• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Sistakvarten

Rolex
2-Faktor
Funderar på vad man skall bygga för trio med 214270 mk2 som centrum. Någonstans har någon skrivit en semi vintage smp som beater och en speedy... Den trion lockar. (Sen har jag en g-shock som aldrig lämnar men det är inte en klocka utan ett försvar mot kärnvapenanfall)
Sitter i samma båt och letar också klockor att bygga en bra trio med explorern i centrum, testat speedy, dj, Black Bay black, Avenger II Gmt, alla har varit trevliga på sitt sätt men nu hägrar lilla ”kusinen” BB36, haft en tidigare och tror att dem kan komplettera varandra väl:)
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Funderar på vad man skall bygga för trio med 214270 mk2 som centrum. Någonstans har någon skrivit en semi vintage smp som beater och en speedy... Den trion lockar. (Sen har jag en g-shock som aldrig lämnar men det är inte en klocka utan ett försvar mot kärnvapenanfall)
Man bör ju komplettera med en svensk iallafall...
DSC_0298-01.jpeg
 

Neck of Steel

Omega
2-Faktor
Denne någon är väl jag det för det är precis vad jag har. Speedy är bra för den kan man variera på läder/nato medans man (jag) inte ens tänker tanken att ha 214270 på något annat än dess länk. Manuell med plexi också, ger helt annan känsla. En "riktig" klocka av klass som beater behöver kanske inte alla ha men jag vill ha det + jag är ju SMP-fan. Sen en klocka med färg som komplement tycker jag är kul att ha, här har jag en blå Aqua Terra på gummi (har även länk). Kan tyckas vara lite samma typ av klocka (GADA) men dom är faktiskt väldigt olika. Skulle jag bygga från Explorern idag skulle jag nog skaffa senaste SMP i blått, funderat på byta AT mot det men är för fäst vid den. Att jag gillar Omega är ju uppenbart, alla gör inte det så det är ju helt individuellt. Är man stadd vid kassa så skulle en Hulk vara ett väldans trevligt komplement.

Vi verkar vara många som sitter med väldigt liknande tankar. Jag sitter också och klurar på en trio (-ish) med 214270 som grund och en omega som andra fiol.

Alternativa trio för min del:
214170 (har idag)
Speedmaster
Vit sjöö-Sandström worldtimer 41mm
(+dykarbeater)

214270 (har idag)
Sinn 103st (plexikronograf, har idag)
Vit el blå, Aqua terra 8900
(+dykarbeater)

Kul att Aqua terran upplevs annorlunda än 214270 @Stefan S, jag har gått och funderar på om de är för lika varandra.

Den nya smp:n är riktigt trevlig. Den blåa skulle absolut kunna vara ett alternativ.
Globemastern har också dragit i mitt öga. :)

(Edit: stavning och Globemaster)
 
Senast ändrad:

Stefan S

Patek
2-Faktor
@Neck of Steel svart AT på länk är väl inte det man väljer som komplement. Tycker det bästa med AT är gummit och så här i efterhand kunde jag ha skippat länken faktiskt, bara det ger ju en helt annan klocka.
 

Neck of Steel

Omega
2-Faktor
@Stefan S
Gummit på AT:n verkar riktigt fint. Tyvärr inte känt på det själv än.
Är det 41mm varianten på AT du har? Hur upplever du storleksskillnaden till explorern?
 

B Wooster

Panerai
2-Faktor
En ganska sen #söndagsexpy här.
Nu när @Airman efterlyser mer aktivitet i tråden tänkte jag dela med mig av en idé som jag har funderat ganska länge på. Vad tror ni om att starta en ”Klocksnack Explorers Club”? (Se länkar längst ner)

Jag tänker mig att man tar med sig sin Explorer på till exempel en fjällvandring, tar fina bilder, och skriver ett litet resereportage om vad man har varit med om. I och med det blir man medlem i klubben och får ett märke av något slag skickat till sig. (Pin, blazer-märke, patch, eller vad det nu kan vara)
Kanske inspirerar man någon annan Explorer-entusiast att göra något likande. Framför allt får vi ut våra klockor i den miljö de är skapta för ;)

Om intresse finns så samordnar jag gärna detta. Jag tar då även fram märket i fråga och skickar ut det till medlemmar mot självkostnadspris. Vad tror ni? Kan det vara något att spinna vidare på?

78897031-2D9E-4D61-888E-2B1193B12A16.jpeg


Länkar:
https://www.hodinkee.com/articles/rolex-explorers-club-expedition-watch-program
https://explorers.org/

Klocksnack Explorers Club. Nu är det inte långt kvar innan aspirerande medlemmar kan ansöka om medlemskap i denna exklusiva klubb. Planera era expeditioner mina damer och herrar!
A1E1C1B0-9D14-4BA6-AC8C-20AC15E46631.jpeg

Helt missat och var tvungen att gå tillbaka till tidigare inlägg jag inte sett. Låter kul. Har för avsikt att bidra. Räknas halsa Duvel? ;)

2FA1C8D8-AC49-48D6-96D0-014424F2E6DE.jpeg


/B
 

Kloker

Cartier
Jag saknar min 114270. Är det någon som är intresserad av en bytesaffär mot en 14060? PM'a gärna i såfall.
 
Senast ändrad:
Topp