• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tropictråden!

Rolfen

Rolex
Jag har dessvärre inte sätt några, däremot kortare varianter, men jag antar att det inte är något som lockar herrn. :)
Nä kortare är jag inte i behov av, har sett tropic i Long men även dom är för korta:( Är ett elände att vara stor, läggar ett par timmar i veckan på att leta långa klockarmband på nätet. Hirsch har XL av vissa modeller men många är utgångna så jag blir lycklig när jag ramlar på några. Har byggt upp en rätt skaplig samling band då jag inte vågar låta bli att köpa när jag väl hittar något. Köper ju rätt mycket klockor och behöver alltid byta band:(
 

Calle med C

Panerai
Nä kortare är jag inte i behov av, har sett tropic i Long men även dom är för korta:( Är ett elände att vara stor, läggar ett par timmar i veckan på att leta långa klockarmband på nätet. Hirsch har XL av vissa modeller men många är utgångna så jag blir lycklig när jag ramlar på några. Har byggt upp en rätt skaplig samling band då jag inte vågar låta bli att köpa när jag väl hittar något. Köper ju rätt mycket klockor och behöver alltid byta band:(

Jag kan tänka mig det. Personligen har jag tjejhandleder. Precis över 16,5 cm. Tropic överlag är rätt korta. Något säger mig att extra långa bör vara dyrare, då dom måste vara ganska sällsynta.
Jag är av liknande natur, hittar jag något jag gillar, så händer det att jag passar på att bunkra up. Man vet aldrig när man får chansen igen. Lycka till i alla fall.
Hittar jag något som kan vara av intresse så hojtar jag till. Är det något speciellt Tropic du är ute efter?
 

Rolfen

Rolex
Jag kan tänka mig det. Personligen har jag tjejhandleder. Precis över 16,5 cm. Tropic överlag är rätt korta. Något säger mig att extra långa bör vara dyrare, då dom måste vara ganska sällsynta.
Jag är av liknande natur, hittar jag något jag gillar, så händer det att jag passar på att bunkra up. Man vet aldrig när man får chansen igen. Lycka till i alla fall.
Hittar jag något som kan vara av intresse så hojtar jag till. Är det något speciellt Tropic du är ute efter?
Nej jag letar inte efter något speciellt Tropic men jag gillar verkligen dom med stora hål (rally stuk).
 

Rolfen

Rolex
Precis som eriksson påpekade, Tropic sport. Vilken storlek, 18, 20 eller 22 mm? Färg?
Har tänkt göra tvärtom mot brukligt. Om jag någon gång får tag i ett XL Tropic så köper jag en passande klocka till det så alla storlekar och färger är av intresse. Har gjort på detta lite udda sättet förut, hittat ett coolt band och sedan letat klocka till det. Man får tänka utanför den berömda boxen när det är svårt att hitta passande band, betydligt enklare att hitta coola klockor än tillräckligt långa band.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Har tänkt göra tvärtom mot brukligt. Om jag någon gång får tag i ett XL Tropic så köper jag en passande klocka till det så alla storlekar och färger är av intresse. Har gjort på detta lite udda sättet förut, hittat ett coolt band och sedan letat klocka till det. Man får tänka utanför den berömda boxen när det är svårt att hitta passande band, betydligt enklare att hitta coola klockor än tillräckligt långa band.
Bra tänkt, gjort så själv och hittar du ett ovanligt band/länk är det ibland lättare att hitta en passande klocka.
 

Calle med C

Panerai
Nej jag letar inte efter något speciellt Tropic men jag gillar verkligen dom med stora hål (rally stuk).

Då håller jag båda gluggarna öppna!
Jag skulle rekommendera engelska ebay. Snabb leverans, du slipper bli rånad (moms, frakt osv) ochenligt min erfarenhet brukar det finnas ett bra utbud! Jag har köpt alla mina därifrån förutom ett.
 

Calle med C

Panerai
Har tänkt göra tvärtom mot brukligt. Om jag någon gång får tag i ett XL Tropic så köper jag en passande klocka till det så alla storlekar och färger är av intresse. Har gjort på detta lite udda sättet förut, hittat ett coolt band och sedan letat klocka till det. Man får tänka utanför den berömda boxen när det är svårt att hitta passande band, betydligt enklare att hitta coola klockor än tillräckligt långa band.

Klokt val. Det är min även filosofi! Jag bunkrar upp och sedan dyker en passande klocka upp till slut! :)
 

PR1973

Rolex
Pledge Member
Är det någon som vet om det finns tropicband i XL längd? Behöver 120mm / 100mm band till mina jättearmar.

Det finns i alla fall minst två längder.
Standard (eller om de är extra korta) är verkligen korta. Sen finns det en längre modell som jag kan ha med 19.5 cm armar utan problem. Mätte ett av mina i morse och de är 115/75 ungefär.
 

Lunkan30

Omega
Har bestämt mig för att köpa ett tropic och tänkte göra det på Singular Straps men storleken på 22mm är för tillfället slut. Mailade och fick svar att det ska finnas inne om en" inte alltför avlägsen framtid".
Nåväl, så länge kan jag inte sitta och vänta..

Har googlat en del och hittar endast tropic på sidor som Ebay och liknande. Någon som kan länka mig till en pålitlig sida?
 

Daytona96

Rolex
Dubbeltropik 1016
image.jpeg
Wow! Fantastisk duo!:hungry:
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Har bestämt mig för att köpa ett tropic och tänkte göra det på Singular Straps men storleken på 22mm är för tillfället slut. Mailade och fick svar att det ska finnas inne om en" inte alltför avlägsen framtid".
Nåväl, så länge kan jag inte sitta och vänta..

Har googlat en del och hittar endast tropic på sidor som Ebay och liknande. Någon som kan länka mig till en pålitlig sida?
Leta på ebay och köp ett gammalt nos, klart det bästa valet.
Eller så drar du ihop ett gäng och beställer tropic sport från Omega-forum.

https://klocksnack.se/threads/tropic-band-på-omega-forums.46568/
 

tobb3

Omega
jag måste säga att jag är en sucker för tropicband och har väldigt liten förståelse för silikonvarianterna som blir dammiga och fula efter typ 2 sekunder. Har funderat ganska länge på detta och kanske är jag naiv men varför görs det ingen nyproduktion? Borde ju inte vara svårt att sälja dem då de är trots allt är rätt populära.
 
jag måste säga att jag är en sucker för tropicband och har väldigt liten förståelse för silikonvarianterna som blir dammiga och fula efter typ 2 sekunder. Har funderat ganska länge på detta och kanske är jag naiv men varför görs det ingen nyproduktion? Borde ju inte vara svårt att sälja dem då de är trots allt är rätt populära.
Yep, har haft samma tankar och hatar också de nya och hur de ser ut efter 3 sekunder på armen ...
 
Vad jag vet så är checklistan för äkta tropic, dvs inte nytillverkade:
- märkta med tropic
- märkta med swiss made
- spänne med inox eller acier
- inga gjutskarvar eller märken efter det i gummit
- bör kosta över typ 400kr på ebay
Men man kan som vanligt bli lurad iallafall :)
 

BCKSTRM

Rolex
Vad jag vet så är checklistan för äkta tropic, dvs inte nytillverkade:
- märkta med tropic
- märkta med swiss made
- spänne med inox eller acier
- inga gjutskarvar eller märken efter det i gummit
- bör kosta över typ 400kr på ebay
Men man kan som vanligt bli lurad iallafall :)
Kostar snarare 1400-2400kr tyvärr. Svin fucking dyra. Men länka gärna ett för en femhunka och jag tar det :)
 
Topp