• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Glasringen kostar typ 1,5-2k. Just sayin
Okidoki, tack.
Tror jag får jaga rätt på en tension ring eftersom den kanske fattas. Därefter blir det Jontes limmtrick. Tänker inte kötta ut 2000kr bara för sakens skull. Den funkar ju uppenbarligen när bezeln är på plats. Känner inte för att lägga massa pengar på att fixa ett ickeproblem. :)

Okidoki, tack.
Tror jag får jaga rätt på en tension ring eftersom den kanske fattas. Därefter blir det Jontes limmtrick. Tänker inte kötta ut 2000kr bara för sakens skull. Den funkar ju uppenbarligen när bezeln är på plats. Känner inte för att lägga massa pengar på att fixa ett ickeproblem. :)
Hur får du fast den nu? Trycker du bara dit den lite lätt, eller har du någon press? Sitter allt så löst att du sen kan dra loss det för hand? Tror det kan påverka tätheten i sådant fall. Tycker det verkar så konstigt att de sitter ihop så hårt, men samtidigt snurrar bezeln relativt fritt? Har du testat att poppa loss bezeln med något trubbigare, som pressar upp bezeln utan att spetsen letar sig in under glasringen?

Hur får du fast den nu? Trycker du bara dit den lite lätt, eller har du någon press? Sitter allt så löst att du sen kan dra loss det för hand? Tror det kan påverka tätheten i sådant fall. Tycker det verkar så konstigt att de sitter ihop så hårt, men samtidigt snurrar bezeln relativt fritt? Har du testat att poppa loss bezeln med något trubbigare, som pressar upp bezeln utan att spetsen letar sig in under glasringen?
Trycker dit den för hand. Den går inte att få loss för hand så den sitter där den sitter om man inte bänder loss den med en kniv. Har testat med trubbigare grejer men får samma resultat.

https://rwg.cc/topic/126031-tudor-9411-bezel-question
Jag verkar inte vara ensam i alla fall. Ska ta tag i detta om några veckor när alla klockor är hemma igen. Ska försöka få tag på en tension ring tills dess för säkerhets skull.

Edit: Ja, bezeln snurrar som den ska när den sitter på plats, dock lite för enkelt för min smak. :)

Senast ändrad:
image.jpg
image.jpg

:bored:
Nu då? Ska det se ut så?
Nu får jag ångest... ;)

@yonsson jag hade det där problemet på min gamla Small Rose 7928, Rob E hjälpte mig att lossa glasringen från bezelen och därefter sätta fast den igen. Däremot kan ett varningens finger vara på plats att det krävs rätt utrustning att klämma fast glasringen riktigt bra... Sen kan även risken finnas att glasringen blivit "för stor" och en ny behövs.

@yonsson jag hade det där problemet på min gamla Small Rose 7928, Rob E hjälpte mig att lossa glasringen från bezelen och därefter sätta fast den igen. Däremot kan ett varningens finger vara på plats att det krävs rätt utrustning att klämma fast glasringen riktigt bra... Sen kan även risken finnas att glasringen blivit "för stor" och en ny behövs.
OK, det mest logiska tycker jag verkar vara att delarna geggat ihop sig inne i ringen så att allt hängde med när jag plockade bort den. Glasringen sitter som sagt hårt nu igen och den var ju tät innan jag plockade bort den så jag tror inte det är någon fara. Ska som sagt köra superlimtricket om några veckor och se vad som händer.

Har bara hittat en friktionsring att köpa och den kostade typ 1000kr så jag chansar på att den är kvar där den ska vara. Annars hade nog inte ringen snurrat som den skulle heller. :)

Får väl trycktesta den igen när jag opererat färdigt. Fan att man ska vara så vetgirig alltid och plocka isär allt. Hade ju varit lättare att bara skita i det och leva med att den snurrar lite lätt. :)

Har för övrigt köpt en länk (93150) till min nu. Saknar några länkdelar men det löser sig nog snart. Får väl köra med dykförlängningen tills det är löst. Det blir en liten write up när den kan sitta på handleden. :)
Sweet! Var hittade du den?
Den vikta länken blev alltså inte godkännd efter tredygns-regeln!

Sweet! Var hittade du den?
Den vikta länken blev alltså inte godkännd efter tredygns-regeln!
Via forumet. Njaae, den vikta är väl OK, men tror den solida blir ännu bättre för mig. Tror jag hade kunnat leva med den vikta om jag plockade bort en länkbit men varför chansa? Alltid trevligt med nya erfarenheter. :)

Tillbaka
Topp