• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Nytt tillskott till frugans samling en mini Tudor fick det bli
image.jpg
image.jpg

Sålde nyligen av en Speedy Reduced för att jag kom på mig själv att hela tiden vara orolig över vattentätheten och som småbarnsförälder (särskilt i dessa tider) så känns det som att man hela tiden är igång med att tvätta händer, bada eller göra annat. Därför vill jag ha en klocka som kan användas till vardags där jag inte behöver tänka på detta. Klockan ska kunna användas till allt från lekparken till kontoret (GADA) och jag har därför landat i att det bör bli en BB 36 eller BB58 (svart).

Har relativt smala handleder (ca 16,5–17 cm) och tyckte att Reduced satt perfekt. På jobbet klär jag mig oftast i skjorta eller tröja, men även i t-shirt ibland. Så, vad säger panelen? Om man endast ska köpa en av dessa - vilken bör det bli?

Är självklart medveten om att det är olika klockor men kanske finns det någon i tråden som har/har haft båda och kan uttala sig? Inser att jag låter villrådig - vilket jag också är. 😂 Så, all hjälp uppskattas.
Har du inte funderat på en BB 58 925 den funkar bra till allt både kostym skjorta och lek, har även en BB 36 den funkar till allt men är inte lika kul men passar ju till allt , men in och prova så att du får känna på båda klockorna😍

Hade lite liknande dilemma, har kvar min reduced men den är ingen höjdare att bada barn med eller återkommande tvätta av händerna. Efter att ha testat både '36 och '58 kompletterar jag med min '58:a för alla lekar hemma. Den är OK-ish till kontoret en mer informell dag (kavaj som tröja), men varvar delvis med Speedy´n eller min Tank..... men detta hjälper ju inte din frågeställning ;) .

För min del hade det blivit en 36:a så den lirar med kavaj och kostym. Men om det är som du säger mest skjort/tröja/tisha så kan säkert en '58:a fungera bra. Den är dessutom en roligare klocka iom att den är mer "toolig". Lycka till!

Både BB36 och BB58 är grymma klockor! Så det är nog mycket din egen tycke och smak som får avgöra. Jag tycker att BB36 är den mest mångsidiga av de två då den går att både klä upp och ner beroende på klädsel och tillfälle. Precis som t.ex. en Explorer 1 som både har en sportig aura och lika så kan upplevas relativt dressad om tillfälle och klädsel hjälper den på traven. En dykare som BB58 kommer enligt mig alltid förbli mer en dykare, men en jäkligt fin sådan som även den passar till typ allt. Sedan kan jag nog tycka att en BB58 är lite roligare än en BB36 i stunden (men förmodligen inte i längden?). Den har vridring, lite färg och upplevs vara lite mera blickfång än BB36.

Svårt val... ;- )

Har du andra dykare eller mer dressade klockor som kan avgöra frågan?

Har du inte funderat på en BB 58 925 den funkar bra till allt både kostym skjorta och lek, har även en BB 36 den funkar till allt men är inte lika kul men passar ju till allt , men in och prova så att du får känna på båda klockorna😍
Stort tack för svaren, alla! Till kostym (och ibland även till udda kavaj) brukar jag faktiskt köra en fin liten (33 mm) patinerad Lemania och har idag en annan mindre quartz-dykare från Certina. Jag är däremot inne på att eventuellt komplettera med en Sub under nästa år och då är frågan om BB58:an och den inte kommer fylla samma funktion? Kanske bäst att satsa på en 36 då den är, precis som ni själva skriver, mer mångsidig. Men å andra sidan är ju 58:an "roligare".

Hade varit kul att prova bägge modellerna samtidigt, men verkar som att ingen AD har 36 inne. 🤷🏼

Gud, detta blev ju inte lättare. 😂 Men jag uppskattar all input! ❤️

Stort tack för svaren, alla! Till kostym (och ibland även till udda kavaj) brukar jag faktiskt köra en fin liten (33 mm) patinerad Lemania och har idag en annan mindre quartz-dykare från Certina. Jag är däremot inne på att eventuellt komplettera med en Sub under nästa år och då är frågan om BB58:an och den inte kommer fylla samma funktion? Kanske bäst att satsa på en 36 då den är, precis som ni själva skriver, mer mångsidig. Men å andra sidan är ju 58:an "roligare".

Hade varit kul att prova bägge modellerna samtidigt, men verkar som att ingen AD har 36 inne. 🤷🏼

Nog borde det finnas BB36 hos AD? Det har det alltid gjort när jag har varit inne och jag blir alltid lika sugen på att köpa en...

Angående hur rolig en BB36:a är så är den precis hur rolig/positiv som helst om man väljer att se "smiley-texten" som ett leende. :D

Så nu har jag bestämt mig för att min röst faller på BB36 som är grym och en klocka jag aldrig tror att man kommer tröttna på. Jag hade dock valt den med blå tavla då jag tycker att den är roligare, men ändå tillräckligt subtil. Dessutom slipper du den hemska länken med fejk-nitar som BB58 har.

Lycka till!

Edit: Säger jag som lycklig ägare till en blå BB58

Hej,

Någon som beställt sin BB 58 från uret.se, leveranstiden på ca 2-5 månader hur har den blivit i slutändan?

