• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tudor har helt klart gjort många rätt när det gäller nya modeller på senare år. Dock är frågan om de kanske stanna upp lite nu och konsolidera så det inte börjar kännas urvattnat, vad tror ni?

Som balans mot allt det nya så kommer här liten påminnelse om att det var ganska bra förr i världen också... :)

image.jpg
Håller med, önskar att de ex. kom ut med en Ranger i 36-39mm. Gärna gå ifrån Snowflake-visarna. Hade förmodligen köpt flertalet modeller om inte "alla" hade snowflake (vi lär inte se någon dykare med ex. Mercedes). Visarna gör att de trots alla olikheter ändå känns lite för lika.
 
Håller med, önskar att de ex. kom ut med en Ranger i 36-39mm. Gärna gå ifrån Snowflake-visarna. Hade förmodligen köpt flertalet modeller om inte "alla" hade snowflake (vi lär inte se någon dykare med ex. Mercedes). Visarna gör att de trots alla olikheter ändå känns lite för lika.
Jag håller absolut med om visarna. Skulle antagligen köpa både bb36 och nya kronografen om de hade andra visare. Snowflake tycker jag enbart ska sitta på dykarna
Bild på dagens blåa dykare med snowflake-visare, för det är kul med bilder
20211220_121153.jpg
 
07A906C8-1FA4-4393-8EA6-3C5BD39D5055.jpeg
Säg mig någon , keramiskt är starkt och bra för reptålighet osv men ändå ömtåligt för stötar. Rätt eller fel?
Korrekt, ju hårdare ett material är desto sämre tål det stötar. Tänk safirglas mot mineralglas eller plexi t.ex. där safir är det hårdare materialet med mycket hög reptolerans men kan gå sönder vi en hård stöt medan mineral och plexi är känsligare för repor men tål stötar betydligt bättre. Med allt det sagt så är keramik inte så jäkla ömtåligt enligt min erfarenhet. Jag har i och för sig inte för vana att tappa mina klockor i betong eller dylikt 😁
 

Bilagor

  • 19DE87D9-4350-4A7C-AB29-7086A51A1769.jpeg
    19DE87D9-4350-4A7C-AB29-7086A51A1769.jpeg
    112.7 KB · Visningar: 17
  • 993DB584-A82A-4E18-A26B-2EEAA125DC35.jpeg
    993DB584-A82A-4E18-A26B-2EEAA125DC35.jpeg
    64 KB · Visningar: 15
  • 956C4AAD-49CF-410F-B1BA-FC5A97491386.jpeg
    956C4AAD-49CF-410F-B1BA-FC5A97491386.jpeg
    102.2 KB · Visningar: 15
  • 0C98CFE2-CE6B-4193-BF5F-34B0D34E5CB4.jpeg
    0C98CFE2-CE6B-4193-BF5F-34B0D34E5CB4.jpeg
    51.1 KB · Visningar: 15
  • 05870A8B-5AC3-4185-B425-763914A8A034.jpeg
    05870A8B-5AC3-4185-B425-763914A8A034.jpeg
    55.5 KB · Visningar: 18
Jag har hört liknande.

Precis, Det är hårt men inte så tänjbart så vid för hårda stötar spricker keramik när stål istället böjs/skiftar form.


Korrekt, ju hårdare ett material är desto sämre tål det stötar. Tänk safirglas mot mineralglas eller plexi t.ex. där safir är det hårdare materialet med mycket hög reptolerans men kan gå sönder vi en hård stöt medan mineral och plexi är känsligare för repor men tål stötar betydligt bättre. Med allt det sagt så är keramik inte så jäkla ömtåligt enligt min erfarenhet. Jag har i och för sig inte för vana att tappa mina klockor i betong eller dylikt 😁
Tack för svar . Det är bra att veta när man dragit en kicki danielsson-festis att låta bli att vurpa eller tappa klockan helt enkelt
 
