• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Squale

Då startar vi dagen med Galeazzi 😃
0FCB9A1D-A7AD-4711-834D-3A4E6BA774CB.jpeg

Har de officiellt lagt ner tillverkningen av deras 40mm pepsi GMT? Den tillverkades i batcher och kom in i lager lite då och då hos Gnomon men nu har jag inte sett dem på länge och baserat på vad vissa säljare begär på ebay så antar jag att modellen har utgått? 🤔 Det kom ju en nyare variant utan mercedesvisare men den verkar också ha gått upp i rök.

Screenshot_20210513-162135_Firefox.jpg

Har de officiellt lagt ner tillverkningen av deras 40mm pepsi GMT? Den tillverkades i batcher och kom in i lager lite då och då hos Gnomon men nu har jag inte sett dem på länge och baserat på vad vissa säljare begär på ebay så antar jag att modellen har utgått? 🤔 Det kom ju en nyare variant utan mercedesvisare men den verkar också ha gått upp i rök.

Screenshot_20210513-162135_Firefox.jpg
Fick mail häromdagen att den utan merc finns i lager nu (har den på bevakning 🙄)
Har dock inte dubbelkollat att det stämmer... (no dineros 😢)

Kul! Vad kallas den? Och vad heter butiken?
Butiken heter ST Watches och ligger i Hong Kong. Första Asiatiska butik som gjort något samarbete med Squale. Limiterad till 100 ex. Hittade av slump på Chrono24 efter att @MaBr postade en bild som jag tror kom från Watchuseek. Är en sucker för grönt och kunde inte låta bli!

Här är deras FB, de har ingen annan hemsida.

Någon här i tråden som sitter på en Squale 1553? Finns det några andra trevliga Quartz-dykare (+38mm) från Squale för mig som har dålig koll?
Jag tror tyvärr att det är ganska dåligt utbud om du vill ha större än 38mm och det enda alternativet jag känner till är denna: https://klocksnack.se/threads/squale-50-atmos-pvd-quartz-ff96-underbart-sliten.138877/
Både @MaBr och @KlockTotte har varsin om du har några funderingar (tror att Totte har just detta ex) men var beredd på att det är en riktig tjockis.

I mindre storlekar så har du 1515 och även den rassliga TT-stekaren på 34 resp. 38mm:

Jag tror tyvärr att det är ganska dåligt utbud om du vill ha större än 38mm och det enda alternativet jag känner till är denna: https://klocksnack.se/threads/squale-50-atmos-pvd-quartz-ff96-underbart-sliten.138877/
Både @MaBr och @KlockTotte har varsin om du har några funderingar (tror att Totte har just detta ex) men var beredd på att det är en riktig tjockis.

I mindre storlekar så har du 1515 och även den rassliga TT-stekaren på 34 resp. 38mm:

Okej tack för riktigt bra svar! Då har jag lite koll på hur läget ser ut! Synd att de inte har mer med quartz😅

What!? WHAT!? Det fanns ett original som 1521 Full Lume bygger på!? :wideyed: En FF96 Full Lume med kvarts! Hur kunde jag inte veta detta sedan tidigare!? Hur kan detta inte ha varit en del av marknadsföringen!? Så många frågor! Den har ju till och med ett lumat insert så min modd var helt korrekt @Von. :cigar:
DSCN8299.jpg
DSCN8303.jpg
DSCN8307.jpg
DSCN8311.jpg
DSCN8315.jpg
DSCN8324.jpg
DSCN8329.jpg
DSCN8335.jpg
DSCN8349.jpg

Squales historia har både sina för- och nackdelar. Det är jättekul att det ibland plötsligt dyker upp helt oväntade modeller som knappt någon visste existerade men samtidigt är det omöjligt att veta om det faktiskt är en riktig vintagemodell eller om det bara är någon slags franken även om det så klart kan vara coolt ändå.

What!? WHAT!? Det fanns ett original som 1521 Full Lume bygger på!? :wideyed: En FF96 Full Lume med kvarts! Hur kunde jag inte veta detta sedan tidigare!? Hur kan detta inte ha varit en del av marknadsföringen!? Så många frågor! Den har ju till och med ett lumat insert så min modd var helt korrekt @Von. :cigar:
DSCN8299.jpg
DSCN8303.jpg
DSCN8307.jpg
DSCN8311.jpg
DSCN8315.jpg
DSCN8324.jpg
DSCN8329.jpg
DSCN8335.jpg
DSCN8349.jpg
Hoppla Kerstin :wideyed: Aldrig ens hört talas om eller sett heller. Undrar vad det är för lysmassa som använts? Ingen tritiummärkning...
Askool hursomhelst och extra kul att du ligger nära med din vridring 😎
Tippar på att du är på jakt efter ett ett brunt Tropic as we speak?