Om någon har varit orolig över att jag fått "min" BB58 925 så kan jag lugna alla med att Uret.se inte levererat något, beställde för över 120 arbetsdagar sedan.
Anar att de väntar på att marknadsvärdet på Chrono24 går ner en bit under vad jag beställde för. Vilket inte lär hända i närtid...

Om någon har varit orolig över att jag fått "min" BB58 925 så kan jag lugna alla med att Uret.se inte levererat något, beställde för över 120 arbetsdagar sedan.
Anar att de väntar på att marknadsvärdet på Chrono24 går ner en bit under vad jag beställde för. Vilket inte lär hända i närtid...

Hmm.. hur funkar det? Behöver man ligga ute med den summan eller fakturerar dom när klockan skickas?

Låt inte BB58 vara en nästan klocka, det blir aldrig bra och du kommer känna ngt gnaga till du skaffar det du vill ha. Med det sagt kolla denna först
Visst har du helt i det du skriver! Tack, ska kolla så snart barnen slocknat. :)
Angående hur rolig en BB36:a är så är den precis hur rolig/positiv som helst om man väljer att se "smiley-texten" som ett leende. :D

Så nu har jag bestämt mig för att min röst faller på BB36 som är grym och en klocka jag aldrig tror att man kommer tröttna på. Jag hade dock valt den med blå tavla då jag tycker att den är roligare, men ändå tillräckligt subtil. Dessutom slipper du den hemska länken med fejk-nitar som BB58 har.

Lycka till!

Edit: Säger jag som lycklig ägare till en blå BB58
Tyvärr så har ingen i Stockholmsregionen någon i butik. Inte heller Uppsala. Eller Göteborg. Eller Jönköping. 😂

Ja, det lutar nog faktiskt lite mer åt en BB 36 för min del. :) Har ju förstått det som att Tudors länkar överlag ska vara väldigt bra, men förstår inte riktigt grejen med fejknitarna på 58. Tycker också de är hemska, men resten av klockan väger ju upp. :)

Hmm, kommer du våga bära din kommande sub vid bad, strandliv och liknande hade jag nog kört på en bb36. Kommer du däremot vara extremt rädd om den så kan ju bb58 vara ett tooligt komplement :)

Visst har du helt i det du skriver! Tack, ska kolla så snart barnen slocknat. :)

Tyvärr så har ingen i Stockholmsregionen någon i butik. Inte heller Uppsala. Eller Göteborg. Eller Jönköping. 😂

Ja, det lutar nog faktiskt lite mer åt en BB 36 för min del. :) Har ju förstått det som att Tudors länkar överlag ska vara väldigt bra, men förstår inte riktigt grejen med fejknitarna på 58. Tycker också de är hemska, men resten av klockan väger ju upp. :)
Intressant att det är så ont om BB36 i butikerna... (och lite tråkigt)

Ja, jag var kanske lite hård mot länken i tidigare inlägg. Länken är riktigt bra!
Det är fejk-nitarna som är hemska.

Länk och läs är riktigt bra!

Hmm, kommer du våga bära din kommande sub vid bad, strandliv och liknande hade jag nog kört på en bb36. Kommer du däremot vara extremt rädd om den så kan ju bb58 vara ett tooligt komplement :)
Jag tänker nog inte vara extremt rädd om den, utan bruka den som jag gjort med tidigare klockor. Dock kanske den inte kommer få lika mycket handledstid på exempelvis jobbet,om jag har kvar samma arbete som idag (konsult och tänker att det inte alltid rimmar superbra att dyka upp med en Rolle).
Intressant att det är så ont om BB36 i butikerna... (och lite tråkigt)

Ja, jag var kanske lite hård mot länken i tidigare inlägg. Länken är riktigt bra!
Det är fejk-nitarna som är hemska.

Länk och läs är riktigt bra!
Ja, tycker också det är riktigt tråkigt. Hoppas inte Tudor börjar gå i samma spår som storebrors-märket. Troligen ingen risk inom en överskådlig framtid, dock. :)

Låt inte BB58 vara en nästan klocka, det blir aldrig bra och du kommer känna ngt gnaga till du skaffar det du vill ha. Med det sagt kolla denna först

För 10 år sedan sa en kompis:
”Rolex är kul att köpa men tråkigt att äga”. Det stämde då och det stämmer fortfarande.
Såg videon nu och visst ligger det något i budskapet. Men vem vet? Om man slår till på en BB58 så kanske suget efter en Sub försvinner. För egen del har jag i dagsläget svårt att se det hända, men självklart är det inte en omöjlighet. Däremot vet jag ju att suget inte kommer försvinna om jag skaffar en BB36. 😂

Hmm, vissa vettiga poänger trots skilda klockor. Några tankar då jag ägt en 116610 i drygt 7 år och en BB58 i 4 mån.

Subben är mångsidig men blitt totalt utklassad efter jag köpte BB58. Länken skavde i början men det är bättre nu. Den flyger under radarn på stan, bara positivt mtp dagens samhälle. Blått är flott. Storleken, fördelaktigt.

Nackdel, länkens utseende & passform. Måste kompletteras med halvlänk. Avsaknad av datum.

BB58 med datum & glidelock hade varit den ultimata owg-klockan för min del. Helst hade det varit en GS dykare i 39/40mm med funktionerna ovan, men men. (@yonsson ;))

Första gången jag faktiskt ens tänker tanken om att sälja subben.

@Clark Wayne, har du testat en sub eller 58 för att få en uppfattning om storleken?

Tillbaka
Topp