• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Squale

Nya visare och i lager.

Är så glad för min SUB39.
Nytändning varje morgon ❤️
Lite som känslan när man ser hustrun i sängen när man vaknar. Glad och tacksam.
29446F84-1431-4304-8C6B-895FDD374386.jpeg

Herregud, min värld är upp och ner. Precis kollat lite youtube reviews och inser att folk uttalar Squale som "Skuale" inte som på min svengelska "Skuäjl" som jag alltid tänkt mig. Har alltid suktat lite efter en Squale men nu är allt förstört.

Herregud, min värld är upp och ner. Precis kollat lite youtube reviews och inser att folk uttalar Squale som "Skuale" inte som på min svengelska "Skuäjl" som jag alltid tänkt mig. Har alltid suktat lite efter en Squale men nu är allt förstört.
Det är värre än du tror. Inte ens Squales egna personal vet att uttala namnet korrekt. Märkesnamnet betyder ju haj, men på vilket språk? Många tror att det är italienska, men icke. Haj på italienska är squalo.

Squale är haj på franska och det uttalas "skoáll". Ordet används för mindre och mer uråldriga hajar, precis en sån som squale använder som logotyp.
För större hajar är det franska ordet "requin".

Det är värre än du tror. Inte ens Squales egna personal vet att uttala namnet korrekt. Märkesnamnet betyder ju haj, men på vilket språk? Många tror att det är italienska, men icke. Haj på italienska är squalo.

Squale är haj på franska och det uttalas "skoáll". Ordet används för mindre och mer uråldriga hajar, precis en sån som squale använder som logotyp.
Aha, hade jag inte aning om. Festligt ändå 😁

Men helt fel kan det inte vara om man säger såhär som de gör i sina egna videos:

Men helt fel kan det inte vara om man säger såhär som de gör i sina egna videos:

När Squale själva säger sitt namn kan det per definition inte vara fel, eftersom de har privilegiet att själva bestämma hur deras namn skall uttalas. Sen får folk rätta sig efter det. De har valt det engelska uttalet, vilket säkert fungerar bättre, rent marknadsmässigt. Folk skräms bort av franska ord eftersom "ingen" vet hur de skall uttalas... Men von Buren var franskspråkig, så ursprungligen så sa man nog Squal - med tyst e på slutet.

Den bruna Super Squale är inte alls dum. Watch Ghecko har den. Kan vi hoppas att den också kommer till Sverige?

ED972A93-80C4-4F01-9A4A-D39E75228878.jpeg

Den bruna Super Squale är inte alls dum. Watch Ghecko har den. Kan vi hoppas att den också kommer till Sverige?

ED972A93-80C4-4F01-9A4A-D39E75228878.jpeg
Vad annorlunda den såg ut på dessa bilder jmf med Squale egna. UK only. Hm. Skall ju dit i jobbet snart…well well vet vad jag skall spana efter…Annars får det bli via svensk AD. Och då den silvriga i vår.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp