• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Been

Patek
2-Faktor
Dags att ge sig ut i regnet
6016604E-A619-4155-BF11-A5891A8FF850.jpeg
 

Marand

Cartier
2-Faktor
Hej Tudorbärare!

Jag är sugen på att testa Tudor, men också två-ton (på orginallänk). Såg en trevlig Prince day date med rolex-delar fladdra förbi i förbifarten. Som jag förstått det kom Tudor med rolex kronor och boetter mm fram till nån gång på 90-talet. Googlar lite och hittar några på 34 mm, men ingen ref på 36 (vilket vore önskvärt). Finns det?
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Hej Tudorbärare!

Jag är sugen på att testa Tudor, men också två-ton (på orginallänk). Såg en trevlig Prince day date med rolex-delar fladdra förbi i förbifarten. Som jag förstått det kom Tudor med rolex kronor och boetter mm fram till nån gång på 90-talet. Googlar lite och hittar några på 34 mm, men ingen ref på 36 (vilket vore önskvärt). Finns det?
Har du kollat ordentligt? För vad jag vet så finns inga day date på 34 mm. Utan dom finns i 36 och 38-39 mm.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Hej Tudorbärare!

Jag är sugen på att testa Tudor, men också två-ton (på orginallänk). Såg en trevlig Prince day date med rolex-delar fladdra förbi i förbifarten. Som jag förstått det kom Tudor med rolex kronor och boetter mm fram till nån gång på 90-talet. Googlar lite och hittar några på 34 mm, men ingen ref på 36 (vilket vore önskvärt). Finns det?
Typ 94613, 94614 och 94710 är vintage Tudor Date-day som är typ 35-36mm, lite oklart kring storlekarna. Men mindre än de modernare 762XX-serien som är 36mm.
De har Rolex-märkta delar.
 

Alexx

Omega
2-Faktor
Hej på er!

Jag skulle uppskatta lite råd då jag efter mycket funderande och dividerande landat i att min introduktion till premiumklockor kommer landa på en Tudor. Jag står dock mellan två modeller och kan inte riktigt bestämma mig. Det ena alternativet är en BB36 och det andra en Royal 38mm.

Royalen tycker jag är otroligt fin och skulle passa min övriga stil (jobbar på kontor inom finans, klär mig tidlöst). Känns som man får mycket Bang for the buck runt 20k.

samtidigt har jag en dragning till bb36 som jag inte fullt förstår mig på. Jag dras till enkelheten och trots att jag normalt inte uppskattar mycket lume och uppskalade index så är det något med just bb36. Min rädsla är dock att den är lite för ”casual”. Vad jag har läst och sett på forumet är att många är helt sålda på sin bb36 och ser den som ett perfekt val som owg.

rent prestandamässigt uppfattar jag dem rätt lika trots att det skiljer ca 9k prismässigt?

är det någon som möjligtvis äger bägge och har ställt dem mot varandra?! :) är så velig så jag inte orkar med mig själv ibland..

Allt gott!
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Hej på er!

Jag skulle uppskatta lite råd då jag efter mycket funderande och dividerande landat i att min introduktion till premiumklockor kommer landa på en Tudor. Jag står dock mellan två modeller och kan inte riktigt bestämma mig. Det ena alternativet är en BB36 och det andra en Royal 38mm.

Royalen tycker jag är otroligt fin och skulle passa min övriga stil (jobbar på kontor inom finans, klär mig tidlöst). Känns som man får mycket Bang for the buck runt 20k.

samtidigt har jag en dragning till bb36 som jag inte fullt förstår mig på. Jag dras till enkelheten och trots att jag normalt inte uppskattar mycket lume och uppskalade index så är det något med just bb36. Min rädsla är dock att den är lite för ”casual”. Vad jag har läst och sett på forumet är att många är helt sålda på sin bb36 och ser den som ett perfekt val som owg.

rent prestandamässigt uppfattar jag dem rätt lika trots att det skiljer ca 9k prismässigt?