Inte mina bilder. Men såhär kan det se ut.
Gamla bilder som snurrat på nätet lika länge som keramik varit populärt. Skulle keramik vara ett sämre boettval än andra så hade vi sett det i många fler fall än de 4-5 bilder som figurerar på Internet. Visst är keramik mindre lämpat för stötar än stål eller brons men det är inte värre än valet av safirglas på klockor under vardagligt bruk. Har haft flera keramiska klockor varav min Omega GSOTM var en vardaglig pjäs som användes under 4år, kände mig säkrare med den på handleden än ett alternativ i stål för sannolikheten är mycket större att du repar eller dingar en stålklocka än chippar eller ännu värre spräcker en keramisk. I alla fall enligt min erfarenhet.
 
Senast ändrad:
Svårt att påstå att jag har en tydlig åsikt. Men helt klart intressant läsning. Om dagens bristande tillgång bygger på en uttalad strategi eller en blandning av olika orsaker vet jag inte. Trycket och tillgången lättade en del under senaste året och priserna på begagnat har planat ut.
Men att det är ett spännande märke är helt klart.

 
Vet att det avhandlats tidigare men kan man få lite pros & cons på blå vs svart 58a? Har haft den blåa tidigare men tröttnade hyfsat fort. Oklart varför men då var det nog att jag egentligen var ute efter något annat. Nu är jag sugen på just 58a och tycker nog spontant den blåa är roligare men samtidigt har jag ju redan testat utan framgång? Borde jag testa svart? Den är ju ändå läcker?

Gillar att typ alla band jag har till speedyn kommer passa (ännu bättre på svart?) men gissar ändå att Tudorn kommer leva ganska mycket på länk (talar för blå?).

1640080738583.png


Ja ni hör. Hjälp!
 
Vet att det avhandlats tidigare men kan man få lite pros & cons på blå vs svart 58a? Har haft den blåa tidigare men tröttnade hyfsat fort. Oklart varför men då var det nog att jag egentligen var ute efter något annat. Nu är jag sugen på just 58a och tycker nog spontant den blåa är roligare men samtidigt har jag ju redan testat utan framgång? Borde jag testa svart? Den är ju ändå läcker?

Gillar att typ alla band jag har till speedyn kommer passa (ännu bättre på svart?) men gissar ändå att Tudorn kommer leva ganska mycket på länk (talar för blå?).

1640080738583.png


Ja ni hör. Hjälp!
Har själv bara haft den blå och gillade den verkligen, men nästa gång det blir en BB58 igen för min del blir det svart. Jag läser mellan raderna att det är svart du egentligen vill köra på så bara börja leta =)
Båda alternativen är väldigt trevliga Imo!
 
Har själv bara haft den blå och gillade den verkligen, men nästa gång det blir en BB58 igen för min del blir det svart. Jag läser mellan raderna att det är svart du egentligen vill köra på så bara börja leta =)
Båda alternativen är väldigt trevliga Imo!
Tack för svar, ja du kanske har rätt :)
Fördelen är väl att det inte är så himla dyrt att ångra sig efter några månader..
 
Vet att det avhandlats tidigare men kan man få lite pros & cons på blå vs svart 58a? Har haft den blåa tidigare men tröttnade hyfsat fort. Oklart varför men då var det nog att jag egentligen var ute efter något annat. Nu är jag sugen på just 58a och tycker nog spontant den blåa är roligare men samtidigt har jag ju redan testat utan framgång? Borde jag testa svart? Den är ju ändå läcker?

Gillar att typ alla band jag har till speedyn kommer passa (ännu bättre på svart?) men gissar ändå att Tudorn kommer leva ganska mycket på länk (talar för blå?).

1640080738583.png


Ja ni hör. Hjälp!
Köpte den svarta och den känns helrätt från första början. Jag tycker den är urläcker och gillar storleken. Väldigt allround. Blir alltid glad när jag tittar ner på handleden. Har även en speedy men BB58 får helt klart mest handledstid!
 
