• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Julbandet fick åka på ❄
20211223_143115.jpg

Va trodde vi var överens om att du skulle skicka den till mig🥰🥰🥰
Men får väl säga att du faktiskt passar i den njut av den så får jag väl hålla tillgodo med min Chrono
image.jpg
Haha tack. Ja denna ska jag försöka ha kvar länge. Tycker du har en bra spridning på dina "tudors", alltid någon som passar 👌

Vet att det avhandlats tidigare men kan man få lite pros & cons på blå vs svart 58a? Har haft den blåa tidigare men tröttnade hyfsat fort. Oklart varför men då var det nog att jag egentligen var ute efter något annat. Nu är jag sugen på just 58a och tycker nog spontant den blåa är roligare men samtidigt har jag ju redan testat utan framgång? Borde jag testa svart? Den är ju ändå läcker?

Gillar att typ alla band jag har till speedyn kommer passa (ännu bättre på svart?) men gissar ändå att Tudorn kommer leva ganska mycket på länk (talar för blå?).

1640080738583.png

Ja ni hör. Hjälp!

Tack för tips, råd och hejarop!

Det bidde en svart. Fortfarande inte övertygad men vi börjar med detta 😊

Hälsning från källaren aka julklappsverkstan

86921C7F-AB8B-42EB-A044-7A641C2040D5.jpeg

Hej tråden! jag vill verkligen verkligen ha en 75090 med blå tavla (16cm handleder). Inte varje dag dom dyker och när dom väl gör det ligger dom på 50-60k för en i fint skick.

Har nu hittat en mini sub (73090) i väldigt fint skick för 25k...halva priset, 33mm ist för 36mm som 75090 är. Bär i dagsläget en prince oysterdate som är 34mm och tycker sitter perfekt.

Det enda dom skaver med mini suben är proportionerna och bezelen som jag inte alla tycker är lika snygg som på den större 75090.

Är jag bara otålig och dumsnål som kikar på minin? Någon som har/haft båda och kan kommentera?

Senast ändrad:
Hej tråden! jag vill verkligen verkligen ha en 75090 med blå tavla (16cm handleder). Inte varje dag dom dyker och när dom väl gör det ligger dom på 50-60k för en i fint skick.

Har nu hittat en mini sub (73090) i väldigt fint skick för 25k...halva priset, 33mm ist för 36mm som 75090 är. Bär i dagsläget en prince oysterdate som är 34mm och tycker sitter perfekt.

Det enda dom skaver med mini suben är proportionerna och bezelen som jag inte alla tycker är lika snygg som på den större 75090.

Är jag bara otålig och dumsnål som kikar på minin? Nåhoknsom har/haft våda och kan kommentera?
Lite risk för dumsnål 🙂 I mina ögon stor skillnad på en dressare på 34mm (själv haft några Prince Oysterdate) och en dykare på 33mm. Den kommer nog se lite feminin/barnklockeaktig ut, även med smala handleder.

Finns en god anledning att det finns mycket få små dykare

Är jag bara otålig och dumsnål som kikar på minin? Någon som har/haft båda och kan kommentera?
Köp den, testa, gillar du inte så sälj den.
Du kommer aldrig lära dig vad du gillar om du inte testar.

Det brukar aldrig bli bra om man köper nästan det man vill ha. Man kommer inte vara nöjd förrän man köper rätt. Däremot kan man ju se det som en resa - köpa den första och ha den ett tag medan man lägger undan lite mer slantar, sen säljer man den och köper den man verkligen vill ha 😊

Senast ändrad:
Vilken anledning är det?
Jag tror att avsikten med just "en" god anledning avses att läsas som flera.

Av praktiska skäl kan knappast en dykarklocka vara för liten; under vatten blir den svår att läsa av eftersom den får så lite lysmassa på index och visare. Vridringen blir svår att greppa, klockans behov av vattentäthet blir svårare att möta konstruktionsmässigt eftersom utrymmet för att få in detaljerna som krävs blir för litet, ja du förstår säkert själv...

Och estetiskt så blir proportionerna inte de vi är vana vid att se, och förknippar med just området dykarklockor.