är det någon som möjligtvis äger bägge och har ställt dem mot varandra?! :) är så velig så jag inte orkar med mig själv ibland..

Allt gott!
Jag skulle gå på BB36 (den finns ju även med olika färger på urtavlorna). Nu vet jag inte exakt hur formellt du är klädd på jobbet. För egen del blir det ganska mycket kavaj och skjorta och stundtals kostym och upplevde aldrig ngt problem med den.

Du nämner finans så jag förstår att Royal känns som ett bra alternativ då den helt klart är lite dressigare än en BB 36:a. Hur är stilen annars? Går kollegorna omkring i ex dykare och kronografer? I så fall borde BB36 inte vara något problem.

Upplevde den som en riktig GADA. Iom dess mått så blir den snygg och diskret även på länk. Samtidigt som den är lika snygg på läderband eller med jeans och tisha.
Oavsett vilken du väljer så får du en bra klocka för pengarna.
 

Been

Patek
2-Faktor
Hej på er!

Jag skulle uppskatta lite råd då jag efter mycket funderande och dividerande landat i att min introduktion till premiumklockor kommer landa på en Tudor. Jag står dock mellan två modeller och kan inte riktigt bestämma mig. Det ena alternativet är en BB36 och det andra en Royal 38mm.

Royalen tycker jag är otroligt fin och skulle passa min övriga stil (jobbar på kontor inom finans, klär mig tidlöst). Känns som man får mycket Bang for the buck runt 20k.

samtidigt har jag en dragning till bb36 som jag inte fullt förstår mig på. Jag dras till enkelheten och trots att jag normalt inte uppskattar mycket lume och uppskalade index så är det något med just bb36. Min rädsla är dock att den är lite för ”casual”. Vad jag har läst och sett på forumet är att många är helt sålda på sin bb36 och ser den som ett perfekt val som owg.

rent prestandamässigt uppfattar jag dem rätt lika trots att det skiljer ca 9k prismässigt?

är det någon som möjligtvis äger bägge och har ställt dem mot varandra?! :) är så velig så jag inte orkar med mig själv ibland..

Allt gott!
Hej på er!

Jag skulle uppskatta lite råd då jag efter mycket funderande och dividerande landat i att min introduktion till premiumklockor kommer landa på en Tudor. Jag står dock mellan två modeller och kan inte riktigt bestämma mig. Det ena alternativet är en BB36 och det andra en Royal 38mm.

Royalen tycker jag är otroligt fin och skulle passa min övriga stil (jobbar på kontor inom finans, klär mig tidlöst). Känns som man får mycket Bang for the buck runt 20k.

samtidigt har jag en dragning till bb36 som jag inte fullt förstår mig på. Jag dras till enkelheten och trots att jag normalt inte uppskattar mycket lume och uppskalade index så är det något med just bb36. Min rädsla är dock att den är lite för ”casual”. Vad jag har läst och sett på forumet är att många är helt sålda på sin bb36 och ser den som ett perfekt val som owg.

rent prestandamässigt uppfattar jag dem rätt lika trots att det skiljer ca 9k prismässigt?

är det någon som möjligtvis äger bägge och har ställt dem mot varandra?! :) är så velig så jag inte orkar med mig själv ibland..

Allt gott!
Det är ju helt olika klockor så om du inte varit in och provat så gör det först. Jag har en BB 36 och en Royal dar date 41 och gillar båda .
Så in och prova och kör på det du själv tycker är bäst och låt inte andra bestämma. Båda klockorna är dock ett bra val.
 

Alexx

Omega
2-Faktor
Jag skulle gå på BB36 (den finns ju även med olika färger på urtavlorna). Nu vet jag inte exakt hur formellt du är klädd på jobbet. För egen del blir det ganska mycket kavaj och skjorta och stundtals kostym och upplevde aldrig ngt problem med den.

