• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tudor Blackbay 36

Sistakvarten

Rolex
2-Faktor
Kör på bara!
Jag kör min BB36 ihop med en Explorer och ser bara olikheterna:)
13A00459-4C7C-4DB8-B1D3-7A727B3257A6.jpeg
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Har skummat igenom denna tråden ikväll och är fast. Ska köpa en klocka i sommar som 18-årspresent till mig själv och sparar för fullt. Verkar kunna komma upp i en BB36 och klockor däromkring i pris. Lutar mot BB36, Royal Steel Worldtimer 36 eller Grand Seiko 9F Quartz i 37 eller 40mm.... svårt val....
Har någon en bild eller två med klockan på en ca 19cm stor handled?
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Har skummat igenom denna tråden ikväll och är fast. Ska köpa en klocka i sommar som 18-årspresent till mig själv och sparar för fullt. Verkar kunna komma upp i en BB36 och klockor däromkring i pris. Lutar mot BB36, Royal Steel Worldtimer 36 eller Grand Seiko 9F Quartz i 37 eller 40mm.... svårt val....
Har någon en bild eller två med klockan på en ca 19cm stor handled?
Med så stor handled och tänkt som evig keeper säger jag 9F i 40mm. Skottsäker och funkar till de mesta :)
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Med så stor handled och tänkt som evig keeper säger jag 9F i 40mm. Skottsäker och funkar till de mesta :)
Ja kanske det, den är mycket fin den med. Verken sägs ju vara riktiga kvalitetsverk så de ska visst hålla hur länge som helst till skillnad från generic kvarts. En kul klocka man kan köra med länk i alla möjliga situationer eller med läder för att dressa upp den lite. Dock delar ju BB36 samma fördelar vad gäller detta haha...
 

Sistakvarten

Rolex
2-Faktor
Har skummat igenom denna tråden ikväll och är fast. Ska köpa en klocka i sommar som 18-årspresent till mig själv och sparar för fullt. Verkar kunna komma upp i en BB36 och klockor däromkring i pris. Lutar mot BB36, Royal Steel Worldtimer 36 eller Grand Seiko 9F Quartz i 37 eller 40mm.... svårt val....
Har någon en bild eller två med klockan på en ca 19cm stor handled?
Av klockorna du listar har jag bara testat BB36 och SS. BB36 vinner den kampen alla dagar i veckan och känns dessutom mycket större, dock ska tilläggas att jag testade Worldtimern i butik och hade vid tillfället burit en worldtimer 41 i en vecka.

Har 19cm, kan ta från fler vinklar imorgon:)
BE650239-64B4-4F71-A713-A68011618271.jpeg
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Av klockorna du listar har jag bara testat BB36 och SS. BB36 vinner den kampen alla dagar i veckan och känns dessutom mycket större, dock ska tilläggas att jag testade Worldtimern i butik och hade vid tillfället burit en worldtimer 41 i en vecka.

Har 19cm, kan ta från fler vinklar imorgon:)
BE650239-64B4-4F71-A713-A68011618271.jpeg
Snyggt! Jäkligt fin modell. Hur går dem? S&S känns alltså inte lika bra kvalitetsmässigt?
Ser ju inte alls liten ut. Ta gärna några bilder imorgon i olika vinklar om du kan. Hade jag uppskattat :)
 

Sistakvarten

Rolex
2-Faktor
Snyggt! Jäkligt fin modell. Hur går dem? S&S känns alltså inte lika bra kvalitetsmässigt?
Ser ju inte alls liten ut. Ta gärna några bilder imorgon i olika vinklar om du kan. Hade jag uppskattat :)
Vill inte såga kvalitén på Worldtimern direkt men BB36 känns mer robust och stadig, svårt att sätta ord på det, är snudd på samma känsla som hos min Explorer.
Har bara mätt med fröken ur och då har den plus 2s på 3 dygn så den verkar gå rätt bra:) förra jag hade mätte jag med twixt appen och den gick stadigt minus 1s/d.

Fixar det:)
 

Gåsen

Omega
Har skummat igenom denna tråden ikväll och är fast. Ska köpa en klocka i sommar som 18-årspresent till mig själv och sparar för fullt. Verkar kunna komma upp i en BB36 och klockor däromkring i pris. Lutar mot BB36, Royal Steel Worldtimer 36 eller Grand Seiko 9F Quartz i 37 eller 40mm.... svårt val....
Har någon en bild eller två med klockan på en ca 19cm stor handled?
Härligt! Grattis i förskott till 18 år!
Min blir en 30-års present:D
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Här är några bilder till, kombinationen med bristande fotoskills och en nedkladdad arm/hand gör den inte riktigt rättvis i proportionerna så om någon med mindre kladd och bättre kamera kan hjälpa vår vän @TobiasD vore det toppen:)
7D96D61E-0016-4438-8B8F-F10360F2F342.jpeg

E15B4F2E-4BB8-4C36-AC87-6655AFFC3D0A.jpeg

ABB7C066-388F-4D0B-9FEF-F5F27AC46210.jpeg

43BB34A6-9255-4A26-9FA0-FBE121E30256.jpeg
Tack!
Den ser ut att bäras större än 36mm. Kanske på grund av den lite köttigare boetten i jämförelse med DJ och andra 36mm?
Hursomhelst ser den riktigt bra ut och det kan mycket väl bli en sådan jag köper i sommar.
 

