• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tudor Blackbay 36

Är sjukt sugen på att testa på en BB36a!
Så om det skulle vara så att någon i Göteborgsområdet går i tankarna att sälja sin 36a på länk, så är jag verkligen intresserad :cigar:

Tjena,

Köpte precis en BB 36mm på länk är mycket nöjd. Jag fick den i går (ny) och den fungerade utan problem. Över natten så satte jag den i min klockbox, inga konstigheter, men nu på morgonen så va plötsligt viklåset otroligt trögt. Det krävs en del kraft för att "öppna" låset max för att kunna få in handen respektive stänga till den. Vad jag kan se så är det inget som är snett eller liknande och har inte heller tappat den eller så. Det är alltså leden mitt på låset som är trög.

Har någon varit med om liknande och vet hur man löser det bäst?

Tack!

Länkar och lås kan vara lite tröga och gnissla osv tills man har fettat in dom av kroppsfett så de blir smörjda. Låter lite äckligt men har upplevt det med flera nya klockor, ge det några veckor om det inte verkligen är illa :p

Tjena,

Köpte precis en BB 36mm på länk är mycket nöjd. Jag fick den i går (ny) och den fungerade utan problem. Över natten så satte jag den i min klockbox, inga konstigheter, men nu på morgonen så va plötsligt viklåset otroligt trögt. Det krävs en del kraft för att "öppna" låset max för att kunna få in handen respektive stänga till den. Vad jag kan se så är det inget som är snett eller liknande och har inte heller tappat den eller så. Det är alltså leden mitt på låset som är trög.

Har någon varit med om liknande och vet hur man löser det bäst?

Tack!
Jag hade testat att tvätta låset i varmt vatten och en droppe diskmedel. Råkat ut för detta och då var det bara smuts som kommit in i gångjärnet.

Äntligen är jag tillbaka här och det känns underbart! :)
0F44CFE9-3C59-48D4-AE72-EE5F16F23AC7.jpeg

Grattis! Hur är den jämfört med Explorern?

Tänkte precis fråga exakt samma fråga! :D
Gillar explorern grymt mycket men det är ju helt andra pengar jämfört med bb36. Därför är jag nyfiken på hur den jämförs?
Tackar så mycket! :)
För mig som med ålderns rätt börjat se lite sämre på nära håll är läsbarhet numera en avgörande faktor och där vinner BB36 med hästlängder över Expy 36:an. BB36 har även en mycket mer påtaglig närvaro på handleden med sin biffigare boett utan att för den skull kännas klumpig eller otymplig. Den har dessutom en riktigt bekväm och rejäl länk och om man likt mig uppskattar bra lume blir man barnsligt förtjust över den i mörker!

Bjuder på en gammal bild och frågar då om ni använder band till era bb36 - vad tycker ni passar bäst?

Bilagor

• IMG_20190325_211707.jpg
    IMG_20190325_211707.jpg
    133.3 KB · Visningar: 5
Bra tips! Tips på andra bra gråhandlare för just Tudor eller rekommenderar du genomsökning av C24-tråden?
Det vet jag egentligen inte. Men kolla referenser och hemsida o lite allmän googling. Dom som är stora o jag många bra referenser är nog oftast rätt ok tror jag. Har handlat av Iguana Sell och Harvey Store som båda verkar OK. Tror Montredo är bra. Vanskligt att rekommendera så du får väl göra din regn research. Fråga specifikt om stämplat cert och kör trusted checkout även om den inte är perfekt så vet du iaf att du var klockan innan du betalar.

Det vet jag egentligen inte. Men kolla referenser och hemsida o lite allmän googling. Dom som är stora o jag många bra referenser är nog oftast rätt ok tror jag. Har handlat av Iguana Sell och Harvey Store som båda verkar OK. Tror Montredo är bra. Vanskligt att rekommendera så du får väl göra din regn research. Fråga specifikt om stämplat cert och kör trusted checkout även om den inte är perfekt så vet du iaf att du var klockan innan du betalar.
Absolut, tack.

847AE53E-50D1-4E00-B5AA-E1B78CB57057.jpeg
Funderar på att skaffa mig en 36a.
Frågan är bara om man ska gå på blått eller svart?
Argument någon?
Hade blåfärgen varit som på bilden här så hade det definitivt blivit en blå.

Argument någon?
Hugget som stucket. Var i samma sits jag med, hade jag varit OWG så hade gått på en svart. Men nu blev det en blå istället, är egentligen inte så mycket för färg men kände att det var dags att prova något som inte har svart eller vit urtavla. Den blåa färgen är väldigt diskret om det inte utsätts för direkt ljus.
Några bilder..
IMG_20190507_123800.jpg
IMG_20190516_101053.jpg
IMG_20190514_101202.jpg
IMG_20190510_083931.jpg

Argument någon?
Jag hade lätt kört på den blåa. Men det är för att jag redan testat den svarta :)

Tror båda är kanon oavsett färg och den blåa ser härligt diskret ut också.

Hugget som stucket. Var i samma sits jag med, hade jag varit OWG så hade gått på en svart. Men nu blev det en blå istället, är egentligen inte så mycket för färg men kände att det var dags att prova något som inte har svart eller vit urtavla. Den blåa färgen är väldigt diskret om det inte utsätts för direkt ljus.
Några bilder..
IMG_20190507_123800.jpg
IMG_20190516_101053.jpg
IMG_20190514_101202.jpg
IMG_20190510_083931.jpg

Tack för feedback och bilder!
Nyansen på tavlan verkar ju skifta väldigt mycket.
Då jag är en som gillar att kunna byta till läderband på mina klockor så är det segt att den har 19mm mellan bandhornen:shifty: Men det kanske inte skulle bli ett "större" problem.

Då jag är en som gillar att kunna byta till läderband på mina klockor så är det segt att den har 19mm mellan bandhornen:shifty: Men det kanske inte skulle bli ett "större" problem.
Nej inget större problem då den gör sig bäst på länk ;)

• Like
Reactions: Man
Finns flera på forumet som ör jätteduktiga på att tillverkar remmar. Annars var ju originalremmen du postade här ovan grymt snyggt. Men det kanske kostar en stor slant?

Finns flera på forumet som ör jätteduktiga på att tillverkar remmar. Annars var ju originalremmen du postade här ovan grymt snyggt. Men det kanske kostar en stor slant?

Vet inte vad de kan ligga på. Blir det köp så får det bli med länk och är det orimliga priser på deras läder så får man leta efter andra alternativ. Men den gör sig rigtigt snygg på läder tycker jag!

Har länge varit sugen på en BB36 så va och provade idag.
Intryck: Oj va liten den kändes! Oväntat liten tycker jag.

Är van vid mindre klockor och har också ägt en datejust som jag gillade men tyvärr kändes det inte alls rätt med BB36 för min del.

Jakten fortsätter på annat håll

Har länge varit sugen på en BB36 så va och provade idag.
Intryck: Oj va liten den kändes! Oväntat liten tycker jag.

Är van vid mindre klockor och har också ägt en datejust som jag gillade men tyvärr kändes det inte alls rätt med BB36 för min del.

Jakten fortsätter på annat håll
Kanske värt att prova 41an då?

Tillbaka
Topp