Du nämner finans så jag förstår att Royal känns som ett bra alternativ då den helt klart är lite dressigare än en BB 36:a. Hur är stilen annars? Går kollegorna omkring i ex dykare och kronografer? I så fall borde BB36 inte vara något problem.

Upplevde den som en riktig GADA. Iom dess mått så blir den snygg och diskret även på länk. Samtidigt som den är lika snygg på läderband eller med jeans och tisha.
Oavsett vilken du väljer så får du en bra klocka för pengarna.
skulle säga att det är hyfsat lika, semi formellt men vid kundmöten mer formellt.

det är rätt blandat utbud på handlederna, en hel del Rolex, allt från datejust till sub, men även en del omegor och kronografer, så du har rätt i att tool watches inte på något sätt blir fel :)

jag tror som för många andra att man vill nå den där tillfredsställelsen och inte tröttna på klockan för fort.
 

Alexx

Omega
2-Faktor
Det är ju helt olika klockor så om du inte varit in och provat så gör det först. Jag har en BB 36 och en Royal dar date 41 och gillar båda .
Så in och prova och kör på det du själv tycker är bäst och låt inte andra bestämma. Båda klockorna är dock ett bra val.
Mycket sant. Såklart högst individuellt vad som är rätt för en.
Jag tror det är delar av dem bägge som jag söker så man skulle vilja ha en kombo av dem egentligen.. där kommer man in på Rolex datejust som prickar av dessa (36mm, enkelheten, datum) men jag har inte kommit till det stadiet att jag kan motivera dom pengarna på en klocka.

Det blir in och testa!
 

FreddeM

Rolex
2-Faktor
Snygg, är det riktigt guld eller enbart plätering på denna. Riktiga diamanter?. Google, Chrono och Tudors webb gav inget vid en snabb check.
Bezel och krona är solitt 18k guld. Guldbitarna på länken är ihåliga men tror att det är riktigt guld där med. Riktiga diamanter ja, men är ju inga dyrare diamanter såklart.

Går du in på Tudors hemsida med VPN (via Hongkong) finns viss info. :)
 
Senast ändrad:

Hans B 1955

Rolex
2-Faktor
Kollade igenom lite gamla bilder för att se vad jag haft för Tudor förr i tiden, en Bigblock Chrono med fyrsiffrig referens, en fin 79090 och en Date/Day Jumbo med vitguldsring och svensk dagskiva får vara exempel.
Har haft ett antal dykare och kronografer med olika referenser genom åren, men alla har sålts för att finansiera nya inköp :) .
Tudor 9430_0 (1977).JPG
tudor 79090.JPG
Tudor Jumbo.JPG
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
jag tror som för många andra att man vill nå den där tillfredsställelsen och inte tröttna på klockan för fort.
Kan vara värt att tänka på att Royal kan du inte byta armband på. 36:an kan du variera mer mellan länk, läder och NATO (men köp den på länk).
där kommer man in på Rolex datejust som prickar av dessa (36mm, enkelheten, datum) men jag har inte kommit till det stadiet att jag kan motivera dom pengarna på en klocka.
Om du funderar på en DJ så köp den. Även om de är mkt pengar. Det blir i mitt tycke aldrig bra med en ”nästan” modell. Det kan svida lite vid köpet men när det är avklarat så kommer priset var glömt och du kommer vara nöjd över köpet :)
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Kollade igenom lite gamla bilder för att se vad jag haft för Tudor förr i tiden. En Date/Day Jumbo med vitguldsring och svensk dagskiva, en Bigblock Chrono med fyrsiffrig referens och en fin 79090 får vara exempel.
Har haft ett antal dykare och kronografer med olika referenser genom åren, men alla har sålts för att finansiera nya inköp :) .
Tudor 9430_0 (1977).JPG
tudor 79090.JPG
Tudor Jumbo.JPG
Kul med svensk datumskiva. Jumbon och Sub:en var riktigt snygga
 
Topp