• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Loctite aka lim alltså? Är det förklaringen till varför det var så svårt? Hur gör en AD? Värmer de etc upp först? Har man i ny loctite efteråt dessutom :) mkt frågor hehe. Inte en aning om mejseln jag köpte var riktigt gjort för dessa tänkte mest bergeon gör bra grejer, deras verktyg för att ta av länken helt har varit guld på andra klockor.
Ja, men gängsäkring. Inte lim.
Har inte sett dem göra det, men med en van hand kommer man långt med bara en mejsel.

Mycket viktigt om man använder gängsäkring själv, är att man tar LITE, och BARA på gängan. Absolut inte på den cylindriska delen av skruven. Då är risken att skruven sitter mer eller mindre för gott.

Yes! Får hem den i veckan.
Grattis! Blått är flott!

53646DFC-C5AA-4A16-ABEC-3A1BA7F61A48.jpeg

Förstår att den här blivit lite svårare att få tag på men inte på denna nivå väl? Är det John Mayer som trissat upp priset?

Förstår att den här blivit lite svårare att få tag på men inte på denna nivå väl? Är det John Mayer som trissat upp priset?

Som jag förstått det så har just den modellen varit rätt eftertraktad (bland Tudor samlare) sedan efterföljaren kom. Detta iom att man bytte urverk.

Intressant ändå vilken kontroll han har på klockmarknaden

Loctite aka lim alltså? Är det förklaringen till varför det var så svårt? Hur gör en AD? Värmer de etc upp först? Har man i ny loctite efteråt dessutom :) mkt frågor hehe. Inte en aning om mejseln jag köpte var riktigt gjort för dessa tänkte mest bergeon gör bra grejer, deras verktyg för att ta av länken helt har varit guld på andra klockor.
De droppar i aceton. Använd blå locktite efter så blir det bra. Sätt på skruven och låt torka lite innan du skruvar i. Om du lägger skruven upp och ner på och lägger en liten droppe på så brukar det rinna ut enbart på gängorna.

De droppar i aceton. Använd blå locktite efter så blir det bra. Sätt på skruven och låt torka lite innan du skruvar i. Om du lägger skruven upp och ner på och lägger en liten droppe på så brukar det rinna ut enbart på gängorna.
@korvmedtapet , se till att lägga ordentligt med tryck på mejseln också när du skruvar ut. Annars är det lätt att slinta och då blir det bara jättetråkigt. Talar om egen erfarenhet :bag:

@korvmedtapet , se till att lägga ordentligt med tryck på mejseln också när du skruvar ut. Annars är det lätt att slinta och då blir det bara jättetråkigt. Talar om egen erfarenhet :bag:
Viktigaste är väl att mejseln har rätt storlek men även form som @ironcastle sa tidigare. Jag har några olika som jag slipat till på brynen så de passar perfekt i respektive länk. Bergeons mejslar är oftast ganska tunna vilket kan bli rätt kass. Billiga mejslar finns på Classes, Biltema mm.

Tillbaka
Topp