
 
Topp