Vet att det avhandlats tidigare men kan man få lite pros & cons på blå vs svart 58a? Har haft den blåa tidigare men tröttnade hyfsat fort. Oklart varför men då var det nog att jag egentligen var ute efter något annat. Nu är jag sugen på just 58a och tycker nog spontant den blåa är roligare men samtidigt har jag ju redan testat utan framgång? Borde jag testa svart? Den är ju ändå läcker?

Gillar att typ alla band jag har till speedyn kommer passa (ännu bättre på svart?) men gissar ändå att Tudorn kommer leva ganska mycket på länk (talar för blå?).

1640080738583.png


Ja ni hör. Hjälp!
Själv tycker jag tyvärr att den blåa saknar all den charm som gjorde 58an till den 60-tals Rockstjärna som den är, vilket just var färgsättningen som samspelar så bra med formspråket, gilt lirar ju så otroligt bra mot den svarta bakgrunden under det välvda glaset och den lilla gnutta färg i den röda triangeln bryter av så makalöst bra. Allt det andas så mycket den tidsepok man försöker imitera. Hela identiteten går om intet när Tudor försöker vara ny och gammal på samma gång med "modern" färgsättning och 60-tals formspråk, lite som att sitta med en röv på två stolar om man får uttrycka det så. Endast ett sätt för Tudor att kapitalisera på 58ans populäritet enligt min ödmjuka mening 🤷🏻‍♂️
 
Köpte den svarta och den känns helrätt från första början. Jag tycker den är urläcker och gillar storleken. Väldigt allround. Blir alltid glad när jag tittar ner på handleden. Har även en speedy men BB58 får helt klart mest handledstid!
Tack! låter bra men det där med allround är tudelat, det är också det som KAN göra att man tröttnar efter ett tag, att den inte skriker HEJ! när man tittar ner på handleden

Själv tycker jag tyvärr att den blåa saknar all den charm som gjorde 58an till den 60-tals Rockstjärna som den är, vilket just var färgsättningen som samspelar så bra med formspråket, gilt lirar ju så otroligt bra mot den svarta bakgrunden under det välvda glaset och den lilla gnutta färg i den röda triangeln bryter av så makalöst bra. Allt det andas så mycket den tidsepok man försöker imitera. Hela identiteten går om intet när Tudor försöker vara ny och gammal på samma gång med "modern" färgsättning och 60-tals formspråk, lite som att sitta med en röv på två stolar om man får uttrycka det så. Endast ett sätt för Tudor att kapitalisera på 58ans populäritet enligt min ödmjuka mening 🤷🏻‍♂️
Köper detta men jag tror man får se dom som två helt olika klockor som knappt tillhör samma familj. Den blåa är, i mina ögon, en väldigt modern klocka som inte flörtar med det gamla öht. Därför retar också fejknitarna mig ännu mer där än på den svarta. Den svarta känns mer som alternativ till t.ex. speedy med de klassiska detaljerna.
 
Vet att det avhandlats tidigare men kan man få lite pros & cons på blå vs svart 58a? Har haft den blåa tidigare men tröttnade hyfsat fort. Oklart varför men då var det nog att jag egentligen var ute efter något annat. Nu är jag sugen på just 58a och tycker nog spontant den blåa är roligare men samtidigt har jag ju redan testat utan framgång? Borde jag testa svart? Den är ju ändå läcker?

Gillar att typ alla band jag har till speedyn kommer passa (ännu bättre på svart?) men gissar ändå att Tudorn kommer leva ganska mycket på länk (talar för blå?).

1640080738583.png


Ja ni hör. Hjälp!
Jag har haft blåa 2 gånger (nu nymans edition) och svart 5 gånger.
Min personliga åsikt är att svarta är snyggare men jag tröttnar på den, tror det beror på bazeln 🤔
Den nuvarande blåa är här för att stanna!
 
Tillbaka
Topp