Sistakvarten

Rolex
2-Faktor
Tack!
Den ser ut att bäras större än 36mm. Kanske på grund av den lite köttigare boetten i jämförelse med DJ och andra 36mm?
Hursomhelst ser den riktigt bra ut och det kan mycket väl bli en sådan jag köper i sommar.
Tycker iallafall att du ska försöka testa en, riktigt mycket pang för pengen och jag har inga problem alls med att det inte är inhouse.
Tidlös också så det är något du kan vara nöjd med då jag antar att det blir en keeper iom 18års dagen. Grattis till det också:)
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Tycker iallafall att du ska försöka testa en, riktigt mycket pang för pengen och jag har inga problem alls med att det inte är inhouse.
Tidlös också så det är något du kan vara nöjd med då jag antar att det blir en keeper iom 18års dagen. Grattis till det också:)
Ja jag får nog åka och testa den isåfall. Man vill ju inte bli missnöjd. Har inte heller några problem med det. Vad jag vet är dessa ETA 2824 top-grade som Tudor regulerar och håller på topp-nivå. Nästan bara bra egentligen för då får man en lättservad klocka som håller hög standard.
Ja den klocka jag köper kommer definitivt bli en keeper då, tack :)
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Tack!
Den ser ut att bäras större än 36mm. Kanske på grund av den lite köttigare boetten i jämförelse med DJ och andra 36mm?
Hursomhelst ser den riktigt bra ut och det kan mycket väl bli en sådan jag köper i sommar.
Jag tycker den upplevdes något större än min DJ 16200 ja. Boettens form som gör det då BB36 är 10mm tjock och DJ 11mm tjock.

Vilket man aldrig skulle tro om man testar båda utan att ta fram skjutmåttet :)

Krontuben gör sitt också.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Jag tycker den upplevdes något större än min DJ 16200 ja. Boettens form som gör det då BB36 är 10mm tjock och DJ 11mm tjock.

Vilket man aldrig skulle tro om man testar båda utan att ta fram skjutmåttet :)

Krontuben gör sitt också.
Ja det är intressant det där. Själva utformningen spelar väldigt stor roll så man kan inte bara gå efter måtten.
 

Sistakvarten

Rolex
2-Faktor
Ja jag får nog åka och testa den isåfall. Man vill ju inte bli missnöjd. Har inte heller några problem med det. Vad jag vet är dessa ETA 2824 top-grade som Tudor regulerar och håller på topp-nivå. Nästan bara bra egentligen för då får man en lättservad klocka som håller hög standard.
Ja den klocka jag köper kommer definitivt bli en keeper då, tack :)
Oavsett vilken dinka det blir så ser jag fram mot din review, där är du i topp och hoppas att du fortsätter:)
 

Gåsen

Omega
Jag tycker den upplevdes något större än min DJ 16200 ja. Boettens form som gör det då BB36 är 10mm tjock och DJ 11mm tjock.

Vilket man aldrig skulle tro om man testar båda utan att ta fram skjutmåttet :)

Krontuben gör sitt också.
Skulle tro att det fenomenet beror på att både case back och glas på 16200
”sticker ut” medans boettprofilen är mer slimmad.
BB36 har en biffig boettprofil men helplatt glas och väldigt platt baksida.
Så formen absolut men även att (i alla fall vad jag tippar) boetten faktiskt är tjockare/högre på BB36.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Tack!
Den ser ut att bäras större än 36mm. Kanske på grund av den lite köttigare boetten i jämförelse med DJ och andra 36mm?
Hursomhelst ser den riktigt bra ut och det kan mycket väl bli en sådan jag köper i sommar.
Jag älskar hur bb36an ser ut men den är en liten plutt. Jag har smala handleder o det går inte för mig.

Självklart ska du testa men min poäng är att nej, den bär inte större än 36. Snarare mindre än man tror.
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Jag älskar hur bb36an ser ut men den är en liten plutt. Jag har smala handleder o det går inte för mig.

Självklart ska du testa men min poäng är att nej, den bär inte större än 36. Snarare mindre än man tror.
Ah, så pass!
Tack för infon.
Tycker inte du har rätt där jämfört med 36mm Explorer eller datejust upplevs den enligt mig definitivt större har jämfört flera gånger:)
 

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Allt handlar ju även om vana när det gäller storlek på en klocka. För några år sedan när min seiko sarb035 kom hem på posten så kändes den fruktansvärt liten med sina 38mm. Tänkte att den blir inte långvarig, men i efterhand så var det en av de skönaste klockorna att bära som jag har haft samt att den satt perfekt! Är själv lite sugen på en bb36 och har provat den och visst kändes den kanske i minsta laget men jag skulle verkligen vilja ge den en chans. Använda den nonstop i två veckor eller nått och sen utvärdera, tror att jag hade ändrat uppfattning från i minsta laget till lagom :)
 

Sistakvarten

Rolex
2-Faktor
Första gången jag ägde BB36 så gjorde jag det efter att ha gått från Omega PO och en Breitling Avenger II Seawolf och tyckte då att den var för liten, denna gång roterade jag på mina 36mm dinkor veckan innan och nu upplevs den som stor och robust:)
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Skulle tro att det fenomenet beror på att både case back och glas på 16200
”sticker ut” medans boettprofilen är mer slimmad.
BB36 har en biffig boettprofil men helplatt glas och väldigt platt baksida.
Så formen absolut men även att (i alla fall vad jag tippar) boetten faktiskt är tjockare/högre på BB36.
Sant! Glaset sticker upp mer på DJ
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
15B49B0B-4460-474A-8C25-AABD4BE706D8.jpeg
Då var det gjort!
30 år fyllda och här sitter den nu på handleden.
Riktigt nöjd med denna lilla klocka. Känns helt perfekt på handleden. Skönt att äga en 36mm.
BB36an ger verkligen ett starkt intryck av ”less is more”.
Grattis till en helt fantastisk klocka!
Min snor mer och mer handledstid från olika Rolexar. Den är riktigt bra!
 
Topp