Squales historia har både sina för- och nackdelar. Det är jättekul att det ibland plötsligt dyker upp helt oväntade modeller som knappt någon visste existerade men samtidigt är det omöjligt att veta om det faktiskt är en riktig vintagemodell eller om det bara är någon slags franken även om det så klart kan vara coolt ändå.
Börjar så smått ana ugglor i mossen på just denna, tavla, visare och datumskiva ser väldans fräscha ut för att vara ca 50 år gamla även om den bara bott i en låda 🤔
Inte en chans att veta hur legit den är om man inte har ett annat ex att jämföra med, men som du är inne på...spelar det någon roll egentligen?

Hoppla Kerstin :wideyed: Aldrig ens hört talas om eller sett heller. Undrar vad det är för lysmassa som använts? Ingen tritiummärkning...
Askool hursomhelst och extra kul att du ligger nära med din vridring 😎
Tippar på att du är på jakt efter ett ett brunt Tropic as we speak?
Nej, är första gången jag ser den också. Borde ju vara tritium men skumt att den inte är märkt. Hur som helst så är det en förbannat cool tavla! Brunt Tropic... Nja... 😁

Jag tycker inte att skicket på den är suspekt. Svartlackade visare lär ju inte åldras och datumhjulet slits eller åldras väl inte precis utseendemässigt?

Nej, är första gången jag ser den också. Borde ju vara tritium men skumt att den inte är märkt. Hur som helst så är det en förbannat cool tavla! Brunt Tropic... Nja... 😁

Jag tycker inte att skicket på den är suspekt. Svartlackade visare lär ju inte åldras och datumhjulet slits eller åldras väl inte precis utseendemässigt?
hehe, tyckte det bruna flög finfint tillsammans med tavlan.
Bilderna var väldigt zoomvänliga och vidhåller faktiskt att det ser suspekt ut, inte ett märke någonstans och svart lack som håller sig kolsvart har jag aldrig sett förr.
Samma med datumskivan som är fullständigt kritvit 🤔
Tavlan är lite fööör perfekt i tryck osv, verkar dessutom lysa skitbra vilket den inte hade gjort om det var tritium (modern lysmassa kom väl typ början 90tal?).

Påminner om 3D-printade tavlorna som jag m.fl kör i ryssarna du vet?

Senast ändrad:
Bilderna var väldigt zoomvänliga och vidhåller faktiskt att det ser suspekt ut, inte ett märke någonstans och svart lack som håller sig kolsvart har jag aldrig sett förr.
Tavlan är lite fööör perfekt i tryck osv, verkar dessutom lysa skitbra vilket den inte hade gjort om det var tritium (modern lysmassa kom väl typ början 90tal?).

Mmm, du kan ha rätt i det men samtidigt så är lyser den rätt ojämnt. Jag har också få mina vintage-pjäser att lysa sådär, allt beror på hur man tar bilden. Känns bara som ett jäkla jobb att göra en sån tavla eller? Visarna och datumhjulet kan ju bero på hur man har fixat med bilderna, det är ju sjukt dåligt ljus på dem så svårt att se. Jag tror inte att visarna är så svarta som bilden visar.

Mmm, du kan ha rätt i det men samtidigt så är lyser den rätt ojämnt. Jag har också få mina vintage-pjäser att lysa sådär, allt beror på hur man tar bilden. Känns bara som ett jäkla jobb att göra en sån tavla eller? Visarna och datumhjulet kan ju bero på hur man har fixat med bilderna, det är ju sjukt dåligt ljus på dem så svårt att se. Jag tror inte att visarna är så svarta som bilden visar.
Kolla visarna igen, ser väl exakt ut som dina moderna? (förutom sekundvisaren).
Precis samma ojämnheter i "lyset" på mina tavlor, dessa kostar typ 300 spänn och går att få hur detaljerade som helst. Har dock ingen aning om hur tillverkningen går till.

Visst kan det vara bilderna som är fixade också, men tycker du samtidigt inte det är aningens märkligt att du aldrig hört talas om "Night diver" innan? Du är ändå en av de största Squalenördarna i världen, just sayin 🤷🏻‍♂️

Det är litw väl mycket 60-tal med brunt gummi tycker jag. 😁 Visarna är inte likadana, de där ser ut att vara helt släta men mina är vanliga visare som är svartlackade så man ser ställena där lumen normalt sett är. 🤔 Jag säger inte att du har fel dock och inget förvånar mig när det kommer till fula fiskar på internet!

Det är litw väl mycket 60-tal med brunt gummi tycker jag. 😁 Visarna är inte likadana, de där ser ut att vara helt släta men mina är vanliga visare som är svartlackade så man ser ställena där lumen normalt sett är. 🤔 Jag säger inte att du har fel dock och inget förvånar mig när det kommer till fula fiskar på internet!
Bara roligt att få ett ben att tugga på ibland, eller hur?
Misstänker att Squale är ett tacksamt offer med tanke på bristfällig dokumentation samtidigt som priserna på vintage stegrar i stadig takt 🙂

Tillbaka
Topp