Så jag instämmer i tanken att det finns anledning(ar) till att dykarkoockor generellt sett inte är små. Och att de som finns ofta ser rätt märkliga ut. Det är liksom nåt som inte stämmer riktigt med proportionerna och helheten.
Så en dykarklocka dessutom <36mm? Jag är skeptisk.

Av praktiska skäl kan knappast en dykarklocka vara för liten; under vatten blir den svår att läsa av eftersom den får så lite lysmassa på index och visare. Vridringen blir svår att greppa, klockans behov av vattentäthet blir svårare att möta konstruktionsmässigt eftersom utrymmet för att få in detaljerna som krävs blir för litet, ja du förstår säkert själv...

Och estetiskt så blir proportionerna inte de vi är vana vid att se, och förknippar med just området dykarklockor.

Så jag instämmer i tanken att det finns anledning(ar) till att dykarkoockor generellt sett inte är små. Och att de som finns ofta ser rätt märkliga ut. Det är liksom nåt som inte stämmer riktigt med proportionerna och helheten.
Har själv tidigare funderat på en dykare runt 36mm. Det är givetvis presonligt hur man föredrar att bära den och vad man gillar. Mina tunna handleder till trots så gillar jag att just tool watches och speciellt dykare är lite större. Givetvis inte för stora men upplever Att 39-40mm brukar ge rätt känsla. Framförallt gillar jag även att de har lite tyngd.
Om det är en lite mindre klocka du är ute efter så finns ju delvis BB36 eller även Omegas Aqua Terra som är riktigt snygga alternativ. Givetvis inte med dykkänslan, men kanske som ett trevlig initiativ? :)
Det enda alternativet i 36mm jag allvarligt funderar på är Longines Legend Diver eller en äldre Sinn. De är rätt snygga även i det formatet.
Men framförallt köp aldrig en "nästan" klocka, av egen erfarenhet så straffar det sig alltid i längden och istället för att se glad ut när man kikar på handleden påminns man om vad man egentligen ville ha.

God jul! 🎅

Prince oysterdate är sportklocka ej dress..
Då tycker vi helt olika. Kombinationen av 34mm och den designen är i mina ögon inte en sportklocka. Vissa tavlor kan göra den mer sportig, men dessa är undantagsfall. Och jag talar nutid, inte tanken när de släpptes på 50/60-talet.

Skulle säga att det är deras motsvarighet till DJ och även om DJ kan vara något sportig, ser jag inte dessa som sportklockor.

Men jag blir nyfiken, kanske jag som är helt ute och cyklar i min åsikt 🙂 - tycker ni andra också att dessa är sportklockor?

D007E2E3-FADF-4CC0-A4A0-0A79DD2C6B07.png 94341DD8-6020-4FD0-983A-D339B60607C5.png 8595B858-F603-4051-9CB3-856778497AA8.png

Tack. Precis så jag menade och hade det varit populärt med dykare <36mm så hade sannolikt många fler tillverkare haft detta i sortimentet.

Då tycker vi helt olika. Kombinationen av 34mm och den designen är i mina ögon inte en sportklocka. Vissa tavlor kan göra den mer sportig, men dessa är undantagsfall. Och jag talar nutid, inte tanken när de släpptes på 50/60-talet.

Skulle säga att det är deras motsvarighet till DJ och även om DJ kan vara något sportig, ser jag inte dessa som sportklockor.

Men jag blir nyfiken, kanske jag som är helt ute och cyklar i min åsikt 🙂 - tycker ni andra också att dessa är sportklockor?

D007E2E3-FADF-4CC0-A4A0-0A79DD2C6B07.png 94341DD8-6020-4FD0-983A-D339B60607C5.png 8595B858-F603-4051-9CB3-856778497AA8.png
Imo är det detta sportklockor. På samma sätt som en Santos eller Reverso också är det även om de idag används vid mer dressade tillfällen. Bond bär ju idag (reklam åsido) en Omega Seamster till smoking men den kvalar knappast in som dressare.

Precis så jag menade och hade det varit populärt med dykare <36mm så hade sannolikt många fler tillverkare haft detta i sortimentet.
Förvisso men mycket bygger ju på trender. Skulle inte bli förvånad om det kommer igen. Men som sagt imo så är 36 för litet för en dykare.

• Like
Reactions: S.N

Japp. Sportklockor.

Tillbaka
Topp