• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Nej. Det stämmer inte, fler faktorer spelar in än endast djup.

Jag har för mig att det motsvarar ett tryck på 100m, men om du dessutom rör dig på 100meters djup så ökar trycket ännu mer. Därav kan man som sagt inte säga att 100m WR klarar av ett dyk på 100m. :)
Seriösa klocktillverkare specar inte ett djup som man inte kan befinna sig på och röra sig vid.

Se Rolex eget statement gällande trycktålighet: https://m.rolex.com/about-rolex-watches/tested-to-extremes.html

Det är bara att köra alltså.
 

Sistakvarten

Rolex
2-Faktor
77A06A81-DF62-4BE0-B88B-D3FDCA9E501A.jpeg
Hur hårt badar ni med era Explorers? Själv plaskar jag lite men vågar inte riktigt leva ut känner jag..
A6651C32-999E-45EF-8B15-EE72D1250963.jpeg

Badar inte särskilt hårt själv men allt bad jag ägnar mig åt hänger Explorern med på. Blir två sol och badsemestrar i sommar och då är Explorern självskriven:)
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jo men det ifrågasätter jag inte. Men om 100 är 100, innebär det då med andra ord att man kan dyka med klockan till ett 100meters djup?
Beror på vilken ISO-standard den är testad till. Om jag skulle ner till 100m skulle jag känna mig trygg förutsatt att min klocka var byggd enligt ISO 6425. Om den inte var det skulle jag nog nöja mig runt 80-90m.

Gällande ”dynamiskt tryck” är det här från Wiki rätt illustrativt. Du behöver flaxa på snabbare än Michael Phelps för att ge något som helst utslag på vattentrycket.
41EFF986-62C4-4448-B802-95CEAD387BE5.jpeg
 
Senast ändrad:

Zipp0n

Omega
Beror på vilken ISO-standard den är testad till. Om jag skulle ner till 100m skulle jag känna mig trygg förutsatt att min klocka var byggd enligt ISO 6425. Om den inte var det skulle jag nog nöja mig runt 80-90m.
Om man simmar som en dåre, propeller av rang kan man max addera 4-5 meter extra tryck. vilken ska typ vara omöjligt på detta djup. Men som ovan skriver har man en garanti på: ISO6425 definierar en dyk klocka som som skall klara dyk i minst 100 meters djup. Man kontrollerar klockorna i vatten och använder då 25% djupare vatten än vad som är märkningen.
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Beror på vilken ISO-standard den är testad till. Om jag skulle ner till 100m skulle jag känna mig trygg förutsatt att min klocka var byggd enligt ISO 6425. Om den inte var det skulle jag nog nöja mig runt 80-90m.

Gällande ”dynamiskt tryck” är det här från Wiki rätt illustrativt. Du behöver flaxa på snabbare än Michael Phelps för att ge något som helst utslag på vattentrycket.
41EFF986-62C4-4448-B802-95CEAD387BE5.jpeg
Tack för informationen. Visade sig helt enkelt att jag tidigare blivit felinformerad :)
 
Topp